![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
SAS reklamerer jo som kjent kraftig for at de ikke opererer med gebyrer. Blant annet kan du velge sete gratis, hevdes det.
Jeg har nettopp fløyet London - Trondheim via København. Billetten var av den billige typen, og det var ikke mulig å velge sete ved bestilling og heller ikke under "Mine bestillinger" på sas.no. Da jeg sjekket inn på Heathrow sånn cirka tre timer før avgang, kunne jeg velge mellom hele to -2- seter. Spørsmålet blir dermed: når skal dette valget finne sted? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
22 timer før avgang kan du velge sete på økonomibilletter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Du kan forhåndsvelge sete ved bestilling om du reiser på Economy Extra eller Business Class - og har du SAS EuroBonus Gold kan du velge sete fritt uansett klasse. Men stort sett er det jo mest hensiktsmessig med setevalg ved innsjekk på internett ettersom flytypen ofte kan endres. 3 timer før avgang blir passasjerer tildelt sete automatisk og etter det er det begrenset hva man kan velge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Browncoat
|
![]()
Eller en kan bestille hos f.eks Farmer.
Har en billett med Sas på FRA-OSL-SVG neste uke, hvor jeg under booking fikk velge sete. På begge leg'ene til og med...
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Da er vel muligens reklamen en smule misvisende. Har du ikke mulighet til å sjekke inn på nettet, så kan du ikke velge sete selv. Da er det strengt tatt bedre å betale noen kroner for faktisk å kunne velge framfor å ikke ha noen valgmuligheter i det hele tatt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Du behøver ikke å sjekke inn .. du kan avbryte etter setevalget.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Mange måter å gjøre det på, men enig med LN-FOC her - SAS reklamere for 0 gebyr for setevalg er litt på kanten. Eks. har jeg oftest ikke kunnet sjekke inn IC på nett, og heller ikke velge sete på forhånd "Error 124000. Please try later" eller noe i den stilen.
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
På IC kan du velge sete gratis når du booker
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Ikke når SAS IT ikke vil...
![]() |
#11 |
Browncoat
|
![]()
Jo da det går det. Prøvde nettopp med en dummy booking, og fikk velge sete på IC-flighten.
Bare husk å hake av når det blir spurt om du vil velge sete på neste side
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Av reklamen framgår det helt klart at dersom du kjøper en billigbillett hos SAS så får du velge sete gratis. Da holder det ikke å komme i etterkant å fortelle meg at det kun gjelder dersom jeg sjekker inn på nettet mellom 22 og 3 timer før avgang. Også Norwegians innsjekkingsautomater lar deg velge sete helt gratis, og som oftest er det flere enn to seter å velge mellom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
? Det er vel mye større mulighet til å få "godsete" 22 timer før avgang, enn ved innsjekk 1 time før avgang ? , har jo hørt at DY flightene er så fulle , så da rimer ikke dette ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Stemmer med at det er GRATIS å velge sete 22 timer før avgang, så forstår ikke hva dere brøler etter!! Reklamen sier vel ikke med det første når og hvor, men kan vel ikke sies å være helt missvisende.
At du ikke kan gjøre dette før 22 timer før avgang har nok sammenheng med hvilken flytype som skal brukes, om jeg har forstått dette helt rett, så kan dette endres litt i forhold til pax, evt forsinkelser osv.... Flex billetter selges det vel mindre av en happy billetter, så da kan en nok safe seg inn og la de som betaler fullpris velge sete ved bestilling... På IC ruter, så kjører SAS de samme flytypene nesten hver gang, så dette er nok mer forutsigbart enn innenriks/ Europa-flighter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
SAS holder fuldt ud hvad de lover og jeg vil da til enhver tid foretrække at vælge sæde 22 timer før afrejse end jeg vil 1 time før afgang, hvor der ofte kun er et minimalt antal sæder at vælge imellem - eller for den sags skyld at rejse med flyselskaber, hvor der er free-seating/betal-for-at-komme-først-i-køen og man skal kæmpe mod andre rejsende fysisk for at få sit favoritsæde. Fin service som SAS - og nogle andre flyselskaber - leverer - og jeg vil håbe de ikke får idéer om at skære det væk eller tage gebyrer ligesom høj-gebyrs-selskaberne. Dejligt kunne købe en flybillet, hvor der er et minimum af service inkluderet i prisen, så man ikke skal trækkes igennem gebyr-møllen for at vælge sæde eller have en kuffert med.
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
-Litt- misvisende vil jeg vel si at jeg synes reklamen er, SAS fremstiller det jo nærmest som om de leverer det samme produktet gebyrfritt som andre (d.v.s. DY) tar betalt for, men produktene er jo ikke like. Men jeg vil vel alikevel si at de holder seg innenfor det som må aksepteres av tåkeprat.
![]()
![]() |
#18 | |
at your service!
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Snur en på flisa, så kan en jo si at Norwegian sitt system faktisk er bedre. Dersom det er veldig viktig for deg å sitte i favorittsetet ditt kan du faktisk betale noen kroner for dette når du bestiller. Hos SAS må du derimot vente og se om setet er ledig når du sjekker inn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Jeg synes SAS svekker sin egen kampanje, ved å dra inn tilleggsprodukter som Norwegian har, men som SAS i utgangspunktet ikke tilbyr. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Setevalg hos Lufthansa | Fnate | Reiseforum | 7 | 15-09-2014 01:30 |
Setevalg hos Swiss? | robertaas | Reiseforum | 30 | 20-02-2014 09:19 |
Setevalg hos UA kjøpt gjennom SAS | WF789 | Reiseforum | 8 | 12-12-2013 17:24 |
Setevalg hos DY / SK | admiralsommelier | Reiseforum | 11 | 17-09-2012 17:30 |
Setevalg hos SAS vs DY (splittet fra pristest i Danmark) | SAS-Steward | Flyforum | 12 | 03-06-2010 08:45 |