![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ha en god 1.april alle sammen.
Dette er ingen aprilspøk, men konkrete fakta. Aeroflot startet med å fly Moskva-Stockholm-Oslo med Tupolev 134 hver tirsdag, fra og med 1.april 1969. Jeg husker det godt, jeg ante ikke hva en Tu-134 var den gangen, men jeg hørte at lyden var noe jeg ikke kjente fra før, og løp til vinduet. I flott avgang på bane 06 løftet den med en lyd som var minst like sterk som en Caravelle ![]() Og slik så den ut: her er CCCP-65617 fanget et par år seinere. ![]() Samme dag, åpnet også Malév sin rute med Tu-134 hver tirsdag Budapest - øst-Berlin - København - Oslo med retur samme vei. Så samme ettermiddag hørte jeg samme lyd en gang til og løp igjen til vinduet. Malév stoppet sin rute i 1973, og kom ikke tilbake igjen med fast rute før etter at FBU var stengt. Men slik så de ut, her er Tu-134 HA-LBF et par år seinere: ![]() Begge bildene med Jan Olav Martinsen som fotograf ©
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Hva slags materiale er det Moskva-ruten har gått med opp gjennom årene? Og har du oversikt også når de byttet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Aeroflot er nok sikker på OSL i fremtiden, særlig etter at Norwegian trakk seg fra Moskva-ruten. Aeroflot har også ofte gode priser til langt avgårde, men jeg har tilgode å prøve selskapet. Det er synd Malév ikke lenger har Oslo på kartet, men Budapest er svært godt dekket fra alle flyplasser i "Oslo-området", slik at ungarerne nok ikke viser seg på en god stund. Dessuten er vel ikke den økonomiske situasjonen i Malév spesielt god.
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]() Quote:
TU154 Sporadisk med A310. Tror også det har vært andre widebodies innom ved spesielle anledninger, men jeg er ikke helt sikker. Espen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
og i dag går OSL-MOW med A319 og A320 - dessverre...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Seint hjemme etter lang dag, og jeg skal skrive mer nøyaktig når helgen kommer... Men, tatt rett ut av det jeg husker... Moskva-ruta gikk med standard Tu-134 de ca 3 første årene, deretter oppgradert til Tu-134A. (mer og mer fra 1972... ) Det gikk ikke mer enn maks 2 år før de startet å komme på lørdag også. Skiftet fra Tu-134A til Tu-154A(veldig kort tid) og Tu-154B var ca 1977. I denne perioden var det påfallende at det stadig kom nyere maskiner på ruta år for år... (på ´90-tallet ble det nesten omvendt..) Så skiftet de igjen fra stadard Tu-154B2 til mer og mer Tu-154M fra ca 1989 og utover... Hvilket betyr at Tu-154 var i drift på Oslo-ruta i over 30 år !!! Dette ble skrevet om da den sluttet i august i fjor. Det var vel først på ´90-tallet de økte med antall dager, dette har jegn ikke i hodet lenger, men må sjekke tabeller. Men daglig kom de ikke før etter flyttinga til OSL. Ruta fra Leningrad, også den via Stockholm, kom inn på fredager i 1973 eller 1974, og med Tu-134A fra starten av. Siste halvdel av ´80-tallet kom Tu-154B også på den ruta, men det kunne komme Tu-134A som vikar flere år etterpå. Denne ruta gikk aldri mer enn en gang i uka, og ble kuttet ikke så lenger etter flyttinga til OSL, jeg husker ikke når...
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det stemmer som andre skriver at A310 var vikar av og til, men det var sjelden !
Det var også en periode på ´80-tallet at de i stedet for å komme til Fornebu, landet med IL-86 på Gadremoen, men dette var ikke noen fast mønster.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
LØRDAG og 50-års jubileum | KnutW | Flyforum | 16 | 03-03-2019 08:09 |
LØRDAG og 50-års jubileum | KnutW | Flyforum | 33 | 10-02-2019 08:56 |
F-16 100 års jubileum ( VIDEO ) | BraathensSafe1985 | Bilder & foto | 7 | 13-05-2012 21:58 |
Jeg har et års jubileum som spotter | putzmeister | Bilder & foto | 21 | 16-04-2010 16:05 |
Et til 40 års jubileum | SK384 | Flyforum | 1 | 10-04-2007 08:19 |