![]() |
|
![]() |
#1 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
1 Når Ryanair lander i Norge - må de forholde seg til norske regler?
2 Har man lov til å kaste møkk på konkurrenter i Norge? Hvis svarene er henholdsvis ja og nei - har Ryanair lov til å lande med disse "bye bye det ene og det andre"-flyene i Norge?
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,625
|
![]()
Det blir vel som inflightmagasin hvor du også kan avertere for tobakk og alkohol. Men et særnorsk budskap på en innenlandsrute ville kanskje være i grenseland. Men det har foreløpig liten relevans ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
|
![]()
Den dagen det står "bye bye Norwegian" eller "bye bye SAS", så tror jeg noen reagerer.. Og det kan jeg love deg blir slått hardt ned på her i Norge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,556
|
![]()
Men er det fortsatt forbudt å dra inn konkurenter i egen reklame her i landet? Har sett endel reklamer i det siste hvor det har blitt gjort. Dog på en mer saklig måte enn hos Ryanair
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Jeg mener det er forskjell på reklame ombord (tobakk og andre ulovligheter etter norsk lov) i forhold til reklame utvendig på flyet som er synlig for alle og enhver...
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
Så ulovlig kan det vel ikke være...... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Er det slik "reklame" som dette du mener seilfly?
![]() Dette er slettes ikke noen reklame, men en meningsytring eller rett og slett en høflighetsgest. Denne typen Ryanair-fly har en ikke sett på flerfoldige år ![]() Det er heller ikke sikkert at norske regler gjelder innenfor sikkerhetssonene på flyplasser.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
Derimot er det vel et krav at alle spesifikke sammenlikninger må være korrekt?
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]()
Ryanair må jo forholde seg til norsk lov for i det hele tatt å kunne operere på norske flyplasser?
Du sikter kanskje til diverse markedsføringstiltak, som jo andre steder i Europa har blitt slått hardt ned på, jfr. den famøse "Italia-kampanjen" i 1999. Foreløpig har vel ikke norske myndigheter noe på Ryanair, bortsett fra kritikk fra Forbrukerombud Thon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
|
![]()
Det er fult lov og ha reklame som nevner eller sammenligner konkurrenter, men etter Norsk lov er det forbudt å ha reklame om andre som kan virke krenkende eller på annen måte være ødeleggende for konkurrenten.
bye bye, det ene eller det andre, er ikke direkte krenkende, så dette er nok ikke ulovlig. Last edited by basejumper; 27-11-2009 at 20:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
Location: TRF
Posts: 570
|
![]() Quote:
2. Hvis jeg er på byen sammen med dama og en slask prøver seg på dette kvinnemennesket, og jeg da kaster hundeekskrementer på denne personen. Da vil jeg si det er ulovlig å kaste møkk på konkurrenter. ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
Mine kjære medforumister, her var det mange uhjemlede påstander
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
Etter å ha tenkt litt, så sitter jeg igjen med dette:
Et av de vanligste kravene (så langt jeg har sett) er etterrettelighet ("sannhetsgehalt" og sammenliknbarhet). Husker dere at det i Norge før var vanlig å bruke setningen "der du kjøper musikk" i reklamer for CD-er på Norsk TV før? Den setningen har jeg nå ikke hørt på en stund, og jeg husker å ha diskutert dette med andre hvor vi kom frem til at de var nødt til å stoppe bruken av "der du kjøper musikk" fordi setningen ble oppfattet som en garanti om at alle steder som solgte musikk ville ha det aktuelle albummet i sin butikk. Noe som ofte ikke var tilfellet. Når det gjelder Ryanair vil jeg påstå at de gjør seg selv "vanskelig å ta", blandt annet fordi mye av Ryanair sin markedsføringsaktivitet ikke faller inn under forskjellige lands markedsføringslover på samme måte som betalt reklame. Her er de selvsagt godt hjulpet av medias "nyttige idioter". Hva disse "bye bye" flyene angår, så er vel det såpass vagt at det er vanskelig å si noe om det i lys av markedsføringslover. Hva er det de sier "bye bye" for? Punktlighet? Pax-tilstrømning? Annet? Derimot er Ryanair veldig flinke til å markedsføre seg selv som "number 1 punctual airline in Europe", men akkurat her har vi vel faktisk til gode å se etterrettelige tall som bekrefter påstanden. Samtidig er jeg usikker på hvordan dette rammes av markedsføringslover når det kommer i en medieuttalelse heller enn betalt reklame. Merk: jeg sier ikke at Ryanair ikke er puntlig, men at jeg etterlyser dokumentasjon på nevnte punktlighet, samt informasjon om hvordan Ryanair definerer en forsinkelse (10 min? 15? 30?).
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Hvordan vil det bli når de oppretter base med hensyn til ansettelser og vilkår flyvende personell? Blir de ansatt på "Norske" vilkår?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]() Quote:
2. Ja, innenfor rimelighetens grenser. Det er ikke akkurat forbudt å si at SAS/DY etc. er dyre. Akkurat som SAS og andre kan svare at Ryanair har gebyrer på alt etc. Og bye bye-flyene er defintivt ikke i nærheten av å rammes av lovbestemmelser. Synes faktisk ikke bye bye-flyene er veldig støtende akkurat. Det må vi tåle. Synes reklameutvekslingene mellom SK og DY i sommer om hvor mye noen kunder betalte for en kopp kaffe hos den ene og relativt smale prissammenligninger, er minst like mye skittkasting, selv om dette selvsagt også er noe som er helt greit. Og når det gjelder Ryanair så sitter det en Thon (ikke han som håper å tjene penger på Rygge og Ryanair ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
Såvidt jeg vet er "organiseringsnekt" ikke tillatt i Norge? I så fall blir det neppe noe i nærheten av Norske vilkår...
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer King
Join Date: Oct 2009
Location: Drammen
Posts: 231
|
![]()
Om FR skal starte base i Norge, må de vel registrere selskap i Norge?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,539
|
![]()
Dette er en av grunnene at jeg ikke liker Ryanair. Skal se tryne dems når det står på et Norwegian fly: Bye bye Ryanair!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2007
Location: Stokke
Posts: 101
|
![]() Quote:
Dessuten er vel kun kabinsjefen ansatt i Ryanair, mens resten av kabin er ansatt i ett bemanningsbyrå på treårs kontrakter. Begynnerlønn er 1000£ etter skatt. Av dette må man selv dekke uniform osv. Å bo i Norge å tjene rundt 10000kr er jo ikke akkurat lukrativt. Dessuten vet jeg ikke hvordan Skattetaten stiller seg til at man ikke betaler skatt av inntektene til Norge men til det land som bemanningsbyrået er registrert i? Mener det var endel bråk i Frankrike for en stund siden rund arbeidsvilkårene. Mer info finnes her: Ryanair careers
__________________
MVH Christian |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
|
![]()
hoi hoi.... den sletne 737-200`en har jeg kjørt med. det var første og siste gang jeg fløy FR i `99, vel og merke i tvunget jobbsammenheng.
__________________
Upcoming flights; mange! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Er dette norsk Ryanair? | C130 | Småprat | 7 | 08-09-2012 11:10 |
Motorsag er lov/ikke lov i innsjekket baggasje | Utflyttet | Småprat | 35 | 04-07-2012 22:38 |
Continental bryter norsk lov | sail4fun | Flyforum | 119 | 04-01-2008 21:10 |
USA, LOV OG IKKE LOV !! | SQ 777 | Flyforum | 2 | 15-09-2006 11:20 |