Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-11-2009, 17:39   #1
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default F-86F RI-C

Havarerte i Eidsfjorden på Langøya i Vesterålen 12/5-59. Noen som har info om havariet?
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2009, 18:42   #2
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Default Re: F-86F RI-C

Det jeg finner er følgende fra VG 13. 5 1959 (det viktigste):

Overskrift: Langnuen har lenge vært "LEKEPLASS" for jetflyvere

Tilsynelatende unødvendig og uvettig lavflyvning av jetflyene har gjort 17000 personer i syv vestlandskommuner strømløse og satt betydningsfull industri i fare for voldsomme tap.

Fra militært hold er det i dag ikke opplyst noe om årsaken til at de to jetene fra Flesland fløy så lavt over Langnuen mellom Tysnes og Stord at de kappet over fire stålwirer som bar høyspentledningen til øyene i Sunnhordland.

Det er et under at flyverne ikke mistet livet, sier sakkyndige på Flesland i dag etter å ha sett flyene som tørnet mot de digre kraftledningene. Som "ufattelig" karakteriserer de videre at de to flyverne greide å føre sine ramponerte fly tilbake til Flesland uten at det inntraff en katastrofe.

Det er forferdelig, sier driftsingeniør Kalnes, at flyverne kan finne på å fly så lavt at de kom borti kraftledningene. Etter alt å dømme er flyene kommet i stup ned mot sundet - hvor skipsleden til Bergen går. I en skarp sving over sundet må de så begge to være kommet bort i kraftledningene - som ble kuttet tvert over.

Det er ikke første gang, sier lensmannen, at jetfly farer gjennom sundet i en utrolig lav høyde. Kanskje, sier han, må jeg selv ta på meg noe av skylden for det som skjedde i går, fordi jeg ikke tidligere har slått hardt nok ned på denne uvettige flyvningen.

Spennet over sundet har en horisontal lengde på 2300 meter, men kablene er betydelig lengre. De henger i bue - fra 300 meters høyde på Storsiden ned til 90 m over sjøen på det laveste og opp til nær 200 meter på Tysnes.

Oberstløytnant Johansen, LKV, forteller til VG i formiddag at de to flyene ble påført "betydelige skader". Betydningsfulle deler av flyene var i relativt god stand etter kollisjonen med kraftledningene, men skadene er så vidt store at flyene må avskrives, sier oberstløytnanten.

Undersøkelseskommisjonen, under ledelse av major Nissen, Sola, trådte i virksomhet allerede i går ettermiddag.

Kommentar: jeg ser nå at dette fant sted et helt annet sted enn i Vesterålen. Feil ulykke, men interssant nok likevel?
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2009, 18:57   #3
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Default Re: F-86F RI-C

På side 14 i VG 13. mai 1959 fant jeg denne lille notisen:

Den drepte 21 år gamle jetflyveren Lars Torbjørn Håvardsgard fra Geilo ble funnet i sjøen på 18 favners dyp 150 meter fra land, der hans F 86F i går styrtet i sjøen.

Man håper også å kunne heve restene av flyet, slik at årsaken til flyulykken nær Stokmarknes kan bli klarlagt.

Øyenvitner forteller at flyet kom inn Eidsfjorden i lav høyde og at man hørte en merkelig rammel gjennom motorduren. Like over vannflaten eksploderte flyet så småbiter ble slynget vidt utover sjøen samtidig som tykk, svart røyk spredte seg på ulykkesstedet.

-----------------------------------------------------

Og dessuten skriver Flyhistorisk tidsskrift 2-99: "Vingen tok nedi sjøen under en sving i lav høyde"
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner

Last edited by GF1; 30-11-2009 at 19:05.
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2009, 21:56   #4
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: F-86F RI-C

Tusen takk, Gunnar. Mener de to F-84'ene var deployert fra Ørland til Flesland under rullebaneutbedring der oppe, så flygerne var ikke lokalkjente. Flyene lå lenge på Flesland, i nordenden, og ligger der kanskje ennå. Innlegg nummer to var den jeg var på jakt ettter. Var det en low angle impact er det ikke sikkert at motoren ble funnet uten videre, den kan ha fortsatt på egen hånd. Takk for hjelpen!
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Vingtor F-86F og K 1/48 dekaler T J Johansen Samlerhjørnet 2 13-12-2010 12:47


All times are GMT +2. The time now is 10:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.