Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-07-2009, 23:28   #1
Isbamse
ScanFlyer Molded

Angry G4S gjør ferien sur

Så var det min tur til å bli tatt av tyttebærpolitiet på Gardermoen - der ferien på Island ble både gjort dyrere og mer upraktisk av en overivrig sikkerhetskontrollør. Nedenfor har jeg limt inn mailen jeg nettopp har sendt Avinor om saken, og vil gjerne ha forumets kommentar.

Jeg kan forøvrig nevne (noe jeg glemte å skrive i mailen), at bensinflasken ikke ble beslaglagt før jeg retorisk spurte kontrolløren hvorfor han ikke tok den også. Han forsto tydeligvis ikke selv hva den var.

Heldigvis er Island så fint og billig (etter svekket valutakurs) at irritasjonen gikk over etter en stund...

Og et spm til: Man er mineralsamler, det er mye mineraler på Island, jeg hadde med ti kg i sekken. Garantert ikke farlig, men kan de se på røntgen at det faktisk er stein det dreier seg om - ellers skulle jo klumpene se litt mystiske ut...

Men, til saken:

---

Fredag 3/7 ble jeg på Gardermoen fratatt et turkokeapparat (primus) for bensinfyring, samt en brennstofflaske. Begge var tomme, tørre og luftet ut, men hadde naturlig nok en svak duft av bensin. Dette skjedde rett før ombordstigning til Icalandairs flight til Keflavik. Begrunnelsen var at alt som det noen gang hadde vært bensin på ikke kunne sendes i bagasjen.

Jeg har hatt disse med i innsjekket bagasje flere ganger uten problemer, hovedsakelig på innenriks mellom Tromsø eller Evenes og Oslo, men også til Island i fjor, og ble derfor svært overrasket for dette, og, må jeg innrømme, sint og opphisset, da verdien av dette utstyret var nesten to tusen kroner. I tillegg måtte jeg bruke tid og penger på å kjøpe en ny (gass-)brenner på Island.

I denne forbindelse ønsker jeg avklart:

- Hvilke regler gjelder for slike beslag? På deres nettsider http://www.avinor.no/avinor/bagasjeo...ing/20_Bagasje nevnes det at det er forbudt å ta med "Motorvogndel som har inneholdt drivstoff", men det nevnes intet om slike brennere som jeg kan se. Dog mener jeg at jeg tidligere har sjekket og funnet ut at kravet nettopp var at beholdere for brennstoff skulle være tørre og utluftet, uten at jeg kan finne det igjen.

- Hva er den flytekniske begrunnelsen for et eventuelt forbud?

- Hvordan kan det ha seg at jeg har hatt dette utstyret med i innsjekket bagasje flere ganger uten noen problemer over de siste to år, mens det nå beslaglegges? Er regelverket endret i løpet av våren (jeg bor i Tromsø, og hadde det med meg fra Tromsø til Oslo i begynnelsen av mai). I motsatt fall innebærer denne saken at sikkerhetskontrollen på norske flyplasser er for dårlig, lite grundig og for avhengig av kontrollørenes skjønn.

- Jeg finner det rettsikkerhetsmessig meget betenkelig at kontrollørene kan frata reisende verdier for tusenvis av kroner etter eget skjønn, og ønsker derfor å se dokumentert de regler fra Avinor, EU etc. som regulerer dette. Kan dere gi meg linker, referanser etc til dette?

- Hvilken instans er jurdisk ansvarlig for kontrollen og beslagene; Avinor eller sikkerhetsselskapet (G4S)?

- Hvem definerer til syvende og sist reglene: Avinor, Samferdselsdepartementet eller EU?

(Kontrollørene viste forøvrig ikke til noen dokumentasjon på at regelverket ga hjemmel for et slikt beslag, de sa ganske enkelt at det ikke var lov, period, og sa maktfullkomment og retorisk "vil du gi den fra deg, vil være med det flyet eller ikke?". De opptrådte aldri høylydt eller fysisk truende, men kunne trengt et pålegg om å dokumentere at de har rett til å gjøre det de gjør.)

- Hvorfor ble jeg ikke tilkalt før, da bagasen tross alt ble innsjekket nesten tre timer før avgang. Hadde jeg fått vite det før kunne jeg i det minste fått sendt sakene hjem i posten. Den muligheten fikk jeg ikke nå.

