![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Hadde gleden av å treffe en svært trivelig sales manager i Lufthansa cargo under en jule lunsj i forrige uke. Her ble jeg presentert en del fakta som jeg overhode ikke var klar over.
I følge Lufthansas sales manager ved Osl, veksler Osl mellom å være den 6-4 største cargo destinasjonen for Lufthansa i europa (tyske flyplasser inkludert). Han nevnte også at Osl er den flyplassen med det største underskuddet på fraktkapasitet i Norden. Hverken ARN eller CPH er i nærheten av tonnasjen Lufthansa håndterer fra Osl. I tilegg kommer operasjonene fra SVG og BGO som også fyller svært godt. Utfordringen ligger i at Lufthansa selv ikke har kapasitet på sine egne flyvninger. Kun opp mot ett tonn blir med de største Airbus maskinene som ellers er fulle av pax og baggasje. Derfor går nesten all frakt fra Osl med lastebil. Bare i uke 49 fraktet Lufthansa Cargo ut 370 tonn fra Osl!!!! Det meste av dette går med lastebil ned til Göteborg og Düsseldorf. Lufthansa er ikke alene om å gjøre dette. På grunn av dårlig fraktkapasitet går nesten alt av frakt ut med lastebil. Flyene har ikke kapasitet fordi pax og baggasje beslaglegger nesten all kapasitet. Vi kom også inn på MD-11 operasjonen til Lufthansa som ble lagt ned. Slik jeg forstod det, ble ruten lagt ned fordi de asiatiske innkjøperne av fisk, bytter routing nærmest over natten. De er meget pris sensitive og uforutsigbare, noe som gjør at det til nå har vist seg vanskelig å fly fisken direkte med forutsigbar load. Kanskje ikke så rart at Thai flyr med full mage og Korean planlegger økning med 330?
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
..... og Sundt Atlanta Skybridge gjerne skulle hatt en rute til Asia om russerne hadde vært litt mer samarbeidsvillige
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Ja det er ingen tvil om at LH har en bra salgsavdeling i Norge (OSL) , men det skal også sies at de er flinke til å planlegge utnyttelsen av kapasiteten. "Returfrakt" er nærmest fraværende og det betyr at de da holder det de lover ovenfor kundene sine.
Det at mesteparten av frakten ut fra OSL går med lastebil gjelder ikke bare LH( selv om de kanskje er størst), men også de fleste andre operatører som f,eks AF/KL og også endel transitt TG, men ikke minst SK. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lufthansa Cargo på ENZV | YawDamper | Bilder & foto | 8 | 31-07-2016 17:03 |
Lufthansa Cargo på SVG | Vede | Bilder & foto | 8 | 17-11-2014 04:33 |
Lufthansa Cargo and DHL Express launch cargo carrier | Jens W | Flyforum | 1 | 20-09-2007 15:15 |
Lufthansa Cargo | JetBlue | Flyforum | 4 | 09-11-2006 20:09 |
Cargo nyt: Lufthansa Cargo åbner OSL-Nagoya | PP | Flyforum | 21 | 07-09-2005 13:24 |