Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-06-2009, 09:36   #1
Yabadoo
Newcomer
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 46
Cimber Hvad fejler Hr. Nielsen?

Hvad fejler denne Jørgen Nielsen fra Cimber?

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNews...&nNewsId=20972

Måske er et 'Barrel Roll' ikke rent tekninsk en acro-manøvre (mere end 60 grader AoB og mere end +- 30 grader pitch). Men det er vel næppe at anse som udramatisk.
Manden påpeger at dette er noget alle piloter træner på i simulator og en helt normal manøvre for at redde sig ud af turbulens...!!!

Jeg håber virkelig at manden er blevet fejlciteret

Yabadoo
Yabadoo is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2009, 11:34   #2
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Hvad fejler Hr. Nielsen?

Bare tull!
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2009, 12:56   #3
Boeingflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Re: Hvad fejler Hr. Nielsen?

Det er ikke bare tull! Ved trening i simulator på "upsett recovery" kan korteste vei tilbake til "normal" attitude være å fortsette rollen Forøvrig er en korrekt utført "Barroll roll" ikke stressende for flyet men er nok å regne for en acro manøver!
Boeingflyer is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2009, 12:36   #4
Jan
ScanFlyer Gold
 
Jan's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
Default Re: Hvad fejler Hr. Nielsen?

Her er Cimbers egen syn på sagen !

Quote:
Set i lyset af de indslag/artikler der for nylig er blevet bragt i diverse medier vedr. Jørgen Nielsens tønderul maj sidste år, vil Cimber Sterling præcisere et par oversete detaljer.
http://www.cimber.dk/public/dokument...g%20100609.doc


Edit:
Nu også billeder og film af retro 737'ern
http://www.cimber.dk/presse/billedarkiv.html
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry).
Jan is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2009, 14:52   #5
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Hvad fejler Hr. Nielsen?

Quote:
Originally Posted by Boeingflyer View Post
Det er ikke bare tull! Ved trening i simulator på "upsett recovery" kan korteste vei tilbake til "normal" attitude være å fortsette rollen
Ikke bare i simulator... Har prøvd det i mikrofly da flyet "flikket" under steiling i sving med instruktør i høyresetet. Flyet la seg pent på rygg med nesen 25-30 grader ned. Fortsatte rollen helt rundt og trakk nesen opp.

Ved en annen anledning skjedde det samme, men da med nesen 45-50 grader ned. Med et fly som raskt var i ferd med å nå og passere VNE var det ikke tid til å få vingene level igjen (de var forsåvidt level, men inverted...), så istedet trakk jeg i stikka, med et øye på G-måleren, vel vitende om at flyet var designet for en lastfaktor på 4,8 med en masse på 450 kg, og holdt farten under VNE ved å holde lastfaktoren på 3,5-4...

Kjempeskummelt der og da, men veldig lærerikt ifbm. "upset recovery"...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2009, 15:00   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,709
Default Re: Hvad fejler Hr. Nielsen?

Og forøvrig anbefaler jeg de som flyr småfly (mikro, seil, motor) om å lære seg litt grunnleggende acro. Om man ikke tar hele utsjekken så kan man lære mye om hvordan et fly oppfører seg, og også bli mer fortrolig med unormale flystillinger.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2009, 23:08   #7
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Hvad fejler Hr. Nielsen?

Quote:
Originally Posted by Boeingflyer View Post
Det er ikke bare tull! Ved trening i simulator på "upsett recovery" kan korteste vei tilbake til "normal" attitude være å fortsette rollen Forøvrig er en korrekt utført "Barroll roll" ikke stressende for flyet men er nok å regne for en acro manøver!
Greit nok det, men man gjør det likevel ikke i flyet. Det er noe man holder seg til i simulatoren, om det da ikke gjøres av testpilot i fabrikkens regi
TCAS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
BRA - Hvad gør de på CPH? EvakCPH Småprat 1 26-09-2016 20:46
Otto Nielsen/SAS plakat Islending Samlerhjørnet 4 16-09-2015 20:07
Hvad laver de dog på ARN? sk931 Flyforum 11 28-08-2008 03:11
Hvad er der med OSL og QI? Guest Flyforum 0 07-03-2006 12:07
Hvad vejer en sky ???? sk931 Flyforum 0 29-12-2005 13:27


All times are GMT +2. The time now is 12:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.