- Jeg ble bedt om å skrive under et skjema for beslaget, men fikk ingen kopi. Jeg tenkte ikke over det da, men man burde få det automatisk, så man vet hva man har skrevet under på. Hva er regler og praksis for dette?

- Hvorfor finnes det ikke noen mulighet for å lagre beslaglagte eiendeler til man kommer tilbake?

Jeg skriver mail og fordi jeg ønsker dette avklart skriftlig for å kunne dokumentere det ved fremtidige hendelser.

Med vennlig hilsen

(Isbamse)
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 23:35   #2
Gandalf
ScanFlyer Silver

Gandalf's Avatar

Default Re: G4S gjør ferien sur

Var dette i innsjekket bagasje? Her er hva Luftfartstilsynet sier

Quote:
Kan jeg ta med primus?

Stormkjøkken, primus eller andre typer brennere er ikke omfattet av securityregelverket, men i bestemmelsene for farlig gods står det at denne type brennere ikke er tillatt i håndbagasje men må sendes i innsjekket bagasje. Gjenstanden må videre også godkjennes av flyselskapet ved innsjekk, du må altså opplyse om primusen/stormkjøkkenet når du sjekker inn bagasjen!

Rødsprit og andre brennbare væsker er forbudt i sin helhet, både i håndbagasje og innsjekket bagasje.
Sitatet er hentet herfra.

Mvh,
Gandalf is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 23:47   #3
hurvert
ScanFlyer Silver

hurvert's Avatar

Det er vel ikke G4S som har security på TOS ???
De har vel bare OSL om jeg ikke tar helt feil... kanskje noen andre som vet det bedre enn meg.

hurvert is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 23:49   #4
Gandalf
ScanFlyer Silver

Gandalf's Avatar

Det var på OSL, se første setning i innlegget til Isbamse.

Mvh,
Old 13-07-2009, 23:50   #5
hurvert
ScanFlyer Silver

hurvert's Avatar

Quote:
Originally Posted by Gandalf View Post
Det var på OSL, se første setning i innlegget til Isbamse.

Mvh,
Fullt klar over det, men han sammenlignet med at han aldri var stoppet av samme grunn på TOS om du leser videre nedover

hurvert is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 23:51   #6
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Hva gjør slikt utstyr sikrere i innsjekket bagasje enn håndbagasje?
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 23:55   #7
Gandalf
ScanFlyer Silver

Gandalf's Avatar

Du har ikke tilgang til det, og kan ikke bruke det ombord. Det har faktisk skjedd, riktig nok på en Hadjj flight, hvor man begynte å koke under avgang, kokeapparatet veltet, flyet tok fyr og flere omkom. Tristar.

Mvh,
Old 14-07-2009, 00:15   #8
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Gandalf View Post
Var dette i innsjekket bagasje? Her er hva Luftfartstilsynet sier

Sitatet er hentet herfra.

Mvh,
Takk for den!

Men brenneren ble da tross alt ikke mer farlig av at dens identitet ble avklart etter innsjekk, da de kontaktet meg...?
Old 14-07-2009, 00:27   #9
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by hurvert View Post
Fullt klar over det, men han sammenlignet med at han aldri var stoppet av samme grunn på TOS om du leser videre nedover
Reglene burde jo være like uansett vaktselskap.
Old 14-07-2009, 00:32   #10
KennethGS
N/A

Som du ser har det allerede her blitt henvist til farlig gods, og det skal ikke ombord i flyet, hverken som håndbagasje eller innsjekket bagasje, med mindre det står på den korte listen over unntak...

Lukter det bensin, så hjelper det ikke om du så har skrubbet primusen og beholderen med tannbørsten din. Den skal ikke med, og det er udiskutabelt.

At du tar opp spørsmålet med Avinor er jo kjempebra sånn sett, for det faktum at du har fått det med deg tidligere indikerer jo at ikke alle har den kjennskapen til farlig gods som de burde ha, og det er jo helt klart noe som kan og bør gjøres noe med.

For fremtiden bør du nok gå til anskaffelse av en gassprimus og belage deg på å handle gass når du kommer frem, og la gassen bli igjen når du drar hjem igjen...

Vi hadde et tilløp til brann i lasterommet på en 737 under lasting for en del år siden, da en passasjer hadde pakket fyrstikker i bagasjen, som antente under håndteringen i lasterommet.
Litt bensin på det bålet hadde nok tatt seg ut...

Last edited by KennethGS; 14-07-2009 at 00:42.
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 00:39   #11
KennethGS
N/A

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
Reglene burde jo være like uansett vaktselskap.

