Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-03-2010, 09:15   #1
PerJen
ScanFlyer Silver
 
PerJen's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Bodø
Posts: 898
Default Nye Bodø Lufthavn

Heisann!

Da har Avisa Nordland fått tak i et nytt bilde av planene for ny rullebane.

Med i planene ligger det også en helt ny terminal...





Sa noen drømmeprosjekt?

http://www.an.no/nyheter/article5027221.ece
__________________
Mvh
Per-Kristian Jensen
PerJen is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2010, 10:25   #2
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
Default Re: Nye Bodø Lufthavn

Ett ord: Handlingsregelen!
Et milliardsluk uten sidestykke.
Operativt sett også meget uheldig. Fly som lander fra vest må jo takse over 3 km for å komme til terminalen. Blir jo nesten værre enn OSL med T2.
Ser ut til at de også kopierer avkjøringene fra OSL. Trodde alle visste at det ikke er spesielt smart.

Last edited by PointMergeArrival; 20-03-2010 at 10:28.
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2010, 11:27   #3
PerJen
ScanFlyer Silver
 
PerJen's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Bodø
Posts: 898
Default Re: Nye Bodø Lufthavn

Vel, ny bane må vi jo ha egentlig uansett dersom vi skal kunne ta i mot større fly pga hinder før banen i øst. At de må takse langt greit nok, men det ville blitt lengre. Pga Forsvaret kan man ikke kutte over fra banen og rett til Terminalen.

Men at Terminalen er et drømmeprosjekt? Oh yeah. Tviler på at vi blir å få bruk for alle de nye gatene.
__________________
Mvh
Per-Kristian Jensen
PerJen is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2010, 11:49   #4
GFL
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
Default Re: Nye Bodø Lufthavn

Quote:
Originally Posted by PointMergeArrival View Post
Ser ut til at de også kopierer avkjøringene fra OSL. Trodde alle visste at det ikke er spesielt smart.
Ikke hørt noe kritiskk av disse før, kunne du utdype litt mer om de?
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground.
GFL is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2010, 12:05   #5
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Nye Bodø Lufthavn

Avkjørslene på OSL er kritisert på faglig hold fordi de fremstår som high-speed exits, men kurven blir krappere etterhvert som man beveger seg gjennom svingen. Veritas har (i følge en representant for dem på Flyoperativt Forum for noen år siden) gått god for dem, og hevder at beregningene viser at man kan bremse ned gjennom svingen.

Det virker sikkert fint på en prosessor, men på et fly er det normalt ikke anbefalt å bremse og svinge markant samtidig - av flere grunner, men bl a fordi man da lettere kan miste feste til underlaget. Flere fly har vært utfor i svingene på Gardermoen, selv ved lav hastighet, og det har til slutt, etter den "erkjennelsen" at det kan være noe forskjell på teori og praksis være lurt å skrive følgende på ENGM sin NOTAM:

REF AIP NORWAY ENGM AD 2.22 CHAPTER 8 - USE OF EXIT TAXIWAYS
WITH CURVATURE AT ENGM. PLS NOTE THAT WHEN EXITING AT A4 A5 A6
B3 B4 B6 OR B7, EXIT SPEED MUST BE ADJUSTED TO ALLOW FOR A
GRADUALLY INCREASING CURVATURE. EXCESSIVE SPEED THROUGH THE
CURVE MAY INCUR A RISK OF TWY EXCURSION UNDER LOW-FRICTION COND.
01JAN10 0859 - 23JAN10 2359EST (EN/1/A0012/10)

Historien sier at Norsk Flygerforbund (trolig med IFALPA i ryggen) protesterte på utformingen av avkjørslene, men at utbyggeren hevdet at "flygerne hadde gått god for dem". Sistnevnte ved at en nærmest tilfeldig ruteflyger hadde testet dem i simulator og etter mange forsøk uttalt noe slik som at "det går vel greit"... Det er mange måter å få alibi til sine beslutninger på, men om denne historien er riktig er det vel et eksempel på at man leter til man til slutt finner noen som gir inntrykk av å være enig, og så ser man bort fra dem som er uenige.

Når det er sagt, er i det minste brøyte- og avisningstjenestene på OSL i verdensklasse. Aldri så gale at det ikke er godt for noe, bare man har lest NOTAM og bremser ordentlig ned før man svinger av banen, selv om det ligger fly på short final.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2010, 12:16   #6
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Nye Bodø Lufthavn

Angående lufthavnstegningene er dette noen som avisen har "fått tak i". Det finnes sikkert mange andre forslag til utforming i Bodø, så ta dette med en klype salt. At flytrafikken øker på mange norske lufthavner med terminalbygninger fra 1980-tallet er ingen hemmelighet, og en del av Avinors løpende arbeide er selvfølgelig å vurdere om bygningsmassene fremdeles er av hensiktsmessig størrelse og utforming.

At rullebanen i Bodø er moden for erstatning selv etter flere "renoveringer" er ingen hemmelighet for dem som flyr der. Det sliter på både flystripe og understell slik den er nå. Ved å flytte den kan man i tillegg senke minima (pga færre hindringer i innflygingen og i missed approach-sektoren) og øke regulariteten. Næringsarealer som er sårt ettertrengte i Bodø vil kunne frigjøres ved flytting av rullebanen, og det er et vesentlig moment i samfunnsregnskapet i Bodø.

Å bygge en ny rullebane 10-15 år etter at vi passerte år 2000 er ingen stor sensasjon. Vi bygger veier, broer og tunneller og får stadig bedre infrastruktur. Det var mye større sensasjon da man bygget rullebanene for første gang, og ikke mindre i årene før da man bestemte seg for å satse på rullebaner med kun én baneretning, istedetfor de store gressflatene eller på sjøen der man alltid kunne ta av mot vinden. Og for 100 år siden var tanken om bruk av luftfartøy nesten utenkelig, og var man for uttalt i sine visjoner var det nok mange av datidens debattanter som ikke trengte å lete lenge for å finne argumenter for hvor usannsynlig idiotisk det ville være å finne på noe nytt - langt mindre å tro at bil, tog og fly noensinne ville erstatte hestedrevet drosje og trikk!

Nei, la oss heller omfavne visjonære planer og skryte av dem som kommer med dem. Viser planene å være for vidløftige er det mange beslutningspunkter på veien dit som kan brukes for å justere dem, men gi nå planleggerne en sjangs.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2010, 12:28   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: Nye Bodø Lufthavn

Om man velger å bygge en flyplass med litt ekstrakapasitet så er vel det noe vi ønsker velkommen. Alle kjenner jo resultatet av å "bygge så det nesten er stort nok", både når det gjelder flyplasser og andre infrastrukturelle installasjoner. Hvis man også lærer seg å se på funksjonelle løsninger (ref. taxebanene) og ikke bare på estetikk og teorier så kan det jo bli bra.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2010, 12:38   #8
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: Nye Bodø Lufthavn

Quote:
Vel, ny bane må vi jo ha egentlig uansett dersom vi skal kunne ta i mot større fly pga hinder før banen i øst
Pisspreik, rett og slett. Bodø har ingen reelle begrensninger slik flyplassen drives i dag mtp sivile fly. Ja offset approach er ikke helt optimalt, men det er ikke verdt milliarder ikke optimalt.
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2010, 12:48   #9
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Nye Bodø Lufthavn

Dette terminalprosjektet ser helt spinnvillt ut, må sjekke med mine kontakter i Forsvarsbygg om hva dette skal bety....
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2010, 12:52   #10
PerJen
ScanFlyer Silver
 
PerJen's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Bodø
Posts: 898
Default Re: Nye Bodø Lufthavn

Spanair A321 på MTOW tar helst av fra 25 pga hinder ved avgang 07. Offsett app sliter vi med når vinden er 25 og sikten er noe lav.

Offsett app er vel heller ikke noe særlig mtp større fly heller.


Eller? Ny bane er vel mest fordi dagens bane er for nært terminalen.

F.eks når AN124 startet taksi så ble alle andre bevegelser stoppet.

Uten ny bane vil vi også miste Forsvaret i Bodø. Det er 100% sikkert.
__________________
Mvh
Per-Kristian Jensen
PerJen is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2010, 12:57   #11
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
Default Re: Nye Bodø Lufthavn

Aner ikke hvor ofte det lavere minima ved offset approach fører til dårlig regularitet i Bodø, men det må være ofte for å rettferdiggjøre ny plassering av rullebanen. Dessuten kan det jo tenkes at det vil være mulig å lage en RNP AR APCH som unngår hindringer i innflygningen og gir lavere minima enn ILS 25
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2010, 13:04   #12
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Nye Bodø Lufthavn

Jøss, det var mye negativitet på en gang i et forum der man i utgangspunktet trodde debatten hadde et snev at positivitet over seg i forhold til utvikling av luftfarten, enten det er fly eller infrastruktur...

Eller skal man la seg forlede av at det bare billigst mulig billetter som gjelder, all annen utvikling er tøys og tull?
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2010, 13:06   #13
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Nye Bodø Lufthavn

Kan jo legge til at dette kan være en spennende anledning til å teste ut sjøvannsoppvarmet rullebaneunderlag i forhold til å holde banen "svart" om vinteren.

Forøvrig ser det ut til å stå "Alternativ 5-2" på tegningen, så det er bare å ta det med ro...
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!

Last edited by Jumper G5; 20-03-2010 at 13:09.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2010, 14:13   #14
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: Nye Bodø Lufthavn

Quote:
F.eks når AN124 startet taksi så ble alle andre bevegelser stoppet.

Uten ny bane vil vi også miste Forsvaret i Bodø. Det er 100% sikkert.
Det første er langt fra unikt i Bodø......alle som fortsatt er av gammel "NATO oppsett" sliter med det samme. Det andre? So what? Om det er kostnaden for å bli i Bodø så er kanskje ikke Bodø rett lokalisering? Vi har faktisk ikke all verdens penger, ref kollegas kommentar om handlingsregelen.

Det er greit at mange Bodøværinger har klokketro på at jagerfly og Bodø må gå hånd i hånd. Tja....med mindre alle Bodøværinger aksepterer et permanent fritak fra støyregler så må de kanskje revurdere dette. I alle fall om de ber resten av de Norske skattebetalerene om penger til å flytte hele skiten ut i fjorden.

Greit at man skal være positiv til utvikling innen norsk luftfart, men man bør kanskje prøve å finne penger til å utbedre alle små problemer på norske flyplasser før man flytter på rullebaner som faktisk fungerer bra nok i dag. (Akkurat hvordan tegningen ser ut er faktisk mindre interessant, grunnkonseptet er mye det samme i alle de versjonene som har dukket opp de siste 3-4 årene)
__________________
Monster in a cave

Last edited by M609; 20-03-2010 at 14:18.
M609 is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2010, 21:40   #15
PerJen
ScanFlyer Silver
 
PerJen's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Bodø
Posts: 898
Default Re: Nye Bodø Lufthavn

Nå må vi ikke glemme at når det kommer til masser for rullebanen så skal vel en del av det evt komme fra Nye RV80 prosjektet. Eller?
__________________
Mvh
Per-Kristian Jensen
PerJen is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2010, 23:42   #16
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Nye Bodø Lufthavn

Ser for meg at man relativt hyppig får SNOWTAMs fra Bodø, med beskriveler av våt snø, med lav bremseeffekt, om rullebanen blir oppvarmet. Ikke noe jeg vet, men noe jeg antar.

Den "gamle" terminalen er fredet. Hva vil så skje med den? Hva med flyplasshotellet som er under planlegging?

Det er nok heller ingen optimal løsning med kun to taksebaner inn til terminalen. Kan bli relativt kaotisk i en brøytesituasjon, og ikke minst svært ressurskrevende. Det ble sagt her at trafikken stod stille når AN124 takset rundt. Det kommer nok til å skje med denne løsningen også.

Det er forresten forskjell på negativ og realistisk!
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2010, 00:43   #17
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,330
Default Re: Nye Bodø Lufthavn

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Det virker sikkert fint på en prosessor, men på et fly er det normalt ikke anbefalt å bremse og svinge markant samtidig - av flere grunner, men bl a fordi man da lettere kan miste feste til underlaget.
Er vel ikke så lurt å gjøre det samme med andre kjøretøyer heller - kan fort skje akkurat det samme da
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Film av Bodø lufthavn? ThePlanespotter1 Bilder & foto 2 12-08-2016 22:51
Ut- og ombygging av Bodø Lufthavn orhel Flyforum 14 12-07-2013 17:31
Bodø lufthavn i pluss Belarnion Flyforum 3 23-01-2013 14:22


All times are GMT +2. The time now is 20:29.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.