Flyprat

Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-11-2009, 13:39   #1
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Kamera Bruxelles

Skal nok en tur til BRU tirsdag...nogen der ved om deter no kmed en 70-300mm fra Parkeringshuset...
Underligt nok har jeg aldrig været i BRU, selvom jeg har været i denne branche i næsten 40 år....
Nå, det er jo aldrig forsent at lære noget nyt...
I øvrigt...
Har ofte sværet ved at få de rette indstillinger på min canon 450D....
F.ex i grå vejr....hvad er egentlig det bedste ??

Hilsen
Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2009, 01:16   #2
SE-DYD
ScanFlyer Gold

SE-DYD's Avatar

Default Re: Bruxelles

Har ikke vært i BRU, men 70-300mm er helt sikkert godt nok!

Generell regel for gode bilder: Mode:AV- still inn ISO 100 eller 200 og Blender i området 6,3-7,1-8,0 og knips!

Er det gråvær- still ISO til max 400 og prøv deg fram med det over. Får du en lukkertid som er lavere enn 1/250 sek- må du kanskje åpne blenderen noe til et lavere tall f.eks 5 eller 4. Prøv å unngå største blender (som på ditt objektiv kanskje er så høyt som 4,5), om du da ikke oppnår kortere tid enn 1/250 sek- kan du til nød gå til ISO 800 (men forvent korn)- ev prøv lykken på 1/200sek - 1/125sek, men forvent en del av bildene blir "blurry".(ikke bruk TV eller P, kun AV og velg blender, følg med på lukker). Og for all del- ikke gi opp og gå til Grønn firkant, det kan bli ennå verre!

Og forresten, en ting til- prøv å bruke raw- ta gjerne både jpg og raw samtidig. Raw er lettere å redde om bildet blir skarpt men alt for lyst/mørkt!

Dag

Last edited by SE-DYD; 17-11-2009 at 01:20.
SE-DYD is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2009, 08:18   #3
Harald Oanes
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by SE-DYD View Post
Har ikke vært i BRU, men 70-300mm er helt sikkert godt nok!

Generell regel for gode bilder: Mode:AV- still inn ISO 100 eller 200 og Blender i området 6,3-7,1-8,0 og knips!

Er det gråvær- still ISO til max 400 og prøv deg fram med det over. Får du en lukkertid som er lavere enn 1/250 sek- må du kanskje åpne blenderen noe til et lavere tall f.eks 5 eller 4. Prøv å unngå største blender (som på ditt objektiv kanskje er så høyt som 4,5), om du da ikke oppnår kortere tid enn 1/250 sek- kan du til nød gå til ISO 800 (men forvent korn)- ev prøv lykken på 1/200sek - 1/125sek, men forvent en del av bildene blir "blurry".(ikke bruk TV eller P, kun AV og velg blender, følg med på lukker). Og for all del- ikke gi opp og gå til Grønn firkant, det kan bli ennå verre!

Og forresten, en ting til- prøv å bruke raw- ta gjerne både jpg og raw samtidig. Raw er lettere å redde om bildet blir skarpt men alt for lyst/mørkt!

Dag
Selv om jeg er "Nikonist", blir jeg glad når jeg leser et slikt hyggelig svar som dette. Det viser at forum har en viktig funksjon, og at en kan tørre og spør - og få svar. Meget fornuftig skrevet, og ikke minst - meget hyggelig skrevet... Sådan skal det være! Måtte bare si det... Lykke til med fotografering!

hei å hå

H.
Old 17-11-2009, 11:49   #4
petru26
evig optimist

petru26's Avatar

jeg skal våge meg frampå med en påstand her.. Hvis du er ny med foto og ikke er sikker på innstillinger, så er grønn firkant kraftig undervurdert! får sikkert hele foto-folket i mot meg her nå, men det får så være. Begynn i riktig ende, begynn med å se motiver, utsnitt og fine detaljer, det er tross alt det foto handler om :-) så får man heller lære seg å justere å skru og stille inn etterhvert. Bare å ta tida til hjelp, foto er en omfattende hobby :-)
Old 17-11-2009, 12:03   #5
Harald Oanes
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by petru26 View Post
jeg skal våge meg frampå med en påstand her.. Hvis du er ny med foto og ikke er sikker på innstillinger, så er grønn firkant kraftig undervurdert! får sikkert hele foto-folket i mot meg her nå, men det får så være. Begynn i riktig ende, begynn med å se motiver, utsnitt og fine detaljer, det er tross alt det foto handler om :-) så får man heller lære seg å justere å skru og stille inn etterhvert. Bare å ta tida til hjelp, foto er en omfattende hobby :-)
For nybegynnere er jeg ganske enig i det du skriver, og jeg er absolutt enig i at selve komponeringen av motivet er det absolutt viktigste... Og jeg synes også, som jeg skrev lengre oppe, at det er knakende flott at dere er flinke med gode råd når man spør, det kan man lære mye av...

hei å hå

H
Old 18-11-2009, 05:42   #6
SE-DYD
ScanFlyer Gold

SE-DYD's Avatar

Quote:
Originally Posted by petru26 View Post
....Hvis du er ny med foto og ikke er sikker på innstillinger, så er grønn firkant kraftig undervurdert! ..... begynn med å se motiver, utsnitt og fine detaljer, det er tross alt det foto handler om :-) så får man heller lære seg å justere å skru og stille inn etterhvert.
Joda! Jeg er enig i at komposisjon er viktig! Men SK931 ga inntrykk av at han har tatt bilder før. Han ønsker å få bedre bilder, og grønn firkant kan gi det i enkelte tilfeller, men kan også gi dårligere! Å lære seg å kjenne kameraet, og hvordan det reagerer, tror jeg fortsatt jeg har beskrevet den beste måten. Skal man bare lære seg å komponere, er vel et kompakt like bra! De fleste som kjøper speilrefleks, har nok hatt en kompakt tidligere, og selv da kan overgangen til speilrefleks være hard! Med grønn firkant lærer du lite, og modene P og M og TV er for vidrekommende! Men for all del, har du aldri tatt i et kamera før- er jeg enig! Men så har du jo de som aldri lærer seg komposisjon da- kan bli trist i lengden bare å ta på grønn firkant
SE-DYD is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules