Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 31-10-2009, 19:10   #1
LN-FOC
ScanFlyer Blue

SAS Setevalg hos SAS

SAS reklamerer jo som kjent kraftig for at de ikke opererer med gebyrer. Blant annet kan du velge sete gratis, hevdes det.

Jeg har nettopp fløyet London - Trondheim via København. Billetten var av den billige typen, og det var ikke mulig å velge sete ved bestilling og heller ikke under "Mine bestillinger" på sas.no. Da jeg sjekket inn på Heathrow sånn cirka tre timer før avgang, kunne jeg velge mellom hele to -2- seter.

Spørsmålet blir dermed: når skal dette valget finne sted?
LN-FOC is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2009, 19:13   #2
LN-TKP
ScanFlyer Blue

Default Re: Setevalg hos SAS

22 timer før avgang kan du velge sete på økonomibilletter.
LN-TKP is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2009, 19:19   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Du kan forhåndsvelge sete ved bestilling om du reiser på Economy Extra eller Business Class - og har du SAS EuroBonus Gold kan du velge sete fritt uansett klasse. Men stort sett er det jo mest hensiktsmessig med setevalg ved innsjekk på internett ettersom flytypen ofte kan endres. 3 timer før avgang blir passasjerer tildelt sete automatisk og etter det er det begrenset hva man kan velge.
Old 31-10-2009, 20:02   #4
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Eller en kan bestille hos f.eks Farmer.

Har en billett med Sas på FRA-OSL-SVG neste uke, hvor jeg under booking fikk velge sete. På begge leg'ene til og med...
Old 31-10-2009, 20:04   #5
LN-FOC
ScanFlyer Blue

Da er vel muligens reklamen en smule misvisende. Har du ikke mulighet til å sjekke inn på nettet, så kan du ikke velge sete selv. Da er det strengt tatt bedre å betale noen kroner for faktisk å kunne velge framfor å ikke ha noen valgmuligheter i det hele tatt.
Old 31-10-2009, 20:27   #6
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Du behøver ikke å sjekke inn .. du kan avbryte etter setevalget.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2009, 20:29   #7
tafpl
ScanFlyer Blue

Du kan også velge sete via mobilportalen til SAS.

http://m.sas.no/
tafpl is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2009, 21:26   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Mange måter å gjøre det på, men enig med LN-FOC her - SAS reklamere for 0 gebyr for setevalg er litt på kanten. Eks. har jeg oftest ikke kunnet sjekke inn IC på nett, og heller ikke velge sete på forhånd "Error 124000. Please try later" eller noe i den stilen.

Old 31-10-2009, 21:28   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Mange måter å gjøre det på, men enig med LN-FOC her - SAS reklamere for 0 gebyr for setevalg er litt på kanten. Eks. har jeg oftest ikke kunnet sjekke inn IC på nett, og heller ikke velge sete på forhånd "Error 124000. Please try later" eller noe i den stilen.
På IC kan du velge sete gratis når du booker
Someone is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2009, 21:36   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
På IC kan du velge sete gratis når du booker
Ikke når SAS IT ikke vil...

Old 31-10-2009, 21:52   #11
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Jo da det går det. Prøvde nettopp med en dummy booking, og fikk velge sete på IC-flighten.

Bare husk å hake av når det blir spurt om du vil velge sete på neste side
Old 31-10-2009, 23:35   #12
KrisFlyer
ScanFlyer Blue

SAS Re: Setevalg hos SAS

Quote:
Originally Posted by LN-FOC View Post
Da er vel muligens reklamen en smule misvisende. Har du ikke mulighet til å sjekke inn på nettet, så kan du ikke velge sete selv. Da er det strengt tatt bedre å betale noen kroner for faktisk å kunne velge framfor å ikke ha noen valgmuligheter i det hele tatt.
Jeg er ikke helt enig i at reklamen er misvisende med tanke på gratis setevalg hos SAS. Man kan også velge sete hvis man sjekker inn på automat på flyplassen. Med andre ord har man tilgang på denne servicen selv om man ikke har tilgang til internett. Setevalg er med andre ord gratis hos SAS uansett om velger å sjekke inn på internett eller på flyplassen.
KrisFlyer is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2009, 23:58   #13
LN-FOC
ScanFlyer Blue

Av reklamen framgår det helt klart at dersom du kjøper en billigbillett hos SAS så får du velge sete gratis. Da holder det ikke å komme i etterkant å fortelle meg at det kun gjelder dersom jeg sjekker inn på nettet mellom 22 og 3 timer før avgang. Også Norwegians innsjekkingsautomater lar deg velge sete helt gratis, og som oftest er det flere enn to seter å velge mellom.
Old 01-11-2009, 00:21   #14
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

? Det er vel mye større mulighet til å få "godsete" 22 timer før avgang, enn ved innsjekk 1 time før avgang ? , har jo hørt at DY flightene er så fulle , så da rimer ikke dette ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2009, 09:45   #15
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

SAS Re: Setevalg hos SAS

Stemmer med at det er GRATIS å velge sete 22 timer før avgang, så forstår ikke hva dere brøler etter!! Reklamen sier vel ikke med det første når og hvor, men kan vel ikke sies å være helt missvisende.
At du ikke kan gjøre dette før 22 timer før avgang har nok sammenheng med hvilken flytype som skal brukes, om jeg har forstått dette helt rett, så kan dette endres litt i forhold til pax, evt forsinkelser osv.... Flex billetter selges det vel mindre av en happy billetter, så da kan en nok safe seg inn og la de som betaler fullpris velge sete ved bestilling...
På IC ruter, så kjører SAS de samme flytypene nesten hver gang, så dette er nok mer forutsigbart enn innenriks/ Europa-flighter.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2009, 11:53   #16
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Av reklamen framgår det helt klart at dersom du kjøper en billigbillett hos SAS så får du velge sete gratis. Da holder det ikke å komme i etterkant å fortelle meg at det kun gjelder dersom jeg sjekker inn på nettet mellom 22 og 3 timer før avgang. Også Norwegians innsjekkingsautomater lar deg velge sete helt gratis, og som oftest er det flere enn to seter å velge mellom.
Og netop at vælge sæde får du lov til 22 timer før afgang. Du har desuden også mulighed ved automat check-in i lufthavnen - så hvad problemet er kan jeg virkeligt ikke se.

SAS holder fuldt ud hvad de lover og jeg vil da til enhver tid foretrække at vælge sæde 22 timer før afrejse end jeg vil 1 time før afgang, hvor der ofte kun er et minimalt antal sæder at vælge imellem - eller for den sags skyld at rejse med flyselskaber, hvor der er free-seating/betal-for-at-komme-først-i-køen og man skal kæmpe mod andre rejsende fysisk for at få sit favoritsæde.

Fin service som SAS - og nogle andre flyselskaber - leverer - og jeg vil håbe de ikke får idéer om at skære det væk eller tage gebyrer ligesom høj-gebyrs-selskaberne.

Dejligt kunne købe en flybillet, hvor der er et minimum af service inkluderet i prisen, så man ikke skal trækkes igennem gebyr-møllen for at vælge sæde eller have en kuffert med.
Old 01-11-2009, 12:22   #17
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

-Litt- misvisende vil jeg vel si at jeg synes reklamen er, SAS fremstiller det jo nærmest som om de leverer det samme produktet gebyrfritt som andre (d.v.s. DY) tar betalt for, men produktene er jo ikke like. Men jeg vil vel alikevel si at de holder seg innenfor det som må aksepteres av tåkeprat.
Old 01-11-2009, 20:29   #18
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Quote:
At du er for treg med å sjekke inn, slik at det er berre to seter att å velge imellom er vel strangt tatt din eigen feil.... Hadde du nytta deg av tilbodet 22timar før avreise, hadde du nok ahtt fleire å velje mellom......
Old 01-11-2009, 21:22   #19
LN-FOC
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by wf145 View Post
At du er for treg med å sjekke inn, slik at det er berre to seter att å velge imellom er vel strangt tatt din eigen feil.... Hadde du nytta deg av tilbodet 22timar før avreise, hadde du nok ahtt fleire å velje mellom......
Da befant jeg meg i lufta et eller annet sted mellom Brunei og London, men det er heller ikke poenget mitt. Jeg var fornøyd med det setet jeg fikk, og det har uansett ikke all verdens betydning hvor en sitter på en kort tur mellom London og København. Poenget er følgende: Når du bestiller hos Norwegian kommer setevalg automatisk opp. Du kan velge å betale noen kroner og reservere et sete, eller du kan gå videre uten å reservere. Du kan med andre ord gjøre en reservasjon. I SAS sin reklame står det ordrett at du kan reservere et sete, men det kan du faktisk ikke når du reiser med en billigbillett. Du kan derimot helt gratis velge et sete når du sjekker inn. Men det kan du da hos Norwegian også.

Snur en på flisa, så kan en jo si at Norwegian sitt system faktisk er bedre. Dersom det er veldig viktig for deg å sitte i favorittsetet ditt kan du faktisk betale noen kroner for dette når du bestiller. Hos SAS må du derimot vente og se om setet er ledig når du sjekker inn.
Old 01-11-2009, 21:54   #20
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Dette er jeg helt enig i. Man skal finlese annonsene til SAS for å legge merke til at dette kun gjelder i et vindu fra 22 til 3 timer før avgang.

Jeg synes SAS svekker sin egen kampanje, ved å dra inn tilleggsprodukter som Norwegian har, men som SAS i utgangspunktet ikke tilbyr.
Reply

Posting Rules