Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-01-2009, 22:52   #1
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
SEA Fellowship to Seattle: Soul Food To Go

Forrige helg var årets høydare, uten tvil!!!!
En opplevelse jeg vil leve lenge på og derfor et velfortjent sangvalg: Soul Food to Go!
Nå ligger det alt flere fine tur-rapporter ute, men jeg vil prøve å fortelle litt sett fra mine øyne. Bilder blir lagt til etter hvert, det tar tid å gå gjennom så mange… får vel være fornøyd bare jeg får skrevet en tur-rapport.

Jeg hadde booket meg inn på SK 937 fra CPH kl 15:45, og det var enkelt å velge tilslutningen fra OSL: SK 457 kl 12:15, både fordi jeg liker å ha god tid på Kastrup, og fordi jeg liker å fly MD-80. Den lå inne i bestillingen alt i slutten av august, da datoen for helgen ble bestemt.
Jeg fikk bestilt via WIAS t/r OSL-CPH-SEA for under 6000 kroner, økonomiklasse. Dette var blant de klart billigste muligheten da jeg lette etter billettene, og selv om det har vært mulig å få til noe billigere etterpå, så var det aller viktigst for min del å være sikker på en plass, og til en god pris. Og det at SK938 har sein avgang fra Seattle, var også en god grunn til dette valget..

Dag 1, torsdag 22/1. som varte fra kl 08:00 norsk tid til ca kl 24:00 lokal tid i Seattle
1.etappe, fra Grorud til Kastrup.
FlybussExpressen fra Grorud til OSL er effektiv og grei, og går 2x pr time. 36 minutters reisetid, og kr 155 etter siste billettøkning. På avgangen kl 09:30 var vi kun 4 passasjerer, så vi kom rakst og greit frem, knyttbnevetest ok. Mat: kun medbrakt Dronningsjokolade

Overraskende god plass i terminalen, ingen køer noe sted. Tydelig at finanskrisen slår til blant reiselysten. Innsjekk var gjort på pc hjemme, men det gikk ikke å sjekke inn hele veien. Uvisst av hvilken grunn. Jeg fikk valgt sete 6A på SK457 og den oppsatte MD-87, og det var optimalt i forhold til turistklassen. Mitt gode reisefølge, Martin flyttet seg bakover fra 3A til 5A i ren solidaritet På bagdrop ble det også forsøkt å velge et vindu sete for meg, men heller ikke han klarte det… Men automaten gikk i hvert fall med på å skrive SEA som endestasjon for reisen.
En takk til både den ene og den andre turdeltaker som prøvde å oppgradere meg underveis. Takk for omtanken!!!
Gikk gjennom sikkerhetskontrollen for å se meg litt om men jeg ventet på Martin, og det tok ikke lange tiden før han var der.
Sammen ga vi oss i vei retning gate 42 og puben der.

Vindusplass mot flyene fikk vi, og Martin spanderte drikke, tusen takk, Martin

Vi kunne snakke om hvor magne ansatte vi kjente på OSL
Det var merkbart færre fly på oppstillingsplassene enn jeg har vært vant med fra sommerdager på jordvollen, men vi gledet oss sammen over at reisen var begynt, og fortalte vel litt om oss selv og flyinteressen. Så kom det en som Martin visste om og ikke ville si til meg før den var der, samtidig som jeg så den lande langt borte i tåka og tenkte jeg ikke skulle si hva det var før den kom forbi oss
TF-FIX kom forbi oss, og seinere så vi at det var en vanlig 757-200WL som var gått til CPH samme dag.


Det neste vi så ga oss fin mulighet til å prate mer om hva som egentlig er den mest fleksible reisemåten.

Så studerte vi Reidunn Viking da hun kom,

like fin som en MD alltid er, og har vært i trafikk i 17 år nå

piloten på sete 0B fatter interesse for oss

Reg på alle fly jeg flyr med skal sjekkes, og -RMP har jeg ikke vært oppe med før

Må studere litt McDonnel Douglas før vi besøker Boeing

Velkommen Reidun Viking

til slutt en stilstudie av PW JT-8D

Boarding startet på passe tid, og vi var i gang på tur.

Sete 6A hadde god beinplass, ikke nødvendig å prøve med knyttneven en gang.
Liker alltid å sitte ved vindu og følge med på alle bevegelser flyet tar, hvilke taksebaner og evt. rullebane osv…

LN-TUI hadde pushback fra gate 44 rett før oss, men vi var først på taksebanen, og CSA tok av mens KLM gikk forbi på H og TK blir gjort klar, mens FI står og losser på gate 48

Jeg prøver å legge merke til skilt og merking som er synlig underveis..

vi gikk ut på taksevei H, og videre oppvoer S, der vi på lang avstand så D-ABXS i avgang og LN-KKW på vent



Vi gikk inn for de-icing etter en KL 738WL og før en TK 738WL. Det tok vel drøyt 5 minutter, så sto vi litt på holding lengst i nord før rwy 19L, pga en lampe i cockpit som også Martin har fortalt om. Men det tok ikke mange minuttene, så bar vi av gårde og ble fint og elegant løftet opp dit himlen alltid er blå…

Ikke noe problem å lande på rute i CPH, innflyging ut og inn av skyer helt til rett før landing, rwy 22L. Da Martin på approach fikk se DHL som sto på Cargo, ba han meg faktisk ta bilde av den i det fjerne skimtet vi også den siste NB 735 som står rød og fin uten motorer ved siden av den gamle DC-8 som er blitt en del av bygningsmassen der nede….
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly

Last edited by Fellowship; 02-02-2009 at 20:40.
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2009, 23:42   #2
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: Fellowship to Seattle: Soul Food To Go

Quote:
Originally Posted by Fellowship View Post
Da Martin på approach fikk se DHL som sto på Cargo, ba han meg faktisk ta bilde av den
Må ha vært litt bråkete ombord i MD'en: Jeg ba deg ikke ta bilde av den... ()

Ser frem til resten
Martin is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2009, 01:07   #3
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: Fellowship to Seattle: Soul Food To Go

Herlig Ole Johan, og ikke minst helt enig med med valg av MD87 til CPH.
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2009, 01:27   #4
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Fellowship to Seattle: Soul Food To Go

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Må ha vært litt bråkete ombord i MD'en: Jeg ba deg ikke ta bilde av den... ()
Ser frem til resten
Det bråkte ikke overhodet i den Må være klasseforskjellen

- eller at gamle folk bare hører det de vil høre...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	CPH-cargo.jpg
Views:	894
Size:	56.9 KB
ID:	21374  
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2009, 01:28   #5
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Fellowship to Seattle: Soul Food To Go

Quote:
Originally Posted by Concorde View Post
Herlig Ole Johan, og ikke minst helt enig med med valg av MD87 til CPH.
Takk for det. Ja, nå var det nok andre som satte opp -87, men jeg var veldig fornøyd
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2009, 01:52   #6
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,940
Default Re: Fellowship to Seattle: Soul Food To Go

Flott start på rapporten! Gleder med til alle bildene
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2009, 12:11   #7
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Fellowship to Seattle: Soul Food To Go

Legger til bilder fra de-icing og litt fra turen OSL-CPH her:


På vei inn til deicing, og vi var straks i gang. Hvorfor tenker jeg på Karius og Baktus og stemmen som sa "GAP OPP!!!" ?


Morsomt å se det på nært hold


ganske massive maskiner rett utenfor vinduet, med god presisjon

Så noen få bilder fra veien ut til rullebanen, der vi måtte stå og vente i 5 minutter før klarsignal fra teknisk.

Det fine med gråvær er jo lysene i skiltene. Det er plass til store fly i "rusegropa"


Det eneste som ikke står her er vel at den er ca 3000 meter lang, og vi var helt i øvre bane-ende


Klar på betongen og gir gass - passerer antennene som står i veien når vi fotograferer - ser etter kjente steder - og løfter omtrent halvveis på banen etter mine vurderinger

Det var omtrent fullt fly, tror jeg. 125 seter i følge Scanorama. Ingen mat på meg, jeg spiste før og etter Men svært behagelig flytur.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly

Last edited by Fellowship; 02-02-2009 at 20:41.
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2009, 13:05   #8
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Fellowship to Seattle: Soul Food To Go

Nydelig å være der himmelen alltid er blå

Første sted vi så noe etter avgang, var mellom noen skylag. Ser mykt og fint ut, har noen lyst til å gå på ski her?

Skygger laget av skyer på andre skyer - vi så land nord for Helsingborg (?) - og så er vi klare for å dukke ned i skyen on approach rwy 22L



Passerte DY på A9 og takset rett inn på gate B2, foran den engang så ærverdige bygningen som ble satt opp tidlig på 60-tallet.

Det betød kort vei til Transfer-senteret, der jeg måtte troppe opp for å få den vindusplassen jeg ønsket meg over Atlanteren. Vennlig og greit ble jeg sjekket inn på sete 41A , så vindu ble det

Deretter noen ærend i taxfree, før vi traff DonRuud, vi endte opp på et bord ved det store vinduet ut mot plassen mellom B og C piren. Tuborg øl og hvitløkbrød, for mitt vedkommende. Andre hadde nok finlest forumet litt bedre mht gode spisesteder på plassen, men jeg innrømmer at jeg har vondt for å sette meg et sted der en ikke kan se ut på deler av flyplassen…..( har ikke bodd over 20 år med direkte utsikt til rullebane fra kjøkkenvinduet hjemme, uten å bli preget av det….. )
beliggenheten er viktigere enn maten… Nei, det er ikke bevisst slanking!


Her ser vi hvorfor Martins tripreports kommer med en gang, han skriver med en gang

Someone kom også på sin tur til Japan, så vi hadde et hyggelig bord der vi fire. Så hyggelig at jeg glemte å ha kameraet klart da en SAS CRJ900 passerte på taxeveien utenfor… (slurv..)
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly

Last edited by Fellowship; 02-02-2009 at 20:42.
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2009, 13:19   #9
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Fellowship to Seattle: Soul Food To Go

2.etappe, fra CPH til SEA, med A340 OY-KBM
Vi gikk mot C-pirenog passkontroll og Someone tok av mot C28 og LN-RKF til Tokyo, se egen rapport han har fra den turen, mens vi gikk ut til C39, der OY-KBM ”Astrid Viking” ventet på oss.


Men før vi kom så langt sikret jeg meg et bilde av Tor Air, med 737-400 SE-RJA.

Noen av flyene i bakgrunnen tiltrakk så oppmerksomheten:

De to nærmeste var fra høyre: LN-RDA og LN-RDB




Jeg har ikke vært mye ute på langreiser, og har heller ikke fløyet mange store fly enda, så det var stas å stå der på gate å se på klargjøringen av A340-300.

Boarding startet, og det var greit å finne veien bakover fra inngang gjennom dør 2. Fikk følge med en hyggelig dame som hadde vært i Belgia hos sin datter, pga søsterens sykdom og død, og nå skulle hun hjem til Edmonton. Var opprinnelig fra Filippinene, og vi hadde litt av hvert å snakke om, samtidig som vi også kunne sitte hver for oss med film el annen underholdning i lange perioder.
Avgangen på bane 22R var helt som jeg hadde forventet. Men jeg var nok litt overrasket over støynivået der bak, men jeg forstår det jo..

Det var hyggelig og service-innstilt crew ombord, vi fikk god servering utfra hva som forventes på økonomi-klasse, maten er beskrevet godt i Martins turrapport. Knyttnevetesten uproblematsik i min størrelse der bak på 41A, men en liten boks under setet foran begrenser benplassen litt, så det er viktig å legge alt "unødvendig" opp i hattehylla.
Jeg satt spesielt stor pris på at særlig to av crewet var oppmerskomme og giik med påfyll av vann mange ganger i løpet av turen.


Klar i setet 41A, og utsikten rett før pushback fra gate C39

Første bildet: Etter pushback, med retning taxiway R. Andre bildet: På vei ut til rwy 22R møtte vi OY-KBD som hadde ankommet på rwy 22L, her møtes vi winglet mot winglet
Tredje bilde: Flaps set for take-off
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly

Last edited by Fellowship; 11-02-2009 at 22:07.
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2009, 19:14   #10
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Fellowship to Seattle: Soul Food To Go

Artig lesning, Ole Johan! =)
Gleder meg til fortsettelsen!
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2009, 19:25   #11
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
Default Re: Fellowship to Seattle: Soul Food To Go

Flott start på en rapport, ser frem til resten
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2009, 20:42   #12
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Fellowship to Seattle: Soul Food To Go

Meget hyggelig og detaljert rapport! Håper du vil skrive fra returen også.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2009, 23:08   #13
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Fellowship to Seattle: Soul Food To Go

Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Dette har tatt tid da denne uka ikke har gitt for mye fritid, men det skal komme mer. Returen fra Seattle blir nok den som får minst spalteplass, men det er en annen historie...

Jeg deler bare noen bilder til fra CPH, dere får bla videre om dere synes det blir for mange "hverdagslige" fly...

Her en trio mens vi ventet på boarding SK937

1)D-ABBM sto på østsiden av pir C

2) LN-RMC (ex SE-DII fra 1989) tilbake etter tiden som TF-JXB

3) Nei...., nå kom jeg for seint igjen..!!!!



Et drøyt år siden var sist jeg var her da jeg fløy m en av disse til ABZ


Så til avgangen på rwy 22R:

En serie på 5 som egentlig bare er : Ready - Rolling - Rolling! - Roollling!! -Airborne

Etter at vi var oppe, spurte mitt reisefølge i 41B om jeg pleide å fotografere mye .... Hun hadde en bror som også likte å fly
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly

Last edited by Fellowship; 12-02-2009 at 22:27.
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2009, 08:31   #14
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Fellowship to Seattle: Soul Food To Go

Ikke hverdagslige fly dette, Ole Johan!
2) LN-RMC (ex SE-DII fra 1989) tilbake etter tiden som TF-JXB
- Dette er en reg som vekker minner.. =)

En serie på 5 som egentlig bare er : Ready - Rolling - Rolling! - Roollling!! -Airborne
- Tror du glemte ca. 20 x roooooooooollllllllliiiiiiiiiiiinnnnnnnnnnnnnnnnnn g til her..
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2009, 13:55   #15
Airbus 330
ScanFlyer Dusty
 
Airbus 330's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Lillestrøm
Posts: 4,403
Default Re: Fellowship to Seattle: Soul Food To Go

Kjempe bra Ole Johan, dette er nydelig lesning for oss som ikke kunne være med denne gangen.
Airbus 330 is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2009, 14:17   #16
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Re: Fellowship to Seattle: Soul Food To Go

Quote:
Originally Posted by Fellowship View Post
Dette har tatt tid da denne uka ikke har gitt for mye fritid, men det skal komme mer.
Den som venter på noe godt, kan gjerne vente lenge... Vi er da ikke småbarn?

Setter pris på dine rapporter, sikkert "noe med øynene som ser". Thanx!
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2009, 20:13   #17
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Fellowship to Seattle: Soul Food To Go

Quote:
Originally Posted by Speedbird View Post
Ikke hverdagslige fly dette, Ole Johan!
2) LN-RMC (ex SE-DII fra 1989) tilbake etter tiden som TF-JXB
- Dette er en reg som vekker minner.. =)

En serie på 5 som egentlig bare er : Ready - Rolling - Rolling! - Roollling!! -Airborne
- Tror du glemte ca. 20 x roooooooooollllllllliiiiiiiiiiiinnnnnnnnnnnnnnnnnn g til her..
he he.. Hey! Braun sine 1500W er rimelig sterke. Braaker gjoer dem ogsaa, skulle hoert naar kjerringa foente haaret i morges
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2009, 22:41   #18
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Fellowship to Seattle: Soul Food To Go

Hei igjen
Som jeg har skrevet så var støynivået merkbart bak i kabinen, men jeg vendte meg fort til det. Har ikke bodd i over 20 år med 1km luftavstand til bane 06/24 på FBU uten virkning (kan også leses som støyskade, og det er nok delvis sant, ja.... )

Jeg satt og tenkte litt på det jeg har lest på forumet om A340 og "hårfønere", men jeg må si at jeg syntes de løftet bra når vi passerte "rotate!"

1 minutt etter avgang var vi godt gjennom skydekket og fortsatt i retning rett forover, og det så slik ut:

Rett etter at jeg tok det første bildet, begynte høyresvingen mot vestlig kurs

Det tok ikke lang tid før de begynte serveringen, og etter å ha servert de som hadde vasket seg og betalt for turen(?), kom de ganske fort bakover, og helt ned til rad 41 ja, for å tilby drikke. Jeg valgte øl, fordi det er godt når man førest er underveis, og litt tørst.

Etter en drøy halvtime i luften, kom sola til syne igjen (Den var "gått ned" da vi startet fra CPH)

En stund seinere kom middagen som var kylling med en salat, og en enkel dessert. Det smakte helt ok, kyllingen var igrunnen en hyggelig overrakselse, rent smaksmessig. Jeg valgte røvin og et glass vann til maten, og te til dessert. Varm og helst så svart og engelsk te som mulig, for min del.. Det ble med den ene teposen, men den smakte. Men rødvinen var nå best, da
Og vi var velkommen bak for å kjøpe det vi ønsket underveis. Fordelen med seterad 41 er jo at veien bakover er kort. (For lommeboka er det kanskje ikke så bra... men jeg klarte å begrense meg).
Som jeg skrev, var de veldig påpasselige med å gå og skjenke vann til alle som var våkne og klar for påfyll gjennom hele den lange reisen.

Sidefølget så på film, mens jeg hadde lyst til å følge med på reisen og flyhøyde og fart og slikt som man ser på skjermen foran seg. Vi etablerte oss i 36000ft alt før vi forlot norskekysten sør for Bergen. Vi fløy nord for Island, og noe over "midten" av Grønland var vi oppe i 37000ft. Det ble mørkere ute etter at vi hadde sett sola komme opp. Den gikk ut av horisonten igjen... Det var et jevnt skylag, så det var ikke noe å se under oss...

Men etter ca 4 og en halv time ble det fin utsikt

Med farger i horisonten og en klar stjerne som fulgte oss over babord winglet, kunne jeg prøve å ta bilde av "contrails fra innerste babord motor

Vakkert, spør du meg.....



Og en halvtime seinere har vi gjort en kursendring, for stjerna har flyttet seg Og et nærbilde får fram fargespillet mellom motor og vinge, og refleksjon i vinduet gør ikke noe...


Det har gått over en time videre på turen (kl 23:05 norsk tid..), og her er et stilstudie av CFM56-5C4


Vi dreide etterhvert mer sørvestover, og solskinnet kom mer foran flyet, De merker nok det der Stein kaptein sitter
Etter enda en time forsvant skydekket, og vi var på vei innover de nordligste øde områdene av kanadisk territorium...

et enormt område som egner seg best for polfarere eller liknende, tror jeg....




Et utrolig syn med alle forgreningene, må være morsomt å se på sommerstid, om det da blir sommer her... (?)
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly

Last edited by Fellowship; 13-02-2009 at 23:39.
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2009, 23:39   #19
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Fellowship to Seattle: Soul Food To Go


Fristenede å si: "Hvor er dette??" en flygærning ser flyplasser overalt ... men kan det være det ? bilvei langs vannet i hvert fall, oppover mot høyre i bildet...
Det er sikkert noen der ut som kan finne ut det også, vi hadde fløyet i omtrent 8 og 20 minutter fra CPH da vi var over dette...

Vi kom inn over Canada i 38000ft, og nå begynte vi å ane en ende for turen, og vi fikk litt mat på slutten her, tror jeg Hun i sete 41B som bodde i Edmonton, fortalte at det alltid var mye turbulens hver gang hun skulle dra mellom Edmonton og Seattle.
Og det er ikke så rart (tenkte jeg) med den enorme fjellkjeden og møtet mellom luftstrømmer fra havet og fra isområdene der nord, men jeg lot være å gå inn på en engelskspråklig orientering omkring dette...


noen av fjellene....., dette er tatt bare en halvtime før landing


jeg kommer aldri til å prøve å utforske slike områder fra bakken... 20min igjen til landing

Endelig ankommer vi SEA, og rapporten også



Vi parkerer på S3, og vandrer innover mot Immigration. Flyet kan ikke ha vært mer enn halvfullt slik det så ut bakfra, i hvertfall i økonomiklasen var det mange ledige seter... Traff igjen Martin og DonRuud i køen for passkontroll, og de ventet på meg med kofferten klar da jeg kom ned. En hyggelig dame i passkontorllen ville vite litt mer da jeg svarte på hvor lenge (dvs kort!) jeg skulle være der borte, og at vi var en gruppe.. "invited by Boeing!"..prøvde jeg meg med... og da smilte hun og vinka meg videre...

Så var det å finne "det store SAS-skiltet" ved avgangshallen, og den første hyggelige praten med LN-MOW (på mobil) forklarte veien. Måtte bare bort å sjekke dobbeldekkeren i taket først!

Med en Boeing i taket....

Vi gikk ut og fikk kjenne at det var bra å ha med norsk vintertøy. Rett før Andreas kom, så kom også Tommy og Dag Johnsen som vi fikk gleden av å treffe med en gang, og da var turen skikkelig i gang !

Vi ble kjørt rett til hotellet, og igjen en hjertelig takk til Tommy for den servicen han ga oss, mht til rabatt og standard på hotellrom, og tilgang til frokost i 32. etg..

Så var det avgang ned til fergen over til Bainbridge Island, for testy av en bar i terminalen, men enda bedre: Fellowship tester forumets mest omtalte ferge-tur
Som den landkrabben jeg er, konstaterer jeg at vi kom oss vel over til den andre siden, også der med en øl på øvre dekk.
Så møtte vi resten av gjengen til en bedre middag på The Harbour Pub, og jeg satt i hjørnet nærmest veggen med DC-8-63, Tommy, VC-10, Dag Johnsen og Capt Flanagan. Meget god avslutning p¨å en lang dag, og på veien tilbake m fergen og hotellet ble det også tid til å ble bedre kjent med flere av deltakerne. AA-skipper fortalt om sin norske bakgrunn, og om den kommende overgangen fra A300 til 757/767 for sin egen del.

Da kunne jeg gå til ro i 29.etg på hotell Sheraton, etter en lang dag men en ganske lang reise bak meg. Og mere var i vente
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly

Last edited by Fellowship; 13-02-2009 at 23:33.
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2009, 22:53   #20
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Fellowship to Seattle: Soul Food To Go

Dag 2, fredag 23.januar, Fra Seattle Sheraton via Everett til Renton og Boeing Field os så tilbake til hotellet, inkludert nødvenddige matstopp

En meget hyggelig måte å prøve å venne seg til amerikansk frokost for et par dager, var lunsjen Tommy gav oss tilgang til i 32.etg. Flott utsikt, og god bevertning

Så var det avreise, og denne dagen skulle bringe oss som var så heldige å sitte på med LN-MOW til samtilge 3 Boeing-plasser, just for a start
Meget solid og bra kjøring Andreas, all the way!!
Andreas rapport om samme helg kan ses http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=41276



Her er vi underveis mot Everett...


det manglet ikke på motiver, de to første er tatt før bilen stoppet...

Men vi skulle på et formemt historisk søk, til de som har tatt på seg å resturere Me-262.

Vi fulgte pilen både for parkering og for inngang

Der var det kontor og møterom, og jammen hadde de et skikkelig utsiktstårn ut mot rullebanen, ikke så dumt det når man ligger rett ved stripa på Everett...
Men aller viktigst: hadde de en skikkelig hangar der de akkurat nå arbeidet med 2 fly. En svært kunnskapsrik og engasjert dame som hadde all historikken om flyene de arbeidet med innabords. Vi fikk en engasjerende og lærende omvisning. Legger ved noen bilder som viser at også de verste styresmakter, kan ha dyktige folk i stt arbeid..



Det er et stykke arbeid å restaurere gamle fly.... særlig de som skal opp å fly!




Man går da ikke et slikt sted uten å få med seg detaljene, Tommy i arbeid


Så var det alle mann i bilene, og strake higwayen fra Everett til Renton! Vi lå i vesntre fil, som hadde markert hvit linje (dsv den var forbeholdt biler med 2 eller flere personer. og vi var flere.. )
Et øyebilkk lurt jeg nesten på om det var så stor veitrafikk mellom de to fabrikkene, men det var før jeg leste skiltene...

Vi fant en hygglieg kar som guidet oss rundt i fabrikken, langs 2 av produskjsnonslinjene for Boeing 737. Vi var alle CO-ansatte for et par dager, (Takk til Dag Johansen!).
Utrustet med hvert vårt headsett, kunne vi høre stort sett alt han foralte, mens vi gikk og prøvde å suge inn inntrykkene, og leste ivrige på linjenumrene på de flyene vi så. Flest -800, et par -700, en militær -700 var tatt ut av linjen og flyttet til et "hemmelig samlebånd", og en -900 som skulle til CO.
På vei inn i bygningen, så vi de 4 neste skrogene som skulle inn til produksjonshallen de følgende dagene, de sto på hver sin jerbanevogn.
De bruker altså kun 10 dager fra et skrog kommer inn bakert i venstre hjørne, til det 3 dager seinere kommer inn på den bakerste stajsonene på en skinne. Så får den vinger og undesrtell go hale, og alt som skal inn!!!!!!!!
Den 10.dagen, står det et helt nytt fly klar til å rulles ut i andre enden av produksjonslinjen, for å begynne testflight! Imponerende!
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Seattle - Vancouver - Seattle med leiebil akira Reiseforum 5 24-06-2014 21:57
Vinutvalg i Fine Food på CPH Fly med oss Reiseforum 4 10-11-2013 15:40
Boktips: The soul of the Boeing 707 LN-MOW Flyforum 7 09-01-2012 20:35
Grattis til Fellowship Someone Flyforum 33 15-08-2008 23:42


All times are GMT +2. The time now is 14:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.