![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Kommentar som er gitt til bildet som ble tatt 16. januar 2005:
Quote:
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Har alltid hatt sansen for DeHavilland, så dette var snasent! (Vi snakker mulig nytt bakgrunnsbilde her nå...
![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
Nydelig bilde av et nydelig fly! Har sett bilder av maskinen under restaureringen, men det er noe med å se det ferdige flyet der det hører hjemme.
![]() Godt valg av bemaling også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() ![]() Denne replikaen i rundkjøringen utenfor Marriott Liverpool South Hotel (tidligere ArtDeco terminalen til Speke Airport - Liverpool) har fått et nytt strøk maling i fjor sommer. Tre av oss her på forumet var der i mai i fjor, og det kan sies at den trengte en liten touch up. Den har nå fargene til Federated Air Transport (som fløy fra Speke til Isle of Man med denne flytypen rett før 2. verdenskrig). Bilde av den i nye farger finner du her: http://myaviation.net/?pid=00281016
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,410
|
![]()
Dette er en DH84A (ikke spoer meg om forskjellen paa -84 og -89) som jeg kom over ved Chehalis (et par timer fra Seattle) da Lillegutten og jeg var og hilste paa Thomas (toget..) for et par aar siden ...
Reg'en er N34DH - den engelske reg'en er fake. Kjerra ble bygd i 1934 og er fortsatt fullt flygbar (eller var det iallefall da jeg saa den). ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]() Quote:
Da DH etter noen år trengte en større, litt raskere utgave av DH84, forminsket de bare målene på DH86 "Express". DH86 var i utgangspunktet et 4-motors fly, så DH reduserte også motorantallet på DH89, og utstyrte den med 2 x Gipsy Six-motorer. En annen ting som er synbart, er forskjellen på vingene. DH84 hadde/har lik vingeprofil fra vingerot til vingetipp, mens DH89 hadde/har mindre og mindre profiler utover mot vingetippene. En slags elipseformet vinge da. Det finnes ingen DH86 "Express" igjen i verden i dag. Sikkert noen som vet om flere forskjeller, men dette er det jeg har plukket opp iallefall... ![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Nei, takk for den, Falcon! Som jeg sier i et tidligere reply, så har jeg alltid hatt sansen for DeHavilland....., (og hadde Twin Otter vært et kvinnfolk!....). Nå ja, det var vel å dra det for langt, men DeHavilland har noen flotte konstruksjoner å skilte med da.
Som du sier så het DH90 Dragonfly, og forskjellen her, i forhold til DH84 og 89, lå nok i konstruksjonen av skroget og motorene. DH84 brukte, som DH90, Gipsy Major 1..., men DH90 alternerte mellom 1, 1C, 1D og 1O, hvor forskjellen da lå på antall hestekrefter. DeHavilland har, som sagt, mange flotte konstruksjoner, og en av de flotteste når det gjelder single-engine, synes jeg er DH51. Den hadde ikke noe spesiellt navn, men den er ansett som den konstruksjonen som startet "Moth"-rekken. Vanskelig å beskrive, men jeg synes den ligner på en cross mellom Tiger Moth og Curtiss Jenny (som forøvrig er en annen eksepsjonell konstruksjon.....; har noen forresten sett filmen "The great Waldo..." med bl.a. Robert Redford? Stoooor flyfilm!!, og mye Jenny-flyging). ![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
DH51 har jeg sett på Old Warden - "Miss Kenya" er jo en av perlene i samlingen der. Har dessverre ikke sett den fly, men den dagen jeg så den utendørs var det til gjengjeld 13-14 Tiger Mother i lufta.
![]() Her er Shuttleworths side om flyet: http://www.shuttleworth.org/shuttleworth/air17.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
"Miss Kenya" er en perle ja....., der traff du spiker'n midt i hue!
![]() Og så få lov til å se en slik diamant live da gitt...... ![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hjelp - Duxford Dragon Rapide | KnutW | Flyhistorisk forum | 5 | 07-03-2019 19:11 |
de Havilland Heron LN-BDS | Piddien | Flyhistorisk forum | 12 | 22-07-2013 21:04 |
De Havilland Dragon Rapide G-AIYR - Duxford | Rob Mulder | Flyhistorisk forum | 3 | 22-12-2008 12:10 |
Film fra Dragon Rapide-turen på Duxford | LN-KGL | Flyforum | 4 | 29-05-2007 22:23 |
Ut og fly Dragon Rapide og Tiger Moth på Duxford | LN-KGL | TripReports | 1 | 22-05-2007 15:11 |