![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 984
|
![]()
Siden disse "arbeidsbildene" virker å være relativt populære får vi ta en ny runde...Denne gang noe mer utdannende kan man si for å få litt variasjon fra de siste 4 dager.
Det hele startet på Gatwick med en tur til München på morgenkvisten hvor vi venter på at en EZY A319 skal komme seg litt lenger unna (kan såvidt skimtes over enden av rullebanen). ![]() Litt senere på morgenkvisten ble det retur fra München. ![]() Så var det en tur til Knock hvor været i god tro var horisontalt regn og altfor urolig til å få til noen bilder. I stedet er der 4 bilder i en serie som viser innflygingen til Gatwick i form av skjermbilder som viser hvordan vi finner vår plass i køen...Først er vi på downwind i 7000ft og har akkurat fått vår plass i køen og descent deretter til 4000ft. Vi flyr på heading og fart gitt av ATC og skal passe inn i mellomrommet mellom flyet noe foran til venstre (åpen diamant med -09 ved siden av) for flysymbolet (gult) og flyet foran til høyre noe lenger ute (åpen diamant med +09 ved siden av). Der er tre andre fly på senterlinja til RWY26L (langs den stiplede grønne linja) og vi er dermed nr. 5. ![]() Her har vi blitt gitt base leg og farten er 180kts. Flyet som er foran oss er nå skjut bak flere andre symboler mens en kan se de to andre først i køen, m.a.o. vi er blitt nr. 4. ![]() Så var det "turn left heading 295 degrees and when established on the localiser descend with the ILS" som er den vanlige måten å si det på her. ILS skalaen kan sees på PFD (skjermen til høyre) med glidebanens vertikale skala og indikatoren magenta diamant og localiser sin horisontale skala med kun halv diamant da den er utenfor skalaen. LOC kan sees i blått i øvre del, noe som betyr at autopiloten vil følge localiser når vi kommer dit. Av andre fly er der nå en fyllt diamant rett bak flysymbolet på ND og to til lenger bak som følger på i køen. ![]() Her er vi fullt etablert på ILS og autopiloten har låst seg til localiser som indikeres med grønn LOC og glidebanen som indikeres med grønn G/S på PFD. Localiser og glidebane indikatorne (de magenta diamantene) er nå*midt over den gule streken i midten av skalaene, noe som betyr vi følger ILS'en perfekt. Hastigeten er 170kts og den skal normalt holdes til 5nm for å holde trafikkflyten. Der er nå to fly foran og et like bak, som var en Karthago 737 som tok bakken i det vi takset av rullebanen. ![]() Dagen etter var det tid for en tur til Wien hvor utflygingen fra RWY29 tar en sving rundt byen. ![]() Denne gang sluttet man med to turer til Malaga og innflygingen til Gatwick fra den retningen er en WILLO 4C som starter rundt Channel Islands, går via Isle of Wight (KATHY) og Goodwood før en går mot Haywards Heath (midt mellom Gatwick og kysten). På ND ser ruten slik ut og her har vi også en hyggelig medvind på 130kts (rundtom 65m/s). ![]() Fra Goodwood ble utsikten slik mot Worthing, Shoreham (flyplassen kan såvidt skimtes på nedsiden av elven), Hove, Brighton og så videre mot Newhaven og Eastbourne. ![]() Avgang fra Malaga (RWY31) når vinden er nordlig som den var i dag (og passe mildt med 37ºC) er der en god sving bort fra terrenget og tilbake mot kysten og flyplassen. ![]() Det var det jeg kunne finne på for denne gang... T Last edited by Turtle; 15-07-2009 at 16:17. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Litt mer Little Red m.m... | Turtle | Bilder & foto | 11 | 19-04-2013 02:51 |
DC-8 og litt mer | inger | Bilder & foto | 20 | 09-04-2013 15:46 |
Litt mer Hercules | TigerBlack | Bilder & foto | 14 | 29-05-2009 15:11 |
Mer teknisk trøbbel | MD11 | Flyforum | 1 | 13-08-2006 19:01 |
Litt mer om Starfighter | atck | Flyhistorisk forum | 2 | 08-01-2006 16:45 |