![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Fryktelig OT, men hvem betaler for F..
Vi var de eneste to til ICN. På OZ tilbake var det tre andre asiater, et par og en single mann, i de 10 setene på 744. Vanskelig å vurdere om de hadde betalt, men spør du meg vil jeg si "award"... Jeg er noe flink å kunne se asiater som har mye pæng... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,296
|
![]() Quote:
Diskusjonen har vel vært oppe før her. Konklusjonen da var at Japan var et godt marked for F reiser. Mye folk med penger der, og hieraki er viktig. Dvs at hvis nestkommanderende reiser Biz, må toppsjefen iallefall reise F. Ut av Skandinavia er den vel så godt som null. Tyskerne er vel litt løsere med pengene. Så et innslag fra et tysk aktualitetsprogram hvor man sammenlignet det å fly turistklasse versus F. Behøver vel ikke her å si at forskjellen var enorm, men han fidusen de viste som fløy F, reiste til New York hver 3dje uke, og betalte ca 8000 euro for billetten. Han ledet et IT firma med en del business i New York. Jeg la merke til at ha skulle ikke engang rett i møte, men fordelen med å fly F var at han kunne spise, ta seg et par glass vin og få noen timers søvn, så han kom uthvilt frem, kunne deretter legge seg på hotell for natta og være uthvilt neste morgen. Jeg trodde mer på teorien om at man betalte dyrt for billetten for å være klar til å gå rett i viktige møter rett etter ankomst. Ellers er det vel som du sier en del award flights. I tillegg en del oppgraderinger ved fulle fly. Har sett det noen ganger, og har hørt om HON's i Tyskland som blir oppgradert ca halvparten av gangene de flyr med C billett. Min seneste erfaring på fly med F, var BKK-ZRH med LX. De 2 siste gangene jeg har flydd med dem på den ruta, har jeg hatt raden rett bak F. Full kabin begge gangene. Tipper på halvparten upgrades og halvparten steinrikinger. Husker spesielt ett par som satt på F, de ble hentet så fort de var i land av en kar fra et helikopterfirma som skulle fly dem direkte til Nice. På den andre siden, vil jeg påstå at man ikke er noen særlig god forretningsmann hvis man kaster bort masse penger på en F billlett. Ok, skal ta forbehold om at det ikke fantes andre billetter til destinasjonen på tid og at årsaken for reisen helliget middelet. Men det er vel klart at har man rattatta full av penger, så driter man vel i hva det koster. Husker undersøkelsen BA gjorde hvor de spurte sine Concorde pax om de visste hvor mye de betalte for en t/r LHR-JFK i Concorde. De gjettet på ca kr 100', mens prisen var ca kr 60'. Det var da de la 40 laken på prisen............ BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,692
|
![]()
<mod>Tråden er splittet fra USAirways-tråden</mod>
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
|
![]() Quote:
Vilket bolag var det jag bokade hos då? Det var med Singapore Airlines. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,918
|
![]()
For å svare enkelt og greit på tråd headeren:
Jeg betaler for First. Ingen points eller upgrade. Reiser nå på fredag. ![]()
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,296
|
![]() Quote:
Forøvrig forstår jeg jo godt at man slår til på en F billett hvis prisen er fornuftig. Men hvorfor flyr folk LH F fra Europa til f.eks. BKK til ca NOK 75' når de kan fly LX F til ca NOK 46'? Pris og etterspørsel, og rattata full av penger er nok svaret!? ![]() Quote:
![]() BF ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,176
|
![]()
Jeg betaler for first! Eller dvs det Delta Airlines kaller innenriks "first" er vel egentlig en mer economy extra kabin, men likevel bra standard på måltidene og all ting er gratis der. Ellers interkontinentalt er det vel få som betaler billettprisen på F, oppgraderinger og awards er vel nøkkelordene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Det som er enkleste maaten aa komme seg opp til F for folk som ikke er saa bevandret i bonuspoengjungelen, er selvsagt ved aa ta ut bonusreiser. Bakdelen med det er jo selvsagt at man ikke opptjener viktige statuspoeng. Alltid vanskelig naar man har maal man maa naa aarlig og alt for lite ferie.
Naa er det relativt enkelt aa komme seg opp til F dersom man har betalt business billett hos mange selskaper, det via kuponger for supereliter, poeng for eliter eller en kombinasjon av cash og poeng. Andre selskaper er det superenkelt aa komme seg opp i premiumkabinen med kun lommerusk av poeng, det ogsaa for folk uten status (feks BA). Jeg betalte 15K poeng per skalle for aa hoppe opp fra WT+ til CW uten status hos BA. Overfoerte Amex MR poeng over og woops, der var man. Eksempel: Jeg skal paa jobbtur til Singapore i mai. Businessbillett er innkjoept hos United, denne kan oppgraderes med System Wide Upgrade (SWU) som man opptjener som 1K medlem hos United. Opptjente selv 12 slike i fjor. Lignende kuponger har bl.a. AA, LH, CO (for kunder som flyr 100K miles i aaret eller mer) og DL. Hos United maa man ha en dyrere bookingklasse for aa bruke disse. Min billett er i D, som gir oppgradering (og den billetten var ikke billig). Skal man fra kjip/reidar og opp maa man ha minimum W klasse. Oppgradering bekreftes ved bestilling (min oppgradering er allerede bekreftet i nasen paa en 747). United sine vouchere er ogsaa gyldig paa LH, men kun paa avreisedagen. Noen selskaper (saerlig de asiatiske) holder ikke paa med slikt, kun bonusreiser tillates. Noen selskaper selger oppgraderinger ved innsjekk eller paa varierenede steder i bookingprosessen. Fellesnevneren er at man ikke kan oppgradere mer en en klasse (tror man kan gaa fra kjip til F hos BA, men er ikke sikker) Betaler noen for aa reise i F? Selvsagt. Tipper det er i snitt to personer som betaler F paa hver intercont flight. Last edited by Tommy777; 05-04-2011 at 04:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,176
|
![]()
Eller så har man også nogenlunde fornuftige priser på businessklasse på feks Aeroflot. Man kommer seg OSL-PEK i business t/r for ca 2500 dolllar. Lufthansas betalte businessklasse er helt hinsides priset feks.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,643
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Langt fra det traaden handler om, men til det vil jeg si hver sin lyst... Det aa komme seg til Asia for 15-25K norske i biz er fullstendig mulig ogsaa uten ett langt stopp i Moskva
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,066
|
![]()
Tipper det også er noen mennesker som skal velge mellom First eller privatjet, og da ender på det "økonomisk fornuftige" som er First.
Husker DN gjorde gjorde en beregning som viste at Røkke kunne leid en 744 for hver gang han benyttet det gamle flyet sitt og gått i pluss... Leste også en trip report av en som hadde flydd med BA og att Madonna m/følge i kabinen sammen med seg. Så for å oppsummere: Noen mennesker bytter snippen på skjorten sin hos skredderen i London og flyr F når de skal spare penger... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
*A Gold/OW Emerald
Join Date: Jan 2009
Posts: 683
|
![]()
Svar: Mange!
I det egalitære, grå Skandinavia er første klasse (samt luksushoteller i den øvre klassen) nærmest et fremmedord, men i store deler av den siviliserte og mindre siviliserte verden er det svært mange (ikke i prosent, men i absolutt antall) mennesker som både har penger og vilje til å reise i betalt F. Har flydd over hele verden i både business og første klasse, og det sier jo en hel del om nordmenn at jeg aldri har hørt så mange misunnelseskommentarer, gisp og visking angående "den høyere klassen" som da jeg satt i Economy Extra fra Arlanda til Værnes ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,296
|
![]() Quote:
BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
|
![]() Quote:
Last edited by Fredrik74; 05-04-2011 at 10:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Men heck, har du bob, så more power to you |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,918
|
![]()
Om man har lyst og det ikke setter økonomien over styr bestiller man First.
Det er ikke mulig å rettferdiggjøre First med comfort eller uthvilthet eller kvaliteten på ditt eller datt. Det koster som en småbåt eller brukt Toyota og er tross alt bare et sete på et fly. Men så har man bare lyst, og så kjører man på. Det er en deilig irrasjonalisme. Fredrik74 - Kjør på med First. Man kan si hva man vil om kost/nytte, men uansett er First kulere.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,681
|
![]() Quote:
![]() Jeg kommer nok selv aldri til å betale for en billett i F, men å bruke mil og poeng til oppgradering/award bookings kan jeg (og lommeboka) leve med ![]()
__________________
Upcoming flights: None |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,918
|
![]()
Huff, ja. Stakkars matfar.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
![]() Jeg vurderer mitt reisemønster etter budsjett og prøver å maksimere slik at jeg kan reise mest mulig for de pengene jeg har tilgjengelig. Det å betale 10K USD for en billett i F er for meg som å skylle 6K USD i dass. Har du litt kunnskap, kan du alikevel nyte F på betalt billett uten å havne på fattigkassa. Og du kan en god del om disse programmene/er kjent fra diverse forumer. Dersom du betaler 50K norske for de turene du tar, er det ikke særlig smart (og jeg tviler sterkt på at du gjør det) Jeg har vanligvis 10 flighter i året i internasjonal F (domestic teller ikke i min bok). Ja, det er herlig med internasjonal F. Ja, det er de eneste reisene jeg gleder meg skikkelig til. Ja, det må til. ![]() I år har jeg 12 planlagte flighter, kun to av dem er i betalt F og er 3-4 timers hopp innen Asia som i høyeste grad er rimelig. 4 flighter er på bonus. 6 er i betalt business (D klasse) som oppgraderes til F. Skulle du betalt for F for flightene jeg har foran meg nå, hadde det kostet meg opp til 400K norske kroner, mens den reelle kosten for meg er kanskje 16K norske (jobben dekker business billettene). Og med henvisning til Fredriks billettvalg -- jeg har prøvd SQ C og F mange ganger, også den nye og jeg synes ikke forskjellen mellom C og F er stor nok til at jeg ville brukt mer penger på den aktuelle ruten. Ikke tale om, ikke om jeg hadde 100 mill i banken engang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Betaler RYANAIR og ansatte skatt ? | tiemand | Flyforum | 45 | 15-12-2010 20:48 |
Hvem er det egentlig som lurer hvem? | EB | Flyforum | 127 | 10-07-2009 00:47 |
Sterling betaler | Jan | Flyforum | 2 | 01-09-2008 13:38 |
Siddiser betaler mer for å fly | DY | Flyforum | 10 | 08-12-2004 10:34 |
Hvem betaler for fasttrack? | Guest | Flyforum | 14 | 02-11-2004 02:34 |