Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-01-2009, 12:31   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,025
SAS Da var det slutt: OSL-LCY

Ser ut som om fredag 27 mars er siste dag for OSL-LCY, hvilket også tyder på av Avroene forsvinner med sommerprogrammer.

Synd egentlig, for LCY er en genial flyplass hvis man skal til London
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 19-01-2009, 12:47   #2
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Da var det slutt: OSL-LCY

Kanskje den kommer tilbake til høsten? Forretningstrafikken går jo mye ned i sommerhalvåret. Men det er godt mulig at de turbulente tidene gjør sitt til at ruten lenger ikke er forsvarlig.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2009, 13:04   #3
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Da var det slutt: OSL-LCY

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Kanskje den kommer tilbake til høsten? Forretningstrafikken går jo mye ned i sommerhalvåret. Men det er godt mulig at de turbulente tidene gjør sitt til at ruten lenger ikke er forsvarlig.
Hva med BA og Sun-air?
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2009, 13:27   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Da var det slutt: OSL-LCY

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Kanskje den kommer tilbake til høsten? Forretningstrafikken går jo mye ned i sommerhalvåret. Men det er godt mulig at de turbulente tidene gjør sitt til at ruten lenger ikke er forsvarlig.
Det kan godt være at det er tilfellet, men fra 27. mars er det jo en god stund til forretningstrafikken normalt reduseres.

Jeg ser forøvrig at SAS også reduseres kraftig på OSL-MAN, hvor det iallefall i utvalgte uker jeg har sett på dette kun er direkteavganger man, tors, fre, søn. Er det fotballfolket man opprettholder ruten for, mon tro...?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2009, 13:42   #5
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Re: Da var det slutt: OSL-LCY

Dette er nok neppe en sesongvariasjon, april og mai er jo topp-tid for forretningstrafikken. Det er rett og slett ikke mange nok forretningspassasjerer i Norge til å få denne ruten til å lønne seg.

OSL-MAN, har ikke den vært 4-5 ggr/uken ganske lenge da? I så fall er det vel bare onsdagen som muligens forsvinner. Dette er vel i utgangspunktet en forretningsrute (i alle fall fra ARN og CPH), mens mitt sterke inntrykk er at den fra Norge i stor grad er basert på fotball og da er jo torsdag/fredag fra Oslo og søndag/mandag fra MAN ganske dominerende.

Må også si at SAS har rotet fælt med prisingen her ut fra det jeg kunne se i høst. Helgeprisene på denne ruten er ofte avsindig dyre, slik at man får inntrykk at flyene nærmest er fulle mange måneder i forveien. Men etterhvert begynner prisene å gå ned en del ofte. Men generelt vil jeg si at prisene OSL-MAN er høye, men det er jo andre på forumet som nok har adskillig bedre kunnskaper om dette ut fra at de bruker ruten mye.

Men det virker som det er umulig å få ruter fra Norge til andre byer i England enn London til å bli stabile. (Newcastle (FR), East Midland (NB), Bristol (SK), Manchester (BA) og delvis SK).
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2009, 13:48   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Da var det slutt: OSL-LCY

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
OSL-MAN, har ikke den vært 4-5 ggr/uken ganske lenge da? I så fall er det vel bare onsdagen som muligens forsvinner. Dette er vel i utgangspunktet en forretningsrute (i alle fall fra ARN og CPH), mens mitt sterke inntrykk er at den fra Norge i stor grad er basert på fotball og da er jo torsdag/fredag fra Oslo og søndag/mandag fra MAN ganske dominerende.
Det kan tenkes at du har rett i det. Mitt inntrykk fra tidligere har vært at det gikk hver dag bortsett fra lørdag, men det kan tenkes at jeg bare har vært "heldig" med de dagene jeg har fløyet til/fra MAN.

Men nå var egentlig posten om LCY, så jeg ber om unnskyldning for at det flyter litt over i noe annet.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2009, 13:56   #7
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,343
Default Re: Da var det slutt: OSL-LCY

SAS har tidligere varslet at denne ruten hang i en tynn tråd om den ikke ble mer populær.
EB is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2009, 14:48   #8
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Da var det slutt: OSL-LCY

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Hva med BA og Sun-air?
Det kunne jo vært noe. BA CityFlyer har mange connections fra LCY videre i Europa og man slipper maset på LHR. Tipper nok BA kommer til å snuse på ruten dersom SK stanser flyvningene i mars.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2009, 14:53   #9
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Re: Da var det slutt: OSL-LCY

Når SAS ikke lykkes, er det noe som tilsier at BA skal gjøre det? Det vil jo også bli i direkte konkurranse med sin egen LHR-rute som sliter så det holder for tiden.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2009, 15:20   #10
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Da var det slutt: OSL-LCY

tja, si ikke dét, litt-amatør, det kan godt tenkes BA får det til selv om SAS ikke gjør det. Nå er det lenge siden jeg så på trafikkstrømmene mellom LON og OSL, men om ettersørselen er større FRA LCY enn til, så kan det godt tenkes at BA får en mer populær tidtabell med base på LCY enn det SAS fikk til. SAS kjørte jo ikke denne på eget metall, men en wet-lease med Transwede (som vel ikke gjør den veldig billig). BA citiflyer satser stort på LCY og skal erstatte sine dyre Avro'er med E-190 og E-170 (som er godkjent for LCY ops). E-170 er nok bedre tilpasset OSL-LCY enn Avro'en. Q400 hadde vært bra, men den klarer ikke LCY-OSL med full maskin (og dessuten er det jo ikke noen SK-maskin lenger, og WF har ingen i OSL)). Direkte konkurranse med LHR-ruten er neppe noe problem - BA har jo det fra før av på alle andre ruter der de flyr både LCY og LHR (og SAS hadde og har jo det samme fra Skandinavia)
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2009, 15:24   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,025
Default Re: Da var det slutt: OSL-LCY

Quote:
Originally Posted by CK View Post
tja, si ikke dét, litt-amatør, det kan godt tenkes BA får det til selv om SAS ikke gjør det. Nå er det lenge siden jeg så på trafikkstrømmene mellom LON og OSL, men om ettersørselen er større FRA LCY enn til, så kan det godt tenkes at BA får en mer populær tidtabell med base på LCY enn det SAS fikk til.
Men nå er vel trafikkstrømmen Oslo-London større til London enn fra og man derfor måtte/burde hatt night-stop på OSL for å få gunstige avgangstider. Og da blir det fort endel dyrere for et LCY basert selskap. Nå er det jo mange andre faktorer som spiller inn, men jeg ser ikke for med BA Citiflyer på LCY-OSL
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 19-01-2009, 15:29   #12
Joker7913
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 441
Default Re: Da var det slutt: OSL-LCY

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men nå er vel trafikkstrømmen Oslo-London større til London enn fra og man derfor måtte/burde hatt night-stop på OSL for å få gunstige avgangstider. Og da blir det fort endel dyrere for et LCY basert selskap. Nå er det jo mange andre faktorer som spiller inn, men jeg ser ikke for med BA Citiflyer på LCY-OSL
Nu har BA jo andre mulgheder end CityFlyer for at flyve OSL-LCY, nem EZ, de starter jo idag på BLL-LCY, i forvejen har EZ jo en del produktion på OSL, så det er vel i sdiste ende et sprøgsmål om "connecting the dots", der er måske nok pax til en EZ jet, selvom der ikke er det til en TF Avro
__________________
Upcoming flights:
BLL-FRA-MAN-LHR-FRA-BLL-FRA-DEN-YVR-PEK-MUC-FRA-BLL-FRA-MAD-MXP-BRI-MUC-FRA-BLL-FRA-LCA-FRA-BLL-FRA-DRS-FRA-BLL All before september 2010
Joker7913 is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2009, 15:32   #13
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Da var det slutt: OSL-LCY

Jeg har lekt litt med tanken om hva WIF kunne fått til med en TRF-LCY rute med Q400, men jeg er usikker på om den klarer det? TRF er jo igjen ikke så langt unna OSL.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2009, 15:47   #14
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Da var det slutt: OSL-LCY

Q400 har - som jeg har påpekt tidligere - en delbegrensninger på LCY. En Q400 vil ikke kunne fly til hverken OSL, BGO eller TRF med full last, men må blokke minst 10 seter på returen fra LCY. Dash 8-300 mener jeg skulle klare det, men det blir altfor lang flytid til at det blir interessant. Ellers hadde det vært perfekt. Hvordan er det med 328/328JET? Noen som vet om den har range til OSL-LCY?
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2009, 15:59   #15
Rob Mulder
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 459
KLM Re: Da var det slutt: OSL-LCY

Man kan alltid fly med KLM via Amsterdam. De bruker Fokker 50 på denne ruten.

Jeg fikk forresten noen fine bilder fra den første E190 til KLM. Skal scanne dem inn og sette dem på forumet.
__________________
med vennlig flyhilsen
Rob

For de siste bøkene sjekk: https://www.europeanairlines.no/prod...ory/new-books/
Rob Mulder is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2009, 16:53   #16
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Da var det slutt: OSL-LCY

Quote:
Originally Posted by Rob Mulder View Post
Man kan alltid fly med KLM via Amsterdam. De bruker Fokker 50 på denne ruten.
Grunnen til at forretningsfolk velger LCY er jo for aa spare tid. Aa ta ett hopp via Amsterdam bli jo derfor helt haaploest
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2009, 17:23   #17
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Da var det slutt: OSL-LCY

Quote:
Originally Posted by CK View Post
Hvordan er det med 328/328JET? Noen som vet om den har range til OSL-LCY?
328 prop har range på ca. 1500 km. jet på 3700 km. OSL-LON er rundt 1200 km.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2009, 20:59   #18
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Da var det slutt: OSL-LCY

Det er fint at SAS gjør disse justeringene ettersom både LCY- og MAN-ruten ikke har vært spesielt vellykkede.

Det er åpenbart at det blir vanskelig for SAS å tjene penger på LCY i en nedgangskonjunktur når de ikke har klart det i oppgang. Selv om LCY er praktisk og tidsbesparende i seg selv, har den ikke så sentral beliggenhet i forhold til London utover City. Prisene har dessuten vært relativt stive på denne ruten, LCY er ikke billig å fly på og innleide flyselskaper på ruter som ikke er ordentlig etablert, er risikabelt. Det var nok heller ikke så lurt å kjøre denne ruten i fullt program gjennom hele sommeren slik de gjorde i fjor.

MAN-ruten har jeg fløyet en god del ganger i høst, men rutetiden er jo så dårlig (ut 09.30, hjem 11.30) at man faktisk kommer tidligere til Manchester ved å reise via København. SAS har åpenbart tapt en god del trafikk ettersom CPH og ARN har stukket av med de beste rutetidene. CPH-ruten er nesten alltid full når jeg har reist med den, mens OSL-ruten sjelden har mer enn 50 passasjerer. Ruten har gått på mandager, torsdager, fredager og søndager i vinterprogrammet og alle dager med unntak av lørdag i sommerprogrammet. Rutetiden blir endret til det bedre fra sommerprogrammet og dette vil nok gjøre at flere opplever ruten som attraktiv.

Uansett, jeg er glad for at SAS er føre-var og gjør denne type kutt. Noe LCY-rute for Norge får vi neppe se igjen med det første, og det har ellers vist seg gang på gang at det er vanskelig med ruter fra Norge til Nord-England.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2009, 21:02   #19
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Da var det slutt: OSL-LCY

Quote:
Originally Posted by Northrider View Post
Jeg har lekt litt med tanken om hva WIF kunne fått til med en TRF-LCY rute med Q400, men jeg er usikker på om den klarer det? TRF er jo igjen ikke så langt unna OSL.
Hvorfor i alle dager skal det være marked for denne ruten fra Torp når det ikke er det fra Oslo?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2009, 21:53   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,025
Default Re: Da var det slutt: OSL-LCY

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
328 prop har range på ca. 1500 km. jet på 3700 km. OSL-LON er rundt 1200 km.
Pga diverse begrensninger på LCY blant annet iforhold til climb er disse max range tallene irrelevante. F.eks så har q400 store vekt begrensninger på LCY-CPH selv om det er mye kortere enn max range.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Da var det slutt Marius_S Flyforum 268 29-10-2009 11:27
Da var det slutt... BU662 Flyforum 13 17-01-2009 23:23
Da var det slutt før det har begynt.... KLMfan Flyforum 6 16-12-2008 06:05
Da var det slutt for EuroManx BGO Flyforum 1 12-05-2008 22:24
Da var det slutt på tidtabeller i Sverige og Danmark MD90 Flyforum 2 23-10-2005 12:32


All times are GMT +2. The time now is 18:45.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.