Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-05-2009, 22:13   #1
JoeW
ScanFlyer Rusty

SAS Reisesoner i kollekivtrafikken i København

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Flott rapport!

Men det er vel tre soner fra Hovedbanegården til Kastrup, om jeg ikke husker fryktelig feil. Så pass på at neste gang slik at du ikke får et straffegebyr på nakken
Det har jeg trodd i Gud vet hvor lang tid, men visstnok så holder det med to, fordi sonene grenser til hverandre - selvom du teknisk sett reiser gjennom tre soner.

Jeg har visstnok overpaid frem til nå..

Og fin rapport.

Last edited by JoeW; 20-05-2009 at 22:16.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2009, 22:19   #2
sukram
ScanFlyer Gold

Default Re: København - Bergen; bilder og betraktninger

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Det har jeg trodd i Gud vet hvor lang tid, men visstnok så holder det med to, fordi sonene grenser til hverandre - selvom du teknisk sett reiser gjennom tre soner.

Jeg har visstnok overpaid frem til nå..

Og fin rapport.
Oi, det er vi isåfall to om!
Er ganske sikker på at jeg har hørt det samme hos alskens ansatte hos Movia/DSB også, så det tror jeg bare nesten "systemet" er klar over selv.

Men greit å vite om jeg skulle finne på å flytte tilbake til dejlige Kbh
sukram is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 01:36   #3
JoeW
ScanFlyer Rusty

Jeg lærte det av å se på farvesystemet på en bussholdeplass...

Det beste av alt er at jeg mange ganger har stemplet 2-sonesklippekort to ganger for å bevisst overpaye - slik at det skulle være tre soner. Nuvel. La oss ikke hijake'e en flott trip report...
Old 21-05-2009, 08:56   #4
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

Heh - jeg forregnet meg nok på sonene i Kbh. Reglene er ikke lette å forstå på diverse hjemmesider, men www.rejseplanen.dk fortalte at prisen fra Kbh H til CPH er 31,50, dvs. 3 soner.

I noen byer teller man sonegrenser man fysisk passerer, i andre soner man faktisk fysisk oppholder seg i. For Kbh gjelder altså det siste.
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2009, 22:45   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Flott rapport.

Og ang OT diskusjonen. Hovedbanegården-CPH er 3 soner.

http://www.dsb.dk/Find-og-kob-rejse/...i-hovedstaden/
Man ser det lett av fargekodene. Blå = 2 soner, gul = 3 soner etc. Det er egentlig ganske enkelt

Da jeg bodde i Køben hadde jeg et månedskort for 2 soner, samt et klippekort på 3 soners for hver gang jeg skulle til og fra CPH
Old 21-05-2009, 23:10   #6
JoeW
ScanFlyer Rusty

Someone: Jeg bor akkurat utenfor sone 1 - og sist jeg stod på Fasanvej Station på metroen, var det samme farve på sonekartet i Sone 3 og Sone 4(kastrup) - og farvekoden responderte til tre soner - selvom man reiser gjennom fire soner om man vil ta metroen helt fra Lufthavnen til Fasanvej Station. Jeg har faktisk hatt et klippekort på 4 soner for flyplassbruk, men når det er brukt opp tror jeg faktisk jeg kan kjøpe et tre-sonerskort, og komme unna med det. Mulig jeg skal høre med en Metro-vakt dog. I tillegg sier også rejseplanen.dk at det bare er tre soner fra Fasanvej til Lufthavnen - der jeg trodde det var fire.

EDIT: Nei, det er riktig som det er sagt her, tre fra Hovedbanegården til Lufthavnen. men kan noen forklare meg hvorfor det også er tre fra meg, i Sone 2 - til Lufhavnen?

[IMG][/IMG]

Last edited by JoeW; 21-05-2009 at 23:16.
Old 21-05-2009, 23:25   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
EDIT: Nei, det er riktig som det er sagt her, tre fra Hovedbanegården til Lufthavnen. men kan noen forklare meg hvorfor det også er tre fra meg, i Sone 2 - til Lufhavnen?
Har en mistanke om at det er fordi Sone 2, også grenser til Sone 3 itillegg til Sone 1, og at det av en eller annen er vedtatt at det bare skal være 3 soner fra Sone 2 til Lufthavnen
Old 21-05-2009, 23:42   #8
JoeW
ScanFlyer Rusty

Default Re: Reisesoner i kollekivtrafikken i København

Antagelig. Det tok meg et år å finne ut av - og jeg trakk kanskje en litt rask slutning om at fordi det var en sone mindre enn jeg har trodd fra min sone, også var en sone mindre enn "forventet" fra Hovedbanegården.
Old 22-05-2009, 00:34   #9
sukram
ScanFlyer Gold

Ja, se der ble det oppklart. Jeg synes det var merkelig med bare 2 soner. Ellers kjørte jeg samme opplegg som Someone, hadde månedskort for 2 soner (trengte vel strengt bare for 1 sone, men det får man jo ikke lov til å kjøpe) og 10-klippekort på 3 soner når jeg skulle ut til CPH.

Summa summarum; 3 soner til "byen" fra Kastrup
Old 22-05-2009, 00:38   #10
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Someone: Jeg bor akkurat utenfor sone 1 - og sist jeg stod på Fasanvej Station på metroen, var det samme farve på sonekartet i Sone 3 og Sone 4(kastrup) - og farvekoden responderte til tre soner - selvom man reiser gjennom fire soner om man vil ta metroen helt fra Lufthavnen til Fasanvej Station. Jeg har faktisk hatt et klippekort på 4 soner for flyplassbruk, men når det er brukt opp tror jeg faktisk jeg kan kjøpe et tre-sonerskort, og komme unna med det. Mulig jeg skal høre med en Metro-vakt dog. I tillegg sier også rejseplanen.dk at det bare er tre soner fra Fasanvej til Lufthavnen - der jeg trodde det var fire.
Dette er ikke så vanskelig.
Her er grunnen til at du reiser 3 soner:

Du drar sone 2-sone-1-sone-2(samme sonen du opprinnelig kom fra)-sone3

Sonene går i sirkelformasjon ut fra sentrum slik at om du reiser innom sone 2 2 ganger, betyr ikke det du har reist 2 soner.

Haha, forklaringen var ikke den beste, men håper den var forståelig.
Old 22-05-2009, 01:29   #11
JoeW
ScanFlyer Rusty

Altså - jeg reiser jo, hjemmefra til CPH:

Sone2-Sone1-Sone3-Sone4, og er ikke innom Sone2 dobbelt. Jeg vil anta det har å gjøre med at Sone2 grenser med den lille trekanten til sone 3 - og at Sone1 dermed ikke counter.

Dog lurer jeg veldig på hva slags månedskort - som i hvilke soner skulle vært påført et event. månedskort fra min bolig til Kastrup...
Old 22-05-2009, 07:45   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Dog lurer jeg veldig på hva slags månedskort - som i hvilke soner skulle vært påført et event. månedskort fra min bolig til Kastrup...
Det ser du jo enkelt av på kartet: 1, 2, 3 og 4. Hadde du derimot tatt banen fra Frederiksberg så kunne du droppet sone 2.

Jeg bodde i Ørestaden ifjor, da hadde jeg månedskort for sone1 og 3, og året før bodde jeg i Frederiksberg og hadde for 1 og 2. Dvs skulle jeg til CPH måtte jeg uansett kjøpe en billett siden den ligger i sone 4.

Det går forresten ikke å kombinere månedskort med klippekort. En kamerat av meg forsøkte det og det var ikke populært
Old 22-05-2009, 19:12   #13
JoeW
ScanFlyer Rusty

Jaja, fullstendig klar over at om jeg gidder å gå til Frederiksberg, sparer jeg en sone.

Men altså: Så hvis jeg skal ha et månedskort mellom Fasanvej Station og Lufthavnen - må månedskortet ha fire soner, henholdsvis 2-1-3-4.

Men hvis jeg benytter et klippekort, holder det med tre soner...?
Reply

Posting Rules