Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-03-2005, 11:10   #1
GF1
ScanFlyer Gold

GF1's Avatar

Default SAS Braatens tar dobbelt betalt

"Skal du bestille flybillettar til familien på Internett, så bør du sjekke kontoen din i ettertid. Du veit du har pengar på kontoen, men det du ikkje veit, er at SAS Braathens kan ha beslaglagt dei pengane." skriver NRK i Telemark:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ostafjells/telemark/4593321.html
Old 16-03-2005, 11:15   #2
DY
ScanFlyer Dusty

Default Re: SAS Braatens tar dobbelt betalt

Selvsagt ubehagelig, men en skal selvsagt følge med. Dette kan selvsagt skje med alle og ikke bare hos SAS Braatens (ja - navnet er skrevet slik, uten "h", i overskrifta på NRK..)

Dette er blant annet grunnen til at jeg betaler med KREDITTkort og ikke betalingskort. Etter at bestillingen er gjort får jeg en regning i posten etter en mnd tid som jeg kan følge med på. Ingenting trekkes direkte fra kontoen min.Dessuten er reisen min automatisk inkludert med reiseforsikring.
DY is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2005, 11:26   #3
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Riktig DY!! Har et skrekkeksempel hentet fra Rica Dyreparken som reserverte nesten hele feriebudsjettet til en familie som skulle videre til Danmark... Men dette kan da ikke være noen nyhet? Slik har VISA/Bankaxept fungert i over 10 år....
EB is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2005, 11:29   #4
DY
ScanFlyer Dusty

Nei dette er ingen nyhet. Det dumme i dette tilfelle er at SAS valgte å trekke dobbelt for flybestillingen, noe som selvsagt ikke skal skje, men som kan skje. Reisende kan enkelt forhindre dette og attpåtil få betalingsutsettelse, inkludert reiseforsikring og loungetilgang på enkelte flyplasser.
Old 16-03-2005, 11:45   #5
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

For noen er internett-bestillinger ett tveegget sverd.

Hadde et motsatt tilfelle en gang, hvor passasjeren kom med en 'bekreftelse' på reisen. Problemet var bare at på den 'bekreftelsen' stod det at man måtte trykke videre for å bekrefte at valgt reise var riktig for å fullføre bestillingen. Så bestillingen var jo ikke fullført i systemet.

Old 16-03-2005, 13:13   #6
OEH
ScanFlyer Gold

Liker nå best å bruke betalingskort jeg da..
Føler liksom at det ikke er ordentlig betalt hvis jeg bruker kredittkort. Liker ikke å skylde noen penger.
Det burde da være trygt å bruke vanlig betalingskort? Har iallefall aldri opplevd noe sånt alle de årene jeg har brukt det. Og det går da fint an å følge transaksjonene i nettbank. Skulle det oppstå noen uregelmessigheter ser man det jo med en gang.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2005, 13:21   #7
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by OEH
Liker nå best å bruke betalingskort jeg da..
Føler liksom at det ikke er ordentlig betalt hvis jeg bruker kredittkort. Liker ikke å skylde noen penger.
Det burde da være trygt å bruke vanlig betalingskort? Har iallefall aldri opplevd noe sånt alle de årene jeg har brukt det. Og det går da fint an å følge transaksjonene i nettbank. Skulle det oppstå noen uregelmessigheter ser man det jo med en gang.
Går jo de aller fleste tilfellene helt fint å bruke betalingskort. Hvilke kort en velger blir jo en privat sak. Du har funnet en betalingsmåte du er komfertabel med og det er flott. Er enig i at en finner jo ut av at en har blitt dobbelt trukket og kan ordne det med en gang. Men det er dessverre slik at det er ganske mange som ikke følger med....og når de evt oppdager det, løper til avisene. Man har jo valget, og jeg har funnet ut at kreditkort er best for meg siden jeg da får betalingsutsettelse, kan se hva jeg blir debitert FØR jeg betaler, får reiseforsikring og loungetilgang. Men det er som sagt en smaks sak. En må finne det en selv er bekvem med.
Old 16-03-2005, 13:32   #8
OEH
ScanFlyer Gold

