![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]()
Hei!
Jeg er nå snart ferdig med VGS, og skal søke videre. Planen videre er litt uvisst, men har lyst til en karriere innen luftfart. En administrasjon-stilling tenkte jeg da på i førsterekke. Tenkte først å ta en utdannelse i oslo-området, enten på BI eller kanskje noe på universitetet? (høgksole er jo også interessant)Bachlergrad i førsterekke, men er jo alltid muligheter å legge på til en master. Den aller største drømmen, er jo å bli pilot men er jo greit å ha litt utdannelse hvis man skal satse på slikt ”risky” yrke (Koster jo mye, og er vel ikke sikkert å få jobb med engang) Noen av grunnen med denne postingen er igrunn å få noen tips, så anyone? Men kan jo hende at jeg får et brev fra militæret snart også… ![]()
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,392
|
![]()
En økonomiutdannelse kan jo brukes i de fleste bransjer, også luftfart .. Du kan jo satse på å spesialisere deg innen transport og/eller reiseliv og ta mange emner om det, slik at du skiller deg ut fra de "vanlige" økonomene når du søker jobb i luftfarten. NHH i Bergen er vel den gjeveste økonomiskolen i Norge, ellers har man jo BI også, men der må man jo betale skolepenger. Hvis du flytter til Oslo for å studere, så kan du jo søke helgejobb på Gardermoen, slik at du har et ben innenfor når du er ferdig med utdannelsen din.
Lykke til! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,481
|
![]()
Får väl säga att jag är helt enig i det vad Herlov säger. Tror även att CK + många andra på forumet håller med.
En ekonomiutbildning ger dig en otrolig bredd i slutet. Det beror såklart på specialiseringen du väljer under vägen. Tar själv just nu en Bachelor of Science in Business Administration på IUM och det är väl ingen hemlighet att min våta dröm är att jobba inom flyg/resesektorn när jag är färdig om ca 1½ år. Best of luck! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 73
|
![]()
Nå vet jeg ikke hva den heter lenger, men det som tidligere het "økonomi og administrasjon" på NTH (NTNU) har i alle år vært en meget god utdannelse. Man er sivilingeniør i bunn med økonomi og alt man kunne ønske seg "på toppen". Nå har i alle fall det studiet vært et av de vanskeligste å komme inn på på NTH/NTNU, men jeg vet ikke hvordan det er nå. Og derfra har man stort sett "blitt dratt" rett ut i jobb.
Ellers har jeg sansen for fremgangsmåten: Skaff deg en "ordentlig" utdanning først, før du eventuelt prøver pilotkarrieren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,637
|
![]()
Du skriver du kanskje får brev fra militæret snart, jeg vil råde deg til å gjøre unna det først, det er dumt å måtte dra midt i studiene. Forsvaret trenger jo stadig færre, men man må jo fortsatt belage seg på tjeneste når man er mann. Det er et fint år i uniform uansett. Jeg er snart ferdig jurist,men jeg vet ikke om flyselskapene trenger sånne som meg, men man vet aldri, men jeg har ikke tenkt veldig på det heller.
Lykke til!
__________________
Upcoming flights: JUN WAW-ARN LO E95, ARN-BRU SN 320, BRU-ATH A3 32N, ATH-CFU A3 321, CFU-ATH A3 321N, ATH-WAW A3 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]()
NHH har jo et relativt høyt snitt, men er nok innen rekkevidde med militæret (3 ekstra poeng) Ser på Økonomi og adm. på høyskolen i Oslo bl.a
Men spørs om jeg må vokte slottet i 1 år først, men brevet skal komme 3 mnd'er før innrullering (eller noe slikt) Om noen vet om sommerjobb/kveldsjobb/helgejobb på GM så si ifra. Mangler forsatt 1 år på å bli sikkerhetsvakt men takker for tipsene...høyt verdsatt! ![]()
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 567
|
![]() Quote:
![]() Og angående militæret; begynner man først på et studie, er det lett å slippe unna helt, har jeg inntrykk av. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Indøk høres kanskje gjevt ut, men i mange sammenhenger er ikke dette en "god" utdannelse. Det er hverken fugl eller fisk, dvs at man kan egentlig hverken økonomi eller ingeniørfag tilstrekkelig godt i mange sammenhenger. Indøk var ettertraktet når konsulent-boomen var på full fremgang, men de siste året har jobbmarkedet vært trått. Dessuten er ikke indøk den linjen du har mest glede av dersom du senere vil bli flyger. Mange har også klaget på miljøet ved linjen. Det er ekstremt konkurransepreget, og mange spisse albuer. Mine tips er som følger: -Ta en teknisk utdannelse dersom du virkelig har tenkt å bli flyger -Ta heller en ingeniørutdannelse og eventuelt utvid med master senere dersom du ønsker det, enn å hoppe rett på masterstudium. De fleste som har gått både ingeniørhøyskole og NTH/NTNU mener ingeniørhøyskolene tilbyr en bedre læringsmodell med tettere oppfølging. Du har da muligheten til å si at nok er nok etter tre år dersom du føler det passer deg. -Velg noe du virkelig interesserer deg for. Motivasjon er utrolig viktig for et bra resultat. -Ta hele eller deler av utdanningen i utlandet. Verdifull erfaring med tanke på språk, kontaktnett og kunnskap om andre land og kulturer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
|
![]() Quote:
Jeg er "heldig" nok til å måtte velge mellom dem, og jeg er litt usikker. Har eksamen i JURPFDEL til vinteren, så hvis det går som jeg håper, kan jeg være ferdig med en Master neste sommer, og det skremmer meg litt... ![]()
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sikkerhetskontroll på flyplasser og veien videre | Discus | Småprat | 0 | 29-01-2017 13:21 |
Cimber Sterling etter 737 og veien videre | SWE737 | Flyforum | 35 | 24-04-2012 19:32 |
Veien videre for IAG | Someone | Flyforum | 3 | 12-11-2011 00:02 |