![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2007
Posts: 288
|
![]()
Så ikke denne noe sted..
Quote:
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
|
![]()
"mangehodede fagforeningsmonsteret til SAS"
![]()
__________________
Upcoming flights; mange! |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
|
![]()
trist lesning. Blir forøvrig spennende å se om Giske klarer å forsvare et nytt påfyll i kassa. Håper uansett at nye argumenter kommer frem før det skjer..
|
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2007
Posts: 288
|
![]() Quote:
![]()
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,177
|
![]()
Tja, ser man på dagens aksjekurs i forhold til hva den var da staten deltok i emisjonen i vinter så er den per dags dato høyere. Dvs, staten per dags dato har en (papir) gevinst på investeringen
|
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Someone, nå må du ikke ødelegge med fakta da
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Hvis dette er fakta, og det ikke kommer noen ny emisjon på plass, så er det i aller høyeste grad papirpenger. Da holder ikke den kursen seg særlig lenge.
|
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,527
|
![]() Quote:
Problemet er ikke å gå til eierne å hente penger ved en emisjon, problemet er at det er staten som er eier. Staten (i SE, NO og DK) må snarest kvitte seg med SAS, slik at det får omstille seg til en privat bedrift. |
|
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2007
Posts: 288
|
![]() Quote:
men ja er veldig enig i at det er på tide staten selger seg ut.. ![]()
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,976
|
![]()
Enig i at staten må ut, men ikke nå. De må heller slutte å gjøre alt så sinnsykt halvhjertet. SAS må finansieres litt opp så de får bestilt seg noen fly det er mulig å tjene penger på. Så kan de selge dem - kanskje med fortjeneste.
|
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Sånn blir det med penger man får rett i hånden dessverre. SAS er som en tung byråkratisk organisasjon som vanskelig lar seg endre over natten. Kan sammenlignes med NAV
![]()
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Igjen, SAS gjør svært mye riktig for tiden. Jeg synes virkelig de kommuniserer svært godt i det norske markedet. Jeg må si jeg aldri tidligere har sett SAS produktet bedre identifisert gjennom kampanjer enn nå.
Desverre er det uansett en ting de mangler. SAS har ikke brukt deres fantastiske punktlighet og høye frekvens i sine kampanjer kampanjene. Et stort flertall av de reisende har ingen forhold til dette og velger derfor billetter ut fra pris. Kun noen få interesserte vet at SAS virkelig presterer på dette området. Norwegian er ikke alltid billigst, men den jevne forbruker har den oppfatning av at de er det. Det sjekker ikke en gang SAS før de skal ut å reise! Det kan desverre se ut som om det på mange måter er for sent. Kunder tapt er svært ressurs krevende og dyre å vinne tilbake. SAS har ikke tid eller penger til denne jobben. Man kan gjerne skåle inn i himmelen for hver gang konkurrenten gjør et skritt til siden for å tjene mer penger, som igjen differensierer produktet til SAS. Problemet er bare at det for SAS ser ut til å gi svært lite tilbake. Konkurrenten derimot, kan fylle fly og pengesekk!
__________________
Lufta er for alle! Last edited by MartinL; 30-12-2009 at 13:41. |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
|
![]()
..kan se ut til at SAS har blitt mer aggressive for å forsvare markedsandelene sine den senere tiden, og sågar utfordrer DY på endel strekninger. Ikke lett å si hva som er riktig strategi men som kjent er smertegrensen til SK (enhetskostnad) langt høyere enn DY.
Klarer DY å mobilisere tilstrekkelig "krigskasse" blør SK grovt på en slik strategi. Har vanskelig for å se for meg at staten med ren samvittighet finansiere en bevisst strategi om markedsandeler som i værste fall kjører DY på dunken.. |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Men hvorfor bruker ikke SAS sine konkurranse fortrinn til sin fordel?
Med en av europas beste punktligheter, burde det være godt med rom for virkelig markere seg i maredet. Hadde SAS hatt baller, burde de gått høyt ut med en reisegaranti i sin markedsføring. Vi i SAS har en punktlighet som ligger i toppen i europa. Som reisende hos oss vil vi at du skal komme frem til avtalt tid. Så sikre er vi i SAS på vår egen punktlighet, at vi vil deg rabatt på neste billettkjøp dersom vi er skyld i at du blir forsinket. Dersom SAS har skyld i forsinkelser på mer enn 30 minutter i forhold til oppstatt ankomstid, vil vi gi deg 100kr i avslag pr halvtime. (reisegaranti i bransjer, omhandler ikke forhold som vær og ytre faktrer som selskapet ikke har påvirkning på) Her kan de kjøre to fluer i en smekk ved å kreve at de reisende, for å kunne benytte seg av dette, må være registrerte EB kunder. Det ville også være en forutsetning for å kunne administrere dette ved å logge inn for booking på egne personlige sider. Jeg ville tro at det umiddelbart ville fremheve punktligheten til SAS i markedet, samtidig som SAS selv opptrer som selvsikker på egen punktlighet. Samtidig vil det rase inn nye EB kunder som med et tastetrykk vil være tilgjengelig for informasjon om nettopp punktlighet, frekvens og tilbud! Ja det vil til tider koste selskapet noe, men jeg tror det ville være effektive penger for å vinne tilbake tillit, kunder og ikke minst betalingsvilje!
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2007
Posts: 288
|
![]()
Forsåvidt enig i at SK sin punktlighet er imponerende.. men hvor lenge kan de fortsette? Tenker i forhold til frekvensen på fly. SK har vel stort sett alltid fly stående i hangar som de kan ta ut når andre fly blir stående på utestasjoner, og crew å de store basene for å opprettholde denne punktlighetsstatistikken. Så krangler ikke på at punktligheten er høy, men i forhold til inntjeningen på flyene kan den jo ikke opprettholdes over en lengre tid...? Ha fly stående er jo aldri økonomisk
__________________
![]() Last edited by LN-KKY; 30-12-2009 at 15:15. |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Det syns jeg var et utmerket forslag Martin!
|
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 954
|
![]()
Er CORE SAS blitt til KOR E SAS
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,779
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Igjen en usedvanlig tabloid artikkel fra NA24 ...
Det er jo merkelig at enkelte journalister ikke forstår forskjellen på statstilskudd og emisjon i et mange aksjeselskap som staten velger å stå som eiere i... eller er dette kanskje en helt bevisst vinkling fra NA24 sin side? Det er vel ikke "skattepenger" som er brukt her uansett, men midler fra Oljefondet .. som alle jo vet brukes til en hel del investeringer i inn og utland. Mange etterlyser jo at det skal brukes mer av dette fondet til samferdsel og andre infrastrukturmessige tiltak innenland i Norge, og man kan vel kanskje si at ved å bruke noen få millioner til emisjon i SAS, så bidrar man jo i det store bildet til å opprettholde, bygge og vedlikeholde en robust flyplasstruktur i Norge. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Braathen inn på det norske markedet. | catocontrol | Flyforum | 29 | 25-09-2013 19:33 |
Aeroplan vurderer å kjøpe seg inn i andre lojalitetsprogram | Desk pilot | Flyforum | 1 | 04-09-2007 08:50 |
Blue 1 og Estonian inn på Norske ruter | memphis_belle | Flyforum | 18 | 13-06-2006 14:14 |
FRP vil ha polakker inn i norske kontrollrom .. | Herlov | Flyforum | 11 | 14-12-2005 18:09 |
SAS-aksjonærer kan fly billigere enn andre? | Fokker 50 | Flyforum | 1 | 24-11-2005 18:10 |