Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-09-2009, 16:55   #1
Mats Danielsen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2009
Location: ENZV
Posts: 208
Default A380 - en ripoff?

Hei,
vet ikke om denne diskusjonen har vært oppe før men jeg satser på at den ikke har det.

Det jeg rett og slett tenker på er om Airbus har kopiert McDonnell Douglas sine planer om et to etasjes fly - McDonnell Douglas MD-12?

Se likhetene:


McDonnell Douglas MD-12


Airbus A380
__________________
Mine safety onboard cards
Fly1.no
Vet du hva som er både positivt og negativt på samme tid?? At dama di sier at du har den største karen i nabolaget…
Mats Danielsen is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2009, 16:58   #2
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: A380 - en ripoff?

Om noen lager et toetasjet fly vil de vel stort sett likne på hverandre? To vinger, sannsynligvis fire eller fler motorer? Halefinne og cockpit? Og hvem kom først?
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2009, 17:00   #3
Mats Danielsen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2009
Location: ENZV
Posts: 208
Default Re: A380 - en ripoff?

Men du kan se på flere dokumentarer rundt design prosessen til A380 at de vurderer utrolig mange alternativer. Bla. to flyskrog festet inntil en annen og masse mer.
Jeg synes bare det er litt mistenkelig.
__________________
Mine safety onboard cards
Fly1.no
Vet du hva som er både positivt og negativt på samme tid?? At dama di sier at du har den største karen i nabolaget…
Mats Danielsen is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2009, 17:05   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
Default Re: A380 - en ripoff?

Synes faktisk at MD-12ern har litt mer 787-preg enn A380-preg i snuten.

Quote:
Originally Posted by Mats Danielsen View Post
Men du kan se på flere dokumentarer rundt design prosessen til A380 at de vurderer utrolig mange alternativer. Bla. to flyskrog festet inntil en annen og masse mer.
Jeg synes bare det er litt mistenkelig.
Ikke merkeligere enn at mange biler også er veldig like. Man forsøker å optimalisere ifht. de egenskaper man ønsker og da er det ikke overraskende at ting blir likt. Fremtidstegninger med flere skrog m.m. har nok være mere løse ideer da en av rammebetingelsene er at de må kunne benytte eksisterende infrastruktur rundt om kring også.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2009, 17:08   #5
Gandalf
ScanFlyer Silver
 
Gandalf's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
Default Re: A380 - en ripoff?

Lockheed var ennå tidligere ute....



Mvh,
Gandalf is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2009, 18:19   #6
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Re: A380 - en ripoff?

Nå skal det være en del mennesker i Airbus som før jobbet for MCD. Så det er ikke så rart at flyet A380 har mange likheter med MD12!
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2009, 18:22   #7
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,914
Default Re: A380 - en ripoff?

MD12 er finere !
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2009, 18:30   #8
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: A380 - en ripoff?

MDD og Airbus hadde jo planer om ganske tette samarbeid, blant annet om MD12 om jeg ikke husker helt feil, så det kan jo hende at noen fikk noen idéer
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2009, 18:57   #9
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: A380 - en ripoff?

Men å kalle A380 en ripoff fordi designet ikke er helt ulikt blir å dra det vel langt - det ligger litt mer arbeid bak A380 enn det gjør hos Kinesiske bilprodusenter...
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2009, 19:11   #10
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: A380 - en ripoff?

Og ripoff er vel mer av typen svindel/overpriset enn en etterlikning
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2009, 19:47   #11
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,883
Default Re: A380 - en ripoff?

Quote:
Originally Posted by CK View Post
MDD og Airbus hadde jo planer om ganske tette samarbeid, blant annet om MD12 om jeg ikke husker helt feil, så det kan jo hende at noen fikk noen idéer
Ikke bare planer...de samarbeidet om nettopp MD-12 men samarbeidet sprakk, det var vel en artikkel serie (2-3) i Airliners noe aar tilbake om dette samarbeidet....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2009, 20:15   #12
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: A380 - en ripoff?

Kanskje de fikk noen ideer - en etasje ekstra for passasjerer? Men søren, Boeing 747 har jo allerede en etasje ekstra selv om det kanskje best kan karakteriseres som et loft.

MD12 var en fly på størrelse med 747-400 både passasjer (maks. 511) og motormessig (GE CF6-80C2).

Men la oss ta en sammeligning mellom størrelsene for A388, B744 og MD12

Vingespenn:
A388 - 79,8 m (23% større enn MD12)
B744 - 64,4 m
MD12 - 64,9 m

Lengde:
A388 - 73,0 m (15% større enn MD12)
B744 - 70,7 m
MD12 - 63.4 m

Vingeareal:
A388 - 845 m² (56% større enn MD12)
B744 - 541 m²
MD12 - 543 m²

MTOW:
A388 - 560 tonn (30% større enn MD12)
B744 - 397 tonn
MD12 - 431 tonn

Max. trust for fire motorer
A388 - 1244 kN (14% større enn MD12)
B744 - 1128 kN
MD12 - 1096 kN

Maks. passasjerantall
A388 - 853 (67% større enn MD12)
B744 - 568
MD12 - 511

Slektskapet til andre MD er stor, bare se på snuten og wingletene - de er fra MD11. MD12en har også en rett vinge, ikke den knekken som A380. Når det gjelder wing sweep så ligger MD12en midt mellom Airbus (minst) og Boeing (mest) som er normalt for MD-flyene.

Med andre ord ser eneste likheten ut til å være to fulle etasjer med passasjerer, så var det slutt på likhetene.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2009, 01:09   #13
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: A380 - en ripoff?

Det er også en evigvarende påstand om at Su-27 og MiG-29 (som er to vidt forskjellige flytyper) er "kopier" av F-15, at Tu-154 er kopi av Trident (eller 727, som også er vidt forskjellige) osv osv. Men gir man to forskjellige designteam i oppgave å lage hver sitt konsept til samme parametre (tilgjengelig motorteknologi, det fremste i aerodynamikk, ønsket rekkevidde osv), vil både størrelse og utseende ofte bli relativt like. Men ser man de nærmere i sømmene, vil man se mange vesentlige forskjeller.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2009, 02:23   #14
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
Default Re: A380 - en ripoff?

Hva skjedde med MD12? Skal den lages?
__________________

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2009, 02:49   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
Default Re: A380 - en ripoff?

Quote:
However, the MDC board of directors decided to end the MD-XX program in October 1996. The investment in the program was too large for the company.
http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_MD-12
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2009, 11:42   #16
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: A380 - en ripoff?

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Det er også en evigvarende påstand om at Su-27 og MiG-29 (som er to vidt forskjellige flytyper) er "kopier" av F-15, at Tu-154 er kopi av Trident (eller 727, som også er vidt forskjellige) osv osv. Men gir man to forskjellige designteam i oppgave å lage hver sitt konsept til samme parametre (tilgjengelig motorteknologi, det fremste i aerodynamikk, ønsket rekkevidde osv), vil både størrelse og utseende ofte bli relativt like. Men ser man de nærmere i sømmene, vil man se mange vesentlige forskjeller.
Og TU 204 er visstnok en kopi av 757...
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2009, 11:53   #17
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: A380 - en ripoff?

Bra tema! Mener å huske at det faktisk var en dokumentar på tv rundt MD 12 v/ A380.
Mener også at Airbus fikk tilgang til noen av disse tegningene, men her er det sikker andre som kan mer enn meg.
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2009, 14:16   #18
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: A380 - en ripoff?

Nå trenger man ikke være en juksepave om man bygger et toetasjes hus med fire ovner, bare fordi noen på 1940-tallet gjorde det, attpåtil i en annen verdensdel. (Boeing 377 Stratocruiser var meg bekjent den første, hvis da ikke de "kopierte" en brite eller en russer et sted...
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2009, 14:41   #19
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: A380 - en ripoff?

Og jeg har problemer med å se forskjell på A330 og B777
laurenz is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Qatar Airways' A380 vil få 517 seter (statustråd QR A380) OEH Flyforum 33 01-12-2014 18:35
TG A380 F LNv22 TripReports 8 09-01-2013 18:33
MH A380 sk931 Bilder & foto 6 29-06-2012 02:43
Nye A380 operatører 2011 (splittet fra A380 inn på Paris-Montreal) mach.86 Flyforum 18 15-10-2010 11:05
a380 sk931 Flyforum 0 26-10-2005 07:18


All times are GMT +2. The time now is 17:14.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.