![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,179
|
![]()
Sjefen i Norwegian Bjørn Kjos stiller til Tett på Nett hos VG på onsdag. Og jeg spør meg selv? hva lurer man egentlig på?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,408
|
![]()
Norwegian og Kjos er utrolig flinke - vil si proffe med media. Blir morsomt å lese...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
|
![]()
Har selv vært på seminar med Kjos, og han er i overkant entusiastisk, men det er vel kanskje en god egenskap?
Men at han har lykkes kan det vel ikke hærske tvil om. DY har har god vekst og jeg tror ikke mange hadde trodd at de skulle legge inn en bestilling på hele 42 stk 738 for noen år tilbake. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,564
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,408
|
![]()
...og med alle 84 på plass er det ikke noe SAS i Norge lenger!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Og gjør han om noen av opsjonene blir det enda mer spennende... Kjos har nok store planer - om han får realisert dem er jo noe annet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
42 er et imponerende stort tall, og det kan fort gå bra. Men er det penger til å kjøpe alle flyene som er bestilt? Selv om det er gitt garantier må jo fremdeles flyene betales?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Kjosern kan jo starte leasingselskap?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Tror det er nok leasingselskaper, og tilstrekkelig med NG-kapasitet i verden også. Boeing og Airbus opplever voldsom ordretørke, og flere selskaper kansellerer eksisterende ordrer, selv på 787.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
|
![]()
...og da er vi tilbake mange ti-år, til den tiden hvor SAS hadde monopol. Bare det at nå blir det DY monopol. Og hvem tjener på det andre enn Kjoser'n. Taperen blir nok de reisende. Dyrere billetter ??????
__________________
Ole Bjørn Jensen |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
|
![]()
Selv om Kjosern i beste fall kan fly over 80 B737NG samtidig noen år frem i tid, er det jo naivt å tro at samtlige av disse skal ha base på OSL. Tar man med ARN, CPH og WAW, samt TRD, BGO, RYG og SVG har man en god håndfull baser å sende 80+ fly ut fra. I tillegg kommer de nye baser Kjos & Co har planer om å etablere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Tja, når (hvis) alle disse er levert til DY, så er det nok en og annen lease som har gått ut på noen gamle maskiner, og dermed er levert i retur. Er nok neppe realistisk at de kommer så mange som 80 NG samtidig, i hvert fall ikke 738'er.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Sep 2008
Posts: 459
|
![]()
Man kan jo spørre mannen om han angrer på å ha bestilt så mange fly nå markedet er på vei ned.
__________________
med vennlig flyhilsen Rob For de siste bøkene sjekk: https://www.europeanairlines.no/prod...ory/new-books/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Markedet er vel på vei opp igjen innen de er levert..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]()
Her er svar fra Kjos om hvor mange fly de har/skal få:
Eg og klassen min lurer på hvor mange fly dere har" Hei Torleiv og resten av klassen Pr i dag har vi 44, men vi får flere som er helt og nye og miljøvennlige. Tilsammen har vi bestilling på 58 nye fly. Hilsen Bjørn Kjos |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,612
|
![]() Quote:
Ved sale and leaseback transaksjoner kan en bruker få skreddersydd leiebetingelser som passer selskapet best. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,612
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,612
|
![]()
Ja, mye mulig og det samme med verdien på maskinene.
Maskiner som ved leveranse tidspunktet har steget i verdi fra bestillingstidspunktet kan genere operating cash for selskapet ved et salg eller sale and leaseback . Her kan det ligge en oppside man ikke skal se bort fra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,612
|
![]()
Når alle -800 maskinene er levert er det neppe noen -300 maskiner tilbake i flåten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kjos: "Vi skal vokse ett SAS i året" | Tjab | Flyforum | 33 | 19-04-2016 22:25 |
Bjørn Kjos tett på nett tirsdag 6. mars | orhel | Småprat | 21 | 07-03-2012 20:02 |
"Spotteralert" TV2 kl. 1855 - Bjørn Kjos | Discus | Flyforum | 0 | 20-11-2009 18:22 |
Michael O'Leary Tett på Nett på VG Nett! | runethomas | Flyforum | 54 | 15-10-2009 10:20 |