![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Til onsdag setter jeg igjen kursen mot Freetown i Sierra Leone. De to andre gangene jeg har vært der, har jeg reist med SN Brussels. BMI flyr direkte fra London Heathrow, og det er behagelig å slippe mellomlanding i Dakar, slik man gjør med SN Brussels. Derimot har SN Brussels en bedre maskin (i mine øyne) enn BMI. SN flyr Airbus 330 mens BMI flyr en 757. På langtur er widebody å foretrekke, synes jeg.
Jeg skal være ærlig nok å si at jeg reiser med blandede følelser. Siste turen gikk ikke særlig bra, og jeg var i seriøse problemer mer enn en gang. Det er ikke til å komme bort fra, at jeg har hatt mange søvnløse netter, våknet med mareritt, og slitt med konsentrasjonen. Jeg fikk merke det spesielt på reisen til Singapore og Malaysia, da jeg slet med angst når vi var i kontakt med autoriteter der (som passkontroll, sikkerhetskontroll, toll osv). Jeg fikk flashbacks så det holdt. Det har vært uroligheter og opptøyer i Sierra Leone den siste tiden, og flere innbyggere har fryktet et nytt blodbad, og i værste fall borgerkrig. Men det har roet seg ned, og partene har kommet til en "fredsavtale". Jeg har vært i kontakt med norges konsul angående sikkerheten i forbindelse med opptøyene. Han sier det er vanskelig å gi noe råd, men han har ikke evakuert seg og sin familie ihvertfall. Det er jo et godt tegn. Det eneste som mangler nå, er å få pakket, og å få visum. Visum kommer på mail, forhåpentlig på mandag eller tirdsdag. Ting tar tid. Det blir min første reise med BMI, men ikke min første tur i 757. Den har jeg flydd mange ganger før, bl.a. til Barbados, via Bangor. Jeg skal forsøke å være litt flink til å ta bilder av fly denne gangen. Men på flyplassen i Sierra Leone må jeg nok være litt forsiktig. De er ikke speiselt begeistret for fotografering der. Men jeg skal se hva jeg får til. IMM
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ser frem til nok en spennende trip report, dog forhåpentligvis - for din del - ikke fullt så spennende som den forrige.
Forøvrig er B757'en du skal fly leaset inn fra Astraeus, og inngår ikke i bmis egen flåte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
I slike deler av verden er jeg alltid veldig nøye med å ikke stoppe opp og snakke med lokale folk på gaten. Det fører som regel aldri noe godt med seg. Jeg tar også alltid taxi når det er mørkt uansett om jeg bare skal et par kvartaller. Går heller aldri med kreditkort eller store pengesummer på meg, og plasserer gjerne kort og penger på forskjellige steder.
Men du som har reist så mye kjenner vel også slike forhåndsregler regner jeg med?! God tur, og pass på deg selv! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Flyplassen i Freetown er, som jeg har nevnt før, et kapittel for seg selv. Jeg vil tippe at det er verdens verste flyplass. Her er en oversikt over avganger og ankomster for hele uka.
Som det står, så er det ikke billig å fly til Freetown. Etter hva en dame på et reisebyrå fortalte meg, så har Sierra Leone kanskje verdens høyeste flyskatter. I tillegg til å betale skjorta for billetter, må man også ut med ca 700 kroner for å få visum til landet. Her er linken: http://www.visitsierraleone.org/flight-schedule.asp
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=36994 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Er dette en "ny" rute eller fulgte den med kjøpet at BMed?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Astraeus har flydd mellom London og Freetown, men da fra Gatwick. Nå flys det fra Heathrow, og det er en stor fordel når flyet går på formiddagen og man skal fra Norge først.
IMM
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
KLM med Freetown og Monrovia | Someone | Flyforum | 3 | 15-11-2016 21:48 |
Til London med SAS i economy og retur med BMI i business | Someone | TripReports | 13 | 21-10-2011 13:14 |
videreforbindelser til andre byer utenfor UK med BMI ? | B767 | Reiseforum | 2 | 05-07-2011 23:46 |
Helsereise til Freetown | imm | TripReports | 23 | 23-04-2009 20:21 |
bmi baby med i bmi's bonusprogram | CK | Flyforum | 0 | 22-05-2007 10:32 |