![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Så var det min tur til å bli tatt av tyttebærpolitiet på Gardermoen - der ferien på Island ble både gjort dyrere og mer upraktisk av en overivrig sikkerhetskontrollør. Nedenfor har jeg limt inn mailen jeg nettopp har sendt Avinor om saken, og vil gjerne ha forumets kommentar.
Jeg kan forøvrig nevne (noe jeg glemte å skrive i mailen), at bensinflasken ikke ble beslaglagt før jeg retorisk spurte kontrolløren hvorfor han ikke tok den også. Han forsto tydeligvis ikke selv hva den var. Heldigvis er Island så fint og billig (etter svekket valutakurs) at irritasjonen gikk over etter en stund... Og et spm til: Man er mineralsamler, det er mye mineraler på Island, jeg hadde med ti kg i sekken. Garantert ikke farlig, men kan de se på røntgen at det faktisk er stein det dreier seg om - ellers skulle jo klumpene se litt mystiske ut... Men, til saken: --- Fredag 3/7 ble jeg på Gardermoen fratatt et turkokeapparat (primus) for bensinfyring, samt en brennstofflaske. Begge var tomme, tørre og luftet ut, men hadde naturlig nok en svak duft av bensin. Dette skjedde rett før ombordstigning til Icalandairs flight til Keflavik. Begrunnelsen var at alt som det noen gang hadde vært bensin på ikke kunne sendes i bagasjen. Jeg har hatt disse med i innsjekket bagasje flere ganger uten problemer, hovedsakelig på innenriks mellom Tromsø eller Evenes og Oslo, men også til Island i fjor, og ble derfor svært overrasket for dette, og, må jeg innrømme, sint og opphisset, da verdien av dette utstyret var nesten to tusen kroner. I tillegg måtte jeg bruke tid og penger på å kjøpe en ny (gass-)brenner på Island. I denne forbindelse ønsker jeg avklart: - Hvilke regler gjelder for slike beslag? På deres nettsider http://www.avinor.no/avinor/bagasjeo...ing/20_Bagasje nevnes det at det er forbudt å ta med "Motorvogndel som har inneholdt drivstoff", men det nevnes intet om slike brennere som jeg kan se. Dog mener jeg at jeg tidligere har sjekket og funnet ut at kravet nettopp var at beholdere for brennstoff skulle være tørre og utluftet, uten at jeg kan finne det igjen. - Hva er den flytekniske begrunnelsen for et eventuelt forbud? - Hvordan kan det ha seg at jeg har hatt dette utstyret med i innsjekket bagasje flere ganger uten noen problemer over de siste to år, mens det nå beslaglegges? Er regelverket endret i løpet av våren (jeg bor i Tromsø, og hadde det med meg fra Tromsø til Oslo i begynnelsen av mai). I motsatt fall innebærer denne saken at sikkerhetskontrollen på norske flyplasser er for dårlig, lite grundig og for avhengig av kontrollørenes skjønn. - Jeg finner det rettsikkerhetsmessig meget betenkelig at kontrollørene kan frata reisende verdier for tusenvis av kroner etter eget skjønn, og ønsker derfor å se dokumentert de regler fra Avinor, EU etc. som regulerer dette. Kan dere gi meg linker, referanser etc til dette? - Hvilken instans er jurdisk ansvarlig for kontrollen og beslagene; Avinor eller sikkerhetsselskapet (G4S)? - Hvem definerer til syvende og sist reglene: Avinor, Samferdselsdepartementet eller EU? (Kontrollørene viste forøvrig ikke til noen dokumentasjon på at regelverket ga hjemmel for et slikt beslag, de sa ganske enkelt at det ikke var lov, period, og sa maktfullkomment og retorisk "vil du gi den fra deg, vil være med det flyet eller ikke?". De opptrådte aldri høylydt eller fysisk truende, men kunne trengt et pålegg om å dokumentere at de har rett til å gjøre det de gjør.) - Hvorfor ble jeg ikke tilkalt før, da bagasen tross alt ble innsjekket nesten tre timer før avgang. Hadde jeg fått vite det før kunne jeg i det minste fått sendt sakene hjem i posten. Den muligheten fikk jeg ikke nå. - Jeg ble bedt om å skrive under et skjema for beslaget, men fikk ingen kopi. Jeg tenkte ikke over det da, men man burde få det automatisk, så man vet hva man har skrevet under på. Hva er regler og praksis for dette? - Hvorfor finnes det ikke noen mulighet for å lagre beslaglagte eiendeler til man kommer tilbake? Jeg skriver mail og fordi jeg ønsker dette avklart skriftlig for å kunne dokumentere det ved fremtidige hendelser. Med vennlig hilsen (Isbamse) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Var dette i innsjekket bagasje? Her er hva Luftfartstilsynet sier
Quote:
Mvh, |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2007
|
![]()
Det er vel ikke G4S som har security på TOS ???
De har vel bare OSL om jeg ikke tar helt feil... kanskje noen andre som vet det bedre enn meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det var på OSL, se første setning i innlegget til Isbamse.
Mvh, |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2007
|
![]()
Fullt klar over det, men han sammenlignet med at han aldri var stoppet av samme grunn på TOS om du leser videre nedover
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Hva gjør slikt utstyr sikrere i innsjekket bagasje enn håndbagasje?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Du har ikke tilgang til det, og kan ikke bruke det ombord. Det har faktisk skjedd, riktig nok på en Hadjj flight, hvor man begynte å koke under avgang, kokeapparatet veltet, flyet tok fyr og flere omkom. Tristar.
Mvh, |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Men brenneren ble da tross alt ikke mer farlig av at dens identitet ble avklart etter innsjekk, da de kontaktet meg...? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
N/A
|
![]()
Som du ser har det allerede her blitt henvist til farlig gods, og det skal ikke ombord i flyet, hverken som håndbagasje eller innsjekket bagasje, med mindre det står på den korte listen over unntak...
Lukter det bensin, så hjelper det ikke om du så har skrubbet primusen og beholderen med tannbørsten din. Den skal ikke med, og det er udiskutabelt. At du tar opp spørsmålet med Avinor er jo kjempebra sånn sett, for det faktum at du har fått det med deg tidligere indikerer jo at ikke alle har den kjennskapen til farlig gods som de burde ha, og det er jo helt klart noe som kan og bør gjøres noe med. For fremtiden bør du nok gå til anskaffelse av en gassprimus og belage deg på å handle gass når du kommer frem, og la gassen bli igjen når du drar hjem igjen... Vi hadde et tilløp til brann i lasterommet på en 737 under lasting for en del år siden, da en passasjer hadde pakket fyrstikker i bagasjen, som antente under håndteringen i lasterommet. Litt bensin på det bålet hadde nok tatt seg ut... Last edited by KennethGS; 14-07-2009 at 00:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Stormkjøkken er fy-fy som Dangerous Goods - og hvis jeg husker de Dangerous Goods-kursene jeg har vært gjennom riktig - å skal man være på vakt overfor "backpackere" etc i forhold til nettopp dette...
I så måte har det ikke med sikkerheten(security) å gjøre, men med "safety"... EDIT: Dette er jo videre en av de tingene du gjør deg kjent med når du haker av for at du har lest betingelsene, samt får beskjed om via oppslag på hver eneste innsjekksskranke om "svarer du nei på et av disse spørsmål, ta vennligst kontakt med personalet i skranken". Last edited by JoeW; 14-07-2009 at 02:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Vedr oppslagene: Kan aldri huske å ha sett et et oppslag på flyplasser om at det er ubetinget forbudt å ta det med, og linken til bagasjereglene til Luftfartstilsynet ggjør heller ikke dette klart, bare at det skal avklares med selskapet ved innsjekk - mener man at en brukt primus er fy ubetinget, hvorfor står det ikke? Når jeg kjøper flybillett klikker jeg av for betingelsene knytte til billetten - mulig jeg er sløv, men aldri sett noen link til sikkerhetsreglene der. EDIT: Så faktisk et oppslag om at primus er totalforbudt på KEF på returen, men det er første gang. Last edited by Isbamse; 14-07-2009 at 08:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Interessant problemstilling fra flere ståsteder, Isbamse. Ser jo ut som primussaken er delvis avklart, men en del av det andre du påpeker i mailen din er det interessant å høre svaret på som eks. det at du har hatt det med flere ganger og hvorfor du ikke får kopi av skjema du signerer på.
Det andre som du spør om, og som jeg har forsøkt å spørre om tidligere, er dette med rettsikkerheten til passasjerene. G4S (eller hvem det når er) kan bare si "nei, det er ikke lov" uten å vise til noe skriftlig. Og en del av regelverket om hva som er lov og ikke lov til å ta med gjennom sikkerhetskontrollen er untatt offentligheten! Hører du ikke noe fra Avinor så bør du fyre av noen av spørsmålene til Luftfartstilsynet, de er jo tilsynsmyndighet her og underlagt forvaltningsloven, så de må svare. Venter i spenning på fortsettelsen.
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Litt OT: Hadde en lignende episode med en drill i fjor. Ene uken sprute jeg i sikkerhetskontrollen om det var noe problem å ta med en drill som håndbagasje. Fikk beskjed om at det ikke var noe problem. Ble rimelig forbannet da de insisterte på å ta drillen fra meg uken etter. Jeg måtte også signere, uten å få noen kvittering. Ingen kunne fortelle meg hvor det hadde blitt av den drillen til 1700 kr senere samme uke hverken pr e-post, telefon eller perosnlig oppmøte...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||||
N/A
|
![]() Quote:
Zippo-lightere og tilsvarende er forbudt... Quote:
Synes jeg ser de overalt på flyplasser jeg men.... Bensinkanne, det er da deg i dette tilfellet. Oppslagene er jo selvsagt generelle, for man kunne tapetsert hele flyplassen med IATA og ICAO-bestemmelser uten at folk gadd å lese dem... Quote:
Widerøe har også skrevet: Quote:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Rusty
|
![]()
SAS' generelle vilkår for befordring sier dette:
Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Gunnar
|
![]() Quote:
Det er ikke væsken som er farligst, men gassen den avgir, som i visse tilfeller kan være selvantennelig. Står oppslag ved hver innsjekkskranke om dangerous gods, hvordan du har unngått å se dem er for meg et lite mysterium. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Og oppslagene ved hver ckin-skranke ber deg ta kontakt med personalet dersom du "ikke kan svare nei(eller er det ja)" på fire spørsmål. Jeg begynner å skjønne selskapene som krever at man henviser til oppslaget for hver pax.
edit. Quote:
Last edited by JoeW; 14-07-2009 at 22:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det var helt korrekt at G4S tok primusen. Farlig gods ønskes ikke ombord. Hverken med eller uten gass!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fornyet tillit for G4S | cossie3 | Småprat | 22 | 19-10-2012 22:32 |
Noen som vet noe om G4S Airlines ? | TigerBlack | Flyforum | 15 | 02-02-2008 22:28 |
Jeg blir så sur | TwoJet | Flyforum | 27 | 21-12-2007 21:11 |
Ut på tur, aldri sur :-) | petru26 | Bilder & foto | 12 | 05-10-2007 15:59 |
Madrid Sur | Blubird | Flyforum | 1 | 20-06-2007 22:31 |