Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-03-2010, 07:01   #1
Il-86
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Location: Frogner i Akershus
Posts: 149
Default Journalister og flytyper

http://www.dagbladet.no/2010/03/31/n...fart/11091983/

Denne gangen var det Dagbladet som bomma (igjen). Nesten hver gang det refererest til fly på bilder tar journalistene feil. Håper bare de sjekker de andre kildene de bruker litt bedre...
Il-86 is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2010, 08:16   #2
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,551
Default Re: Journalister og flytyper

De har jo helt klart bomma ja. Men hvem i all verden bryr seg om det uten om oss med spesielle interesser som sitter her på forumet og finkjemmer avisene etter den minste feil, samt en og annen som jobber i flybransjen.
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2010, 08:55   #3
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Journalister og flytyper

Quote:
Originally Posted by VC-10 View Post
De har jo helt klart bomma ja. Men hvem i all verden bryr seg om det uten om oss med spesielle interesser som sitter her på forumet og finkjemmer avisene etter den minste feil, samt en og annen som jobber i flybransjen.
Det har du for så vidt helt rett i, men da ville det jo være en ganske så enkel løsning å kalle et fly for et fly, i stedet for den flytypen noen tror det er. Da er begge grupper tilfredstilt, både de som ikke vet, og ikke bryr seg, og de som finleser etter feil. Noe alla "Her en av selskapets fly parkert på..." osv.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2010, 09:23   #4
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,551
Default Re: Journalister og flytyper

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Det har du for så vidt helt rett i, men da ville det jo være en ganske så enkel løsning å kalle et fly for et fly, i stedet for den flytypen noen tror det er. Da er begge grupper tilfredstilt, både de som ikke vet, og ikke bryr seg, og de som finleser etter feil. Noe alla "Her en av selskapets fly parkert på..." osv.
Helt enig, men jeg tenkte det kunne være greit å kvele nok en journalistdebatt, for dette tror jeg kanskje vi såvidt har touchet innpå før
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2010, 09:29   #5
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Journalister og flytyper

Quote:
Originally Posted by VC-10 View Post
Helt enig, men jeg tenkte det kunne være greit å kvele nok en journalistdebatt, for dette tror jeg kanskje vi såvidt har touchet innpå før
Har vi diskutert journalister her inne før? Det kan ikke jeg huske...
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2010, 09:30   #6
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: Journalister og flytyper

Med et par hederlige unntak, er det ufattelig mye merkelig flyrelatert stoff som kommer fra avisredaksjonene her i landet. Drar man til f.eks Danmark, synes det som om de har noe mer styr på det der.

Man venter ikke at en middels journalist skal kunne noe om alle yrker (og kanskje spesielt heller ikke om et høyteknologisk flytema), men da skal de heller ikke prøve seg på det ved å skrive som om de kan noe om det, for det blit lett litt pinlig - sett fra de som jobber med dette. Men noen vanlige avislesere lar seg vel lure...

Jan Ovind (VG) er et eksempel på en genuint interessert luftfartsjournalist som skriver veldig bra, og som har kildene sine i orden. Men mange andre er det ikke.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2010, 10:11   #7
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,064
Default Re: Journalister og flytyper

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Jan Ovind (VG) er et eksempel på en genuint interessert luftfartsjournalist som skriver veldig bra, og som har kildene sine i orden. Men mange andre er det ikke.
Tally-Ho
Yepp, husker han var med på Concorde-turen fra Osl til Osl i -97
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2010, 10:25   #8
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Journalister og flytyper

Quote:
Originally Posted by VC-10 View Post
Helt enig, men jeg tenkte det kunne være greit å kvele nok en journalistdebatt, for dette tror jeg kanskje vi såvidt har touchet innpå før
Før har vi vel knertet debatter fordi de tar helt av istedet for tråder's virkelige innhold. Her er tråden startet eksplsitt om journalister og feil, så da må det vel være være lov med en reprise nå.

Og for ordens skyld, mitt standpunkt er: om de kan gjøre så elementere feil om noe jeg mye om, hva feil gjør de da i andre og langt viktigere ting jeg ikke vet så mye om? Det sier seg selv at man bør lese nyheter med en dose skepsis.

God påske!

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2010, 10:35   #9
thnp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: Norway
Posts: 138
Default Re: Journalister og flytyper

Som svar til spørsmålet "hvem bryr seg?" ...

Jeg gjør! Ikke fordi det i seg selv er så forbannet viktig om det er en 737, MD82 eller en Concorde i forgrunnen; poenget er faktisk at journalistene gang på gang kommer med påstander som ikke er riktige.

Etter at jeg selv tok flygelederutdanning og har sett bransjen fra innsiden og tilegnet meg mye kunnskaper og spisskompetanse er jeg virkelig SJOKKERT over hvor mye ræva, og direkte uriktig journalistikk som florerer der ute.

Dersom man tar skrittet videre (som jeg gjør) og tar utgangspunkt i at journalistens kunnskapsløshet er like omfattende på de andre feltene de dekker; da er det ikke lengre mye "nyheter" som er verdt å lese.

Selv har jeg sluttet å lese dagsaviser, nyheter på nett og tilsvarende lugubre publikasjoner, og heller plukket ut et par faste spalter på nettet samt noen ukeaviser jeg leser.

Den desidert beste og mest velfunderte publikasjonen som kommer ut i Norge i dag vil jeg påstå er ukeavisen Morgenbladet, samt månedsavisen Le Monde. Her finner man mange dybdeartikler, kildehenvisninger og ikke minst; sakene vinkles ofte fra 2-3 forskjellige perspektiver.


Edit:

Et annet eksempel som er ganske skremmende er følgende hentet fra en stor amerikansk avis. I tidspress smøres ting ned på papiret som syntaksmessig er korrekt, men som ikke er meningsbærende i det hele tatt, og folk flest stopper ikke og reflekterer over det:

"The birds filled the tree-tops with their morning song, making the air mist, cool, and pleasant."

Last edited by thnp; 31-03-2010 at 10:39.
thnp is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2010, 10:41   #10
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: Journalister og flytyper

Dette har jo også noe med troverdigheten til media generellt sett. Om ikke journalistene ikke vet forskjell på en 737 og en 747, hvordan kan man stole på riktige fakta i andre saker?
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2010, 10:48   #11
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Journalister og flytyper

Quote:
Originally Posted by Concorde View Post
Dette har jo også noe med troverdigheten til media generellt sett. Om ikke journalistene ikke vet forskjell på en 737 og en 747, hvordan kan man stole på riktige fakta i andre saker?
Det er jo nettopp poenget! Det er nøyaktige det samme hva angår jernbanen og veibygging, bare for å nevne et par områder der info-nivået er for dårlig.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2010, 10:58   #12
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,551
Default Re: Journalister og flytyper

Jeg bryr meg også! Det jeg mente var at folk flest bryr seg ikke i det hele tatt om "slike detaljer", og det er bare spesielt interesserte som får meg seg slike feil. Jeg er også helt enig i at det avisene presenterer, både i papirutgaven og på nett bør være korrekt, men det er nok bare å innse at slik blir det aldri - ihverfall ikke i løssalgsavisene. Skal man få korrekte og inngående artikler, er man nødt til å ha journalister som har spesialkompetanse innen hvert enkelt fagområde som omtales. Dette har nok ikke avisene hverken tid eller ressurser til i en tid da nyhetene helst skal presenteres før de skjedde. Fagstoff må man søke etter i fagpressen, mens en oppdatering av nyhetsbildet finnes i dagsavisene. Man kan like det eller ikke, men slik er det.
Selv jobber jeg med medisinsk bildediagnostikk og et smalt spesialområde innen det. Ikke rent sjelden presenteres det nyheter fra dette fagområdet i media. Jeg ser selvfølgelig at det som presenteres er meget overfladisk og kanskje bare et snev av sannheten. Jeg reagerer jo på dette som fagperson, men samtidig innser jeg at en journalist som er på oppdrag og skal presentere en nyhet fra mitt felt, og så raser ut til Værnes for å skrive en liten sak om luftfart, og derfra kanskje drar videre til en katteutstilling ikke kan være presentere nøyaktige og dyptpløyende artikler fra alt dette.
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2010, 11:58   #13
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: Journalister og flytyper

Quote:
Originally Posted by OA515 View Post
Men rett skal være rett. Og lemfeldig omgang med fakta skal ikke skje.

Hva med å bruke frustrasjonen på å sende en høflig mail til journalisten og påpeke faktafeil? Det tror jeg de fleste setter pris på.
Var det ikke en her på forumet som ringte til en journalist for å påpeke at Airbus 340 (tror jeg det var) ikke er en jumbo-jet, at det kun er 747 som er jumbo-jet.

Han talte for døve ører og ble "belært" om at alle store wide-bodies er jumbo.

Så det så!
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2010, 12:07   #14
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: Journalister og flytyper

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Var det ikke en her på forumet som ringte til en journalist for å påpeke at Airbus 340 (tror jeg det var) ikke er en jumbo-jet, at det kun er 747 som er jumbo-jet.

Han talte for døve ører og ble "belært" om at alle store wide-bodies er jumbo.

Så det så!
Du husker så riktig, bortsett fra at jeg mailet han, ikke ringte. Journalisten unne lære meg at "jumbojet var en fellesbetegnelse for bredbuksfly".


Concorde har så absolutt rett. Det går på troverdigheten. Hvordan skal jeg stole på en journalist i en annen sammenheng som jeg kanskje ikke vet like mye om i utgangspunktet?

Et annet eksempel jeg kom på, men innenfor et annet fagfelt, som jeg tør påstå jeg har sånn passe peiling på; musikk. Smokie (som jeg må tilstå jeg var blodfan av en gang i tiden) gav ut et album kalt "Wild Horses" i 1998, og jeg husker jeg leste en anmeldelse av dette albumet i avisen Østlendingen. Her stod det bl.a. at albumet var det første Smokie-albumet siden 1992 (feil: de gav ut album både i 1993, 1995 og 1996), det første med den nye vokalisten (feil igjen: Han var med på utgivelsene i 1995 og 1996), og i tillegg klarer vedkommende å presentere Smokie som bandet som stod bak sangen "Sylias mother", som jo var en Dr. Hook-låt. Jeg husker at han slaktet albumet, og i utgangspunktet skal jeg ikke kritisere noen pga. smak, men ha i det minste peiling på musikken du anmelder.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2010, 12:14   #15
apron
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
Default Re: Journalister og flytyper

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Yepp, husker han var med på Concorde-turen fra Osl til Osl i -97
Hmm - Concorde besøket kan da umulig vært i -97 (før OSL åpnet).. hva er fakta her..
apron is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2010, 12:19   #16
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Journalister og flytyper

Tipper at det har skjedd en forbyttting av bilder her, kanskje desken har satt inn et nytt bilde. Jeg tror ikke journalisten hadde giddet å skrive 737-700 hvis ikke. Og det er ikke nødvendigvis slik at Boeing har enerett på jumbojet-navnet.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2010, 12:29   #17
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,064
Default Re: Journalister og flytyper

Quote:
Originally Posted by apron View Post
Hmm - Concorde besøket kan da umulig vært i -97 (før OSL åpnet).. hva er fakta her..
- 98 !
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2010, 13:10   #18
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: Journalister og flytyper

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Og det er ikke nødvendigvis slik at Boeing har enerett på jumbojet-navnet.
Jo... http://no.wikipedia.org/wiki/Jumbojet
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2010, 13:28   #19
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: Journalister og flytyper

Quote:
Originally Posted by Concorde View Post
Står ingenting om enerett. Eneste indikasjon er redirect, og akkurat det trenger ikke å bety så mye på Wikipedia..
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2010, 13:54   #20
runethomas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 50
Default Re: Journalister og flytyper

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Du husker så riktig, bortsett fra at jeg mailet han, ikke ringte. Journalisten unne lære meg at "jumbojet var en fellesbetegnelse for bredbuksfly".


Concorde har så absolutt rett. Det går på troverdigheten. Hvordan skal jeg stole på en journalist i en annen sammenheng som jeg kanskje ikke vet like mye om i utgangspunktet?
Ble tipset om denne tråden av en kompis, så tenkte jeg skulle svare - uten å ha veldig dårlig samvittighet eller påta meg et talsmannsansvar for verken kolleger eller konkurrenter.

Jeg kan mer om luftfart enn rammebetingelsene for norsk landbruk eller Britney Spears´ siste eskapader. Likevel er det ikke usannsynlig at en journalist i løpet av en kort nyhetsvakt må innom alle tre feltene - pluss et par andre. Det er ingen unnskyldning, men en slags forklaring. Journalister er også mennesker. Og vi mennesker har en lei tendens til - kanskje oftere enn vi liker å innrømme - å gjøre feil innimellom.

Selv om jeg regner meg selv som over middels flyinteressert, skjer det fra tid til annen at jeg gjør feil i luftfartssaker. Det er ikke noe jeg gjør med vilje. Og det er stort sett fryktelig pinlig når slikt skjer, uansett hva årsaken er. Da er det ingenting jeg setter mer pris på enn en høflig e-post med konstruktiv kritikk, beskjed om hva som er feil og hvordan det kan rettes opp.

Det pleier jeg også å gi uttrykk for i svarene jeg sender til de som kontakter meg. I VG og VG Nett er reglene slik at alle henvendelser som går direkte til journalister i utgangspunktet skal besvares. Høflige, saklige henvendelser fortjener høflige, saklige svar.

Det finnes ni tusen og ett eller annet journalister i Norge. Felles for oss alle er imidlertid at uansett hvor mye vi måtte vite (eller tro at vi måtte vite) om et fagfelt, finnes lesere der ute som vet (mye) mer enn oss om temaet vi skriver om.

Jeg mener at du ikke blir en ordentlig flink journalist før du tar dette inn over deg, og utnytter dialogen med leserne for å skape en bedre journalistikk.

Idioter vil en møte i alle miljøer. Jeg håper likevel ikke at enkelte utskudd og dårlige opplevelser gjør at dere mister troen på en hel yrkesgruppe.

Og jeg håper at dere fortsetter å kontakte oss dersom dere har innspill eller tips. Slik setter iallefall jeg umåtelig pris på.

God påske alle sammen!

Rune Thomas Ege
Journalist
VG/VG Nett
http://www.vg.no/profil/?u=752
runethomas is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Journalister og fly Il-86 Småprat 21 13-11-2013 21:22
Journalister og dems måte å skrive på... ENGM RAMP Flyforum 44 02-02-2008 09:36
Journalister er journalister! litt-amatør Flyforum 15 10-05-2007 22:48
Politi kastet ut journalister Bizflyer Flyforum 6 15-06-2006 20:14
OT: Journalister storg Flyforum 2 01-06-2006 21:08


All times are GMT +2. The time now is 19:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.