![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2006
Location: Bodø
Posts: 898
|
![]()
Heisann!
Da har Avisa Nordland fått tak i et nytt bilde av planene for ny rullebane. Med i planene ligger det også en helt ny terminal... ![]() Sa noen drømmeprosjekt? http://www.an.no/nyheter/article5027221.ece
__________________
Mvh Per-Kristian Jensen |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
|
![]()
Ett ord: Handlingsregelen!
Et milliardsluk uten sidestykke. Operativt sett også meget uheldig. Fly som lander fra vest må jo takse over 3 km for å komme til terminalen. Blir jo nesten værre enn OSL med T2. Ser ut til at de også kopierer avkjøringene fra OSL. Trodde alle visste at det ikke er spesielt smart. Last edited by PointMergeArrival; 20-03-2010 at 10:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2006
Location: Bodø
Posts: 898
|
![]()
Vel, ny bane må vi jo ha egentlig uansett dersom vi skal kunne ta i mot større fly pga hinder før banen i øst. At de må takse langt greit nok, men det ville blitt lengre. Pga Forsvaret kan man ikke kutte over fra banen og rett til Terminalen.
Men at Terminalen er et drømmeprosjekt? Oh yeah. Tviler på at vi blir å få bruk for alle de nye gatene.
__________________
Mvh Per-Kristian Jensen |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]()
Ikke hørt noe kritiskk av disse før, kunne du utdype litt mer om de?
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Avkjørslene på OSL er kritisert på faglig hold fordi de fremstår som high-speed exits, men kurven blir krappere etterhvert som man beveger seg gjennom svingen. Veritas har (i følge en representant for dem på Flyoperativt Forum for noen år siden) gått god for dem, og hevder at beregningene viser at man kan bremse ned gjennom svingen.
Det virker sikkert fint på en prosessor, men på et fly er det normalt ikke anbefalt å bremse og svinge markant samtidig - av flere grunner, men bl a fordi man da lettere kan miste feste til underlaget. Flere fly har vært utfor i svingene på Gardermoen, selv ved lav hastighet, og det har til slutt, etter den "erkjennelsen" at det kan være noe forskjell på teori og praksis være lurt å skrive følgende på ENGM sin NOTAM: REF AIP NORWAY ENGM AD 2.22 CHAPTER 8 - USE OF EXIT TAXIWAYS WITH CURVATURE AT ENGM. PLS NOTE THAT WHEN EXITING AT A4 A5 A6 B3 B4 B6 OR B7, EXIT SPEED MUST BE ADJUSTED TO ALLOW FOR A GRADUALLY INCREASING CURVATURE. EXCESSIVE SPEED THROUGH THE CURVE MAY INCUR A RISK OF TWY EXCURSION UNDER LOW-FRICTION COND. 01JAN10 0859 - 23JAN10 2359EST (EN/1/A0012/10) Historien sier at Norsk Flygerforbund (trolig med IFALPA i ryggen) protesterte på utformingen av avkjørslene, men at utbyggeren hevdet at "flygerne hadde gått god for dem". Sistnevnte ved at en nærmest tilfeldig ruteflyger hadde testet dem i simulator og etter mange forsøk uttalt noe slik som at "det går vel greit"... Det er mange måter å få alibi til sine beslutninger på, men om denne historien er riktig er det vel et eksempel på at man leter til man til slutt finner noen som gir inntrykk av å være enig, og så ser man bort fra dem som er uenige. Når det er sagt, er i det minste brøyte- og avisningstjenestene på OSL i verdensklasse. Aldri så gale at det ikke er godt for noe, bare man har lest NOTAM og bremser ordentlig ned før man svinger av banen, selv om det ligger fly på short final.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Angående lufthavnstegningene er dette noen som avisen har "fått tak i". Det finnes sikkert mange andre forslag til utforming i Bodø, så ta dette med en klype salt. At flytrafikken øker på mange norske lufthavner med terminalbygninger fra 1980-tallet er ingen hemmelighet, og en del av Avinors løpende arbeide er selvfølgelig å vurdere om bygningsmassene fremdeles er av hensiktsmessig størrelse og utforming.
At rullebanen i Bodø er moden for erstatning selv etter flere "renoveringer" er ingen hemmelighet for dem som flyr der. Det sliter på både flystripe og understell slik den er nå. Ved å flytte den kan man i tillegg senke minima (pga færre hindringer i innflygingen og i missed approach-sektoren) og øke regulariteten. Næringsarealer som er sårt ettertrengte i Bodø vil kunne frigjøres ved flytting av rullebanen, og det er et vesentlig moment i samfunnsregnskapet i Bodø. Å bygge en ny rullebane 10-15 år etter at vi passerte år 2000 er ingen stor sensasjon. Vi bygger veier, broer og tunneller og får stadig bedre infrastruktur. Det var mye større sensasjon da man bygget rullebanene for første gang, og ikke mindre i årene før da man bestemte seg for å satse på rullebaner med kun én baneretning, istedetfor de store gressflatene eller på sjøen der man alltid kunne ta av mot vinden. Og for 100 år siden var tanken om bruk av luftfartøy nesten utenkelig, og var man for uttalt i sine visjoner var det nok mange av datidens debattanter som ikke trengte å lete lenge for å finne argumenter for hvor usannsynlig idiotisk det ville være å finne på noe nytt - langt mindre å tro at bil, tog og fly noensinne ville erstatte hestedrevet drosje og trikk! Nei, la oss heller omfavne visjonære planer og skryte av dem som kommer med dem. Viser planene å være for vidløftige er det mange beslutningspunkter på veien dit som kan brukes for å justere dem, men gi nå planleggerne en sjangs.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
|
![]()
Om man velger å bygge en flyplass med litt ekstrakapasitet så er vel det noe vi ønsker velkommen. Alle kjenner jo resultatet av å "bygge så det nesten er stort nok", både når det gjelder flyplasser og andre infrastrukturelle installasjoner. Hvis man også lærer seg å se på funksjonelle løsninger (ref. taxebanene) og ikke bare på estetikk og teorier så kan det jo bli bra.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]() Quote:
![]()
__________________
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]()
Dette terminalprosjektet ser helt spinnvillt ut, må sjekke med mine kontakter i Forsvarsbygg om hva dette skal bety....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2006
Location: Bodø
Posts: 898
|
![]()
Spanair A321 på MTOW tar helst av fra 25 pga hinder ved avgang 07. Offsett app sliter vi med når vinden er 25 og sikten er noe lav.
Offsett app er vel heller ikke noe særlig mtp større fly heller. Eller? Ny bane er vel mest fordi dagens bane er for nært terminalen. F.eks når AN124 startet taksi så ble alle andre bevegelser stoppet. Uten ny bane vil vi også miste Forsvaret i Bodø. Det er 100% sikkert.
__________________
Mvh Per-Kristian Jensen |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
|
![]()
Aner ikke hvor ofte det lavere minima ved offset approach fører til dårlig regularitet i Bodø, men det må være ofte for å rettferdiggjøre ny plassering av rullebanen. Dessuten kan det jo tenkes at det vil være mulig å lage en RNP AR APCH som unngår hindringer i innflygningen og gir lavere minima enn ILS 25
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Jøss, det var mye negativitet på en gang i et forum der man i utgangspunktet trodde debatten hadde et snev at positivitet over seg i forhold til utvikling av luftfarten, enten det er fly eller infrastruktur...
Eller skal man la seg forlede av at det bare billigst mulig billetter som gjelder, all annen utvikling er tøys og tull?
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Kan jo legge til at dette kan være en spennende anledning til å teste ut sjøvannsoppvarmet rullebaneunderlag i forhold til å holde banen "svart" om vinteren.
Forøvrig ser det ut til å stå "Alternativ 5-2" på tegningen, så det er bare å ta det med ro...
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! Last edited by Jumper G5; 20-03-2010 at 13:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]() Quote:
Det er greit at mange Bodøværinger har klokketro på at jagerfly og Bodø må gå hånd i hånd. Tja....med mindre alle Bodøværinger aksepterer et permanent fritak fra støyregler så må de kanskje revurdere dette. I alle fall om de ber resten av de Norske skattebetalerene om penger til å flytte hele skiten ut i fjorden. Greit at man skal være positiv til utvikling innen norsk luftfart, men man bør kanskje prøve å finne penger til å utbedre alle små problemer på norske flyplasser før man flytter på rullebaner som faktisk fungerer bra nok i dag. (Akkurat hvordan tegningen ser ut er faktisk mindre interessant, grunnkonseptet er mye det samme i alle de versjonene som har dukket opp de siste 3-4 årene)
__________________
![]() ![]() Last edited by M609; 20-03-2010 at 14:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2006
Location: Bodø
Posts: 898
|
![]()
Nå må vi ikke glemme at når det kommer til masser for rullebanen så skal vel en del av det evt komme fra Nye RV80 prosjektet. Eller?
__________________
Mvh Per-Kristian Jensen |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Ser for meg at man relativt hyppig får SNOWTAMs fra Bodø, med beskriveler av våt snø, med lav bremseeffekt, om rullebanen blir oppvarmet. Ikke noe jeg vet, men noe jeg antar.
Den "gamle" terminalen er fredet. Hva vil så skje med den? Hva med flyplasshotellet som er under planlegging? Det er nok heller ingen optimal løsning med kun to taksebaner inn til terminalen. Kan bli relativt kaotisk i en brøytesituasjon, og ikke minst svært ressurskrevende. Det ble sagt her at trafikken stod stille når AN124 takset rundt. Det kommer nok til å skje med denne løsningen også. Det er forresten forskjell på negativ og realistisk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,330
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Bare en passasjer... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Film av Bodø lufthavn? | ThePlanespotter1 | Bilder & foto | 2 | 12-08-2016 22:51 |
Ut- og ombygging av Bodø Lufthavn | orhel | Flyforum | 14 | 12-07-2013 17:31 |
Bodø lufthavn i pluss | Belarnion | Flyforum | 3 | 23-01-2013 14:22 |