Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-04-2005, 09:54   #1
Herlov
ScanFlyer Molded

Default Siste nytt fra Rygge!

http://www.moss-dagblad.no/lokalnytt/article1550335.ece

Målet er fortsatt oppstart i juli 2006.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2005, 11:26   #2
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Default Re: Siste nytt fra Rygge!

Jeg kan ikke helt fri meg fra tanken at det hadde vært bedre for alle at man heller la en bedre og direkte jernbanetrasé til OSL helt fra Fredrikstad.
De som måtte komme til Rygge av selskaper håper jeg i det minste er selskaper vi ikke ser på OSL, kanskje med unntak av charteravganger for MyTravel etc. Det vil jo ikke bidra til annet enn å rasere tilbudet på OSL som faktisk blomstrer om dagen.

(...sa jeg som rett som det er reiser fra Torp...)
Old 21-04-2005, 19:11   #3
laurenz
ScanFlyer Molded

Men det går da jernbane fra Frederikstad til OSL. Riktignok med bytte på Oslo S men det er vel ikke noe stort problem. Togtilbudet på Østfoldbanen og Gardermobanen er også noe av det beste som finns i dette landet nå.

Hilsen,
Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2005, 20:15   #4
Klippe
ScanFlyer Blue

Rygge kan bli et rent mareritt for driften på Gardermoen, jeg skriver kan bli. Årsaken er den relativt korte veien fra Rygge til Oslo øst og Oslo syd, samt befolkningsgrunnlaget i Østfold og den relativt store befolkningen som ligger i grensetraktene mot Sverige. En ivrig lavprisaktør av typen Ryanair og Easyjet kan med gode produkter virkelig skape problemer for den etablerte flydriften på Gardermoen. Er billettene billige nok er jeg ganske sikker på at både Østfoldinger, folk fra Oslo og gjerne folk på den svenske siden drar til Rygge for å reise, spesielt ferie fritid. Det skal bli spennende å se, men sommeren 2006 kommer fort!!!
Klippe is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2005, 09:02   #5
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally posted by laurenz
Men det går da jernbane fra Frederikstad til OSL. Riktignok med bytte på Oslo S men det er vel ikke noe stort problem. Togtilbudet på Østfoldbanen og Gardermobanen er også noe av det beste som finns i dette landet nå.
Jeg må bare innrømme store mangler i kunnskapen om jernbanen i Østfold, men jeg oppfattet et av problemene her var at tilgangen til OSL var for dårlig. Så jeg tenkte da mest på en direkte jernbanelinje - og med den hastigheten Agenda-settene til NSB er i stand til, ville det knapt vært noe savn om ikke Flytoget kom ruslende heller.
Old 22-04-2005, 09:25   #6
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

En "Flytog" utgave med trase fra Halden - Fredrikstad - Vannsjø > Ski -> Lillestrøm -> OSL .

hm..., OSL kunne jo være utbygger av denne

sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2005, 09:49   #7
Geir
ScanFlyer Blue

"Problemet" daterer seg tilbake til dengang det ble bestemt at Gardermoen skulle bygges ut til å bli hovedflyplass for Østlandet. Før i tiden hadde vi Fornebu - en hovedflyplass midt i byen. For oss som skulle til Oslo på jobb-reiser var det midt i blinken. Fly til Fornebu og taxi rett inn - det tok ikke ange minuttene.

Hadde man bygd den nye hovedflyplassen i nærheten av Oslo hadde man i dag hatt én hovedflyplass på Østlandet. Det er jeg rimelig sikker på. I steden klarte politikerne på Stortinget å vedta Gardermoen - det var en tabbe. Garddermoen ligger langt unna Oslo sentrum. Dessuten ligger den nord for byen, noe som er lite smart mhp. alle som bor i Øst- og Vestfold.

Derfor har vi fra dag 1 hatt to flyplasser på Østalndet - Gardermoen og Torp. Og det har lenge ligget i kortene at Rygge skulle bli nr. 3. Hadde hovedflyplassen ligget i Østmarka hadde vi fremdeles hatt en flyplass "midt i byen" og med kort avstand til Øst- og Vestfold (via Oslofjordforbindelsen). Da ville vi hatt én flyplass med mer trafikk og dermed større appell til flyselskapene.

Men nå ligger den største flyplassen der den ligger og det er ingenting å gjøre med det nå. Da må vi også leve emd at vi får tre flyplasser i det sentrale Østlandsområdet som kommer til å konkurrene mot hverandre om passasjerer og flyselskaper. For oss som reiser er det ikke nødvendigvis en fordel å ha det slik.

