Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-11-2008, 19:32   #1
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Star Alliance Star Alliance Gold - la oss tenke litt :)

Satt og fabulerte litt om dette med Star Alliance og Gold status. Slik jeg forstår det så finnes det mange ulike FF-programmer innen Star Alliance, f.eks. EuroBonus (SK), Miles&More (LH, OS, LX, LO ++), Milage Plus (UA), KrisFlyer (SQ) osv...

Er det noen som tidligere har sett på hvilket av disse FF-programmene som er enklest å oppnå Gull-status på? Da tenker jeg både kortest mulig tid, lavest mulig pris, men også muligheten til å klare å holde å holde seg innenfor grensen for å beholde Gold.

For å oppnå f.eks. EuroBonus Gold så kreves det:
  • 45 000 Grunnpoeng innenfor din personlige kvalifiseringsperiode.
  • 25 kvalifiserende flyginger innenfor din personlige kvalifiseringsperiode. Kvalifiserende flyginger registreres kun på flyginger med SAS, Widerøe og Blue1 med Businessbillett (bookingkoder A C D J Z).
  • Kjøp av Travel Pass årskort
Hva vil 45 000 grunnpoeng koste?? Noen som har gjort beregninger på dette før? Evnt er det andre FF-programmer inn Star Alliance som vil være billigere å bli Gold på?

Kjør diskusjon

PS. Nå er det jo sikkert mulig å dra diskusjonen enda lenger og diskutere om Star Alliance er det beste nettverket eller ikke (har jo f.eks. SkyTeam), men la oss først gjøre oss ferdig med Star Alliance. Så kan man jo evnt diskutere hvilken allianse som er enklest å oppnå Gold-status på senere. Nå i første omgang så lurer jeg på Star Alliance.

Last edited by jcnorway; 02-11-2008 at 19:37.
jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2008, 19:35   #2
Utflyttet
Ute på tur

Default Re: Star Alliance Gold - la og tenke litt :)

Mener det er opplest at enten Air Canada eller British Midland har de letteste kravene. Paging Tommy777.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2008, 20:01   #3
JoeW
ScanFlyer Rusty

Innbiller meg BMI, men dette er Tommys bord!!
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2008, 20:20   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Det er vel lettest å nå høy status med bmi, f.eks. får man allerede på sølvnivå (16.000 miles) tilgang til lounge. Riktignok gjelder ikke dette bare om man reiser med bmi og har en vanlig økonomi-billett eller bedre. Gullnivå nåes på 38.000 miles og har noen fordeler SAS EuroBonus ikke har, f.eks. fire gratis oppgraderinger i året.

Uansett, jeg tror det er lurt å velge programmet til det selskapet man reiser mest med, selv om man kanskje må fly noen runder ekstra for å oppnå gullstatus. Selv om det er noen faste fordeler for alle gullkort innen alliansen, har hvert program noen ekstra fordeler bare for reisende innen eget selskap. Har du SAS EuroBonus Gold og reiser mye i USA, er det en dårlig deal; du får ikke 25 prosent ekstra og reiser du på en billigbillett får du relativt lav opptjening. Er du medlem i et amerikansk program får du 100 prosent opptjening uansett billett.

Men her kan sikkert Tommy utdype mer.
Old 02-11-2008, 20:25   #5
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Du kan jo se en beregning jeg gjorde for et par år siden her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=18855

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2008, 20:26   #6
JoeW
ScanFlyer Rusty

Som UA Mileage Plus-medlem får jeg kun 25 % når jeg reiser "billig" med SAS. Litt avhengig av hvor jeg blir boende får vi muligens gå over til EB.
Old 02-11-2008, 20:46   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
Er det noen som tidligere har sett på hvilket av disse FF-programmene som er enklest å oppnå Gull-status på? Da tenker jeg både kortest mulig tid, lavest mulig pris, men også muligheten til å klare å holde å holde seg innenfor grensen for å beholde Gold.
Vel, er målet å få et kort med sølv- eller gullfarge på for minst mulig penger, gjelder det å være litt strategisk. Da må du følge nøye med på kampanjer og være fleksibel i forhold til hvor og når du kan reise. De fleste har ikke tid til å leve i et evig milage run, men det er absolutt mulig å nå gullstatus for ganske lite penger - selv om det for meg mest høres ut som galskap. Her er noen eksempler:

