Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-11-2008, 09:39   #1
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
SAS Røykfullt i SK937

Quote:
Et SAS-fly med kurs mod USA måtte søndag vende om efter få minutters flyvning og sikkerhedslande. Der var røg i køkkenet om bord
http://ekstrabladet.dk/112/article1082082.ece

....med bilde av en MD80
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2008, 09:44   #2
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Røykfullt i SK937

172pax i en MD80 til USA - hvor mange mellomlandinger blir det??
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2008, 11:03   #3
DonRuud
ScanFlyer Silver
 
DonRuud's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: ENGM
Posts: 569
Default Re: Røykfullt i SK937

Det vil jeg tro blir endel.. Men det betyr vel en 340 på bakken et par dager igjen det der?
__________________
What can I do you for?
-------------
No pain - no gain
DonRuud is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2008, 11:11   #4
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Røykfullt i SK937

Quote:
Originally Posted by DonRuud View Post
Det vil jeg tro blir endel.. Men det betyr vel en 340 på bakken et par dager igjen det der?
Nei , det gjorde ikke det.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2008, 11:13   #5
DonRuud
ScanFlyer Silver
 
DonRuud's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: ENGM
Posts: 569
Default Re: Røykfullt i SK937

Bra! Best for alle det;-)
__________________
What can I do you for?
-------------
No pain - no gain
DonRuud is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2008, 17:18   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Røykfullt i SK937

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
Nei , det gjorde ikke det.
Skal vel litt mer til enn et par svidde rundstykker til for aa stoppe en A340
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2008, 17:23   #7
DonRuud
ScanFlyer Silver
 
DonRuud's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: ENGM
Posts: 569
Default Re: Røykfullt i SK937

Hehe.. forhåpentligvis.. men hvis det er all røykutviklinga som skal til, så ville jeg anbefale å sende alle FA på rundstykkestekekurs...
__________________
What can I do you for?
-------------
No pain - no gain
DonRuud is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2008, 17:40   #8
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Røykfullt i SK937

Det må ha blitt noen dyre rundtstykker, eller er disse maskinene så lette at de kan lande uten å dumpe fuel så tidlig?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2008, 22:17   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default Re: Røykfullt i SK937

Ref. tidligere tråd har den vel 80-100t fuel el.l. når den skal over dit, så det høres tungt ut, men noen andre vet vel?!
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2008, 04:11   #10
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Røykfullt i SK937

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Ref. tidligere tråd har den vel 80-100t fuel el.l. når den skal over dit, så det høres tungt ut, men noen andre vet vel?!
Paging Dag, Dag eller Stein?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2008, 11:09   #11
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Røykfullt i SK937

Maks fuel capacity på våre 340'er er 111 tonn. En SEA-flight vil normalt ha med seg rundt 70-75 tonn. Dumping av fuel ned til maks landingsvekt i dette tilfellet vil kreve bortimot en time. Med røykutvikling i flyet vil man nok ned så fort som mulig, og så lenge rate of descent ved touchdown er innen visse verdier, så rekker det med en forholdsvis enkel inspeksjon etter en overweight landing.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SK937 HenrHans Register- og ATC-Forum 6 12-05-2009 18:33
SK937 Blubird Register- og ATC-Forum 0 19-04-2008 16:53
Sk937 LN-FHU Register- og ATC-Forum 3 24-01-2008 19:11
SK937 20.02? TOS Flyforum 7 19-02-2007 22:23
Internet paa SK937 LN-MOW Flyforum 29 15-12-2004 19:59


All times are GMT +2. The time now is 21:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.