![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Når jeg ikke bruker tid her på forumet, så gjør jeg en del jobb for å oppdatere OpenStreetMap (http://www.openstreetmap.org). Dette er et slags wiki-prosjekt for å lage et fritt tilgjengelig verdenskart, ikke helt ulikt det Wikipedia har gjort for leksikon. I store deler av Norge er dette vanskeliggjort av manglende flyfoto (ortofoto) som er fritt tilgjengelig. I området rundt Oslofjorden har Yahoo lisens på foto, som kan brukes, men ellers er man henvist til landsat satelittbilder.
Dersom man får nødvendige tillatelser til å foreta flyfotografering, vil det være:
Det er en del tekniske utfordringer med digitale høydemodeller og ortorektifisering etter at bildene er tatt, men for en ingeniør er det enklere enn å få tatt bildene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jan 2005
|
![]()
Om du fikk ryddet av veien spørsmål rundt lovlighet og den praktiske gjennomføringen så tviler jeg på at du ville få noe som helst problem med å få tak i en klubbflyger som vil være med på noe sånt.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Lovligheten av å ta bildene har jeg (eller ihvertfall andre i prosjektet) kontroll på. Det er den praktiske gjennomføringa, nærmere bestemt montering og bruk av kamera, som jeg er mest usikker på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er sikkert mange som ønsker å samle gratis flytimer på denne måten, og jeg tror det er lov, så sant Luftfartstilsynets og NSMs krav innfris:
BSL D 5-6 Foto- og kartkontroll ...men jeg ser nå at dere har kontroll på det. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
N/A
|
![]()
Synd jeg ligger langt unna timekravene til LT.. Å montere kamerautstyr på LN-YJF ville vært en smal sak...
![]() Last edited by KennethGS; 11-11-2008 at 20:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |