![]() |
|
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Begynner å bli litt vel mange SU fly som detter ned i forbindelse med flyshow. Er det så mange amatører som flyr de?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Ikke så mange amatører. Det er sikkert veldig gode piloter som blir valgt ut til å fly oppvisninger i "SU-27-land". Men jeg tror at de har en lemfeldig omgang med "sterke saker" i tiden før showet. Vodka betyr jo noe så uskyldig som "litt vann" på russisk, og da er det jo ikke "så farlig"?
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Fikk en smule kultursjokk på 80`tallet med 3 typer vodka, til frokost vel og merke.... Navigatøren tok for seg mens vi satt med store øyne. ![]() Ikke for det, vi får avvente årsaken her som i alle andre tragiske ulykker. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det minnet meg veldig om tidligere ulykker, ser ut som de starter manøvren altfor lavt. Dette har skjedd før, tom. på Rygge med F5(?).
Synd de ikke rakk å skyte seg ut da bakken kom så altfor fort. RIP.
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
De skal visstnok ha latt være å skyte seg ut for å unngå at flyet skulle treffe bebyggelse i nærheten av flyplassen.
Dog syns jeg det var vært overraskende mange ulykker med akkurat Flanker-familien under airshows, og det kan vel ikke være så enkelt som å si at alle pilotene hadde drukket for mye vodka før de fløy? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Det kan kanskje se ut som at det er en viss overhyppighet av ulykker med Flanker, men så brukes typen ofte til flyoppvisninger også. Thrust vectoring gir imponerende egenskaper som man ikke ser ellers. Hvis man først skal spekulere kan man lure på om ikke selv durkdrevne flygere kan komme til å presse konvolutten vel mye for showets del, og havne i problemer.
Dette med å ikke skyte seg ut i tide for å unngå bebyggelse høres ut som det rene tøv. Jeg har imidlertid en viss forståelse for at man forsøker å finne noe positivt oppi all elendigheten, og da er jo heltemodighet en fin ting. De kunne opplagt skutt seg ut frem til det øyeblikket flyet traff bakken. Hvorfor de ikke gjorde det kan man kanskje finne ut av, men jeg tviler sterkt på at de informerte tårnet om sine edle hensikter i den korte tiden fra da de må ha skjønt at de gikk fra å være jagerfly til heis, og til de havarerte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ulykken med F5 på Rygge i sin tid skyldtes vel at flyveren ikke husket å sette ut flaps på et tidspunkt han måtte hvis flyet skulle ha løft nok til å fullføre en loop uten å treffe bakken?
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Kikket nettopp på videoen, er det mine øyne, synsbedrag, eller naturlig forklaring, men på meg så virker det som der er noe som "faller" av bak
rett før de forsvinner bak trærne? Flyplassen i Radom er ganske spesiell idet den ligger kloss i sentrum av byen, dvs ved t/o vestover så er de rett over et større kjøpesenter og flere høyhus, så utfra min kunnskap om byen så virket det som om displayet ble holdt utfor bebygget område. En annen ting, vet ikke om de skulle ha gjort oppvisning på lørdagen også, men da ble showet avlyst p.g.a mildt sagt drittvær, dro de på litt ekstra for å "kompensere" på søndagen, eller. Men, noen mer flykyndige vet gjerne om jeg har synsbedrag eller ei |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
OK, det var nytt for meg, men stemmer sikkert. Jeg snakket med en "høytstående" jagerflyger som sa han så at F5'en var for lav allerede ved inngangen av manøvren den gangen.
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
F-5en på Rygge: Jeg har lest havarirapporten, eller et sammendrag av den, men kan ikke huske hvor. Noen som vet hvor den har vært publisert? Det kan ha vært i Luftforsvars-interne Flytrygging.
Jeg har også fått en beskrivelse av hendelsen av en venn i F-5-versjonen av Flying Jokers, og såvidt jeg husker stemmer det at flygeren hadde altfor liten margin men presset gjennom likevel. Han fikk ikke noe godt ettermæle som akroflyger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg har søkt litt på Retriever (Atekst) etter Rygge og F-5, og det mest konkrete jeg fant var en linje i en notis om at F-5 ikke lenger skulle brukes til flyoppvisninger:
Årsaken til flyulykken i 1992 var manglende bruk av landingsklaffer, viser Forsvarets foreløpige rapport. (NTBtekst - 05.01.1995)
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det blir litt usmaklig å gråte "tragiske tårer" over den ene ulykken og så begynne å diskutere en omkommet norske oppvisningsflyger sine flygerkvalifikasjoner på et enthusiastforum, spesielt når ingen av kommentatorene har tatt i en jagerflystikke eller meg bekjent kjente vedkommede.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() Jeg nevnte den på Rygge siden den er (slik jeg ser det) sammenlignbar og viser at selv en dyktig pilot kan "bomme". Jeg syns noen av kommentarene over innlegget var ufine og dømmende. ..slettet..
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS Last edited by STARSHIP 2; 03-09-2009 at 10:08. Reason: unødig utbrodering.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Uten å ville kommentere Flanker'en eller F-5'en, så er absolutt alle ulykker et resultat av en lang kjede enkeltfaktorer, som sammen med den utløsende faktoren utgjør "årsaken" til ulykken. Hva man diskuterer "privat" muntlig med en samtalepartner under fire øyne er en ting, hva som "legges ut" er en annen sak, og det skriftlige ord blir straks mer permanent og offisielt. Skjønner at det ikke var vondt ment (-:
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tragisk ulykke med Norsk Hercules | jameson82 | Flyforum | 196 | 05-10-2019 02:51 |
Tragisk ulykke mekaniker sugd inn i CO737 motor. | LN-AFG | Flyforum | 0 | 10-10-2010 22:22 |
Tragisk ulykke i CPH | FlyHi | Flyforum | 8 | 28-09-2010 20:10 |
Ulykke med tragisk men også lykkelig utfall | krølle | Flyforum | 0 | 26-10-2009 15:00 |
Tragisk ulykke med flytoget | jb1 | Flyforum | 25 | 06-12-2007 00:00 |