Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-11-2009, 03:23   #1
mikro
A330

mikro's Avatar

KLM Hjemreise

Tenkte kanskje jeg kunne skrive litt om hjemreisen min med KLM tur retur Calgary, jeg hadde nå i oktober. Utreisen var den 7. Oktober fra Calgary, og returen var den 13. Uansett her kommer rapporten. Dessverre ingen bilder.

KLM Royal Dutch Airlines
KL 678 YYCAMS
7.10.2009
Airbus A330-200, PH-AOA Dam – Amsterdam
Ca 35 % belegg

Ble litt stress i starten. Det hadde snødd hele dagen, og det var mildt sagt store problemer med trafikken. Flyet hadde avgang 18:00, og vi hadde regnet med å være på flyplassen cirka to timer før avgang. Dro fra huset vårt klokka 15:30, med ETA YYC ca kl 16. Kjørte ut på motorveien, og der sto det bom stille. Etter 90 minutter i kø var vi framme på YYC. Den 7 oktober var visstnok KLMs 90 årsdag, det var ballonger og plakater ved innsjekkinga, og de som klarte å passe tiden ble belønnet med kake og kaffe fra Tim Hortons. For de av dere som ikke vet det er Tim Hortons omtrent en canadisk Dunkin Donuts, kjent for kaffe, donuts, bagels osv. Uansett, tilbake til turen. Fikk sjekket inn, pappa hadde rotet opp billettene litt, så mamma reiste noen dager før oss, jeg skulle reise alene fra Schiphol alene med Cityhopper og faren min og søstera mi skulle reise med KLM mainline.

Kom oss effektivt gjennom sikkerhetskontrollen og rett til gate, men der var det ikke mange. Boarding ble annonsert og det tok ikke lang tid før boardingen var completed. Mange ledige seter, men besetningen var ganske strenge på at man ikke skulle flytte seg før flyet var tatt av. Sikkerhetsvideo ble vist mens vi ble kjørt vekk fra gaten, og etter en kort taxetur og litt venting bak noen Jazzer og en WestJet til Winnipeg fikk vi tatt av før tiden.

Etter vi var i luften var det bare å glede seg over KLMs fantastiske AVOD system. Mange ganger bedre enn AC sitt. Stort utvalg av filmer og TV serier i alle kategorier. Besetningen var også raske med servering, først snacks bestående av salte mandler og drikke, deretter tok det ikke lang tid før middagen ble servert. Kveldens valg var biff og vegetarpasta. Valget falt på kjøttet og det angrer jeg ikke på. Grei porsjonstørrelse med biff, potetstappe og grønnsaker, og en god sjokolademousse til dessert. + til KLM for at de serverer iste på flygningene sine. Så et par TV serier og en film før jeg satte skjermen på kartvisning og prøvde å sove. Var heldig denne gangen og sov til vi var mellom Island og Skottland.

På siste del av flyturen så jeg på Istid 3, og da vi var over Storbritannia, ca 90 minutter før landing ble det til for frokost. Den bestod av en muffins, yoghurt og en croissant med omelett. En del bedre enn det vi fikk sist gang da vi fløy KLM fra ORD denne sommeren, da fikk vi bare et tørt rundstykke og en sjokoladebolle.

Landet i AMS før rutetid, og det var bare å dra rett til gate B4 for Cityhopper turen til Oslo.

Alt i alt er jeg svært fornøyd med KLM. Fløy med den første A332 de fikk, men flyet framsto som helt nytt. AVOD er fantastisk med kjempeutvalg, beste IFE jeg har sett i alle fall. Bra komfort, og god mat. Et lite minus med at besetningen ga litt inntrykk av at de egentlig ikke ville være der.

Karakter: 5

mikro is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2009, 03:24   #2
mikro
A330

mikro's Avatar

Default Re: Hjemreise

KLM Cityhopper
KL 1147 AMSOSL
8.10.2009
Fokker 100 PH-OFE
100 % belegg

Etter en svært bra tur med moderselskapet, skulle Cityhopper og deres Fokker 100 testes ut, på flighten hjem. På grunn av noe billettkluss ble det til at jeg måtte reise alene på denne turen. Ble busstransport ut til maskinen. Kjørte forbi flere E190 og håpet et øyeblikk på at vi skulle fly en av de i stedet, men bussen parkerte utenfor PH-OFE. Hadde sete rett bak nødutgangene på høyre side som har tre seter. Konfigurasjonen på KLs F100 er 2+3. Satt ved siden av et eldre par fra Stord som hadde vært på Jehovas vitner konferanse i New York.

Besetningen i dag var to relativt unge flyvertinner, og en ung flyvert. Etter en ganske lang taxetur kom vi oss opp, fem minutter etter oppsatt rutetid. Besetningen kom i gang med serveringen 30 minutter ut i flyturen, og den bestod av trekantsandwicher og fritt valg av drikke. Igjen pluss til KLM for iste. Tok også en kopp te og en karamellkjeks etter serveringen.

Landet på 19R litt før rutetid i overskyet vær og 10 grader. Var bare en utrolig deilig følelse å være hjemme igjen. Bagasjen kom fort, og så var det bare å ta flytoget til Asker.

Synes også dette var en fin flytur selv om Fokkeren framsto som litt slitt og gammelt. Det var blant annet en del tape, og opprivd veggpanel her og der. Hyggelig ung besetning, og hyggelige folk ved sida av gjorde dette til en 5-, men slitt fly trekker ned.

Karakter: 4

Old 15-11-2009, 03:26   #3
mikro
A330

mikro's Avatar

Etter et fantastisk opphold hjemme i Norge, var det på tide å returnere til Calgary den 13. Oktober. Vi hadde hele familien plass på KL 1144 til Amsterdam, og videre med KL 677 til Calgary.

KLM Royal Dutch Airlines
KL 1144 OSL - AMS
13.10.2009
Boeing 737-400 PH-BTF Alexander von Humboldt
Ca 70 % belegg.

Ankom Gardermoen cirka 90 minutter før avgang. Innsjekk og sikkerhetskontroll gikk greit, og vi ventet på flyet i OSL lounge. Så at PH-BTF parkerte inn på gate 38, og boarding gikk fort og effektivt. Flyet var relativt fullt foran, men bak i kabinen var det en del ledige seter. Flyttet meg raskt til en treseter nesten helt bakerst. Manuell sikkerhetsdemonstrasjon ble gjennomført, og så tok vi av på 1L.

Besetningen i dag var i ekstremt godt humør i dag, og gjorde sitt beste for at vi skulle trives om bord. Vurderte å kjøpe meg en KLM B738WL retro i anledning 90 års jubileet, men de sa at de ikke hadde flere igjen. Flyvertinnen sa at de aldri hadde så mange om bord, så man burde være tidlig ute.

Har flydd med KLM -300 og -400, fikk ikke med meg reg de gangene, men jeg synes at PH-BTF framsto som mye nyere og freshere enn de andre classicene til KLM jeg har flydd med.

Landet på tid i Amsterdam og parkerte på en pir som så og si var dominert av KLMs B738.

Dette var en veldig positiv opplevelse med KLM. Kjempebra besetning om bord i dag, og flyet framsto ikke som veldig gammelt.

Karakter: 5+

Old 15-11-2009, 03:28   #4
mikro
A330

mikro's Avatar

KLM Royal Dutch Airlines
KL 677 AMSYYC
13.10.2009
Airbus A330-200 PH-AOD Piazza del Duomio – Milano
Ca 20 % belegg (Hvis ikke mindre =S )

Var svært folksomt på Schiphol denne tirsdag formiddagen, også veldig lang kø i passkontrollen. Som vanlig stilte jeg meg i køen for EU borgere fordi jeg synes disse går generelt raskere, men det var ikke tilfelle i dag. Etter drøye 20 minutter var jeg i gjennom, og da var det bare å gå rett til dagens gate som var E5. Var relativt folketomt der, og det var arrangert en egen sikkerhetskontroll i tillegg for alle passasjerer som skulle til Calgary.

Vel om bord tok jeg 10G, men sida flyet var så tomt flyttet jeg meg bak til rad 11 hvor jeg fikk en toseter for meg selv. Den italienske purseren kom rundt i flyet og ønsket hver og en, personlig velkommen om bord. Noe jeg synes var en god gest. Sikkerhetsvideo ble vist, og like etter begynte vi å takse til rullebanen. Var travelt på Schiphol denne tirsdag ettermiddag, og ved vår rullebane var det spesielt mange Cityhoppere. Kom oss omsider av gårde, og crewet begynte straks utdeling av hodetelefoner og våtservietter. Synes ikke at hodetelefonene som KLM tilbyr er ekstremt behagelige, men med et fantastisk underholdningssystem gjør det ingenting.

Først så var det drikke og snacks, samme denne gangen som på utreisen. Middagsservering i dag var valg mellom kylling og vegetarpasta. Valget falt på pastaen denne gangen, mest på grunn av at desserten til kyllingen var noe banangreier, og jeg kan ikke fordra bananer. Ellers smakte pastaen bra den, var i ostesaus og grønnsaker ved siden. Etter måltidet var ryddet vekk gikk besetningen rundt med salgsvognen, og jeg bestemte meg for å kjøpe en retromodell for €10. Fikk i tillegg 10 FB poeng. Resten av flyturen benyttet jeg meg av underholdningssystemet om bord. Crewet var flinke med å komme rundt med drikke under flyvningen, og midtveis tilbød de oss iskrem noe jeg ikke hadde noe i mot. Rett før ankomst i Calgary var det tid for den andre serveringen som besto av en pai og fritt valg av drikke. Kapteinen kom på lufta og overbrakte den triste beskjeden om at det var snø og 0 grader i Calgary.

Landet på tid og takset til gaten. Ble litt rot når det viste seg at en av passasjerene i WBC ikke følte seg bra og hadde influensasymptomer. Ved ankomst kom medisinsk personell in i flyet med båre og utrustet med fult smittevernsutstyr for å plukke opp den syke passasjeren. Etter 20 minutter var vi klarert til å stige av.

Oppsummering av denne flyturen så er jeg igjen svært tilfreds med KLM og produktet deres. Flyet framsto som helt nytt, noe det også var. Bra mat og fornøyd besetning. Det beste av alt er likevel KLMs fantastiske underholdningssystem.

Karakter: 5+

Old 15-11-2009, 03:28   #5
mikro
A330

mikro's Avatar

For å oppsummere alt dette, så er jeg svært tilfreds med KLM og deres produkt både på lang og kortdistanseruter. De har et veldig godt personlig underholdningssystem, hyggelig og serviceinnstilt besetning og bra matservering. Veldig godt belegg til og fra Norge, noe som tyder på at KLM har en svært sterk posisjon hjemme. Skremmende lavt belegg mellom på flyturene til og fra Calgary. Har hørt fra andre nordmenn her i Calgary at når de har fløyet KLM at det var lite folk om bord. Har tidligere flydd Lufthansa og Air Canada mellom Frankfurt og Calgary, og der var belegget mye høyere. Lufthansa fløy blant annet med fulle fly begge veier.

Syns KLM har det beste produktet til Calgary, har ennå til gode å ha prøvd BA langdistanse, men det er pga mye høyere priser. Vil gjerne velge KLM igjen, men sida jeg er Star Alliance lojalist så velger jeg helst Lufthansa hvis prisen er det samme.

Neste hjemreise blir den 18. desember, da flyr vi til Chicago med en United Express CRJ-700, overnatter på flyplassen og reiser dagen etter videre hjemover med SAS via Stockholm.

Last edited by mikro; 15-11-2009 at 03:31.
Old 15-11-2009, 04:55   #6
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Takk for flott rapport. Ble veldig fristende å prøve KLMs langdistansetilbud. 35% og 20% belegg på YYC-AMS–YYC er jo helt forferdelig. Håper belegget vanligvis er langt bedre enn det, hvis ikke henger den ruten i en tynn tråd.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2009, 07:28   #7
mikro
A330

mikro's Avatar

Belegget var en tragedie, spesielt på AMS-YYC. Var nesten mer kabinpersonale enn passasjerer. Har hørt fra andre nordmenn her nede at det er få folk om bord på KLM, mens Lufthansa og Air Canada flyr med fulle fly.

En kamerat av meg skal besøke meg her i påska, og da har jeg anbefalt at han ikke skal fly KLM, hvis de legger ned Calgary (noe som skjer ganske snart tror jeg) må han fly alene via MSP eller noe sånt.

Hvis du skal fly KL langdistanse anbefaler jeg ikke jumboene. Trangt, gammelt og ingen personlig underholdningssystem.

Last edited by mikro; 15-11-2009 at 07:31.
Old 15-11-2009, 07:33   #8
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Quote:
Originally Posted by mikro View Post
Hvis du skal fly KL langdistanse anbefaler jeg ikke jumboene. Trangt, gammelt og ingen personlig underholdningssystem.
Takk for tipset. (Var klar over at 747ene ikke har AVOD.)
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2009, 12:23   #9
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Fin lesning. Sitter selv med den oppfatning av at Fokkerne drar ned totalopplevelsen av KLMs produkt, men nå skal om ikke annet F100-maskinene ut på løpende bånd til fordel for den vesentlig mer komfortable E190.

Forøvrig så er vel antallet KLM-trip reports her på forumet nokså representativt for selskapets posisjon i Norge.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2009, 22:39   #10
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Har sjekket en del priser med KLM til YVR i det siste, og jeg får nesten alltid bedre pris AMS-YYC med KLM og videre YYC-YVR med WestJet enn med KLM direkte til YVR, det sier kanskje noe om bookingtallene på AMS-YYC.
Old 15-11-2009, 23:07   #11
mikro
A330

mikro's Avatar

Tror nok at KLM er relativt desperate for å få opp passasjertallet på YYC ja. Tydeligvis så har ikke KLM gjort en god nok jobb med markedsføring her nede, eller så er det ikke marked for fire flyselskap mellom Calgary og Europa.

Tror ikke det er lenge til det er slutt på lyseblå fly på YYC.

Old 16-11-2009, 20:17   #12
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Takk for topp rapport om KL, alltid hyggelig å lese om folk som har en fin tur

Quote:
Originally Posted by mikro View Post
Tror nok at KLM er relativt desperate for å få opp passasjertallet på YYC ja. Tydeligvis så har ikke KLM gjort en god nok jobb med markedsføring her nede, eller så er det ikke marked for fire flyselskap mellom Calgary og Europa.
BA har vel bare en 767 som går på den ruta, virker som det er ganske greit å få OK priser med den. Får se hvor lenge den holder...

Old 16-11-2009, 20:20   #13
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

AC flyr vel 763 fra flere steder i Europa på YYC. Det er vel ting som tyder på at kapasiteten er i overkant for tiden, ja.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2009, 00:58   #14
mikro
A330

mikro's Avatar

AC flyr en daglig til Frankfurt med A333 og to daglige til London Heathrow. En A333 og en B763.

BA fløy vel med B772 i starten, men degraderte til B763 senere.

Old 17-11-2009, 20:50   #15
Bolle
ScanFlyer Blue

[QUOTE=mikro;439670] Tydeligvis så har ikke KLM gjort en god nok jobb med markedsføring her nede, eller så er det ikke marked for fire flyselskap mellom Calgary og Europa.
QUOTE]

I tillegg flyr vel Thomas Cook fortsatt?
Når jeg var i Calgary i august reiste jeg over med de og da var det smekkfulle fly begge veier
Bolle is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2009, 01:20   #16
mikro
A330

mikro's Avatar

Ja, glemte Thomas Cook. De gikk rett før oss, men så ikke hvordan belegget hos de var.

Old 18-11-2009, 11:05   #17
Roxman
ScanFlyer Gold

Veldig flott rapport. Etter å ha lest 2 gode rapporter om KLM på langdistanse gleder jeg meg virkelig til å få prøve det ut selv om drøye 3 uker:-)..

Posting Rules