![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Ser ut som om fredag 27 mars er siste dag for OSL-LCY, hvilket også tyder på av Avroene forsvinner med sommerprogrammer.
Synd egentlig, for LCY er en genial flyplass hvis man skal til London ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Kanskje den kommer tilbake til høsten? Forretningstrafikken går jo mye ned i sommerhalvåret. Men det er godt mulig at de turbulente tidene gjør sitt til at ruten lenger ikke er forsvarlig.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Hva med BA og Sun-air?
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Jeg ser forøvrig at SAS også reduseres kraftig på OSL-MAN, hvor det iallefall i utvalgte uker jeg har sett på dette kun er direkteavganger man, tors, fre, søn. Er det fotballfolket man opprettholder ruten for, mon tro...? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Dette er nok neppe en sesongvariasjon, april og mai er jo topp-tid for forretningstrafikken. Det er rett og slett ikke mange nok forretningspassasjerer i Norge til å få denne ruten til å lønne seg.
OSL-MAN, har ikke den vært 4-5 ggr/uken ganske lenge da? I så fall er det vel bare onsdagen som muligens forsvinner. Dette er vel i utgangspunktet en forretningsrute (i alle fall fra ARN og CPH), mens mitt sterke inntrykk er at den fra Norge i stor grad er basert på fotball og da er jo torsdag/fredag fra Oslo og søndag/mandag fra MAN ganske dominerende. Må også si at SAS har rotet fælt med prisingen her ut fra det jeg kunne se i høst. Helgeprisene på denne ruten er ofte avsindig dyre, slik at man får inntrykk at flyene nærmest er fulle mange måneder i forveien. Men etterhvert begynner prisene å gå ned en del ofte. Men generelt vil jeg si at prisene OSL-MAN er høye, men det er jo andre på forumet som nok har adskillig bedre kunnskaper om dette ut fra at de bruker ruten mye. ![]() Men det virker som det er umulig å få ruter fra Norge til andre byer i England enn London til å bli stabile. (Newcastle (FR), East Midland (NB), Bristol (SK), Manchester (BA) og delvis SK). |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Men nå var egentlig posten om LCY, så jeg ber om unnskyldning for at det flyter litt over i noe annet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
SAS har tidligere varslet at denne ruten hang i en tynn tråd om den ikke ble mer populær.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Når SAS ikke lykkes, er det noe som tilsier at BA skal gjøre det? Det vil jo også bli i direkte konkurranse med sin egen LHR-rute som sliter så det holder for tiden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
tja, si ikke dét, litt-amatør, det kan godt tenkes BA får det til selv om SAS ikke gjør det. Nå er det lenge siden jeg så på trafikkstrømmene mellom LON og OSL, men om ettersørselen er større FRA LCY enn til, så kan det godt tenkes at BA får en mer populær tidtabell med base på LCY enn det SAS fikk til. SAS kjørte jo ikke denne på eget metall, men en wet-lease med Transwede (som vel ikke gjør den veldig billig). BA citiflyer satser stort på LCY og skal erstatte sine dyre Avro'er med E-190 og E-170 (som er godkjent for LCY ops). E-170 er nok bedre tilpasset OSL-LCY enn Avro'en. Q400 hadde vært bra, men den klarer ikke LCY-OSL med full maskin (og dessuten er det jo ikke noen SK-maskin lenger, og WF har ingen i OSL)). Direkte konkurranse med LHR-ruten er neppe noe problem - BA har jo det fra før av på alle andre ruter der de flyr både LCY og LHR (og SAS hadde og har jo det samme fra Skandinavia)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#13 |
FlyKirurg
|
![]()
Jeg har lekt litt med tanken om hva WIF kunne fått til med en TRF-LCY rute med Q400, men jeg er usikker på om den klarer det? TRF er jo igjen ikke så langt unna OSL.
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Q400 har - som jeg har påpekt tidligere - en delbegrensninger på LCY. En Q400 vil ikke kunne fly til hverken OSL, BGO eller TRF med full last, men må blokke minst 10 seter på returen fra LCY. Dash 8-300 mener jeg skulle klare det, men det blir altfor lang flytid til at det blir interessant. Ellers hadde det vært perfekt. Hvordan er det med 328/328JET? Noen som vet om den har range til OSL-LCY?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Sep 2008
|
![]()
Man kan alltid fly med KLM via Amsterdam. De bruker Fokker 50 på denne ruten.
Jeg fikk forresten noen fine bilder fra den første E190 til KLM. Skal scanne dem inn og sette dem på forumet.
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Det er fint at SAS gjør disse justeringene ettersom både LCY- og MAN-ruten ikke har vært spesielt vellykkede.
Det er åpenbart at det blir vanskelig for SAS å tjene penger på LCY i en nedgangskonjunktur når de ikke har klart det i oppgang. Selv om LCY er praktisk og tidsbesparende i seg selv, har den ikke så sentral beliggenhet i forhold til London utover City. Prisene har dessuten vært relativt stive på denne ruten, LCY er ikke billig å fly på og innleide flyselskaper på ruter som ikke er ordentlig etablert, er risikabelt. Det var nok heller ikke så lurt å kjøre denne ruten i fullt program gjennom hele sommeren slik de gjorde i fjor. MAN-ruten har jeg fløyet en god del ganger i høst, men rutetiden er jo så dårlig (ut 09.30, hjem 11.30) at man faktisk kommer tidligere til Manchester ved å reise via København. SAS har åpenbart tapt en god del trafikk ettersom CPH og ARN har stukket av med de beste rutetidene. CPH-ruten er nesten alltid full når jeg har reist med den, mens OSL-ruten sjelden har mer enn 50 passasjerer. Ruten har gått på mandager, torsdager, fredager og søndager i vinterprogrammet og alle dager med unntak av lørdag i sommerprogrammet. Rutetiden blir endret til det bedre fra sommerprogrammet og dette vil nok gjøre at flere opplever ruten som attraktiv. Uansett, jeg er glad for at SAS er føre-var og gjør denne type kutt. Noe LCY-rute for Norge får vi neppe se igjen med det første, og det har ellers vist seg gang på gang at det er vanskelig med ruter fra Norge til Nord-England. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Hvorfor i alle dager skal det være marked for denne ruten fra Torp når det ikke er det fra Oslo?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Da var det slutt | Marius_S | Flyforum | 268 | 29-10-2009 11:27 |
Da var det slutt... | BU662 | Flyforum | 13 | 17-01-2009 23:23 |
Da var det slutt før det har begynt.... | KLMfan | Flyforum | 6 | 16-12-2008 06:05 |
Da var det slutt for EuroManx | BGO | Flyforum | 1 | 12-05-2008 22:24 |
Da var det slutt på tidtabeller i Sverige og Danmark | MD90 | Flyforum | 2 | 23-10-2005 12:32 |