Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-08-2009, 17:53   #1
BGO
TurbopropFlyer

Default Tragisk ulykke med en SU-27

Begge pilotene omkom da dette skjedde under en oppvisning i Polen.

Flight

VG
Old 30-08-2009, 20:01   #2
Flopp
ScanFlyer Blue

Default Re: Tragisk ulykke med en SU-27

Begynner å bli litt vel mange SU fly som detter ned i forbindelse med flyshow. Er det så mange amatører som flyr de?
Flopp is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2009, 20:12   #3
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Quote:
Originally Posted by Flopp View Post
Begynner å bli litt vel mange SU fly som detter ned i forbindelse med flyshow. Er det så mange amatører som flyr de?
Ikke så mange amatører. Det er sikkert veldig gode piloter som blir valgt ut til å fly oppvisninger i "SU-27-land". Men jeg tror at de har en lemfeldig omgang med "sterke saker" i tiden før showet. Vodka betyr jo noe så uskyldig som "litt vann" på russisk, og da er det jo ikke "så farlig"?

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2009, 00:23   #4
BU9001/V2.0
ScanFlyer Gold

BU9001/V2.0's Avatar

Quote:
Originally Posted by FBU 4EVER View Post
Ikke så mange amatører. Det er sikkert veldig gode piloter som blir valgt ut til å fly oppvisninger i "SU-27-land". Men jeg tror at de har en lemfeldig omgang med "sterke saker" i tiden før showet. Vodka betyr jo noe så uskyldig som "litt vann" på russisk, og da er det jo ikke "så farlig"?
En del sant i det 4EVER,
Fikk en smule kultursjokk på 80`tallet med 3 typer vodka, til frokost vel og merke.... Navigatøren tok for seg mens vi satt med store øyne.

Ikke for det, vi får avvente årsaken her som i alle andre tragiske ulykker.
BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2009, 08:02   #5
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Det minnet meg veldig om tidligere ulykker, ser ut som de starter manøvren altfor lavt. Dette har skjedd før, tom. på Rygge med F5(?).

Synd de ikke rakk å skyte seg ut da bakken kom så altfor fort. RIP.

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2009, 10:37   #6
AggTouchdown
ScanFlyer Gold

De skal visstnok ha latt være å skyte seg ut for å unngå at flyet skulle treffe bebyggelse i nærheten av flyplassen.

Dog syns jeg det var vært overraskende mange ulykker med akkurat Flanker-familien under airshows, og det kan vel ikke være så enkelt som å si at alle pilotene hadde drukket for mye vodka før de fløy?
AggTouchdown is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 14:43   #7
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Det kan kanskje se ut som at det er en viss overhyppighet av ulykker med Flanker, men så brukes typen ofte til flyoppvisninger også. Thrust vectoring gir imponerende egenskaper som man ikke ser ellers. Hvis man først skal spekulere kan man lure på om ikke selv durkdrevne flygere kan komme til å presse konvolutten vel mye for showets del, og havne i problemer.

Dette med å ikke skyte seg ut i tide for å unngå bebyggelse høres ut som det rene tøv. Jeg har imidlertid en viss forståelse for at man forsøker å finne noe positivt oppi all elendigheten, og da er jo heltemodighet en fin ting. De kunne opplagt skutt seg ut frem til det øyeblikket flyet traff bakken. Hvorfor de ikke gjorde det kan man kanskje finne ut av, men jeg tviler sterkt på at de informerte tårnet om sine edle hensikter i den korte tiden fra da de må ha skjønt at de gikk fra å være jagerfly til heis, og til de havarerte.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2009, 14:55   #8
GF1
ScanFlyer Gold

GF1's Avatar

Quote:
Originally Posted by JohnnyEagle View Post
Det minnet meg veldig om tidligere ulykker, ser ut som de starter manøvren altfor lavt. Dette har skjedd før, tom. på Rygge med F5(?).

Synd de ikke rakk å skyte seg ut da bakken kom så altfor fort. RIP.
Ulykken med F5 på Rygge i sin tid skyldtes vel at flyveren ikke husket å sette ut flaps på et tidspunkt han måtte hvis flyet skulle ha løft nok til å fullføre en loop uten å treffe bakken?
Old 01-09-2009, 22:28   #9
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Quote:
Ulykken med F5 på Rygge i sin tid skyldtes vel at flyveren ikke husket å sette ut flaps på et tidspunkt han måtte hvis flyet skulle ha løft nok til å fullføre en loop uten å treffe bakken?
Stemmer det. Glemte å sette ut "leading edge flaps" i en loop. Ergo mistet flyet løft og steilet ved en lavere angrepsvinkel.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 10:31   #10
krølle
ScanFlyer Crusty

Kikket nettopp på videoen, er det mine øyne, synsbedrag, eller naturlig forklaring, men på meg så virker det som der er noe som "faller" av bak
rett før de forsvinner bak trærne?