Er jo fint med betalingsutsettelse, loungetilgang og reiseforsikring. Men i lengden blir det vel dyrt?
Selv trenger jeg iallefall ikke de tingene. Syns det er deilig å vite at pengene jeg har på konto er til fri benyttelse. Men, det er nå meg. Enhver har jo sine egne preferanser
OEH is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2005, 13:43   #9
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by OEH
Er jo fint med betalingsutsettelse, loungetilgang og reiseforsikring. Men i lengden blir det vel dyrt?
Selv trenger jeg iallefall ikke de tingene. Syns det er deilig å vite at pengene jeg har på konto er til fri benyttelse. Men, det er nå meg. Enhver har jo sine egne preferanser
My point exactly! Dyrt? Neida, betaler ingenting for opptil 45 dagers betalingsutsetelse. Betaler alle mine regninger på internetbank så ingen gebyrer. Reiseforsikring i seg selv gjør at jeg sparer ca 1.000,- kr i året. Loungetilgang gjør at jeg kanskje sparer minst tilsvarende i drikkevarer/mat når en sitter på flyplasser i Europa og venter på fly hjem. I loungene er det gratis drikke øl/vin/brus etc og enkel mat. For dette betaler jeg 75,-kr i årsgebyr hos Diners. I tillegg er Eurobonuskortet slått sammen med Diners og jeg har dermed 1 kort mindre å huske på. Slik jeg ser det tjener jeg på dette!
Old 16-03-2005, 14:50   #10
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Snart tilbyr jeg DY jobb!!!!: :
Old 16-03-2005, 16:15   #11
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Vanlig betalingskort hos storbankene er som regel dyrt...
Dårlige betingelser på det meste.
Old 16-03-2005, 17:20   #12
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by TG923
Akkurat - hvorfor bruke noe som er dårlig og dyrt, og som en er misfornøyd med....
Old 17-03-2005, 09:53   #13
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Jeg har sjekke litt rundt, og gresset er ikke særlig mye grønnere på den andre siden - totalt sett. Jeg har særlig sjekket litt rundt de siste årene på andre banker - både store og små - men ennå ikke funnet noen gode grunner til å kaste ut DnB NOR (med vekt på det siste ). Alltid topp service, til stede i nærmiljøet og prisene er totalt sett ikke noe særlig høyere enn andre steder.

Og til neste gang jeg skal reise er det kjekt med Mastercard også, EB & DY har levert endel overbevisende argumenter sammenliknet med VISA...
Old 17-03-2005, 14:43   #14
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Originally posted by Trety
Jeg har sjekke litt rundt, og gresset er ikke særlig mye grønnere på den andre siden - totalt sett. Jeg har særlig sjekket litt rundt de siste årene på andre banker - både store og små - men ennå ikke funnet noen gode grunner til å kaste ut DnB NOR (med vekt på det siste ). Alltid topp service, til stede i nærmiljøet og prisene er totalt sett ikke noe særlig høyere enn andre steder.
Fint hvis du er fornøyd med gebyr- og rentenivået hos DnB NOR, banken er nok også fornøyd med pengene de tjener med deg som kunde...
Old 17-03-2005, 14:53   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by DY
For dette betaler jeg 75,-kr i årsgebyr hos Diners. I tillegg er Eurobonuskortet slått sammen med Diners og jeg har dermed 1 kort mindre å huske på. Slik jeg ser det tjener jeg på dette!
Er du statsansatt..? Jeg er helt enig i at kredittkort a la Diners og Eurocard er langt å foretrekke i mine øyne når det gjelder reisevirksomhet. Diners er mitt førstevalg, men Eurocard må liksom være med fordi det er flere brukersteder slik jeg opplever det.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 15:54   #16
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Fint hvis du er fornøyd med gebyr- og rentenivået hos DnB NOR, banken er nok også fornøyd med pengene de tjener med deg som kunde...
DnB NOR er sikkert fornøyd med å ha meg som kunde, men som jeg skrev: Totalt sett er ikke gresset grønnere på den andre siden. Gebyrene er for det første ikke så mye høyere (om enn noe) for mitt bruk av banktjenester. Dessuten er jeg meget godt fornøyd med servicenivået. Husk at en bank er mer enn bare gebyrer...
Old 17-03-2005, 17:18   #17
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by Trety
Quote:
DnB NOR er sikkert fornøyd med å ha meg som kunde, men som jeg skrev: Totalt sett er ikke gresset grønnere på den andre siden. Gebyrene er for det første ikke så mye høyere (om enn noe) for mitt bruk av banktjenester. Dessuten er jeg meget godt fornøyd med servicenivået. Husk at en bank er mer enn bare gebyrer...
En får velge selv hva ne vil. Å ha en bank som "kjenner" en, og som kundene betaler for, eller en litt mer distal bank som en slipper betale så mye for...:

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article465353.ece
Old 17-03-2005, 18:50   #18
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Fornøyd kunde i Den danske Bank...eller var det Fokus? Glad for å igjen ha en bank som kan litt mer enn "Alt-må-passe-inn-i-et-skjema og/eller-A4-banken" - Skandiabanken.
Old 17-03-2005, 18:53   #19
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

...men jeg er den eneste som har On Topic Bank......Boeing Bank!!! hvor Minibankene har Dreamliner som bakgrunnsmotiv.....haaper paa Dreamliner motiv paa neste Master og Visa cards
Old 17-03-2005, 18:56   #20
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Kan tenkes at jeg får Dreamliner motiv på mitt neste kort før deg...: : :
Reply

Posting Rules