![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
"Den viktigste drivkraften [for SGS] er åpenbar. Ved at SAS klarer seg, vil vi trygge våre arbeidsplasser som ansatte i SAS. Over hodene våre henger imidlertid, som et sverd, planene om outsourcing av opp mot 1.000 arbeidsplasser.» Lønnskuttene blir satt i sammenheng med den planlagte emisjonen. «Ansatte har rett til å kjempe for sine arbeidsplasser. En kan derfor anta at outsourcing-planene vil skape uro som kan (vil) ødelegge hele grunnlaget for emisjonen."
http://www.hegnar.no/okonomi/article410913.ece Er det virkelig slik at fagforeninger helst ser at SAS ikke lykkes med emisjonen? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Storm i vannglass? SGS har vel vært ganske ydmyke og funnet seg i det meste ledelsen har kommet med de siste årene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Arbeidsplassene vil bestå uansett. Det er mulig at de må finne seg i å skifte til en annen uniform, men slik er det i ground handling-verdenen i dag ... de ansatte i f.eks. Servisair kan neppe fortelle deg hvor mange ganger de har byttet eier de siste årene.
Det blir en litt annen hverdag, men jeg ser ingen fare for jobbene som sådan .. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Jeg synes det ser ut som fagforeningene stort sett forholder seg samlet og rimelige lojale til et felles mål. Samtidig siver det av og til ut noen nyheter som tyder på at det er bikkjeslagsmål om å ikke komme dårligst ut. Noe slikt virker det som vi ser her... Samtidig er det sikkert noen som kan være like godt tjent med en konkurs som et knallhardt spareprogram. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Mulig at arbejdspladserne ikke forsvinder for os SGS ansatte, eller gør de ??? se bare på
HEL,CDG og LHR.. Mig bekendt er de erfarne og fuldt professionelle ground handlere erstattet med en flok amatører, som ikke aner deres levendes råd, især ifm med uregelmæssigheder. Det eneste vi gamle SGSère ønsker er at vedblive med at arbejde hos og for SAS. Personligt har jeg gjort det i 40 år til 01.sept og ønsker gerne at blive i SAS til pensionen til sin tid skal indfris, og det er vel ikke så underligt Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg har litt vondt for å se hvordan en virksomhetsoverdragelse eller salg automatisk kan føre til lønnsnedgang. Noen med mer juridisk innsikt kan kanskje oppklare?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Eurobonus Diamond
|
![]()
Dette er vel en del av en pågående prosess, på samme måte som det som er nevnt her? http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=57531
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Slik det er nå er det mange som føler at de skal gå ned i lønn eller vilkår for å bidra til konsernet, mens den samme nedgangen vil konsernet takke deg for ved å ta den med til et eksternt firma. Og med tanke på at det allerede er gjort flere lønnsfrys og forværringer av avtalene, så er misnøyen stor. Dessuten lønna i SGS er i stor grad samme som de andre handlingsselskapene, men ansienitet gjør at en del tjener mer.
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Ved en evt. virksomhedsoverdragelse os i DK, ja så træder vores nye 3-årige overenskomst i kraft 01.marts, altså lige om lidt, og det gør os ikke attraktive ifm med en virksomheds overdragelse...Det ved SAS og dem som de forsøger at sælge SGS til
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vilkårene i en virksomhetsoverdragelse gjelder kun til første hovedforhandling....derfor..
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg sitter med et inntrykk av at SGS fortsatt er topptunge og generelt preget av overheadkostnader. De ansatte leverer varene - hvorfor etableres det ikke egne selskap basert på stasjonene som kjøpes og driftes av de ansatte?
Tror dessverre ikke at det finnes eksterne budgivere som vil bidra med kapital inn i SAS kassen ved et SGS salg - grunnet skyhøye pensjonsforpliktelser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Mig bekendt vil f.ex ISS ikke betale for at overtage ISS, nærmest tvært imod....
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
SGS Norge forteller de har et sverd hengende over seg og løper til Giske. SAS kan dermed oppfatte at SGS er en møllesten bundet rundt halsen før de skal ut på en svømmetur på dypt vann.
