![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
|
![]()
Jeg har en mistanke om at evt RYG blir stengt i løpet av kvelden om det fortsetter med samme sikta som det er der nå..
Så dere oppe på OSL kan kanskje gjøre dere klar for å få noen ekstra fly oppom.. ![]() ENRY METAR 221120Z 10002KT 0600 R30/0800VP2000D FZFG OVC001 M01/M01 Q1001= TAF 221100Z 2212/2221 VRB05KT 0500 FZFG VV001 BECMG 2212/2215 9999 FEW001 SCT100 TEMPO 2215/2221 1200 BCFG BKN002= |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]()
Så du vet ikke hva forkortelsen BECMG betyr?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
Becoming-en er mellom 12 og 15 UTC.
Mvh, |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]()
TAF'en sier: BECMG 2212/2215 9999 FEW001 SCT100 TEMPO 2215/2221 1200 BCFG BKN002.
Dette leser jeg slik at fra kl 1200UTC til 1500UTC vil sikten gradvis forbedres til 10+ med noen skydotter i 100' og spredte skyer i 10000', men TEMPO'en sier at det fortsatt ligger noen tåkeflak og driver slik at sikten i perioder kan droppe til 1200 meter. Det hender jeg tar feil, men ikke ofte. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
Helt riktig, Wig-wag.
Mvh, |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
|
![]()
Er i hvert fall ikke mye dårlig sikt her nå, noen få mil syd for RYG. Litt mer foggy ute over fjorden, men ellers ikke gale...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]()
ILS 30 Rygge krever en RVR på 600 m. Det skulle vel gå greit!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
600 meter? Er det lampetelling som gjelder der borte?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
Er sensorer som tar seg av denslags på Torp.
Er mange år siden sist jeg hørte på radioen at vakta var ute å telte lamper. Forøvrig er det 550 meter RVR som er minimum på Torp... Gjettet at det var lampetelling på Rygge da du sa 600 meter, for det var det på Torp også dengang da. Ti lamper med 60 meters avstand gir 600 meter RVR. 550 er nok kravet på Rygge også, men det passer ikke med avstanden mellom lampene, så da blir det 600 som gjelder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]()
Vi teller ikke lamper på Rygge, har samme utstyret som på Torp. Lampetelling forekommer bare når man mistenker feilmåling på siktmåleren.
Det er 550 her også, men av en eller annen grunn har Norwegian satt sitt minima til 600. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]()
Her fant jeg teksten i BSL-D:
"4.2.1.4 Sikten eller rullebanesikten skal være minst: For baner utstyrt med høyintensive banelys, senterlinjelys og landingssonelys Flygruppe Rullebanesikt Sikt A B C D 550 m RVR 800 m Dersom presisjonsflyging utføres ved bruk av autopilot ned til beslutningshøyden, kan ovennevnte rullebanesikt på 550 m RVR anvendes for baner utstyrt med høyintensive banelys, og enten senterlinjelys eller landingssonelys. " |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,608
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]()
DH skal alltid være minst 200', fortsatt fra BSL D:
4.2.1.2 Beslutningshøyden må ikke fastsettes lavere enn den for vedkommende innflygingshjelpemiddel angitte OCL-verdi eller OCA/H-verdi. Beslutningshøyden må dog ikke fastsettes lavere enn 200 for over landingsterskelen. Men så var det dette med AGL/AMSL. Her skal man holde tunga rett i munnen. Men det du refererer til kjenner jeg ikke til. Her er link til aktuell bestemmelse hvis noen vil finlese: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftl...tml&emne=krav* til* rullebanesikt*& |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 702
|
![]()
Transmissometer er instrumentet dere leter etter, som måler rullebanesikt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
DH mellom 201 og 250ft krever minimum 600m RVR (med det utstyret som er på Rygge) Edit: WIF vil kunne starte innflygning på RVR 550m på Rygge med DH8-100, da de kan ha DH på 200ft AGL som klasse A EU-OPS (side 58) http://eu-ops.luftfartstilsynet.no/w...ing-8-2008.pdf
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS Last edited by STARSHIP 2; 22-02-2009 at 23:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]()
Oppklarende det, Johnny.
Det blir ikke mange steder man faktisk kan bruke 550, da, ettersom DH ikke kan være lavere enn 200' ifølge det dokumentet jeg linket til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Hmm, nå skjønner jeg ikke hva du mener ?
550 er jo det normale kravet for CAT I med minste beslutningshøyde (200 fot). Og minima på CAT I kan aldri være lavere enn 200 fot (da snakker vi om CAT II eller III). |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ustabilt vær og dårlig sikt | erlingjo | Småprat | 0 | 07-06-2011 10:20 |
Dårlig sikt på Kjevik. | kekker | Flyforum | 0 | 07-02-2011 11:44 |
Rygge Basefly ( Dårlig kvalitet og Dårlig vær ) | plane-spotter | Bilder & foto | 15 | 12-04-2010 21:43 |
Dårlig PA | LN-MOW | Flyforum | 3 | 04-10-2008 01:43 |
Dårlig sikt på Torp | Madman | Flyforum | 32 | 17-03-2008 11:39 |