SAS har en-to ganger i året en kampanje der billettprisene senkes i forhold til vanlig nivå samtidig som de gir full EuroBonus-opptjening (V-klasse). Bestiller du en del billetter under disse kampanjene, kan du komme langt på vei. Ruter til f.eks. Spania og Frankrike gir 1.800 poeng hver vei. I vinter kunne du fly med SAS til Barcelona, Madrid, Nica og Paris og få 3.600 poeng for ca. 700 kr. for en tur-retur-reise. Bestiller du seks slike rundreiser har du sølvkort og 21.600 poeng til 4.200 kr. Med sølvkort blir veien videre til gull noe lettere ettersom du får 15 prosent ekstra opptjening (540 poeng mer på hver rundreise Norge-Spania/Frankrike og altså 4.140 poeng for en rundreise). Tar du seks nye rundreiser mellom Norge og Spania/Frankrike (tolv totalt), er du oppe i 46.440 poeng og har dermed passert grensen for gullkort. Dette kostet deg ca. 8.400 kr. Med gullkort får du 25 prosent mer grunnpoeng, og det blir dermed 25 prosent lettere å fornye medlemskapet neste år.

Swiss er et annet selskap man bør stifte bekjentskap med hvis man har lyst på et sølv- eller gullkort. Swiss har et meget bra tilbud på ufleksible Business Class-billetter. Dette er ingen kampanje, billettene er tilgjengelig hele tiden på omtrent hele rutenettet i Europa så lenge du flyr med Swiss og ikke roter deg bort i enkeltreiser eller code share-partnere. Som regel koster det 2500-3500 kr. for en tur-retur-reise, nesten uansett hvor du flyr i Europa. Reiser du f.eks. Stockholm-Zürich-Warszawa tur-retur får du ca. 8000 poeng. Tar du en slik rundtur seks ganger, har du gullkort til ca. 15.000 kr.

Ellers gjelder det å se etter kampanjer med billetter som gir full bonusopptjening. US Airways hadde f.eks. en kampanje i høst der du fikk 100 prosent opptjening på ruten Stockholm-Philadelphia-New York med billetter til ca. 2600 kr. Da ville du tjent ca. 10.000 poeng for en rundreise. Med fire og en halv slike ville du hatt gullkort til ca. 12.000 kr.
Old 02-11-2008, 20:51   #8
JoeW
ScanFlyer Rusty

Og nå skulle vel LX komme tilbake til OSL også? Var det ikke confirmed?
Old 02-11-2008, 21:03   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
SAS har en-to ganger i året en kampanje der billettprisene senkes i forhold til vanlig nivå samtidig som de gir full EuroBonus-opptjening (V-klasse).
Kampanjebilletter vil i fremtiden bli O-klasse og 25%

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Og nå skulle vel LX komme tilbake til OSL også? Var det ikke confirmed?
Nei, Swiss har ikke gått ut med noen planer om noe retur til OSL. Føreløpig så velger de code-share med SAS
Old 02-11-2008, 21:28   #10
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Kampanjebilletter vil i fremtiden bli O-klasse og 25%
Med andre ord så er FlightDeck sitt forslag (et godt et) ikke aktuelt? 25% opptjening er uansett noe tull, kampanje eller ikke

Old 02-11-2008, 21:42   #11
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Minner om at Blue1 har kuttet 25-prosentregelen og kjører 100 prosnet opptjening ut året. Way to go!

