Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-02-2009, 19:29   #1
LN-CMN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
Norge LPA-OSL-LPA

14.Feb LPA-OSL DK 5832 OY-VKE 12.50

Våknet klokka 0745 og gikk inn på TeleCanarias sine text-tv sider for å sjekke om flighten fra Gardermoen var i rute, hvilket den ikke var. 30min forsinkelse.

Klokka 0943 Buss fra Patalavaca med Guagua Global.
Ankomst Cruce de Gando 45min senere og 4,75€ fattigere.

I det jeg kom inn på flyplassen var det innsjekk fra 66-72, mange Thomas Cook flighter på lørdager til skandinavia. Var kø og tok tid for å få sjekket inn, cirka 15min. Ble tildelt 13C midtgangsete og det var ikke det jeg hadde planlagt.
Etter jeg sjekket inn så gikk jeg ikke til safety, men for å se etter noen som skulle med DK sin flight 1315 til OSL, de ble nødt til å stå enda lengre i kø ettersom at alle charterbussene med pax til sverige og danmark ankom.

Gikk så etterhvert gjennom safety og det gikk ganske raskt. Tok så en tur ut på takterassen for å se på alle flyene, sto en del skandinaviske charterfly der: Novair, TUIfly Nordic, Thomas Cook, Primera Air osv.
Gikk så for å se om gate var satt opp, A10 var tildelt. Gikk og satt meg ved gaten for å vente på ombordstigning, fant ut at det var gate uten bro og det ble buss ut.
12.40 startet ombordstignig, 10min før oppsatt rutetid. På vei ut til flyet passerte vi A321 OY-VKB som fortsatt bar MyTravel paint, selvom alle flyene egentlig skulle vært malt i den nye Thomas Cook Scandinavia painten.

Boarding foregikk forholdsvis ganske rask og boarding completed var gjennomført.
Startet opp sikkerhetsvideo og motorer og takset mot avgang mot nord.
Take off 30min forsinket.

Opp på mach 35.000ft ble vi informert om forsinkelsen som var forårsaket av snø og de-icing. Drikkevognene kom ut i cabinen, men ble sendt tilbake til galley ved sete 8 pga at to luftstrømmer traff hverandre og dannet turbulens.
15min senere roet det hele seg og serveringen kunne fortsette. Hadde ikke forhåndsbestillt mat og de kunne da kun tilby meg snacks og drikke. Kjøpte en pose M&M og flaske San Benedetto vann, som er en av mine favoritt vanntyper.

Etter dette sov jeg, og i mellomtiden hadde matserveringen foregått, våknet i det en kaffekopp kom forbi nesa mi.
100% belegg og de fleste var charterturister.

Etter dette skjedde ikke mye spennende, filmene "Lange flate ballær 2" og "Et öga rödt" ble vist.
Crewet var 2+6 og seteantallet var 211, hvilket er mer enn hva SAS oppererer med, rart siden det er charterfly.

Landet i Oslo 1950, gikk en tur innom tax-free før så å vente på bagasje. Det tok tid før bagasjen kom, en del bagasje på båndet fra LHR. Vi delte også bag belt med DK's A333 som landet like etter oss. Fikk tak i bagasjen ganske kjapt, men måtte vente på de som kom med A333 for å komme meg hjem.

Retur med SAS 24.Feb.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	SDC12482.jpg
Views:	440
Size:	43.1 KB
ID:	21584   Click image for larger version

Name:	SDC12479.jpg
Views:	439
Size:	70.2 KB
ID:	21585   Click image for larger version

Name:	SDC12472.jpg
Views:	434
Size:	67.7 KB
ID:	21586  
__________________

Kommende flyvninger:

Instagram: flapsandspoilers

Last edited by LN-CMN; 16-02-2009 at 18:33.
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2009, 20:20   #2
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,275
Default Re: LPA-OSL-LPA

Kjøpte selv kun billett med MYT for noen år tilbake for å besøke kjente ved Middelhavet. Helt grei måte å komme seg fra A til B på. Betalte nærmest kun en symbolsk sum for det hele i tillegg.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2009, 21:04   #3
LN-CMN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
Default Re: LPA-OSL-LPA

Bilder kommer snart!! Restplassbillettene som de selger nå er veldig greie, 900,- en vei..
__________________

Kommende flyvninger:

Instagram: flapsandspoilers
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2009, 15:45   #4
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Re: LPA-OSL-LPA

Bra rapport! Går de greit å kjøpe enveisbilletter med charterselskapene selv mitt i sesongen?
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2009, 18:38   #5
LN-CMN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
Default Re: LPA-OSL-LPA

Det går helt fint, ser til påske at OSL-LPA med DK koster 400,- Generelt så selger DK billetter til 900 ofte, samme med BLX, NVR har nesten ingenting. Ellers er DY billigst gjennom hele sesongen, og faktisk bedre enn charter
__________________

Kommende flyvninger:

Instagram: flapsandspoilers
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2009, 17:58   #6
LN-CMN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
Default Re: LPA-OSL-LPA

OSL-LPA 24/2-2009
SK4697 LN-RRF 737-800w
09.20 Gate 47

0632: avgang fra Alværn, Nesodden med ruter til Nesoddtangen brygge.
0655: Ankomst N.Tangen brygge.
0700: Avgang N.Tangen brygge.
0723: Ankomst Aker Brygge
0739: Flytoget fra National th. stasjon.
0807: Ankomst OSL.

Gikk direkte til check-in automaten og fikk printet ut bagasjetaggen. Valgte sete 14F eksakt 22timer før avgang. Tenkte at jeg ville få se mest av innflyvningen hvis jeg satt på den siden. Fordi av dere som er kjent så vet dere hvordan innflyvningene foregår.

Etter dette gikk jeg til bag-drop, var litt kø der så det tok en 7-8min.
Gikk så videre til security, hvor det var en del kø og ventetid. Kom meg til slutt igjennom, og det peip ikke denne gangen, husket å ta av klokka.
Liten tur innom duty-free før jeg gikk direkte til utgang 47.
Go to gate var allerede, men jeg måtte ta noen bilder og telefoner så det ble gate closing før jeg gikk ombord.
Vel ombord fant jeg mitt sete 14F, ledig midtsete.

Vel ombord i Frøydis Viking, som hadde cirka 70% belegg, kom kapteinen på lufta og sa at vi måtte ha en tekniker ombord fordi i cockpit ble det indikert "full tank" på toalettet.
Teknikeren kom og det hele tok bare 5min.
Takset ut og plasserte oss i kø til RWY 19L. Noen ex Braathens maskiner og SAS Danmark foran oss i køen. En god del winglets griser på OSL i dag
Maskinen jeg befant meg i var ifølge LN-MOW ikke en Ex AEA maskin, men den hadde fullt AEA interiør og spanske inskripsjoner rundt omkring i flyet.

Vel oppe i luften ble det servering, 4-5Rader Economy Extra. Ble tilbudt en del å spise, valgte en ciabatta som smakte ganske bra, foruten om at den var litt seig.
Etter dette sovnet jeg, våknet over Frankrike med en utrolig trang til å kaste opp. Men det gikk bra! Fulgte med litt ut vinduet og det var en del trafikk, Cityhopper og Lufthansa var blandt de som var å se, men ellers var det helt skyet og å se bakken var umulig, kapteinen informerte om at vi nettopp hadde passert Paris og ikke noe fransk jord var å se, løsnet seg opp ved spania.
Var fortsatt uvel, men roet seg og det ble en liten blund til før jeg våknet midt uttpå havet.
Innflyvningen til kanariøyene skulle starte snart, og det ble en helt vanlig innflyvning, hvertfall den mest brukte. Kom forbi Las Palmas til høyre, videre ned forbi flyplassen, piloten valgte å snu ganske tidlig så ble en krapp sving opp mot RWY.
Ankom 10min før rutetid, og det var bare 2-3 store fly der og resten var Binters. SAS er den eneste som flyr fra Norge på tirsdager, Tenerife er mer opperert på tirsdager, hoved-dagene er hvertfall Onsdag og Lørdag fra Skandinavia.

Taxet inn mot gate så jeg mange Binters og det er det neste selskapet jeg skal fly om 38dager, til Lanzarote.



-CM-
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	SDC12505.jpg
Views:	202
Size:	52.7 KB
ID:	21836   Click image for larger version

Name:	SDC12508.jpg
Views:	199
Size:	41.5 KB
ID:	21837   Click image for larger version

Name:	SDC12507.jpg
Views:	24
Size:	19.3 KB
ID:	21838   Click image for larger version

Name:	SDC12516.jpg
Views:	21
Size:	25.4 KB
ID:	21839   Click image for larger version

Name:	SDC12526.jpg
Views:	19
Size:	48.9 KB
ID:	21840  

Click image for larger version

Name:	SDC12556.jpg
Views:	18
Size:	22.2 KB
ID:	21841  
__________________

Kommende flyvninger:

Instagram: flapsandspoilers

Last edited by LN-CMN; 03-03-2009 at 14:14.
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2009, 18:01   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: LPA-OSL-LPA

Takk for fin rapport. Hvis du sammenlikner opplevelsene med SAS, Norwegian og Thomas Cook, hva likte du best?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2009, 18:06   #8
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: LPA-OSL-LPA

Quote:
Originally Posted by LN-CMN View Post
Maskinen jeg befant meg i var ifølge LN-MOW ikke en Ex AEA maskin, men den hadde fullt AEA interiør og spanske inskripsjoner rundt omkring i flyet.
Han sa det vel slik, ettersom SAS tok over maskinene før de kom ut av fabrikken, men etter at seter og alt annet ikke kunne endres. Derfor har den aldri flydd for AEA.
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2009, 18:20   #9
LN-CMN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
Default Re: LPA-OSL-LPA

Kan egentlig svare for alle selskap som flyr hit: Novair, TUIfly, Thomas Cook, Norwegian og SAS. Norwegian har de beste flyene, SAS beste service, mens de andre charterflyene er jo rene supermarkeder hvor alt handler om å få solgt "spesialtilbud" og andre tax-free varer. Maskinene til charterflyene er pressa ihjel med seter. Ser bare på Airbus 321 til DK og NVR de har 211 mens SAS har vel bare 199? Trangt og ubehagelig med alt de presser på deg. Rutefly vinner!
__________________

Kommende flyvninger:

Instagram: flapsandspoilers
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2009, 20:02   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,502
Default Re: LPA-OSL-LPA

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Han sa det vel slik, ettersom SAS tok over maskinene før de kom ut av fabrikken, men etter at seter og alt annet ikke kunne endres. Derfor har den aldri flydd for AEA.
Det er heeeeelt korrekt!!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
LPA-MAD-BCN-OSL-LPA (Vueling, NAX og DK) LN-CMN TripReports 3 29-04-2009 09:14
LPA-MAD-BCN-OSL-LPA (Vueling, NAX og DK) LN-CMN Reiseforum 1 23-04-2009 04:55
Islas Airways og Binter Canarias på: LPA-ACE-LPA (Gran Canaria-Lanzarote) Blackhawk TripReports 19 28-03-2009 15:54
LPA-OSL-LPA LN-CMN TripReports 9 05-02-2009 16:52
LPA-OSL-LPA LN-CMN Reiseforum 2 26-10-2008 19:10


All times are GMT +2. The time now is 15:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.