![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2009
Location: ENZV
Posts: 208
|
![]()
Hei,
vet ikke om denne diskusjonen har vært oppe før men jeg satser på at den ikke har det. Det jeg rett og slett tenker på er om Airbus har kopiert McDonnell Douglas sine planer om et to etasjes fly - McDonnell Douglas MD-12? Se likhetene: ![]() McDonnell Douglas MD-12 ![]() Airbus A380
__________________
Mine safety onboard cards Fly1.no Vet du hva som er både positivt og negativt på samme tid?? At dama di sier at du har den største karen i nabolaget… |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Om noen lager et toetasjet fly vil de vel stort sett likne på hverandre? To vinger, sannsynligvis fire eller fler motorer? Halefinne og cockpit?
![]()
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2009
Location: ENZV
Posts: 208
|
![]()
Men du kan se på flere dokumentarer rundt design prosessen til A380 at de vurderer utrolig mange alternativer. Bla. to flyskrog festet inntil en annen og masse mer.
Jeg synes bare det er litt mistenkelig.
__________________
Mine safety onboard cards Fly1.no Vet du hva som er både positivt og negativt på samme tid?? At dama di sier at du har den største karen i nabolaget… |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
|
![]()
Synes faktisk at MD-12ern har litt mer 787-preg enn A380-preg i snuten.
Ikke merkeligere enn at mange biler også er veldig like. Man forsøker å optimalisere ifht. de egenskaper man ønsker og da er det ikke overraskende at ting blir likt. Fremtidstegninger med flere skrog m.m. har nok være mere løse ideer da en av rammebetingelsene er at de må kunne benytte eksisterende infrastruktur rundt om kring også.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
Lockheed var ennå tidligere ute....
![]() Mvh, |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]()
Nå skal det være en del mennesker i Airbus som før jobbet for MCD. Så det er ikke så rart at flyet A380 har mange likheter med MD12!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,914
|
![]()
MD12 er finere !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
MDD og Airbus hadde jo planer om ganske tette samarbeid, blant annet om MD12 om jeg ikke husker helt feil, så det kan jo hende at noen fikk noen idéer
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Men å kalle A380 en ripoff fordi designet ikke er helt ulikt blir å dra det vel langt - det ligger litt mer arbeid bak A380 enn det gjør hos Kinesiske bilprodusenter...
![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Og ripoff er vel mer av typen svindel/overpriset enn en etterlikning
![]()
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,883
|
![]()
Ikke bare planer...de samarbeidet om nettopp MD-12 men samarbeidet sprakk, det var vel en artikkel serie (2-3) i Airliners noe aar tilbake om dette samarbeidet....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Kanskje de fikk noen ideer - en etasje ekstra for passasjerer? Men søren, Boeing 747 har jo allerede en etasje ekstra selv om det kanskje best kan karakteriseres som et loft.
MD12 var en fly på størrelse med 747-400 både passasjer (maks. 511) og motormessig (GE CF6-80C2). Men la oss ta en sammeligning mellom størrelsene for A388, B744 og MD12 Vingespenn: A388 - 79,8 m (23% større enn MD12) B744 - 64,4 m MD12 - 64,9 m Lengde: A388 - 73,0 m (15% større enn MD12) B744 - 70,7 m MD12 - 63.4 m Vingeareal: A388 - 845 m² (56% større enn MD12) B744 - 541 m² MD12 - 543 m² MTOW: A388 - 560 tonn (30% større enn MD12) B744 - 397 tonn MD12 - 431 tonn Max. trust for fire motorer A388 - 1244 kN (14% større enn MD12) B744 - 1128 kN MD12 - 1096 kN Maks. passasjerantall A388 - 853 (67% større enn MD12) B744 - 568 MD12 - 511 Slektskapet til andre MD er stor, bare se på snuten og wingletene - de er fra MD11. MD12en har også en rett vinge, ikke den knekken som A380. Når det gjelder wing sweep så ligger MD12en midt mellom Airbus (minst) og Boeing (mest) som er normalt for MD-flyene. Med andre ord ser eneste likheten ut til å være to fulle etasjer med passasjerer, så var det slutt på likhetene.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Det er også en evigvarende påstand om at Su-27 og MiG-29 (som er to vidt forskjellige flytyper) er "kopier" av F-15, at Tu-154 er kopi av Trident (eller 727, som også er vidt forskjellige) osv osv. Men gir man to forskjellige designteam i oppgave å lage hver sitt konsept til samme parametre (tilgjengelig motorteknologi, det fremste i aerodynamikk, ønsket rekkevidde osv), vil både størrelse og utseende ofte bli relativt like. Men ser man de nærmere i sømmene, vil man se mange vesentlige forskjeller.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Bra tema! Mener å huske at det faktisk var en dokumentar på tv rundt MD 12 v/ A380.
Mener også at Airbus fikk tilgang til noen av disse tegningene, men her er det sikker andre som kan mer enn meg.
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Nå trenger man ikke være en juksepave om man bygger et toetasjes hus med fire ovner, bare fordi noen på 1940-tallet gjorde det, attpåtil i en annen verdensdel. (Boeing 377 Stratocruiser var meg bekjent den første, hvis da ikke de "kopierte" en brite eller en russer et sted...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Og jeg har problemer med å se forskjell på A330 og B777
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Qatar Airways' A380 vil få 517 seter (statustråd QR A380) | OEH | Flyforum | 33 | 01-12-2014 18:35 |
TG A380 F | LNv22 | TripReports | 8 | 09-01-2013 18:33 |
MH A380 | sk931 | Bilder & foto | 6 | 29-06-2012 02:43 |
Nye A380 operatører 2011 (splittet fra A380 inn på Paris-Montreal) | mach.86 | Flyforum | 18 | 15-10-2010 11:05 |
a380 | sk931 | Flyforum | 0 | 26-10-2005 07:18 |