Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-10-2008, 18:32   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,077
Boeing Glimt av første 747-8

http://www.flightglobal.com/blogs/fl...th-spirit.html

Ikke så mye man ser, men her er et bilde av toppen på første 747-8 som er nesten klar for å sendes tl Boeing
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2008, 23:28   #2
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Glimt av første 747-8

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
http://www.flightglobal.com/blogs/fl...th-spirit.html

Ikke så mye man ser, men her er et bilde av toppen på første 747-8 som er nesten klar for å sendes tl Boeing
De første delen ble satt i produksjon i sommer, og første public bilde var å finne her (er nå en smule vanskeligere å se at dette er en 747 da ): www.fleetbuzzeditorial.com/
brendas is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2008, 11:03   #3
BOEING777
FleetBuzz Editorial.com
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 23
Thumbs up Re: Glimt av første 747-8

Hei alle sammen

Tur til å bli med i dette forumet / nettsiden!

Nedenfor finner du link til den første 747-8F bilder, leveres utelukkende av Boeing.

http://www.fleetbuzzeditorial.com/20...duction-begins

(Takk til Google for å oversette, som min norsk er ikke så veldig god!)
BOEING777 is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2008, 11:17   #4
HS-TGA
ScanFlyer Blue
 
HS-TGA's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
Default Re: Glimt av første 747-8

Er det noe nytt med toppen på 747-800 kontra -400 da? Laget av nytt materiale?

Vet ellers at vingene og motorene er helt nye på -800.
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2008, 11:21   #5
BOEING777
FleetBuzz Editorial.com
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 23
Default Re: Glimt av første 747-8

Ja det er noen nyere metaller / komponenter / kompositter brukt, men de største endringene er knyttet til delvis FBW for primær kontroll flater sammen med en 777-stil vindu belte for 747-8I.

http://www.boeing.com/commercial/747...ackground.html
__________________
FleetBuzzEditorial.com
BOEING777 is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2008, 15:11   #6
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Glimt av første 747-8

Hi Saj, and welcome to Scanair Now, back to my own language (and your first lecture in Norwegian )

Quote:
Originally Posted by BOEING777 View Post
Ja det er noen nyere metaller / komponenter / kompositter brukt, men de største endringene er knyttet til delvis FBW for primær kontroll flater sammen med en 777-stil vindu belte for 747-8I.
Etter det jeg vet er det bare spoilerne som får FBW, mens de resterende rorflatene fortsatt vil være styrt mekanisk. Spoilerne får FBW for å kunne brukes til load allevation, altså for å påføre vingene mindre stress under visse manøvre, som igjen betyr at de ikke trenger å forsterke vingene så mye.
Ellers er det ingen spesielle endringer på selve flyskroget som jeg vet om (utenom en annen vindusrekke på -8i, som Saj nevner,) og noen ekstra frames som settes inn for å forlenge skroget.

Vingene er ikke helt nye slik jeg har forstått det, men det er likevel snakk om omfattende endringer. Boeing har oppdatert vingeprofilen, bla. tykkelsen på vingen (og dermed økt tankvolumet noe,) jeg mener at komposittmaterialer blir brukt for deler av de øvre og nedre vingepanelene, vingen får drooped ailerons, Boeing har forenklet indre og ytre flaps (henholdsvis double og single slotted mot tripple og double slotted slik det har vært til nå (ikke på 747SP),) samt lagt til en trailing edge wedge. Alt sammen ting som har gjort vingen mer effektiv
brendas is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2008, 15:38   #7
BOEING777
FleetBuzz Editorial.com
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 23
Default Re: Glimt av første 747-8

Thanks for the welcome brendas!

Now back to native Norwegian!

Som påpekt av brendas, endringene i 747-8 er ganske omfattende hele.

I forhold til vingen, dets relofted å tillate GEnx-2B motoren til å passe på undersiden.

Mens jeg cant avklare nøyaktig, men det synes ikke fra noen øyeblikksbildene at vingen feie har også blitt litt endret fra gjeldende 37,5 grader feie.

Som nevnt ovenfor, hele fløyen profilen har blitt bygt ut, delvis for å gi bedre luftstrøm fordeling på raked fløyen tips.
__________________
FleetBuzzEditorial.com
BOEING777 is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2008, 15:55   #8
HS-TGA
ScanFlyer Blue
 
HS-TGA's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
Default Re: Glimt av første 747-8

Vet det er noen ordre på 747-8F, men er det fortsatt bare LH som har bestilt 747-8i?
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2008, 16:01   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,077
Default Re: Glimt av første 747-8

Quote:
Originally Posted by HS-TGA View Post
Vet det er noen ordre på 747-8F, men er det fortsatt bare LH som har bestilt 747-8i?
8i har en bestilling på 20 fra LH og et sted mellom 5 til 10 fra diverse BBJ kunder. Itillegg har Arik Air en LoI på 4 stykker
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2008, 16:24   #10
BOEING777
FleetBuzz Editorial.com
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 23
Default Re: Glimt av første 747-8

Vi må også huske på at 747-8I / F har racked opp over 100 bestillinger på bare tre år, over halvparten av Ordreboks den A380 har - og kan ikke glemme, at A380 har vært på salg over et tiår, og bare greide 202 salg.

Av dette fra 1997 (da lansert som A3XX) til 2005, hadde den ingen 747-8 familien skal konkurrere med, så i virkeligheten er det A380 har vært en forferdelig selgeren.

Absolutt ingenting å være stolt av, ikke minst fordi det vil nok aldri bryte selv, mens 747-8 familien allerede nærmer at målet tross på salg for en kortere periode av tid og til en brøkdel av prisen!
__________________
FleetBuzzEditorial.com
BOEING777 is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2008, 16:57   #11
HS-TGA
ScanFlyer Blue
 
HS-TGA's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
Default Re: Glimt av første 747-8

Sitter med et inntrykk av at 747 er sakte, men sikkert er på vei ut av markedet når det kommer til transport av pax. Flere har, og er på vei til å erstatte sine 747 med 777, samt A380 der den trengs. 747-800i har vel ikke akkurat vakt begeistring i motsetting til -800F.

A380 hadde vel vært en suksess hadde de bare ikke tryna med frighter versjonen sin.
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2008, 17:11   #12
BOEING777
FleetBuzz Editorial.com
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 23
Default Re: Glimt av første 747-8

Jeg er ikke overbevist.

Det er fortsatt i tjeneste, noen 400 + 747-400's som må byttes ut. Noen skal erstattes av 777-300ERs, og bare en håndfull flyselskaper har valgt A380 til delvis erstatte deres 747-400's.

Ved den tid de fleste av 747-400 er rammet 20 + år, som er når du vil se 747-8I få bestillinger.

De 747 har langt bedre tilgjengelighet fra 2009 og utover, produksjonen er bare 1 en måned. De 777 linje er / var å operere på like under 7 en måned, og A380-linjen er ustabil, med 2009 mål på 21 leveranser i løpet av året i ekstrem fare.

Den A380F aldri vil dukke opp - ingen vil ha det. Uten et fullskala familien linje, med A380 er fortapt.

Selv den 747-8I skal leve på som en konvertert lastebåt om nødvendig være - den A380 kan ikke konverteres så langt som jeg er klar - altfor mange strukturelle integritet problemer å håndtere.

Ja, 747-8I har hatt en treg start, men det gjorde den 777-200LR - begge er nisje opererer maskiner, og operatører som ikke trenger A380 plass, men ønsker mer enn en 777-300ER har et herlig utvalg i 747-8I. Sin rett timing, bestillinger vil komme når tiden er moden.

Lar ikke glemme, Boeing lanserte 777-300ER uten noen ordre i februar 2000. Det wasn't frem til mars 2000 at Japan Airlines og All Nippon Airways forpliktet til å kjøpe - i hvert fall nå 747-8I har avgjørende VIP ordrer og en 20 = 20 med Lufthansa.

__________________
FleetBuzzEditorial.com
BOEING777 is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2008, 11:04   #13
BOEING777
FleetBuzz Editorial.com
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 23
Default Re: Glimt av første 747-8

Article on the 747-8 co written with my colleague from S. Africa.

Enjoy!

http://www.fleetbuzzeditorial.com/2008/11/06/747-8/
__________________
FleetBuzzEditorial.com
BOEING777 is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2008, 17:21   #14
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Glimt av første 747-8

Uansett hvordan du spinner det, er det kun EN kunde som har valgt 747-8i i passasjerversjon, rutetrafikk. EN kunde etter mange aar med salg. Naar man ser at A380 overperformer i passasjerversjon, har jeg vanskelig med aa see at 747-8i blir noe storselger og jeg tipper at den dessverre kun blir en freighter
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Er allerede første 747-8 havnet på flykirkegården? Norge Rundt På 14 Dager Småprat 3 06-07-2018 11:15
Den første 747 trenger hjelp! LN-MOW Flyhistorisk forum 6 03-03-2015 09:46
Første skraping av 747-400 LN-MOW Flyforum 21 24-07-2010 18:28
CO's første 747-100 SQ 777 Flyforum 2 10-06-2007 12:01
Corsair sin første 747-400... LN-OSS Flyforum 9 17-01-2005 07:58


All times are GMT +2. The time now is 11:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.