![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Vi vet det går komersiell rutetrafikk over og rundt Nordpolen, men er det slike ruter over Sydpolen ??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
For å få til det må det være bypar av en viss størrelse på forskjellig side av den sørlige halvkule, og snakker vi stort sette om landene Argentina, Brasil, Sør-Afrika, Australia og New Zealand. Det nærmeste Sydpolen jeg vet om flyr direkte er Aerolineas Argentinas med A340 mellom Sydney, Australia og Buenos Aires, Argentina, men da kommer en ikke mer ned enn 69° sør før det bærer nordover igjen. Da er man ikke over polkontinentet og det er fremdeles 2200 km igjen til polpunktet på det nærmeste.
Hadde derimot Aerolineas Argentinas flydd direkte til Perth, så hadde en nådd ned til 85° sør - som tilsvarer 450 km fra sørpolen på det nærmeste.
![]() |
#3 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Naa boer en vel ogsaa ta hoeyde for vinder of luftstroemmer som sikkert kan medfoere at enkelte flyvninger kommer vesentlig naermere sydpolen. I loepet av de aarene jeg pendlet med SK937 / 938 til fra Seattle opplevde jeg aa krysse soer for Groenland og nord for Groenland. Aerolineas floey tidligere med teknisk mellom landing langt syd I Argentina, noe som ogsaa la ruten naermere Sydpolen. Dette var mens AR floey 707 og senere 747-200 som ikke hadde nok rekkevidde fra Buenos Aires. SAS var ogsaa navigasjons teknisk involvert I aa aapne AR's "Pol flighter "
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TRF: Her går det så det suser | sail4fun | Flyforum | 8 | 06-02-2009 10:56 |
Det går da så det suser! | enml | Flyforum | 0 | 18-02-2006 11:39 |
Det går an... | EB | Flyforum | 24 | 07-03-2005 17:11 |
Det går da så det suser uten Norwegian! | enml | Flyforum | 14 | 06-02-2005 21:35 |
BAY : Baia Mare, går det rutefly dit ? | sail4fun | Flyforum | 6 | 09-01-2005 09:43 |