Ellers synes jeg at SAS bør lage en 50-prosentregel eller kjøre flere billettklasser opp til 100 prosent. Jeg kan f.eks. betale 1500 kr. for en enkeltbillett Oslo-Manchester og sitte igjen med 25 prosent. Da oppgraderer jeg selvsagt med 100 kr. og får 100 prosent med Q-klasse, men likevel - når man betaler over 1000 kr. for en enkeltbillett bør man få mer enn 25 prosent. Det er greit at veldig billige billetter gir lav opptjening, men det bør være litt rettferdighet i dette systemet også. bmi har 25 prosent på economy saver og 50-150 prosent på economy.
Old 02-11-2008, 21:50   #12
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
Med andre ord så er FlightDeck sitt forslag (et godt et) ikke aktuelt? 25% opptjening er uansett noe tull, kampanje eller ikke
Jeg har ikke hørt om denne endringen, men siden det kommer fra en troverdig kilde (Someone) er det sikkert riktig. SAS EuroBonus er åpenbart et program som i hovedsak baserer seg på å gi fordeler til Business- og Economy Extra-passasjerer - og ikke til de som reiser ofte på Economy.

Last edited by FlightDeck; 02-11-2008 at 21:52.
FlightDeck is online now   Reply With Quote
Old 02-11-2008, 21:58   #13
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nei, Swiss har ikke gått ut med noen planer om noe retur til OSL. Føreløpig så velger de code-share med SAS
Hm, jeg lever nok i en drømmeverden denne helgen. Mulig det jeg sier skal tas med en klype salt. Jeg kommer sterkere tilbake.
Old 02-11-2008, 22:01   #14
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Så hvis man skal benytte seg av Swiss' business-tilbud er man altså avhengig av å kjøpe "tilslutningsbilletter" med andre selskaper. Likevel skal man ikke lenger enn til København for å få fly Swiss.
Old 02-11-2008, 22:04   #15
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Jeg har ikke hørt om denne endringen, men siden det kommer fra en troverdig kilde (Someone) er det sikkert riktig. SAS EuroBonus er åpenbart et program som i hovedsak baserer seg på å gi fordeler til Business- og Economy Extra-passasjerer - og ikke til de som reiser ofte på Economy.
Denne konklusjonen om SAS EuroBonus er jo det samme som Bizflyer kom fram til i sin beregning gjort for et par år siden. Lite som har endret seg

Old 03-11-2008, 19:27   #16
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Den raskeste og enkleste maaten aa komme seg opp til Star Gold paa er BMI Diamond Club.

Er selv baade EBG og BD*G

Naar det gjelder Eurobonus, er det slik at dersom du reiser mye paa dyre billetter, er dette et meget godt program. Gjoer du ikke det, blir det hele tiden et meget irriterende loep med aa lete etter V klasse tilbud som nevt lengre opp i traaden, diverse C klasse tilbud etc. for aa beholde statusen. Det er ingenting som er verre enn aa miste gullstatus

Dette unngaar du ikke dersom du reiser mye med SAS uansett hvilket program du er medlem i. Men det er viktige forskjeller mellom BMI og SAS naar det gjelder billigbilletter paa andre Star partnere: Mens du faar 0 og 25% hos alle amerikanske selskaper (AC, UA og US) faar du minst 100% hos BMI.

Det samme gjelder Singapore, ANA og Air NZ. Hos TG faar du 50% i de billigste klassene, ikke 25% som SAS. Hos BMI faar du ogsaa 100% hele veien

Mer her: https://www.flybmi.com/bmi/src/html/...earnmiles.html

Det er ogsaa et par meget viktige fordeler BD gull har som ingen andre tilbyr:

A monthly destinations bonus of 35% on bmi flights - partner flights will continue to earn 25%. Det betyr at ALL aktivitet paa kontoen din faar en 25% bonus paa slutten av maaneden, 35% paa BMI flighter. Selv om dette ikke er EQM/Grunnpoeng, er det gode poeng aa ta med seg.