Kan LFF og VKL tåle sammenligningen med å være SGS versjonen av CAU? LFF/VKL har tidligere vært regissør av råtne prosesser (BUSK).. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Så vidt jeg har forstått, og her er jeg åpen for at jeg har misforstått, så skal ikke en virkshomhetsoverdragelse påvirke betingelsene for ansatte. Hovedforhandlinger kommer før eller siden, uansett eierskap.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
spør du meg. For egen regning, etter å ligget på maks skala i en god del år, er det, hva skal jeg si, rart når dattera mi som er kontorassistent i en bedrift etter 7 år har høyere lønn enn undertegnde med helt andre arb. tider. For hennes del synes jeg det er kjekt ![]() Så om det du viser til er "vanlig" handling lønn, ja da er der ikke mye lyst å se frem til gitt ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Desværre vidner det også om en enorm mangel på viden og indsigt i branchen. Hvis man bare ville bruge få minutter på at sætte sig ind i arbejdsforholdene, så ville man også opdage at alt ikke er så rosenrødt som det engang har været. Offentligheden opfattelse af branchen har dog desværre ikke udviklet sig meget siden de "gyldne tider" Personligt synes jeg det er synd at der skal være så stort et pres for at få lønninger og arbejdsforhold i flybranchen ned på et minimum (og det gælder alle fagrupper - både i luften og på jorden). Jeg vil med glæde betale lidt mere for mine flybilletter, hvis de ansatte i branchen kunne oprethlde gode og rimelige vilkår. Er det virkeligt så vigtigt at kunne flyve til under kostpris på bekostning af tusindvis af menneskers arbejdsvilkår?
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Hvilken bransje er det hvor lønns og arbeidsforhold ikke presses i? Sånn er det vel over det hele, ikke bare i luftfartsbransjen. Selv jobber jeg på bakken, og selv om man ikke blir rik av det, er det heller ingen som lider noen nød på noen som helst måte. Verken av oss på bakken eller de som flyr. Jeg ser ikke helt problemet at arbeidsgiver må forholde seg til at det er konkurranse, og at de må gjøre nødvendige grep. På 80 tallet og tidlig på 90 tallet var jeg bankmann. Det var i tiden hvor folk gikk i banken for å betale sine regninger (som vi punchet manuelt), hvor folk tok ut penger i kassen, og hvor det var et stort antall ansatte i banken. Så kom de automatiske tjenestene, og vi som bankfolk pushet disse på kundene. Vi gjorde oss selv overflødige. Folk gikk ikke lengre i banken for å ta ut penger. De fikk minibankkort. De brukte telegiro som ble pushet på de av oss. Vel vitende at vi en dag ville miste vår jobb. Hva om vi ikke pushet dette på våre kunder? Jo, vår bank ville bli så dyr at kundene ville rømme over til konkurrentene, og vi ville miste jobben allikevel. Verden går videre. Man finner stadig nye måter for å senke kostnader. Sånn er det, og sånn vil det alltid være. Aksepter det, eller ei. Men det nytter ikke å fighte mot verdens utvikling. IMM
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Er vel litt forskjell på innføring av ny og mindre personalkrevende teknologi og dumping av lønns- og arbeidsvilkår?
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Hva hvis SAS sine ansatte, på bakken og i lufta, skal ha lønns og arbeidsvilkår som er i en helt annen klasse enn hos andre, både europeiske eller asiatiske selskap? De må følge med, tilpasse seg den virkelige verden. Og jeg er redd at mange i Bolaget ikke har skjønt dette.
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mulig emisjon i SAS | Someone | Flyforum | 19 | 30-01-2018 08:42 |
Svenske Sas piloter truer med rettsak | krølle | Flyforum | 12 | 12-03-2010 15:12 |
Truer SAS med millionsøksmål | CK | Flyforum | 8 | 04-04-2007 14:36 |
Star Tour truer SAS med at droppe aftale | Bll spotter | Flyforum | 5 | 28-09-2006 20:11 |
Truer SAS-piloter med oppsigelser | Hurum | Flyforum | 0 | 10-02-2006 10:16 |