Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-06-2009, 12:01   #1
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Airbus A330-200 cockpit brann

Jetstar med brann i cockpit, nødlandet på Guam. Flyet var på vei fra Japan til Austalia's Gold Coast. 203 pax ombord.

Quote:
A Jetstar flight from Japan to the Gold Coast has made an emergency landing in Guam after fire broke out in the cockpit.
http://www.abc.net.au/news/stories/2...section=justin

Tenker med grøss og gru hvordan det gikk med SR MD11 i sin tid, de fikk jo åpen brann i cockpit og alle vet hvordan det gikk. Her har det også vært åpen brann fremme i cockpit.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers

Last edited by MD11; 11-06-2009 at 12:15.
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2009, 12:27   #2
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: A330-200 cockpit brann

Heisann!

Quote:
The right-hand cockpit window then caught fire.
Dette er som regel varme fra window heat terminal block som kan skape dette problemet... og er ikke unikt for Airbus fly. Vi har hatt et par tilfelle av dette også og en American Airlines B757 kom på første side av nyhetene for et par år siden for det samme problemet. Sikkert noen som kan korrigere meg her, men jeg tror å huske at på B757/B767/B777 så kunne window heat controller sende opp til 35A...

Det står at "aircraft engineers" i Guam ser på saken og jeg regner med at de snakker om våre Continental Micronesia mekanikere. Jeg skal se om jeg kan få noen flere detaljer fra disse gutta da jeg er veldig interessert i dette problemet og hvordan det kan unngås.

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!

Last edited by Dag Johnsen; 11-06-2009 at 12:37.
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2009, 12:35   #3
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: A330-200 cockpit brann

Ser frem til oppdatering Dag, spennende. Heldigvis gikk dette bra for alle involverte takk for info.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2009, 12:40   #4
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: A330-200 cockpit brann

Hei igjen MD11

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Ser frem til oppdatering Dag, spennende. Heldigvis gikk dette bra for alle involverte takk for info.
Snakket akkurat med en av våre mekaniker ledere i GUM og han skulle dra ut til flyet nå å se hva han kunne finne ut av...

...stay tuned...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2009, 13:11   #5
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,259
Default Re: A330-200 cockpit brann

Shiiish, "stakkars" Airbus er i hardt vær for tiden.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2009, 13:54   #6
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: A330-200 cockpit brann

Dessverre setter media alle Airbus-hendelser i sammenheng, uten at det er noen grunn til det, noe som gjør at saken fremstilles helt feil og det sakpes unødig frykt. Hvis media går gjennom Boeing-hendelser siste uker, så finner de sikkert like mange hendelser som med Airbus.

Til og med NRK (kl 1700 på NRK1) klarte å nevne nødlandingen på Grand Canaria i går, i samme setning og åndedrag som den tragiske Air France-ulykken. Deretter begynte de å snakke om folk med flyskrekk som er redde etter så mange Airbus-hendelser. Det er da NRK burde ha tenkt gjennom at de selv er med på å forverre situasjonen for nettopp de med flyskrekk. NRK hadde imidlertid fjernet henvisningen til Air France da saken ble omtalt i Dagsrevyen senere på kvelden.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2009, 14:18   #7
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: A330-200 cockpit brann

Med verdensmarkedet for passasjerfly over 120 seter delt mellom A og B, skal det ingenting til før hysteriet dreier over fra A til B. Det er nesten forutsigbart at overskrifter og artikler om spekulasjoner, flyskrekk osv osv kommer til å ha nesten det samme innholdet neste gang det skjer noe.

Tips: Find "Airbus" - Replace "Boeing" - og vice versa.

Hvorfor står det aldri "en Saab kjørte inn i et vogntog", ukjent årsak. Det er fordi bilister nesten alltid får skylden, uansett bilmerke og hendelsesforløp, og det skal ekstremt mye til før noen begynner å sette bilulykker i sammenheng med hverandre (tenk hvor mange utforkjøringer/møtekollisjoner det hadde blitt dersom en design- eller produksjonsfeil på en bestemt modell førte til at 1 av 5000 biler av det merket kjørte ut av kjørefeltet sitt i høy hastighet). Er ulykkene spredd i flere land er det enda vanskeligere. Her er luftfarten - heldigvis - bedre stilt, siden ulykker, ihvertfall i vestlige land, etterforskes nøye for å finne årsaken.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2009, 17:47   #8
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: A330-200 cockpit brann

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Dessverre setter media alle Airbus-hendelser i sammenheng, uten at det er noen grunn til det, noe som gjør at saken fremstilles helt feil og det sakpes unødig frykt. Hvis media går gjennom Boeing-hendelser siste uker, så finner de sikkert like mange hendelser som med Airbus.

Til og med NRK (kl 1700 på NRK1) klarte å nevne nødlandingen på Grand Canaria i går, i samme setning og åndedrag som den tragiske Air France-ulykken. Deretter begynte de å snakke om folk med flyskrekk som er redde etter så mange Airbus-hendelser. Det er da NRK burde ha tenkt gjennom at de selv er med på å forverre situasjonen for nettopp de med flyskrekk. NRK hadde imidlertid fjernet henvisningen til Air France da saken ble omtalt i Dagsrevyen senere på kvelden.
Jeg vil vel våge å påstå at NRK (og i enda større grad de mer kommersielle mediahusene) blåser en laaang marsj i om de nører opp under folks flyskrekk eller ikke, så lenge det blir en interessant reportasje ut av det. Og agurktiden har vel ikke engang kommet ennå...
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2009, 19:03   #9
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: A330-200 cockpit brann

Heisann!

Ikke noe nytt fra Stillehavet enda, men vi hoerer det er representanter fra det Australian Transportation Authorities paa plass og ser paa flyet.

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Air China A330 i brann på PEK Someone Flyforum 2 27-08-2019 13:42
bmi leier inn A330-200 fra Meridiana Fly--> hva vil skje med deres A330 FlightDeck Småprat 6 01-11-2012 21:01
SAS A330 1:200 putzmeister Samlerhjørnet 3 02-07-2010 15:05
A330 - 200 MD11 Flyforum 0 06-02-2007 17:25
MyTravel A330-200 NC Thomas Flyforum 10 22-12-2004 00:19


All times are GMT +2. The time now is 12:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.