![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
I disse tider, med kraftig ekspansjon i LCC'ene Ryanair og Norwegian, blir det til at andre selskaper kjører en mer forsiktig linje, med hensyn til nyrekruttering.
Mens SAS går gjennom en slankeprosess, som også har innebært at noen av deres A340'er er parkert på jorden, har man det siste året hatt pilotansettelser både i TUI og Thomas Cook. Sistnevnte (Thomas Cook Airline Scandinavia) har hatt kontinuerlige kurs i høst, og da siste kurs er i ferd med å bli ferdig i disse dager, ønsker man nå å starte nye intervjuer / sim.tester med tanke på sannsynlig nytt kurs til vinteren. (Men ikke spikret enda.) Type rating på A320 er ikke et must, men en absolutt fordel. (På det siste kurset var alle uten type rating, som selskapet dekket fullt ut.) Man søker fortrinnsvis norske eller svenske, til basene OSL og ARN. Betingelsene fortsatt kanskje de beste i markedet. I en tidligere tråd tok jeg opp et kvalifisert "rykte" fra Oxford training på Arlanda. Det skal være satt opp kurs for 30 piloter til NAS (DY), flytype A330, med kursstart rundt mars 2010. Det går en del norske A330 piloter nede i sandkassen (Emirates, Etihad etc) som nok vil hjem, men også andre aktuelle kandidater bør sjekke ut dette ASAP! Så går du med en A330 rating i lomma, som du ikke vet hva du skal bruke den til, så har du et tips her! ;-) Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
Tar dere inn 'direct hire' kapteiner?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
Join Date: Jun 2009
Posts: 15
|
![]()
Hei!
Nei, det gjør TCAS ikke. Det er mange styrmenn som for lengst er klare for oppgradering. Det går også forholdsvis lang tid fra ansettelse til oppgradering siden det er lite "gjennomtrekk". Det blir gjerne slik det blir når betingelsene er bra.... Mvh SO |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: Nov 2009
Posts: 9
|
![]()
Hej Tally-Ho og sidestick. Nu er vi nogen som sidder i en 737 og drømmer om thomas cook. Er det rigtig at de INTE vil have danskere i Thomas Cook?? Jeg kan forstå at de er meget trætte af danskere der sidder i ARN og Gardermoen og plager om at komme hjem?
København er impossible at få som base? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Hei Mulle. Når SAS-eide SCANAIR og CONAIR gikk sammen, og ble det som er Thomas Cook i dag, så fikk man en overvekt av danske piloter. Når basene i dag er OSL, GOT, ARN, MMX, HEL, BLL og CPH (samt sommerbase SVG), så har man forsøkt å rekruttere fortinnsvis nasjonalt til disse basene, da man av erfaring vet at man etter et tidspunkt søker seg hjemover, noe som er helt naturlig. Uten at jeg skal si for mye, så er nok CPH og BLL de basene som er minst aktuelle som scheduleringsbase for nyansatte, da veksten ikke har vært her. Men det kommer stadig danske piloter som aksepterer langtidstjeneste på f.eks Gardermoen. Man skal bare vite at det er vanskelig å skifte base hjemover hurtig. At du ikke har A320 rating er ikke et absolutt hinder heller, da selskapet også tar folk uten, bl.a, på dette siste kurs (hold). Men helt generelt sett har man nok ved de siste kursene sett etter norske og svenske A320 ratede. Til HEL har man rekruttert en del finner til flight deck, men med krav om at disse snakker skandinavisk (svensk, dansk eller norsk). Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Newcomer
Join Date: Nov 2009
Posts: 9
|
![]()
Tak for info Tally-Ho! Kan du løfte lidt af sløret for løn, pension, per diems, roster? Vi havde en nordmand der forlod selskabet i sommer til fordel for Thomas Cook. Han var 737 rated og med 700 TT. Da vi spurgte hed det at man ikke accepeterede danskere p.t.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Vi har fått en rekke danske kolleger hit til OSL den siste tiden, så det stemmer nok ikke helt at de "ikke aksepteres". Jeg kan ikke legge ut pilotavtalen på nettet (det er dårlig musikk hos pilotforeningen), men har sendt deg litt info om noe av det du lurer på, muffe. Helt generelt kan man vel si at TCAS, TUI og SAS har noenlunde samme avtaler. TCAS (Thomas Cook Airline Scandinavia) kanskje et knepp foran på lønn, men bak SAS på pensjon. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Vil kjøpe nye fly for å overvåke «Det nye Norge» | Twin Otter | Flyforum | 1 | 22-07-2011 08:32 |
Lysner det for pilotjobber? | LN-MOW | Flyforum | 39 | 13-10-2010 09:03 |
Mitt nye favoritthotel i Norge | EB | Reiseforum | 11 | 29-03-2010 06:00 |
SAS Norge sin nye 73G-WL! | anders320 | Flyforum | 265 | 17-07-2007 19:27 |