![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
I flere norske aviser kjører Norwegian i dag helsider med en annonse som er en ren kopi av SAS' skryteannonse med Ola Strand fra noen uker tilbake.
Kjos "skryter" av at deres gjennomsnittlige billettpris er 471 kroner lavere enn SAS Norges. Dårlig revenue management med andre ord (LOL)? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Tja, du som har drevet med reveue management vet vel at det ikke er så enkelt. DY og SK oppfattes muligens ikke som identiske produkter, noe som kan bety at DY må prise seg litt lavere enn SK for å selge til like mange kunder. I tillegg er jo ikke bare inntektssiden av interesse, og for å se på hva selskapet tjener penger på så er det jo essensielt å trekke inn kostnadssiden. Der tror jeg at DY har et aldri så lite fortrinn vis a vis SK, og de kan selge et gitt sete til lavere pris men likevel tjene mer penger på det. Ikke sant?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
haha... Denne var veldig bra!!
SAS-kampanjen er i utgangspunktet helt håpløs. Hvorfor i alle dager reklamerer de for gratis kaffe, frokost og litt ekstra benplass?? Fordelen til SAS er punktlighet, god service om noe skulle oppstå og mange frekvenser... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Nå er heller ikke forskjellen så stor som Kjos påstår - ettersom han har sammenlignet DYs pris per passasjer i NOK med SAS Norges pris per passasjer i SEK...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
DER er jeg enig med deg, Espen. Det store banneret på OSL ved gate 47 eller deromkring der SAS sier at "hos oss får du gratis aviser og noe bedre benplass" (min kursivering) irriterer meg grenseløst. SAS har så mye mere å by på enn "noe bedre benplass". Ganske tannløst, dessverre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]() Quote:
Jeg tror jammen ikke DY har råd til å fortsette å tjene mindre penger enn SAS per passasjer. Og, SAS har heller ikke mulighet, TOS, til å selge sitt produkt til en særlig høyere pris enn Norwegian så lenge man fokusere på gratis aviser og frokost, og ikke antall avganger, nettverk, IRR-service, fasttrack, mobile tjenester, support, service (som er mer enn gratis mat) etc etc. De aller flere flyreisende ser ikke forskjellen mellom DY og SKs produkt f.eks. på OSL-BGO. SAS kommer dermed i samme dilemma som Braathens i sin tid. Braathens Best var et klart bedre produkt enn det SAS hadde på den tiden, mens Braathens Back var et dårligere produkt. SAS hadde - som i dag - det samme servicekonseptet til alle ombord uansett pristype. Braathens håpet å kunne ta business-pax fra SAS med sitt bedre produkt, men det var ikke betalingsvillighet. I den andre enden av skalaen matchet konkurrenten Braathens Back-prisen, men med et produkt som var bedre enn det Braathens hadde. Når Best/Back i tillegg fikk ufortjent dårlig presse, og crewet ikke klarte å følge opp delingen av kabinen, gikk det som det gikk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,612
|
![]()
Likevel, morsomt å se at disse 2 herrene konkurrerer med glimt i øyet med hverandre.
Dog skal det sies at business er blodig alvor i disse dager. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Jeg tror nok det er en del kunder, spesielt i forretningssegmentet, som fortsatt klarer å identifisere enkelte fordeler med SK kontra DY men om det er tilstrekkelig mange av dem vet jeg ikke. Disse kundene betaler nok også noe mer enn de mer prisfølsomme kundene (som fort flytter til DY hvis SK blir for dyr). Så har man jo de som av ulike grunner må fly med SK (for å få gjennomgående billetter, SK monopol, få frekvenser for DY/andre konkurrenter osv.). Da kan SK hente ut noe mer betaling. DY har sikkert også enkelte destinasjoner hvor de ikke har konkurrenter som flyr direkte, men dette er vel ofte destinasjoner for ferie-/fritidssegmentet. For disse betyr det kanskje ikke alltid like mye hvor man drar, bare det går fly direkte. Priser DY seg høyt i det segmentet så drar mange av disse til andre steder heller. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Dette er vel første gang i konkurransen mellom SAS og DY hvor konkurrentens navn benyttes direkte i en annonse? Nå som DY har "brutt grensen" bør SAS kjøre til for fulle mugger og komme med noen saftige motsvar i annonseform som virkelig sparker beina under DY (og omvendt!).
Kan bli mye morsomt ut av slike annonsekriger! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Vi kan jo håpe at silkehanskene kommer av - det kan bli mye morsomt ut av litt fight!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,408
|
![]()
Kjempemorsom sak!!! Men har SAS baller nok til å komme med en oppfølger om punktlighet - for det "glemte" jo Kjos å kommentere.
Ellers er jo slike "spark" et friskt pust i en ellers grå reklamehverdag... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
|
![]() Quote:
Husk også at i SAS Norges inntekter inngår alle nordmenn som flyr Business og Intercont, og det kan man da i ærlighetens navn ikke sammenlikne med hva folk betaler for en-klasse short-haul...? Morsomt stunt, men man skal ikke juge ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Jeg er ganske sikker på at SAS vil komme med en klage på annonsen til DY. Det var vel i fjor, eller året før, at mobiloperatørene var i storkrig og hvor den ene operatøren benyttet navnet på en av sine konkurrenter i en annonse for å sammenligne priser. Det ble det bråk av og annonsen måtte trekkes fordi sammenligningsgrunnlaget ikke kunne dokumenteres og ikke var reelt.
Hvordan er det i dette tilfellet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2006
Posts: 298
|
![]()
Festlig
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
og, JA - det kommer et svar:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
|
![]()
Ja, dette skaper jo bare enda mer oppmerksomhet rundt det, og jeg er ikke så sikker på om det er DY som taper på det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Da er det bare å kjøpe DN i morra for å lese om hvordan DY bruker kalkulatoren
![]() Jeg synes SAS burde kjørt en annonse med teksten: Det er mulig vi en sjelden gang er litt dyrere enn vår konkurrent med rød nese. På samme måte som vi av og til er litt billigere. Men i tillegg til gratis kaffe og frokost - så får vi deg faktisk frem til riktig tid! Valget er ditt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2008
Posts: 606
|
![]() Quote:
Se endring i tekst :-) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
--Tallene for kanseleringer fra f.eks OSL for 2008 kan man jo se på her http://www.osl.no/osl/omoss/_statist...2&to_year=2008 og gir vel ikke så store forskjellen mellom de to selskapene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mint Airways har gått i konkurs | L-1011 | Flyforum | 6 | 25-05-2012 16:40 |
Strømmen har gått på Gardermoen | Tertit54 | Flyforum | 12 | 26-01-2011 14:20 |
LCCs har gitt ideer til MAD TV | Cecilie | Flyforum | 1 | 23-08-2009 19:27 |
Hvordan har det gått... | EB | Flyforum | 5 | 26-09-2005 08:01 |