![]() |
|
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
I følge www.sasflightops.com
BAC 1-11-400 1967 - 1968 2 Leaesed fr British Eagle while waiting for DC-9. 1 in SAS colors. Under "History,Overview" /G |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
G-ATPL. Verserer også på uforholdsmessig mange samlerpostkort, siden det er et såpass sært objekt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Idylliske Ytrebygda
Posts: 1,074
|
![]()
Se det, der lærte vi noe i dag også!
Takk for svar gutter ![]() Er www.sasflightops.com en privat side eller er det SAS som står for den? Det er jo utroligt mye interessant på den!
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
This web-site is primarily intended for pilot recruiting, "air enthusiasts" and others who are interested to learn more about SAS flight operations and our aircraft.
If you have any suggestions on subjects of general interest or if you have any specific questions, we would be happy to evaluate them for inclusion in the public part of this site. Please e-mail your input to: sasflightops@sas.se About pilot recruitment Note! Questions about pilot recruitment, please look first in the "Pilot recruiting" section on this web site and if you do not find answer there, then mail us at the following email address: saspilot@sas.se latest update: December 3, 2004 13:56 Copyright© Scandinavian Flight Operations, Stockholm, Sweden 2001 Eierinformasjonen , men hvor prioritert den er vites ikke |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
For en gangs skyld har SAS Flightops feil, siden det var tre forskjellige BAC 1-11-301AG fra British Eagle.
4. august 1967 - 29. februar 1968 G-ATPL MSN 035 "Arnold Viking" i fulle SAS-farger. Første flytur med Arnold var fra Kastrup til Zürich Kloten som SK601 den 5. august. Denne strekningen ble fløyet de tre første dagene, og fra den 8. august ble den benyttet i følgende ruter: SK221/222 Kastrup-Århus-Kastrup SK601/602 Kastrup-Zürich-Kastrup SK603/604 Kastrup-Zürich-Kastrup 1. oktober skulle Arnold til vedlikehold i London og ble fløyet til London rett etter landing som SK604 på kvelden den 1. oktober. Samme kveld ble British Eagles BAC 1-11-301AG G-ATPJ (msn 035) fløyet inn som erstatter (ikke i SAS-farger). SAS valgte å ikke sette inn dette flyet på den vante plassen til Arnold, så derfor fløy den den 2. oktober følgende slinge: SK557/558 Kastrup-Brussel-Kastrup SK603/604 Kastrup-Zürich-Kastrup 3. oktober ble slingen slik: SK221/222 Kastrup-Århus-Kastrup SK601/602 Kastrup-Zürich-Kastrup SK603/604 Kastrup-Zürich-Kastrup 4. oktober ble slingen litt amputert siden Arnold kom tilbake slik at den rakk siste Zürich-turen. G-ATPJ returnerte til London etter 14 flygninger for SAS på kvelden den 4. oktober. Så fortsatte Arnold sin vante tralt med en til Århus og to til Zürich frem til 17. oktober da den på returen fra Zürich til Kastrup måtte sikkerhetslande i Hamburg. Arnold ble stående i Hamburg med snag, og British Eagle sendte inn nye forsterkninger i form av BAC 1-11-301AG G-ATPK (msn 034) på kvelden 18. oktober for å ta opp hansken der Arnold slapp fra morgenen den 19. oktober. Det ble ikke de seks vante flightene for G-ATPK, siden den ble sendt på bare en tur/retur til Fornebu den dagen. Den 20. oktober fløy G-ATPK SK221/222, og ble på nytt sendt til Fornebu en tur. Samtidig hadde Arnold blitt fikset i HAM og tok opp de vanlige to turer til ZRH. Med andre ord hadde SAS denne dagen to samtidige BAC 1-11 i luften, men etter at G-ATPK hadde returnert fra FBU - ble den sendt hjem til London etter bare seks flighter for SAS. Arnold fikk så de seks vante flightene fra den 21. oktober til vinterplanen ble satt i verk den 2. november. Fra denne dag ble Arnolds slinge: SK400/405 Kastrup-Arlanda-Kastrup SK641/642 Kastrup-Hamburg-Kastrup SK603/604 Kastrup-Zürich-Kastrup Dette programmet ble fløyet frem til og med 1. desember, og tidlig neste dag fløy Arnold til London for planlagt vedlikehold. I motsatt retning kom G-ATPJ for å avløse på kvelden den 1. desember, og fra 2. desember fløy den Arnolds rute. G-ATPJ fløy til og med SK641/642 (CPH-HAM-CPH) den 6. desember, og da var Arnold klar igjen for å ta siste tur/retur til ZRH. G-ATPJ returnerte til London rett etter å ha landet fra Hamburg. Arnold Viking fortsatte å fly til ARN/HAM/ZRH frem til og med 29. februar 1968. Denne dagen ankom første DC-9-41 til SAS, og Arnold returnerte til British Eagle. Da hadde den fløyet rundt 1100 timer for SAS. Kortformen av denne historien finner dere på toppen av side 5 på denne Informasjonen til denne historien er hentet fra danske Flyvehistorisk Tidsskrift nr. 1 1989 og artikkelen er skrevet av Tom Weihe. Jeg vil også rette en stor takk til vår flyhistoriker Fellowship som gav meg en kopi av denne artikkelen under siste Fly & Vin på Kirkeristen slik at jeg kunne dele den med dere. ![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Idylliske Ytrebygda
Posts: 1,074
|
![]()
Takk for et meget utfyllende svar LN-KGL, da er vel det meste brakt på det rene ang BAC 1-11 i SAS. En liten ting, var det piloter fra SAS eller fulgte de med maskinene fra British Eagle?
Quote:
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Idylliske Ytrebygda
Posts: 1,074
|
![]()
Takk igjen for svar LN-KGL!
Har du lagt ut artikkelen fra Flyvehistorisk Tidsskrift på sidene dine?
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
LN-KGL:
![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
BAC 1-11 SAS@LHR og Aer Lingus@SVG | sirpjalle | Flyhistorisk forum | 9 | 19-01-2012 11:30 |
Aeroclassics SAS Scandinavian Airlines BAC-111 | LN-REF | Samlerhjørnet | 17 | 23-12-2011 00:09 |
Bac 1-11 Sas, | safir | Samlerhjørnet | 2 | 10-02-2008 20:46 |
BAC 1-11 SAS dragehodet 1:400 | putzmeister | Samlerhjørnet | 3 | 18-02-2007 23:25 |
Aeroclassics SAS BAC 1-11 1:400 | Olebno | Samlerhjørnet | 4 | 15-02-2006 17:44 |