Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-04-2009, 20:09   #1
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default De tre store for mars 2009

Arlanda ned 11% i Mars, imens Bromma stiger med 20%.

Quote:
Stockholm-Arlanda tapte 11 prosent, mens naboflyplassen Bromma økte med 20 i mars 2009.

Tilsammen 1.371.177 passasjerer reiste over Stockholm-Arlanda i mars 2009 . Det er en nedgang på 11 prosent i forhold til samme måned året før. På naboflyplassen Stockholm-Bromma reiste det 180.212 passasjerer, noe som er 20 prosent flere enn mars 2008.
http://boarding.no/art.asp?id=35940
__________________
Lufta er for alle!

Last edited by MartinL; 10-04-2009 at 09:05.
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2009, 20:24   #2
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,461
Default Re: De tre store for mars 2009

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Arlanda ned 11% i Mars, imens Bromma faller stygt med 20%.



http://boarding.no/art.asp?id=35940
Faller? Stiger mener du vel???
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2009, 09:04   #3
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: De tre store for mars 2009

Sån går det med påske pils og forum posting. Det er helt korrekt at Broma er opp 20%!
__________________
Lufta er for alle!

Last edited by MartinL; 10-04-2009 at 15:32.
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2009, 15:45   #4
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: De tre store for mars 2009

Osl med bedre tall enn forventet.

Mars 1 475 376

Utland -12,8
Innland 3,7 (liten økning)

Totalt: -5,1

Det skal sies at Påsken pynter på tallene.
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2009, 20:58   #5
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: De tre store for mars 2009

Tid for to 2009-prognoser da
ARN: 15,4 millioner (-2,7 millioner fra 2008)
OSL: 17,3 millioner (-2,0 millioner fra 2008)
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2009, 14:26   #6
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: De tre store for mars 2009

Igjen faller CPH stygt:
Tilsammen 1.515.726 passasjerer reiste ved CPH i mars 2009 som er en nedgang på 15,6%.

Innenriks +1,1%
Utenriks -17,3%

Med en nedgang i år på ca 16% vil CPH med samme fart ut året ha en total nedgang på ca 3,4 millioner pax!
Det betyr ca 18 millioner pax og CPH vil da være mindre enn hva Osl var i 2008 og 2007!

Det kan også nevnes at om farten holder seg ut året for begge flyplasser, vil avstanden være historisk liten i desember 2009, med kun i overkant av 700.000 pax i CPH's favør!
Om reduksjon eller en eventuell vekst fortsetter inn i 2010 med samme konstante forhold mellom Osl og CPH, vil CPH se sin siste måned som Skandinavias største flyplass i januar 2010. Ved utgangen av 2010 vil Osl da ha i overkant av 788.000 reisende mer enn CPH!

MEN, jeg tror heller lite på at det vil skje så fort
Attached Files
File Type: pdf cph v OSl.pdf (24.0 KB, 62 views)
__________________
Lufta er for alle!

Last edited by MartinL; 15-04-2009 at 15:46.
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2009, 17:19   #7
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: De tre store for mars 2009

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post

Det kan også nevnes at om farten holder seg ut året for begge flyplasser, vil avstanden være historisk liten i desember 2009, med kun i overkant av 700.000 pax i CPH's favør!
Om reduksjon eller en eventuell vekst fortsetter inn i 2010 med samme konstante forhold mellom Osl og CPH, vil CPH se sin siste måned som Skandinavias største flyplass i januar 2010. Ved utgangen av 2010 vil Osl da ha i overkant av 788.000 reisende mer enn CPH!
Ahh, en prognos lika värdefull som alla andra som kommit till på detta forum...

Jag tror det hela stabiliserar sig kring sommaren/hösten. OSL förblir nummer två.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2009, 19:01   #8
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: De tre store for mars 2009

For å støtte MartinL en liten tanke, kanskje det er MOL og FRaudair som må til for å redde at CPH forblir første-flyplassen av de tre?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2009, 19:57   #9
rotmo
EX-BRA 1st Officer
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 33
Default Neste år kan Oslo ha Nordens største flyplass.

Ja som flere forumets medlemmer lenge har antydet så blir det snart virkelighet...

Vi flyr mer enn våre skandinaviske naboer, finanskrise eller ikke. I mars var nedgangen i antall passasjerer på Kastrup flyplass i København mer enn tre ganger så stor som på Gardermoen. Neste år kan Oslo ha Nordens største flyplass.
rotmo is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2009, 20:16   #10
rotmo
EX-BRA 1st Officer
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 33
Default Re: De tre store for mars 2009

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Sån går det med påske pils og forum posting. Det er helt korrekt at Broma er opp 20%!
Vildanden som flyr Skien-Bromma skal visst alene ha en solid økning, men basert på kun 3 ukentlige flygninger på et 34 passasjers fly så tviler jeg på om det slår ut så meget. Noen som har konkrete tall ang. Vildanden fra Skien-Bromma??
rotmo is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2009, 22:54   #11
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: De tre store for mars 2009

I stedet for å synse om utviklingen mellom passasjertallene mellom de tre store, her kan dere se utvikling fra desember 2004 og frem til i dag for 12 måneders rullerende tall. CPHs tall settes 100% for hver måned, og da ser man klart hva som i ferd med skje. Det ser nå også ut som at OSL profitterer ekstra på grunn av sin relativt store innlandsandelen (innlandsreiser er mye mer uavhengige av dårlige tider).



Hvis en ser på avstanden mellom CPH og OSL, så var den i mars bare 40.350 mens månedsgjennomsnittet i 2008 var 182.130 og det var i november avstanden var minst med 70.802. Det er helt klart at OSL har minsket avstanden betraktelig, og hvis en ser på trendlinjen ser det ut til at den kan krysse CPH om et par års tid. For et par dager siden var det også et oppslag i norske aviser at antall innbyggere i Norge vil være større enn i Danmark rundt 2020, så det ser ut til på et eller annet tidspunkt må OSL bli større enn CPH.

ARN ser ut nå til å ha en stabil avstand til CPH på rundt 83-84%. På lik linje med OSL har ARN to konkurrerende flyplasser rett i nærheten, men i motsetning til OSL ser ARN ut til å være en tapende part i konkurransen og har satset på feil hester. Vi kan vel ikke komme utenom å nevne Norwegian i dette spillet, og kanskje dette også viser seg i passasjerantallet på Skavsta sammelignet med Torp at sistnevnte flyplass hadde bare var 2/3 i antall passasjerer i 2008. Med andre ord FR har ikke fått så stort tak på den norske passasjeren som den svenske. Norwegian må helt klart være et hår i suppa til MOL (og ikke minst også SAS).

Så til slutt 2009-prognosen for CPH: 18,0 millioner passajerer
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2009, 22:59   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,220
Default Re: De tre store for mars 2009

Men så kommer spørsmålet....kan man bruke historiske data for å spå fremtiden?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 15-04-2009, 23:02   #13
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: De tre store for mars 2009

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men så kommer spørsmålet....kan man bruke historiske data for å spå fremtiden?
Til dels, ja
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2009, 00:01   #14
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: De tre store for mars 2009

Grafen er ikke en noen spådom, den viser en faktisk utvikling og den viser også en konjunkturuavhengig trend. Hvor krysningspunktet blir kan en ikke si eksakt, men at den vil skje er det ikke noe tvil om. Troen på den trenden for 2009 blir ytterligere forsterket av de endringer i ruter som allerede er foretatt av selskapene for sommersesongen 2009. Det de enkelte flyselskapene har prestert det siste halvåret indikerer også den samme trenden. Ut fra dette kan avstanden mellom CPH og OSL bare være 650.000 passasjerer ved utgangen av året - og dette er under en tredel av hva det var ved utgangen av 2008. Dette er mitt for CPHs dårligste scenario, mens en halvering avstanden til litt over 1 million er absolutte best case for CPH. En indikator på at forhåndssalget til SAS på IC er miserabelt er også tilbudet om at ungene skal få fly gratis i sommer og det er ut fra CPH Core SAS satser på. Slik kan man forsette i det lange og brede og finne indikatorer som forsterker trenden. Sa man spådom?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2009, 00:13   #15
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: De tre store for mars 2009

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men så kommer spørsmålet....kan man bruke historiske data for å spå fremtiden?
Om den historiska datan består av de tre senaste månaderna är svaret nej, för bövelen.

Det har gått tre månader av 2009 och folk börjar redan spå utvecklingen 2010. Hur många för ett år sedan kunde förutspå att antalet flygpassagerare skulle komma att rasa som det gör idag?
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2009, 00:23   #16
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: De tre store for mars 2009

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Sa man spådom?

Nä, men prognos används flitigt här vilket i mångt och mycket är samma sak. Men för mig är prognos något mer än att bara ta hänsyn till en typ av statistisk data. En bra prognos ska använda lite fler variabler, men då blir det plötsligt så mycket svårare.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2009, 08:39   #17
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: De tre store for mars 2009

Pas nu på at jeres begeistring ikke tager overhånd og at i bliver slemt skuffede - det tyder på at den vådeste drøm for mange her (næst efter flere IC flyvninger fra OSL naturligvis) er at OSL en dag kan overgå CPH i pax. tal. Upåagtet at internationalt set vil OSL stadig være lilleput sammenlignet med CPH og ARN.

De seneste 3-5 måneder som er genstand for diskussion i denne tråd er jo desuden et ganske dårligt historisk grundlag til at vurdere fremtiden, set i lyset af hvilke faktorer der har påvirket disse måneder. Den verdensomspændende krise er slået i gennem i denne periode og i første omgang har den naturligvis slået hårdt på den internationale trafik - dette påvirker naturligvis i stor grad CPH hvor denne trafiktype er den dominerende.

Som er ekstra slag for CPH oven i krisen gik Sterling konkurs, hvilket i stor grad har påvirket trafiktallene for CPH og til dels også ARN, mens OSL har klaret frisag da Norwegian mere eller mindre havde overtaget al Sterling trafik på OSL.

Hvis vi ser frem er det først her fra april at kapaciteten Sterling efterlod fra CPH er blevet overtaget af andre, hvilket forhåbentlig kan bidrage med en mere positiv udvikling hen over sommeren. Desuden er meldingen at danskere igen er begyndt at købe rejser efter en periode med stor påholdenhed - der er således meldingen om at booking tallene for flyvninger ex. DK hen over sommeren ser bedre ud end det nuværende billede.

Med andre ord er det min holdning at de kommende måneder formentlig i større grad vil vise hvilken udvikling vi kan forvente, end de foregående måneder som mange her hænger sig i - måneder som uden tvivl har være dystre for CPH.

Desuden skal man jo også huske på at der hurtigt kan ske så mange ting som hurtigt kan vende det nuværende billede - et eksempel kunne være at CPH får held med tiltrække Ryanair hvilket formentlig vil have en ganske positiv effekt for trafiktallene.
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2009, 08:41   #18
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: De tre store for mars 2009

Quote:
Originally Posted by jikswoboB View Post
Nä, men prognos används flitigt här vilket i mångt och mycket är samma sak. Men för mig är prognos något mer än att bara ta hänsyn till en typ av statistisk data. En bra prognos ska använda lite fler variabler, men då blir det plötsligt så mycket svårare.
Fuldstændig enig - men dette har aldrig været en bekymring for LN-KGL!
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2009, 08:47   #19
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: De tre store for mars 2009

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
For et par dager siden var det også et oppslag i norske aviser at antall innbyggere i Norge vil være større enn i Danmark rundt 2020, så det ser ut til på et eller annet tidspunkt må OSL bli større enn CPH.
Dette ræsonnement siger jo alt!!! Med denne udtalelse viser du jo klart at du tilsyneladende har problemer med at se tingene i det store perspektiv fremfor kun at fokusere på tal - jeg må tilstå at jeg faktisk er lidt rystet over det du skriver!
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2009, 08:56   #20
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: De tre store for mars 2009

Quote:
Originally Posted by PP View Post
Dette ræsonnement siger jo alt!!! Med denne udtalelse viser du jo klart at du tilsyneladende har problemer med at se tingene i det store perspektiv fremfor kun at fokusere på tal - jeg må tilstå at jeg faktisk er lidt rystet over det du skriver!
Da er du usedvanlig lett å ryste.

Kan vi diskutere sak, ikke folks meninger om andre folks motiver? Sistnevnte er uhyre uinteressant.
sukram is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
De tre store for juni 2009 MartinL Flyforum 12 10-07-2009 23:00
Mai de og de tre store! MartinL Flyforum 23 10-06-2008 23:52
Mars tallene for de tre store MartinL Flyforum 16 12-04-2008 13:18
Dags for de tre store MartinL Flyforum 29 11-12-2007 21:20
De tre store tabrenna Bilder & foto 11 03-08-2007 17:28


All times are GMT +2. The time now is 22:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.