![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Arlanda ned 11% i Mars, imens Bromma stiger med 20%.
Quote:
__________________
Lufta er for alle! Last edited by MartinL; 10-04-2009 at 09:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,461
|
![]() Quote:
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Sån går det med påske pils og forum posting. Det er helt korrekt at Broma er opp 20%!
__________________
Lufta er for alle! Last edited by MartinL; 10-04-2009 at 15:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Osl med bedre tall enn forventet.
Mars 1 475 376 Utland -12,8 Innland 3,7 (liten økning) Totalt: -5,1 Det skal sies at Påsken pynter på tallene.
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Tid for to 2009-prognoser da
ARN: 15,4 millioner (-2,7 millioner fra 2008) OSL: 17,3 millioner (-2,0 millioner fra 2008)
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Igjen faller CPH stygt:
Tilsammen 1.515.726 passasjerer reiste ved CPH i mars 2009 som er en nedgang på 15,6%. Innenriks +1,1% Utenriks -17,3% Med en nedgang i år på ca 16% vil CPH med samme fart ut året ha en total nedgang på ca 3,4 millioner pax! Det betyr ca 18 millioner pax og CPH vil da være mindre enn hva Osl var i 2008 og 2007! Det kan også nevnes at om farten holder seg ut året for begge flyplasser, vil avstanden være historisk liten i desember 2009, med kun i overkant av 700.000 pax i CPH's favør! Om reduksjon eller en eventuell vekst fortsetter inn i 2010 med samme konstante forhold mellom Osl og CPH, vil CPH se sin siste måned som Skandinavias største flyplass i januar 2010. Ved utgangen av 2010 vil Osl da ha i overkant av 788.000 reisende mer enn CPH! MEN, jeg tror heller lite på at det vil skje så fort ![]()
__________________
Lufta er for alle! Last edited by MartinL; 15-04-2009 at 15:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]() Quote:
Jag tror det hela stabiliserar sig kring sommaren/hösten. OSL förblir nummer två. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
For å støtte MartinL en liten tanke, kanskje det er MOL og FRaudair som må til for å redde at CPH forblir første-flyplassen av de tre?
![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
EX-BRA 1st Officer
Join Date: Oct 2007
Posts: 33
|
![]()
Ja som flere forumets medlemmer lenge har antydet så blir det snart virkelighet...
Vi flyr mer enn våre skandinaviske naboer, finanskrise eller ikke. I mars var nedgangen i antall passasjerer på Kastrup flyplass i København mer enn tre ganger så stor som på Gardermoen. Neste år kan Oslo ha Nordens største flyplass. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
EX-BRA 1st Officer
Join Date: Oct 2007
Posts: 33
|
![]()
Vildanden som flyr Skien-Bromma skal visst alene ha en solid økning, men basert på kun 3 ukentlige flygninger på et 34 passasjers fly så tviler jeg på om det slår ut så meget. Noen som har konkrete tall ang. Vildanden fra Skien-Bromma??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
I stedet for å synse om utviklingen mellom passasjertallene mellom de tre store, her kan dere se utvikling fra desember 2004 og frem til i dag for 12 måneders rullerende tall. CPHs tall settes 100% for hver måned, og da ser man klart hva som i ferd med skje. Det ser nå også ut som at OSL profitterer ekstra på grunn av sin relativt store innlandsandelen (innlandsreiser er mye mer uavhengige av dårlige tider).
![]() Hvis en ser på avstanden mellom CPH og OSL, så var den i mars bare 40.350 mens månedsgjennomsnittet i 2008 var 182.130 og det var i november avstanden var minst med 70.802. Det er helt klart at OSL har minsket avstanden betraktelig, og hvis en ser på trendlinjen ser det ut til at den kan krysse CPH om et par års tid. For et par dager siden var det også et oppslag i norske aviser at antall innbyggere i Norge vil være større enn i Danmark rundt 2020, så det ser ut til på et eller annet tidspunkt må OSL bli større enn CPH. ARN ser ut nå til å ha en stabil avstand til CPH på rundt 83-84%. På lik linje med OSL har ARN to konkurrerende flyplasser rett i nærheten, men i motsetning til OSL ser ARN ut til å være en tapende part i konkurransen og har satset på feil hester. Vi kan vel ikke komme utenom å nevne Norwegian i dette spillet, og kanskje dette også viser seg i passasjerantallet på Skavsta sammelignet med Torp at sistnevnte flyplass hadde bare var 2/3 i antall passasjerer i 2008. Med andre ord FR har ikke fått så stort tak på den norske passasjeren som den svenske. Norwegian må helt klart være et hår i suppa til MOL (og ikke minst også SAS). Så til slutt 2009-prognosen for CPH: 18,0 millioner passajerer
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,220
|
![]()
Men så kommer spørsmålet....kan man bruke historiske data for å spå fremtiden?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Grafen er ikke en noen spådom, den viser en faktisk utvikling og den viser også en konjunkturuavhengig trend. Hvor krysningspunktet blir kan en ikke si eksakt, men at den vil skje er det ikke noe tvil om. Troen på den trenden for 2009 blir ytterligere forsterket av de endringer i ruter som allerede er foretatt av selskapene for sommersesongen 2009. Det de enkelte flyselskapene har prestert det siste halvåret indikerer også den samme trenden. Ut fra dette kan avstanden mellom CPH og OSL bare være 650.000 passasjerer ved utgangen av året - og dette er under en tredel av hva det var ved utgangen av 2008. Dette er mitt for CPHs dårligste scenario, mens en halvering avstanden til litt over 1 million er absolutte best case for CPH. En indikator på at forhåndssalget til SAS på IC er miserabelt er også tilbudet om at ungene skal få fly gratis i sommer og det er ut fra CPH Core SAS satser på. Slik kan man forsette i det lange og brede og finne indikatorer som forsterker trenden. Sa man spådom?
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]() Quote:
Det har gått tre månader av 2009 och folk börjar redan spå utvecklingen 2010. Hur många för ett år sedan kunde förutspå att antalet flygpassagerare skulle komma att rasa som det gör idag? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]() Nä, men prognos används flitigt här vilket i mångt och mycket är samma sak. Men för mig är prognos något mer än att bara ta hänsyn till en typ av statistisk data. En bra prognos ska använda lite fler variabler, men då blir det plötsligt så mycket svårare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]()
Pas nu på at jeres begeistring ikke tager overhånd og at i bliver slemt skuffede - det tyder på at den vådeste drøm for mange her (næst efter flere IC flyvninger fra OSL naturligvis) er at OSL en dag kan overgå CPH i pax. tal. Upåagtet at internationalt set vil OSL stadig være lilleput sammenlignet med CPH og ARN.
De seneste 3-5 måneder som er genstand for diskussion i denne tråd er jo desuden et ganske dårligt historisk grundlag til at vurdere fremtiden, set i lyset af hvilke faktorer der har påvirket disse måneder. Den verdensomspændende krise er slået i gennem i denne periode og i første omgang har den naturligvis slået hårdt på den internationale trafik - dette påvirker naturligvis i stor grad CPH hvor denne trafiktype er den dominerende. Som er ekstra slag for CPH oven i krisen gik Sterling konkurs, hvilket i stor grad har påvirket trafiktallene for CPH og til dels også ARN, mens OSL har klaret frisag da Norwegian mere eller mindre havde overtaget al Sterling trafik på OSL. Hvis vi ser frem er det først her fra april at kapaciteten Sterling efterlod fra CPH er blevet overtaget af andre, hvilket forhåbentlig kan bidrage med en mere positiv udvikling hen over sommeren. Desuden er meldingen at danskere igen er begyndt at købe rejser efter en periode med stor påholdenhed - der er således meldingen om at booking tallene for flyvninger ex. DK hen over sommeren ser bedre ud end det nuværende billede. Med andre ord er det min holdning at de kommende måneder formentlig i større grad vil vise hvilken udvikling vi kan forvente, end de foregående måneder som mange her hænger sig i - måneder som uden tvivl har være dystre for CPH. Desuden skal man jo også huske på at der hurtigt kan ske så mange ting som hurtigt kan vende det nuværende billede - et eksempel kunne være at CPH får held med tiltrække Ryanair hvilket formentlig vil have en ganske positiv effekt for trafiktallene.
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]()
Dette ræsonnement siger jo alt!!! Med denne udtalelse viser du jo klart at du tilsyneladende har problemer med at se tingene i det store perspektiv fremfor kun at fokusere på tal - jeg må tilstå at jeg faktisk er lidt rystet over det du skriver!
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() Quote:
Kan vi diskutere sak, ikke folks meninger om andre folks motiver? Sistnevnte er uhyre uinteressant. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
De tre store for juni 2009 | MartinL | Flyforum | 12 | 10-07-2009 23:00 |
Mai de og de tre store! | MartinL | Flyforum | 23 | 10-06-2008 23:52 |
Mars tallene for de tre store | MartinL | Flyforum | 16 | 12-04-2008 13:18 |
Dags for de tre store | MartinL | Flyforum | 29 | 11-12-2007 21:20 |
De tre store | tabrenna | Bilder & foto | 11 | 03-08-2007 17:28 |