Reglene er like, og uavhengige av vaktselskapene. Det er IATA DGR som gjelder...

En informativ videosnutt finner du her.
Old 14-07-2009, 02:17   #12
JoeW
ScanFlyer Rusty

Stormkjøkken er fy-fy som Dangerous Goods - og hvis jeg husker de Dangerous Goods-kursene jeg har vært gjennom riktig - å skal man være på vakt overfor "backpackere" etc i forhold til nettopp dette...

I så måte har det ikke med sikkerheten(security) å gjøre, men med "safety"...

EDIT: Dette er jo videre en av de tingene du gjør deg kjent med når du haker av for at du har lest betingelsene, samt får beskjed om via oppslag på hver eneste innsjekksskranke om "svarer du nei på et av disse spørsmål, ta vennligst kontakt med personalet i skranken".

Last edited by JoeW; 14-07-2009 at 02:37.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 07:39   #13
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by KennethGS View Post

Lukter det bensin, så hjelper det ikke om du så har skrubbet primusen og beholderen med tannbørsten din. Den skal ikke med, og det er udiskutabelt.
Selv om det knapt nok finnes bensinmolekyler igjen, som kan brenne...? I så fall burde den kunne tas med som håndbagasje, siden tomme primuser i hvert fall ikke er mer brannfarlig enn fyrstikker og lightere som er lov å ha med som håndbagasje.

Vedr oppslagene: Kan aldri huske å ha sett et et oppslag på flyplasser om at det er ubetinget forbudt å ta det med, og linken til bagasjereglene til Luftfartstilsynet ggjør heller ikke dette klart, bare at det skal avklares med selskapet ved innsjekk - mener man at en brukt primus er fy ubetinget, hvorfor står det ikke?

Når jeg kjøper flybillett klikker jeg av for betingelsene knytte til billetten - mulig jeg er sløv, men aldri sett noen link til sikkerhetsreglene der.

EDIT: Så faktisk et oppslag om at primus er totalforbudt på KEF på returen, men det er første gang.

Last edited by Isbamse; 14-07-2009 at 08:00.
Old 14-07-2009, 08:30   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Interessant problemstilling fra flere ståsteder, Isbamse. Ser jo ut som primussaken er delvis avklart, men en del av det andre du påpeker i mailen din er det interessant å høre svaret på som eks. det at du har hatt det med flere ganger og hvorfor du ikke får kopi av skjema du signerer på.

Det andre som du spør om, og som jeg har forsøkt å spørre om tidligere, er dette med rettsikkerheten til passasjerene. G4S (eller hvem det når er) kan bare si "nei, det er ikke lov" uten å vise til noe skriftlig. Og en del av regelverket om hva som er lov og ikke lov til å ta med gjennom sikkerhetskontrollen er untatt offentligheten!

Hører du ikke noe fra Avinor så bør du fyre av noen av spørsmålene til Luftfartstilsynet, de er jo tilsynsmyndighet her og underlagt forvaltningsloven, så de må svare.

Venter i spenning på fortsettelsen.

Old 14-07-2009, 08:43   #15
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Litt OT: Hadde en lignende episode med en drill i fjor. Ene uken sprute jeg i sikkerhetskontrollen om det var noe problem å ta med en drill som håndbagasje. Fikk beskjed om at det ikke var noe problem. Ble rimelig forbannet da de insisterte på å ta drillen fra meg uken etter. Jeg måtte også signere, uten å få noen kvittering. Ingen kunne fortelle meg hvor det hadde blitt av den drillen til 1700 kr senere samme uke hverken pr e-post, telefon eller perosnlig oppmøte...
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 09:23   #16
KennethGS
N/A

Quote:
Selv om det knapt nok finnes bensinmolekyler igjen, som kan brenne...? I så fall burde den kunne tas med som håndbagasje, siden tomme primuser i hvert fall ikke er mer brannfarlig enn fyrstikker og lightere som er lov å ha med som håndbagasje.
Nei, fyrstikker og lightere er IKKE tillatt i håndbagasjen. Du kan ha med deg én lighter eller én fyrstikkeske, og den skal du bære på kroppen, ikke i håndbagasjen...
Zippo-lightere og tilsvarende er forbudt...