Gold members with over 55,000 membership status miles will have any miles over this amount converted to destinations miles. Det betyr at alle miles du tjener etter at du har oppnaadd 55K grunnpoeng, gir 100% bonus + den ovennevnte 25/35% bonusen. Paa innenriks flighter jeg tar i F, gir dette meg 625% poeng!!

Four complimentary upgrade vouchers, for you to use when purchasing a bmi flight. 4 vouchere som kan brukes over dammen eller til uansett destinasjon BMI flyr til helt gratis.

Upgrades on bmi award flights to the business cabin (or premium economy cabin on our longhaul services) for you and a companion. Det betyr at du redeemer poeng i Economy og faar business dersom det er plass. Genialt

Lifetime gold membership if you've earned gold Diamond Club status for 10 consecutive years
gold members with over 55,000 membership status miles can buy a silver Diamond Club card for a friend or colleague.

Et par andre ting: Hver Hertz leie mottar man 1700 miles for. Hver overnatting hos Hilton familie hoteller (Embassy Suites mm) Mottar man 1000 miles pr. natt

Saa kommer vi til uttak av bonusreiser. Lyst paa en tur i SQ F eller Swiss F? Vel, ikke mange poengene man trenger dersom man bruker litt cash. Genialt at man kan bruke cash og miles. Eneste flyselskap som er ekskludert i dette programmet er LH F, du kan ta ut LH C bonus med cash & miles. Dersom du kun bruker miles kan man fortsatt ta ut i LH F.

Her er et par eksempler hva ting koster fra Oslo t/r:

OSL-Uansett destinasjon i USA, Belize, Canada, Costa Rica, El Salvador, Greenland, Guatemala, Honduras, Mexico, Panama.

I Economy: 25000 miles + 170GBP
I Business: 37500 miles + 255GBP
I First: 50000 miles + 340GBP

OSL-uansett destinasjon i Soer Amerika: Antigua, Argentina, Bahamas, Barbados, Bermuda, Bolivia, Brazil, Caribbean, Chile, Colombia, Cuba, Martinique, Paraguay, Peru, Puerto Rica, St Lucia, St Thomas, Uruguay,Venezuela

I Economy: 25000 miles + 170GBP
I Business: 37500 miles + 255GBP
I First: 50000 miles + 340GBP

Saa for 70.000 miles og 500GBP kan du ta en tur til EZE med kjerringa!

OSL- Hawaii:
I Economy: 40000 miles + 270GBP
I Business: 60000 miles + 405GBP

Husk at business miles bookes i Domestic First Class i USA og til Hawaii

https://www.flybmi.com/bmi/src/html/...pendmiles.html
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2008, 19:28   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Men med en LH oppkjøp av BD er vel sjansen stor for at det går inn i Miles&More.
Old 03-11-2008, 19:36   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Er ikke helt sikker. Konkurransebildet til BD er helt annerledes enn det LH har nede paa kontinentet, saa selv om Swiss er blitt M&M blir det toeft for LH aa eliminere et program som er laget for aa konkurrere med BA EC
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2008, 19:53   #19
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Takk for en fin oppklaring Tommy. Hvis vi nå sier at vi ser helt bort fra kampanjebilletter i eco og biz, hvilket løp er det rimeligste for å komme seg opp til eks. EBG eller BMI Gold? Ta utgangspunkt i reiser fra OSL. Blir billigste veien til f.eks EBG å kjøpe en del ufleksible longhaul bizbilletter tur/retur eller satse på de "billigere" eco extra innad i Europa? Hadde jeg vunnet en million i Lotto så hadde det vært sjef med en skikkelig milage run bare for å sjekke dette Hadde selvfølgelig betalt min del av CO2-kvoten

Last edited by jcnorway; 03-11-2008 at 20:00.
Old 03-11-2008, 19:56   #20
pgaa
ScanFlyer Molded

Å lenge beholder man Star Gold hos BMI om man ikke har reist på en stund da??

Posting Rules