Ja, ja, det var nå bare litt "gammelt oppgulp" fra en som husker tilbake til dengang Opseth regjerte i samferdsels-Norge....
Geir is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2005, 13:01   #8
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by Geir
"Problemet" daterer seg tilbake til dengang det ble bestemt at Gardermoen skulle bygges ut til å bli hovedflyplass for Østlandet. Før i tiden hadde vi Fornebu - en hovedflyplass midt i byen. For oss som skulle til Oslo på jobb-reiser var det midt i blinken. Fly til Fornebu og taxi rett inn - det tok ikke ange minuttene.

Hadde man bygd den nye hovedflyplassen i nærheten av Oslo hadde man i dag hatt én hovedflyplass på Østlandet. Det er jeg rimelig sikker på. I steden klarte politikerne på Stortinget å vedta Gardermoen - det var en tabbe. Garddermoen ligger langt unna Oslo sentrum. Dessuten ligger den nord for byen, noe som er lite smart mhp. alle som bor i Øst- og Vestfold.

Derfor har vi fra dag 1 hatt to flyplasser på Østalndet - Gardermoen og Torp. Og det har lenge ligget i kortene at Rygge skulle bli nr. 3. Hadde hovedflyplassen ligget i Østmarka hadde vi fremdeles hatt en flyplass "midt i byen" og med kort avstand til Øst- og Vestfold (via Oslofjordforbindelsen). Da ville vi hatt én flyplass med mer trafikk og dermed større appell til flyselskapene.

Men nå ligger den største flyplassen der den ligger og det er ingenting å gjøre med det nå. Da må vi også leve emd at vi får tre flyplasser i det sentrale Østlandsområdet som kommer til å konkurrene mot hverandre om passasjerer og flyselskaper. For oss som reiser er det ikke nødvendigvis en fordel å ha det slik.

Ja, ja, det var nå bare litt "gammelt oppgulp" fra en som husker tilbake til dengang Opseth regjerte i samferdsels-Norge....
Enig i det du skriver....og det er jo typisk norsk at alle skal bli "litt" fornøyd og at man velger løsninger som totalt ikke er den gunstigste. What else is new?
Heia Norge....
DY is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2005, 18:34   #9
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Østfoldbanen er absolutt klar for å bli modernisert...
EB is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2005, 20:15   #10
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by EB
Østfoldbanen er absolutt klar for å bli modernisert...
De fleste banene er vel det bortsett fra Gardermoebanen og noen deler av Vestfoldbanen.
Old 23-04-2005, 06:09   #11
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Jepp....

Men en bane som gikk fra Lillehammer, Hamar om OSL direkte til Ski og byer i Vestfold kunne jo være noe - man slapp togbytte i Oslo og det kunne vel også ta noe av trafikken på veiene.
Old 23-04-2005, 11:10   #12
DY
ScanFlyer Dusty

Hvorfor ikke kjøre tog Halden-Hamar, i tillegg til Skien-Hamar?
Old 23-04-2005, 16:18   #13
Herlov
ScanFlyer Molded

Jeg bruker ofte tog, men når jeg skal til Gardermoen med kofferter, så bruker jeg alltid buss. Rett og slett fordi det er tungvint å ta tog med mye med seg. Hvis jeg bare har med en bag eller sekk, så kan jeg godt ta tog og bytte i Oslo.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2005, 16:51   #14
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Hadde det gått en tunnell inn fra Kolbotn som kom ut på Romerike - så hadde man kunne fått mye trafikk over på jernbane...
Old 23-04-2005, 18:23   #15
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

easyJet tvivlar jag på att vi får se på Rygge i framtiden. Dom har för vana att flyga till huvudflygplatserna vilket betyder OSL framför RSL i det här fallet. Annars tror jag nog det stämmer vad som har sagts här tidigare att en tredje flygplats kommer att ge Gardermoen lite problem. Tror att det räcker fint med TRF som utmanare för reguljärflyget. Pratar vi däremot charter så är det en helt annan sak.

Savipix is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2005, 19:49   #16
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Dette er typisk norsk... Snart kommer vel Hamar og Lilehammer med krav om en flyplass nord for OSL også...
Old 23-04-2005, 19:56   #17
DY
ScanFlyer Dusty

Tror mye hadde løst seg om Jernbaneverket hadde fått tilført midler til å oppruste skinengangen i landet...sågar hadde "behovet" for flyplasser på alle sider av Oslo blitt redusert. Miljøvennlig er det også.....
Reply

Posting Rules