![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Last edited by Utflyttet; 13-11-2008 at 06:20. Reason: Skjerpings, ingress *skal* med |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Bra jobba... Kapteienen sier noe når det gjelder dette med at OSL har prest, men ingen lege. Hender vel at det er helsepersonell borte ved hovedporten men...
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Uansett bra jobbet. Hyggelig at avisene nevner slike ting også og ikke bare folk som mister ferie eller bagasje pga. surr.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
ja, den var fin den her
![]()
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
OSL har brann og redning da, de har mer utdannelse enn kun å sprøyte vann og sette plaster.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
En brannmann erstatter vel ikke en lege, på samme måte som en klokker ikke erstatter presten.. Ikke for det altså, brannmannskapene på OSL gjør en god jobb...
![]() |
#7 |
Flyklapper
|
![]()
Blir ikke helt det samme da .. det man trenger på en flypass er noen som kan litt akuttmedisin og 'holde stand' inntil sykebilen eller en 'ordentlig' lege kommer på plass.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Ikke for å være kjedelig, men det kan være at det ikke er et stort nok behov for det. Ting koster jo penger, og pengene må man ta fra et sted...
Men i god norsk ånd så kan det godt være at det faktisk er et reelt behov for det, men at man likevel ikke vil betale for det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ja, gir meg
![]()
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Presten steker vel tross alt også vafler og er et sosialt samlingspunkt i hverdag, gleder og sorger......I alle fall om jeg skal tro dokumentaren om OSL som gikk på en eller annen TV-kanal for noen år siden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Sjansen for at det uansett er en lege på OSL (som pax) er vel også rimelig stor. Er et en lege i salen?...
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det burde være en lege ansatt. Hvis noen blir akutt syk kan det stå om sekunder. Da nytter det ikke å lete etter en lege blant passasjerene.
At det ikke er ansatt lege på Norges hovedflyplass synes jeg faktisk er sjokkerende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
|
![]()
Vel - skal man ha det, må man ha døgnkontinuerlig dekning, og da trenger man hvor mange? Så lenge man har personell som er trent på 'avansert førstehjelp' burde det holde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvem er det som er "trent på avansert akutt medisin"?
Såvidt jeg vet er det kun leger som har lov til å sette igang behandling, iallefall avansert behandling. Ambulansepersonell kan kun utøve ganske begrenset behandling til en lege er tilgjengelig. Men mulig det ikke er behov for det på OSL? Jeg vet iallefall at det er ansattt flere leger på LHR. Nå kan det kanskje ikke sammenlignes, men jeg tror de har nok å gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jo 'a. Greit nok det. Men da burde det ha vært ansatt en lege på Oslo S også. Han ville også fått nok å gjøre...
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Husk også at det ikke er normalt at en lege følger med en ambulanse. Når de rykker ut til en alvorlig syk pasient, så anses det som tilstrekkelig at det er kvalifisert ambulansepersonell som er tilgjengelig. Reiser du litt utenfor de store byene, så kan det være flere timers kjøretur til nærmeste lege på vakt. Dette er ansett som forsvarlige avveininger av kost mot helsegevinst. Da virker det søkt å skulle ha legevakt på en flyplass, hoved eller ikke. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
OSL Slave
|
![]() Quote:
De "brannmennene" som kommer da er jo skolert innen akuttmedisin osv. Quote:
![]() Og en lege som befinner seg på flyplassen kommer raskere enn det Brann og reddning gjør, så hvorfor skulle en lege som befinner seg på et kontor et eller annet sted på flyplassen komme raskere ??? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Og Brann og Redning er proffe - og det jeg har sett av dem er at de ikke er redde for å hente ekstra hjelp. Hadde jo en ulykke på en KLM-avgang her i sommer med en av stuerne, og brann og redning var på plass RASKT, og ikke lenge etter landet et helikopter på gaten også. Og jaggu tror det ikke det gikk bra mot alle odds... Jeg vet ikke hva slags utdannelse brann og redning har, men den virker for meg helt sufficient.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Men hvorfor skulle en lege som er på flyplassen som passasjer være nødt til å trå til? Vedkommende er kanskje på vei til konferanse eller ferie? Jeg er enig i at det hadde vært naturlig at det var en lege i beredskap på et sted der det befinner seg såpass mye mennesker innenfor et begrenset område. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Har Oslo S en lege ansatt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Dagens morsomme fly-historie! | Bizflyer | Flyforum | 16 | 10-07-2008 08:13 |
Les dagens Aftenposten | EB | Flyforum | 5 | 01-01-2007 02:05 |
Dagens gode flypassasjer historie | Bizflyer | Flyforum | 3 | 27-11-2006 19:09 |
Icelandair i dagens Aftenposten | LCH | Flyforum | 19 | 04-11-2004 20:54 |
Gla'-historie fra en SAS-cockpit .. | Herlov | Flyforum | 0 | 30-10-2004 08:45 |