![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Hei!
Et lite spørsmål ang. de-iceing av turboprops. Jeg har aldri sittet i en turboprop som har trengt å de-ice før takeoff. Settes propellene i feather før dysene slås på, og glykolen sprøytes over flyet? Jeg bare ser for meg at det ikke er spesielt heldig hvis man er litt uheldig og sprøyter glovarm guffe inn i propeller som snurrer rundt - verken for propellbladene, eller for et skrog som får kastet denne vesken mot seg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
N/A
|
![]()
Der turboprops de-ices med motorene igang, settes normalt propellene i feather før de-icing. Dette varierer litt med flytyper og operatører riktignok.
Man de-icer med motorene igang for å spare tid, og har propellen i feather for å gjøre det lettere for operatøren av de-icingbilen å treffe vingen med væske. Dersom propellen ikke står i feather vil man bruke unødig mye tid, væske, og trykk for å få de-icet området bak propellene. Man unngår normalt å sprute på propellene under de-icing, kanskje ikke så mye for propellen sin del, men for å unngå å få glykol i motoren, på de elektriske sleperingene bak spinneren til propellen, og diverse åpninger i motorcowlingen... Eventuelle væskedråper som blir slynget mot skroget av propellen gjør nok langt mindre skade enn f.eks. is, så det ville jeg ikke tenkt noe på. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lite spm ang manglande poeng | AndersE | Reiseforum | 2 | 10-10-2011 14:47 |
Spørsmål ang. TSA | krølle | Flyforum | 0 | 08-11-2009 18:48 |
Spørsmål til dere som jobber med De-Iceing | ATC-flyradar | Flyforum | 14 | 27-10-2007 09:09 |
Lite spørsmål ang. Canadiske flyplasser | Someone | Flyforum | 5 | 22-10-2006 10:53 |
Spørsmål ang DC-10 / MD-11 | N-3PB | Flyforum | 8 | 02-08-2005 21:18 |