Flyplassen i Radom er ganske spesiell idet den ligger kloss i sentrum av byen, dvs ved t/o vestover så er de rett over et større kjøpesenter og flere høyhus, så utfra min kunnskap om byen så virket det som om displayet ble holdt utfor bebygget område.
En annen ting, vet ikke om de skulle ha gjort oppvisning på lørdagen også, men da ble showet avlyst p.g.a mildt sagt drittvær, dro de på litt ekstra for å "kompensere" på søndagen, eller.

Men, noen mer flykyndige vet gjerne om jeg har synsbedrag eller ei
krølle is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 12:04   #11
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:
Originally Posted by F35Landing View Post
Stemmer det. Glemte å sette ut "leading edge flaps" i en loop. Ergo mistet flyet løft og steilet ved en lavere angrepsvinkel.
OK, det var nytt for meg, men stemmer sikkert. Jeg snakket med en "høytstående" jagerflyger som sa han så at F5'en var for lav allerede ved inngangen av manøvren den gangen.

Med småfly/*mikro
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
Old 02-09-2009, 12:34   #12
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

F-5en på Rygge: Jeg har lest havarirapporten, eller et sammendrag av den, men kan ikke huske hvor. Noen som vet hvor den har vært publisert? Det kan ha vært i Luftforsvars-interne Flytrygging.

Jeg har også fått en beskrivelse av hendelsen av en venn i F-5-versjonen av Flying Jokers, og såvidt jeg husker stemmer det at flygeren hadde altfor liten margin men presset gjennom likevel. Han fikk ikke noe godt ettermæle som akroflyger.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 13:12   #13
GF1
ScanFlyer Gold

GF1's Avatar

Jeg har søkt litt på Retriever (Atekst) etter Rygge og F-5, og det mest konkrete jeg fant var en linje i en notis om at F-5 ikke lenger skulle brukes til flyoppvisninger:

Årsaken til flyulykken i 1992 var manglende bruk av landingsklaffer, viser Forsvarets foreløpige rapport. (NTBtekst - 05.01.1995)
Old 02-09-2009, 16:44   #14
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Det blir litt usmaklig å gråte "tragiske tårer" over den ene ulykken og så begynne å diskutere en omkommet norske oppvisningsflyger sine flygerkvalifikasjoner på et enthusiastforum, spesielt når ingen av kommentatorene har tatt i en jagerflystikke eller meg bekjent kjente vedkommede.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 19:00   #15
AggTouchdown
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by GF1 View Post
Jeg har søkt litt på Retriever (Atekst) etter Rygge og F-5, og det mest konkrete jeg fant var en linje i en notis om at F-5 ikke lenger skulle brukes til flyoppvisninger
Husker at det ble innført "forbud" mot displays med F-5 etter den ulykken, men det ble fløyet displays med F-5 etter det, det siste jeg husker var på Kjeller i 2002 (dog ikke store displayet, men litt mer spektakulært enn flybyene de gjorde på Sola og Rygge airshow i 2007).

AggTouchdown is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2009, 22:15   #16
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Det blir litt usmaklig å gråte "tragiske tårer" over den ene ulykken og så begynne å diskutere en omkommet norske oppvisningsflyger sine flygerkvalifikasjoner på et enthusiastforum, spesielt når ingen av kommentatorene har tatt i en jagerflystikke eller meg bekjent kjente vedkommede.
På avtaren tar jeg i stikka på en Draken

Jeg nevnte den på Rygge siden den er (slik jeg ser det) sammenlignbar og viser at selv en dyktig pilot kan "bomme". Jeg syns noen av kommentarene over innlegget var ufine og dømmende.

..slettet..

Med småfly/*mikro

Last edited by STARSHIP 2; 03-09-2009 at 10:08. Reason: unødig utbrodering..
Old 02-09-2009, 22:30   #17
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Originally Posted by JohnnyEagle View Post
Jeg nevnte den på Rygge siden den er (slik jeg ser det) sammenlignbar og viser at selv en dyktig pilot kan "bomme".
Legg merke til hvordan de fleste flyulykker omtales. Flyene blir nesten alltid blitt ført av erfarne piloter.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2009, 00:16   #18
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Uten å ville kommentere Flanker'en eller F-5'en, så er absolutt alle ulykker et resultat av en lang kjede enkeltfaktorer, som sammen med den utløsende faktoren utgjør "årsaken" til ulykken. Hva man diskuterer "privat" muntlig med en samtalepartner under fire øyne er en ting, hva som "legges ut" er en annen sak, og det skriftlige ord blir straks mer permanent og offisielt. Skjønner at det ikke var vondt ment (-:
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules