Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-03-2009, 07:05   #1
gardkarlsen
ScanFlyer Silver

gardkarlsen's Avatar

Spørsmål Siam Reap Airways - sikkert flyselskap?

Hei

Kona og jeg lurer på å ta en liten reise rundt i Østen og vi har blant annet lyst å stikke innom Angkor Wat. Men på Siam Reap sine hjemmesider står det følgende nå (se under). Betyr dette at alle deres fly foreløpig er satt på bakken? Er dette et useriøst flyselskap?

Siem Reap Airways International (FT) has issued a statement to clarify the issue announced by the European Union Commission (EU) that the airline is banned from flying into the EU countries with Cambodian-registered aircraft due to inadequate compliance to safety standards.

Mr. Lao Santi, the airline’s General Manager, said that “The ban is only subject to FT aircraft registered in Cambodia. As a matter of fact, none of the aircraft operating FT services has been registered in the Kingdom, as they are entirely operated on a wet-leased basis, at and to international standards”.

The ban has apparently appeared on the announcement’s Annex A (http://air-ban.europa.eu) which states that “Air carriers listed in the Annex A could be permitted to exercise traffic rights by using wet-leased aircraft of an air carrier which is not subject to an operating ban, provided that the relevant safety standards are complied with.”

This exactly describes the current FT operation.

The airline is in the process of clarifying the situation with the EU. In the mean time, FT continues to operate normally. The aircraft and third-party liability remain under full insurance coverage.

Due to Siem Reap Airways clarifies the EU ban, Siem Reap Airways has to suspend all dometic and international flights as follow:

* 22 November 2008 : Phnom Penh - Siem Reap / Siem Reap - Phnom Penh
* 1 December 2008 : All internation flights.
Old 02-03-2009, 07:12   #2
LN-KRF
ScanFlyer Molded

Default Re: Siam Reap Airways - sikkert flyselskap?

Ser ut at de ikke flyr mere, da de skriver suspend ALL domestic and International flights.

Så de tror jeg ikke flyr for å være ærlig.

Men skal ikke si det sikkert, men det tyder på at de ikke flyr mere grunnet inndragningen av EU lisens til å fly inn til Europa, på grunn av sikkerhetsstandardene.
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2009, 07:36   #3
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Jeg trodde dette var en del av Bangkok Airways?

ATH, SFO, NCE, ATH, ATH, BLR, ATH, MIA
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 02-03-2009, 08:43   #4
gardkarlsen
ScanFlyer Silver

gardkarlsen's Avatar

Ja, jeg mener også at dette er en del av Bangkok Airways eller kanskje de bare har et tett samarbeid. Det ser ut som om Bangkok Airways flyr som vanlig.
Old 02-03-2009, 11:49   #5
tdb
ScanFlyer Silver

tdb's Avatar

Hei!

Jeg fløy med Siam Reap Airways i november og da jeg kom tilbake til Phnom Penh fra nettopp Siem Reap leste jeg denne artikkelen i en av avisene der. Jeg syns det var litt merkelig fordi det var Bangkok Airways som flyr mellom disse stedene på en wet lease. Cockpit og kabinsjef var thaier og de to andre ccm'ene var kambodsjanere. Uansett var det en fin tur!
På den andre siden snakket jeg litt med en ccm fra PMT airways i Kambodjsa og etter hva han fortalte var det et lite sjansespill å fly med dem... De flyr ikke lenger heller...Om dette er det gjengse for flyselskaper fra Kambodsja er vel kanskje EU sin blokade på sin plass.
Old 02-03-2009, 12:43   #6
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

"The Grim Reaper" er jo det engelske uttrykket for "Mannen med Ljåen", så det selskapet hadde jeg nok holdt meg unna
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2009, 20:27   #7
SAJblue
ScanFlyer Blue

SAJblue's Avatar

Hvor er det du skal fly fra og til?
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2009, 21:14   #8
gardkarlsen
ScanFlyer Silver

gardkarlsen's Avatar

Det er snakk om å reise fra Siam Reap/Phnom Penh men jeg ser at det er også mulig å fly denne strekningen med Bangkok AIrways så da er det vel ikke noe problem. Jeg tror også vi kommer til å se på å bruke AirAsia på noen av våre ruter :-)
Old 02-03-2009, 21:33   #9
SAJblue
ScanFlyer Blue

SAJblue's Avatar

Ja Air Asia er absolutt og anbefale. Inneriks i Kambodsja er jo buss et hederlig alternativ. Bare sørg for å ta med ørepropper for å stenge ute bråket fra krigsfilmene som vises på alle bussene. Tar jo ikke så mange timene fra Siem Reap til Phnom Penh.
Old 02-03-2009, 22:20   #10
jikswoboB
Qwerty

jikswoboB's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAJblue View Post
Ja Air Asia er absolutt og anbefale. Inneriks i Kambodsja er jo buss et hederlig alternativ. Bare sørg for å ta med ørepropper for å stenge ute bråket fra krigsfilmene som vises på alle bussene. Tar jo ikke så mange timene fra Siem Reap til Phnom Penh.
Det tog tio timmar den gången jag åkte från Phnom Penh till Siem Reap. Och vår minibuss körde lika mycket vid sidan av som på vägen (på grund av att den var så usel). Men detta var 2001 så det har säkert hänt en del sen dess. Alternativ till buss och flyg är resa på Mekongfloden med båt.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2009, 09:24   #11
SAJblue
ScanFlyer Blue

SAJblue's Avatar

TilleggStamvegnettet i Kambodsja er betydelig oppgradert siden den gang. Busstur Siem Reap - Phnom Penh tar nå en 6-7 timer.

Hvem fler er det som flyr til Siem Reap enn Air Asia? Og hvilke destinasjoner er det snakk om?

Det går også an å komme seg med buss fra Siem Reap og rett inn i Laos, for de som måtte være interessert i det. Er jo noen koselige små øyer i Mekong-elven helt sør i Laos som kan være verdt et besøk.

Last edited by SAJblue; 03-03-2009 at 09:25. Reason: Tillegg
Old 03-03-2009, 09:54   #12
gardkarlsen
ScanFlyer Silver

gardkarlsen's Avatar

Hei

Bangkok Airways flyr mellom Siem Reap - Phnom Penh mener jeg. Vi hadde tenkt oss på en liten rundreise...Bangkok, Siem Reap, Phnom Penh og Ho Chi Minh City...men jeg er ikke helt sikker hvordan vi skal gjøre det. Med fly så ser det ut som vi kanskje må tilbake til Bangkok når vi skal fra Phnom Penh og Ho Chi Minh City (dersom vi skal fly AirAsia) for jeg får ikke opp internasjonale ruter på Vietnam Airlines.
Old 03-03-2009, 15:16   #13
SAJblue
ScanFlyer Blue

SAJblue's Avatar

Dette likner jo litt på reiseruten jeg var på i høst. Vi fløy fra Kuala Lumpur til Siem Reap, buss videre til Phnom Penh, buss videre til Ho Chi Minh. Jeg dro videre inneriks i Vietnam med buss(anbefales ikke), før det ble motorsykkel til Laos-grensen(anbefales).

Jeg er veldig glad for at vi valgte landevegen innenriks i Kambodsja, en får liksom se mer av landet da. Bussturene var greie, bare husk ørepropper(pga krigsfilmer med maks volum) og varme klær(pga klimaanlegg) og benytt doene når bussen stopper(kan være dårlig\ingen do ombord).

Visum ordner en på stedet både inn til Kambodsja og inn til Vietnam. Kambodsja tar 20 USD pr person, inn til Vietnam var det blitt gratis.

Hvor lang tid har dere tenkt å bruke i de forskjellige landene?
Old 04-03-2009, 08:41   #14
gardkarlsen
ScanFlyer Silver

gardkarlsen's Avatar

Hei

Vi har ca 11-12 dager på oss med utgangspunkt i Bangkok. Vi hadde tenkt å dekke Siem Reap for å se Angkor wat, Phnom Penh bare for å oppleve byen og Ho Chi Minh for å se litt av Vietnam og besøke en venninne av kona. Men kanskje det blir litt for hektisk. Jeg forstår at det er greittt å bruke 2-3 dager på Angkor Wat eller? Tok du malaria medisin ifm turen dit?
Kona er ikke helt glad i den eksotisk opplevelsen det er å ta buss i slike området Så det er derfor vi kunne tenke oss å fly en del men det må liksom passe også og det går fort med en dag på reising dersom en skal ta fly.

Er det noe vits å søke om e-visum (se http://www.mfaic.gov.kh/e-visa/vsindex.aspx?lng=Nor ) når man kan få det på stedet ved innreise?
Old 04-03-2009, 10:12   #15
SAJblue
ScanFlyer Blue

SAJblue's Avatar

Siem Reap, Phnom Penh og Ho Chi Minh ligger jo i rimelig grei avstand fra hverandre. Så hvis dere har som utgangspunkt å få sett så mye som mulig på turen er det overkommelig å rekke innom disse byene.

Når det gjelder Angkor Wat, eller Angkor-området som blir mer riktig å kalle det(det er jo laaangt flere templer enn bare Angkor Wat) så avhenger tidsbruken av deres interesse for kultur- og arkeologihistorie. Hotellene i Siem Reap formidler turer med lokale guider, etter deres ønske. Vi kjøpte en tur med tricycle (motorsykkel med vogn bak). Da dro vi inn for å se solnedgangen ved Angkor Wat på (ettermid)dag én. Dag to ble brukt på noe de kalte den lille runden, hvor en besøker de mest kjenmte og største templene. Så vi unnagjorde Angkor-området på ganske nøyaktig ett døgn. Vi fikk mer enn nok opplevelse av denne løsningen. Men en kan som sagt velge mer omfangsrike rundturer i tempelområdet. Nå skal det jo sies at vi var der utenfor sesong, så vi slapp å gå mye i kø.

Jeg synes Siem Reap var en riktig så koselig by, landets historie tatt i betraktning. Byen har det man trenger, men kan kanskje bli litt turistifisert i sesongen.

Phnom Penh var en veldig ekte by, altså ikke noen form for turistmaskin. Jeg synes en får et ekte inntrykk av befolkning\kultur\samfunn her. "Killing fields" og "S-51" er unnagjort på én arbeidsdag. "Killing fields" er ikke spesielt stort, og det er heller ikke spesielt mye å se der.

Ho Chi Min - Enten liker man Vietnam, eller så gjør man det ikke.

Jeg tok ikke Malaria-medisin, etter samtale med vaksinekontoret. Men jeg må innrømme at det delvis var pga at den medisinen er veldig dyr. Så her må du bestemme selv, og evt snakke med vaksinekontoret.

Når det gjelder visum gikk det veldig greit unna å ta det på grensa. Husk å ha med passbilde. Jeg får ikke opp den linken du viser til.
Old 04-03-2009, 12:43   #16
jikswoboB
Qwerty

jikswoboB's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAJblue View Post

Ho Chi Min - Enten liker man Vietnam, eller så gjør man det ikke.

Beror kanske på var man är i Vietnam. Hanoi med sin koloniala charm upplevde jag som betydligt trevligare än Saigon.

Angkor Wat skulle jag avverka på en dag. Då får man en lagom dos tempel. I längden blir det mycket samma sak att titta på.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2009, 17:41   #17
TriStar
ScanFlyer Crusty

TriStar's Avatar

Et utmerket alternativ til fly og buss mellom Siem Reap og Phnom Penh er å ta båt nedover Tonle Sap/Mekong. Med hurtigbåt mener jeg å huske at det tar ca 6 timer. Startet kl 7 om morgenen. Kan bestilles på de fleste hoteller og reisebyråer i SR. Fantastisk båttur!
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2009, 18:03   #18
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Malaysia, Silkair flyr også noen dager i uka, så kanskje de passer.
Old 07-03-2009, 10:45   #19
gardkarlsen
ScanFlyer Silver

gardkarlsen's Avatar

Hei

OK, vi begynner å se ruten for oss nå: Bangkok-Ho Chi Minh City-Siam Reap-Phnom Penh og så tilbake til Bangkok. Vi har ca 11-12 dager på oss når det gjelder Ho Chi Minh City, Siam Reap og Phnom Penh og hadde tenkt å fordele det med 5 dager i Ho Chi Minh City, 3 dager i Siam Reap og 3 dager i Phnom Penh. Høres det ut som en fornuftig fordeling?
Old 07-03-2009, 11:35   #20
HMWK
ScanFlyer Molded

HMWK's Avatar

Et tips til Siam Reap! Stikk innom museet med historien om templene først så får du bedre ut av sightseeingen etterpå! Vi gjorde det i omvendt rekkefølge noe som viste seg å være dumt. Ta å besøk krigsmuseet i Ho Chi Minh City så får du se all elendigheten en krig fører med seg. I Vietnam må du være obs på guider og diverse mennesker så at du ikke blir lurt trill rundt. Avtal pris på forhånd på utflukter, taxi osv. Vi endte opp med å betale dobbel pris på alt. God tur!
HMWK is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules