Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-02-2010, 19:52   #1
Polaris
Free Luigi

Norwegian Arbeidsuke hos DY

Mod.note: Splittet fra http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=59033
----------------

Den lappen om flysystemmekaniker reminds me of.... (mods: flytt dette til egnet topic om det passer bedre)

Siden sist jeg tenkte på dette har jeg jo fått et brått anneledes syn på Norwegian enn hva jeg hadde før. Men jeg har enda ikke fått noe svar på om det var omså 5% sannhet i det som jeg leste på diskusjon.no for en stund siden. Linker like gjerne innlegget. Det eskalerer til det særs urealistiske (.... I hope ), men....

http://www.diskusjon.no/index.php?sh...ost&p=12627603

Quote:
Jeg og en kompis hadde arbeidsuke hos Norwegian, på Sola tekniske base. Sinnsykt gøy! Fikk lov til å skifte hjul, smøre flaps, smøre fanblades, osv.

Jobbet kl 20.00 til 04.00 på morgenen ca, men det var ikke så stress egentlig, for de hadde projektor med parabol, stereoanlegg, kjøkken og mye nice inv_biggrin.gif

Toppet seg jo når vi fikk taxe en 733 fra hangar, ut på runway (og gi på litt inv_biggrin.gif) og til gate. cool.gif Fikk også sitte i cockpit t/r Sola - Gardermoen smile.gif
Og; http://www.diskusjon.no/index.php?sh...ost&p=12627792

Quote:
Nei, jeg går faktisk i 10. klasse. Så jeg tviler jo litt på om det var lov til å jobbe natt egentlig da, men både rektor og arbeidsgiver skrev nå under.

Vi ble litt sjokkerte når vi fant ut at det ikke var så superduperseriøst og hi-tech som vi trodde. Flyene er jo fulle i bulker, og er veldig skitne. Men det som sjokkerte oss mest var jo alt vi fikk lov til å gjøre.. tongue.gif
Var liksom "Hei, du! Ta den oljepumpen og fyll på starterene!", uten at vi visste hvor mye som skulle på osv, men det viste seg jo å vere logisk etter hvert.
Kan umulig være lovlig? Eller?

Last edited by Discus; 04-02-2010 at 20:24.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2010, 20:21   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Siste tillskudd fra Norwegian

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Kan umulig være lovlig? Eller?
De ble helt sikkert fulgt tett opp. Veldig enkelt å la folk gjøre mye rart under full kontroll uten at de selv skjønner at de er kontrollert.

Old 04-02-2010, 20:50   #3
Polaris
Free Luigi

Default Re: Arbeidsuke hos DY

Men i så tilfelle er det jo kjempelett å la det gå sløvhet i det - og dermed overse obvious feil gjort av sånne.... små ivrige gutter? Man kødder ikke med flysikkerhet, punktum?! Jeg fikk ikke engang lov å stå i kassa på dyrebutikken da jeg hadde arbeidsuke i 10ende klasse, fordi det var for mye ansvar. Dette er hakket tusen ganger mer ansvar, snakk om over hundre menneskeliv Skeptisk.
Old 04-02-2010, 21:10   #4
Northrider
FlyKirurg

Northrider's Avatar

SAS Re: Arbeidsuke hos DY

Jeg hadde min arbeidsuke som flymekaniker hos Scandinavian Technical Services (STS) på Gardermoen.

Jeg er rimelig sikker på at de ble godt tatt vare på. Man får rimelig god beskjed om hvem du er og hvorfor du er der. Og de sjekker det meste du gjør.
Det var en utrolig spennende arbeidsuke forresten. Hjulbytte på MD-80, smøring av understell og tungt vedlikehold på 737. Kommer aldri til å glemme det.
Ikke minst det at du får lov til å faktisk være med på dette, og står ikke bare å ser på.
Flysikkerhet er en streng business som de aller aller fleste verkstedene ikke kødder med. Selv om mine besteforeldre var skeptiske til å reise med Spanair og SAS etter at jeg hadde vært der oppe.

Dessuten skal vel alle fly signeres av en spesifisert autorisert mekaniker før det er flygbart igjen, så jeg hadde ikke brukt så mye tid på det.
SAS har ikke hatt noen alvorlige ulykker etter at jeg var der. (Spanair har, men det var ikke på det flyet jeg hadde noe med å gjøre ) Så det er veldig safe!

Last edited by Northrider; 04-02-2010 at 21:20.
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2010, 21:26   #5
Polaris
Free Luigi

................. *klynger seg til sin fantastiske teori om at alle som mekker på fly er nøye utvalgte mestergenier som vet nøyaktig hva de gjør og sjekker det ti ganger etterpå*
Old 04-02-2010, 21:36   #6
LN-RUV
ScanFlyer Blue

Quote:
................. *klynger seg til sin fantastiske teori om at alle som mekker på fly er nøye utvalgte mestergenier som vet nøyaktig hva de gjør og sjekker det ti ganger etterpå*

Selvfølgelig er vi det!

Mestergeni
LN-RUV is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2010, 21:38   #7
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Det kan du trygt gjøre ....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2010, 11:44   #8
Epsilon
ScanFlyer Blue

Kjenner også jeg er litt skeptisk etter å ha lest dette..........?

Jeg hadde arbeidsuke på teknisk på NLA den gang de hadde BO-105, og det eneste jeg fikk lov til å gjøre på maskinene den uka var å dra i stikka og kollektiven når de skulle sjekke bladene... kjenner meg litt snytt
Epsilon is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2010, 17:42   #9
steel
ScanFlyer Blue

Det er nok mye riktig i hva disse guttene har vært med på!

Smøring av flaps å bytte av hjul er vel begge greie jobber. De fleste klarer vel å bruke en greaspresse! Hjulbytte ble nok gjennomført med tekniker tilstede. Alt av oljelokk og type olje som ble brukt ble også dobbeltsjekket. Noe av dette er faktisk "stemplingspunkt", der to teknikere skal inspisere etter jobben er gjennomført!
Så dette er ikke mye å være redd for
steel is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2010, 00:12   #10
Stone
ScanFlyer Molded

Stone's Avatar

Føler et visst behov for å utdype dette her. Hvis det er de utplasserte jeg husker, kan jeg garantere opp og ned og fram og tilbake at disse IKKE gjorde noe som helst uten tett oppfølging fra oss som tross alt skal ha greie på dette her! Det skulle da også bare mangle... Og det er rett som steel skriver at mange punkter har dobbeltsjekk som standard.
Jeg kan ikke vite hvordan de følte at de ble fulgt opp, men det kan jo være et poeng at de føler at de fikk et visst ansvar, man vokser jo på det. Men, igjen, vi så og sjekket dem hele tiden, jeg kan ikke få understreket det nok, egentlig.

Så, Polaris, du kan være heeeelt trygg på at prosedyrene blir fulgt! Du er også selvsagt velkommen til å besøke oss og se hvordan vi jobber skulle du være på disse kanter. Men det er jo litt langt fra TOS til SVG, da...

Mvh Stone
Stone is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules