![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 121
|
![]()
Handlingpriser har jeg ikke mye peiling på, men det jeg legger merke til når jeg er ute og reiser er handlingselskapene. Som kjent er jo Norport Handling handlingselskapet til Norwegian og en del andre selskaper i Stavanger. Så det jeg lurer på er om disse betaler for lite til Norport? Grunnen til jeg lurer er fordi jeg lurer på hvor mye de betaler for uniformene til de ansatte? Jeg så totalt 5 Norport ansatte når jeg skulle ut og reise i dag. Og uniformene deres så slitt ut og billige. Ingen av dem var kledd likt og det så ikke bra ut rett å slett! Noen hadde en tynn billig genser, mens ei hadde jakke med hull i. Lite gjennomført uniformsreglement eller bruker de for lite penger på uniformer? Alle SGS ansatte var velkledde.
En bekjent av meg reiste med Norwegian i dag tidlig til Bergen. De ble forsinket pga. Norport manglet traktor til å skue ut flyet. Har de ikke nok utstyr i Stavanger? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Posts: 215
|
![]()
I likhet med SGS har Norport Handling ulike klesplagg for ulike værtyper. Hva som brukes, er såklart opp til hver enkelt, ettersom om vedkommende tåler kulde bra eller dårlig. Norport Handling er vel ikke fullt så strenge som SGS når det kommer til bekledning. De har regler, men om disse følges er en helt annen sak. Om Norwegian eller andre kunder betaler lite til Norport, kan ikke jeg si noe om, men det er klart at i disse tider presser flyselskapene prisene ned til det minimale for handling. Og da er det ofte slik at handlingselskapene må bøye seg i støvet, og ta til takke med det de får, om de vil sikre seg avtalen, og derav sikre allerede eksisterende arbeidsplasser. Etter hva jeg vet, har Norport i Stavanger to pushe-traktorer. Dette skal i teorien holde, da nåværende trafikk ikke krever flere. Men det kan jo oppstå tekniske feil med også disse. Skal ikke se bort i fra at den ene var i ustand, og at den andre var opptatt med ett annet fly. Var det i morgen-rushet at BGO-flyet ble delayet, var nok dette grunnen, da det er flere fly som skal ut med ikke så altfor stort mellomrom. Men i forhold til SGS, så har Norport lite utstyr. Jeg vil faktisk påstå at SGS har overflødig, sånn at mye av det står ubrukt, og rett og slett råtner bort. Ikke bra dette heller. Utstyr er dyrt, og det koster mye penger å vedlikeholde. Ikke rart SAS har slitt med økonomien. Nå sporer jeg visst litt av her, men poenget mitt er at SGS er nok mer proffesjonelle når det kommer til bekledning og utstyr, men så får da Norport jobben gjort også da, og det er vel det viktigste
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Jeg vil tro at også Norport har et uniformsreglement de ansatte må følge. I de fleste selskap er den ansatte selv ansvarlig for å holde uniformen ren og i henhold til reglementet.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Ja, vet ikke om om den mangelfulle uniformeringen nødvendigvis betyr noe for effektiviteten til dette handlingsselskapet, men man kan jo gjøre seg noen tanker...
Jeg kan således se poenget til SGS-ansatte som nå skal inn i ISS-uniform (eller hva det nå blir..) Jobben blir vel den samme for de som får fortsette, lønnen muligens litt lavere, men mest av alt forsvinner vel "stil, prestisje og en del goodwill / fordeler på jobb". Det blir litt som når jeg har gått på russiske crew i Dubai eller andre steder rundt Midtøsten, og de spaserer rundt i jeans og hvit pilotskjorte med striper på skulderklaffene. Det ser unektelig litt billig ut, og man håper at materiellet de opererer ikke er gjenstand for samme besparelse... Men det kan like gjerne være noen i handlingsselskapet Norport som burde stramme opp troppene litt! Ser helt klart ikke bra ut. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Angående uniformsreglement er dette noe jeg synes mange burde stramme opp litt... Forsåvidt også utenfor bransjen - jeg har ofte reagert på mye rar bekledning i f.eks supermarkeder...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Norport Handling har ikke uniformsreglement, nye ansatte arbeidet også uten uniform. Den enkelte ansatt kan hente enkle uniformer fra Uniformpartner.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Posts: 215
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Location: Rygge
Posts: 75
|
![]()
Nå skal jeg ikke blande meg inn i hva som er for lite eller mye.
Men vi alle oppfatter folk ut i fra hvordan vi ser dem - både bevisst og ubevisst! Og det uansett hva slags jobb personen har. Noen økonomiske faktaopplysninger: Nordport Handling hadde i 2008 en omsetning på 107, 5 mill Lederen for Nordport har fått øket sin lønn som i 2004 var på 429` til i 2008 på 1,079` Nordport hadde et årsresultat i 2008 på 7,3 mill. Så rimelig god råd til uniformer har de nok, om det er økonomi som er årsaken! Til sammenligning så var omsetningen i 2006 på 66 mill og overskudd på 16mill! Last edited by Hobbes; 13-01-2010 at 12:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Jessheim
Posts: 389
|
![]()
Uniformen er ikke bare for at alt skal se bra ut, men også verneutstyr... Vi hadde problemer i Widerøe med og få folk til å gå med uniformen men når de fikk høre at forsikringen firmaet hadde på den ansatte kun virket hvis de brukte uniformen så begynte de med det :-) Og det er slik at forsikringselskapene krever at den enkelte ansatte skal bruke den uniformen selskapet har... Og ikke blande med sivile effekter... Som når ett skjerf tuller seg inn i bagasjebåndet og skjerget er av sivil art tror jeg ikke forsikringselskapet liker det noe særlig....
__________________
Opportunity never knocks twice at any man's door. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2007
Posts: 288
|
![]()
Uniformsreglement er viktig, alle skal se så og si like ut, og ikke minst reine og pene. Unirformene er det kundene møter når de kommer på flyplassen, i tillegg til et smil, og har MYE å si både for handlingselskapet og flyselskapet de handler. Uniformsreglement og at dette følges er viktig i den forstand at man ser om en ansatt faktisk bryr seg om den jobben han/hun gjør, ved å ta på seg unifromen korrekt og ikke minst holde denne i stand. Alt for mange slappe folk rundt om kring, ikke bare i flybransjen, noe som kanskje også gjenspeiler jobben den enkelte ansatte gjør?
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]() Quote:
Last edited by LN-MOW; 13-01-2010 at 12:48. Reason: fikset quote |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2007
Posts: 288
|
![]() Quote:
![]()
__________________
![]() Last edited by LN-MOW; 13-01-2010 at 12:49. Reason: fikset quote |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
OSL Slave
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
|
![]() Quote:
2 slips, 1 belte, 1 frakk, 1 skjerf er noe av det andre jeg husker på sparket nå. Så vil veldig gjerne at noen forklarer meg at dette er "masse utstyr" Og ja jeg har eget skap til uniformsutstyret, bla for å plass til mine vanlige klær i et skap, samt det er enklere.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]()
Utsagn tatt litt ut av sammenhengen:
Nei, jeg vil anta at Norport har et inkassobyrå som de bruker mot kundene som betaler for lite. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2009
Location: ENZV
Posts: 208
|
![]() Quote:
Han mener selvfølgelig ikke at Norwegian ikke gjør opp for seg, men hvorvidt Norport tar for lite betalt. I seg selv virker det veldig rart ut, de vet nå å ta seg betalt i den bransjen..
__________________
Mine safety onboard cards Fly1.no Vet du hva som er både positivt og negativt på samme tid?? At dama di sier at du har den største karen i nabolaget… |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Charter handling BGO/SVG. Norport vs. SGS | Whatever | Flyforum | 9 | 27-07-2010 00:42 |
Norport til HAU | stistens | Flyforum | 13 | 25-06-2009 15:34 |
norport handling | krsvg | Flyforum | 18 | 12-12-2007 15:45 |
Norport Handling Bergen ekspanderer | Fly me to the moon | Flyforum | 18 | 12-12-2006 23:27 |
Norport Handling vokser | LN-HAT | Flyforum | 4 | 18-01-2006 22:33 |