Quote:
Vedr oppslagene: Kan aldri huske å ha sett et et oppslag på flyplasser om at det er ubetinget forbudt å ta det med, og linken til bagasjereglene til Luftfartstilsynet ggjør heller ikke dette klart, bare at det skal avklares med selskapet ved innsjekk - mener man at en brukt primus er fy ubetinget, hvorfor står det ikke?
Du har aldri sett noen små plakater på og ved innsjekkskrankene hvor det er tegninger av bensinkanner, gassbeholdere, bilbatterier, og denslags med røde kryss over?
Synes jeg ser de overalt på flyplasser jeg men....
Bensinkanne, det er da deg i dette tilfellet.

Oppslagene er jo selvsagt generelle, for man kunne tapetsert hele flyplassen med IATA og ICAO-bestemmelser uten at folk gadd å lese dem...

Quote:
Når jeg kjøper flybillett klikker jeg av for betingelsene knytte til billetten - mulig jeg er sløv, men aldri sett noen link til sikkerhetsreglene der.
Kikket akkurat igjennom reisevilkårene til Widerøe og Norwegian (fant ikke SAS sine), og kunne konstatere at begge har med en seksjon om farlig gods i bagasjen...
Widerøe har også skrevet:
Quote:
Ytterligere informasjon kan fås ved henvendelse til oss eller våre autoriserte agenter.
Old 14-07-2009, 11:17   #17
JoeW
ScanFlyer Rusty

SAS' generelle vilkår for befordring sier dette:

Quote:
8.3.1.1 Gjenstander som kan utsette flyet, personer eller gods ombord i
flyet for fare, som f.eks. de gjenstander som angis i ”The International Civil
Aviation Organisation (ICAO) Technical Instructions for the Safe Transport
of Dangerous Goods by Air” og ”The International Air Transport Association
(IATA) Dangerous Goods Regulations”, samt i våre interne bestemmelser.
Ytterligere informasjon kan fås ved henvendelse til oss eller våre autoriserte
agenter.
og KLM sier:

Quote:
3. Prohibited Items
Passengers must not include the following items in their Baggage:

(a) Items that are liable to endanger the aircraft, the persons or property on board, such as those specified in the dangerous goods regulations of the International Civil Aviation Organisation (ICAO) and the International Air Transport Association (IATA) and in the Carrier’s regulations, as applicable (additional information is available upon request from the Carrier); these items include, in particular, asbestos, explosives, pressurised gas, oxidising, radioactive or magnetised substances, inflammable substances, toxic or corrosive substances and articles, liquids or other substances which are capable of posing a significant risk to health, safety or property when transported by air.
Som du ser er stort sett bare sproget forskjellig. ICAO har et regelverk, og IATA krever at medlemmene sørger for opplæring og oppfølging av dette regelverket... Primus har aldri vært ok, hverken checked eller i handbag. Jeg har selv ropt opp personer på gate som har blitt fratatt dette - i et ekkelt tilfelle en passasjer i transfer...
Old 14-07-2009, 11:38   #18
tackle55
Gunnar

Quote:

EDIT: Så faktisk et oppslag om at primus er totalforbudt på KEF på returen, men det er første gang.
Mener disse tingene kan taes med under endel forutsetninger. ALLE beholdere, slanger, sylindre og andre steder hvor det kan ha vært drivstoff SKAL være helt fylt med VANN. Og det skal selvsagt ikke lukte drivstoff, det er grunn nok til å avvise ved sjekkinn. At sjekkinn ikke gjør jobben sin i alle tilfellene er en helt annen sak.

Det er ikke væsken som er farligst, men gassen den avgir, som i visse tilfeller kan være selvantennelig.

Står oppslag ved hver innsjekkskranke om dangerous gods, hvordan du har unngått å se dem er for meg et lite mysterium.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2009, 11:55   #19
JoeW
ScanFlyer Rusty

Og oppslagene ved hver ckin-skranke ber deg ta kontakt med personalet dersom du "ikke kan svare nei(eller er det ja)" på fire spørsmål. Jeg begynner å skjønne selskapene som krever at man henviser til oppslaget for hver pax.

edit.
Quote:
Mener disse tingene kan taes med under endel forutsetninger. ALLE beholdere, slanger, sylindre og andre steder hvor det kan ha vært drivstoff SKAL være helt fylt med VANN
Mulig. Men det skal vel i såfall også godkjennes av flyselskap/commander?

Last edited by JoeW; 14-07-2009 at 22:06.
Old 14-07-2009, 19:03   #20
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Det var helt korrekt at G4S tok primusen. Farlig gods ønskes ikke ombord. Hverken med eller uten gass!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules