![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
|
![]()
08.10.2008
Legger ned Haugesund-København Widerøe legger ned ruten mellom Haugesund og København. Situasjonen som flybransjen er i gjør det vanskelig for selskapet å få utnyttet flyet som trafikkerer denne strekningen. Widerøe har derfor siste flygning fra Haugesund i november. Antallet passasjerer på ruten har vært tilfredsstillende, men forretningsandelen har vært alt for lav. -Vi hadde håpet å se en mer positiv utvikling her etter sommerferien, men det har ikke skjedd, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien. Widerøe har heller ikke funnet utnyttelse for resten av kapasiteten på flyet som trafikkerer Haugesund-København. Rutene til København fra Haugesund og Rygge delte tidligere ett fly. Da selskapet la ned ruten mellom Rygge og København, var det ikke lenger mulig å stasjonere ett fly på i Haugesund. -Med et sterkt krav om lønnsomhet og kostnadskutt fra eierne våre, klarer vi ikke å forsvare kun 50 prosent utnyttelse av et fly i den situasjonen bransjen er i nå, sier Richard Kongsteien. Siste flight i november Widerøe har den siste tiden regnet på muligheten for å opprettholde trafikken til og fra Haugesund. Dessverre har regnestykkene vist at det ikke er mulig å opprettholde trafikken når markedet der ikke er stort nok til et helt fly. -Markedet til København er ikke stort nok til at vi kan dedikere ett helt fly for å operere ruten. Vi må derfor dessverre legge ned ruten, og flyr siste avgang 30. november, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien. Siste avgang fra Haugesund blir 30. november. Passasjerer som skal reise etter denne datoen vil bli kontaktet av stedet der de kjøpte billetter for ombooking til andre avganger, eller for å få sine billetter refundert. Trist nyhet for de reisende. ![]()
__________________
Ole Bjørn Jensen |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Det var fryktelig synd!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
OSL-HAU skulle vært delt mellom SK og WF - ikke alle avganger trengs å flys med 737 - så kan man bruke WF-maskinen på CPH. 737 HAU-OSL i peak, DH4 i off-peak, og DH4 til CPH i peak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Kanskje SAS' nye CRJ-maskiner kan komme inn her etter hvert?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
|
![]()
Widerøe skal vel gjerne ta over Bergen-Haugesund om en stund. Det bør være muligheter da.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Er det bestemt, eller er det bare noe som ventes komme i forbindelse med at Fokker 50 fases ut?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,612
|
![]()
Det tviler jeg på , disse maskinene er for store til markedsgrunnlaget fra HAU.
CRJ-maskinene vil kreve en langt større andel C-klasse pax fra HAU noe som opplyses har vært for liten siden oppstart av ruten. Haugalendingnene er henvist til å reise via OSL eller SVG til nød BGO. Folk kan ikke kreve opprettelse av ruter uten bruke dem. Det er mange som roper på nye ruter fra sitt distrikt , men oftes de som ikke benytter seg av tilbudet når det kommer. Det å drive flyselskap er ikke det samme som å drifte offentlig sektor i fedrelandet. Mange ser ut til å ha glemt dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Handelsreisende
![]() Join Date: Apr 2008
Location: Haugesund
Posts: 498
|
![]()
Er liksom litt rart også, Ryanair fyller opp "store" fly fra Haugesund til Bremen, men Widerøe ikke klarer å fylle det lille røret sitt til Køben.. Kan det ha med markedsføring av rutene eller markedsføring av hvilke muligheter man har videre ut i Europa å gjøre?
Har selv flydd CPH - HAU , syns det var helt topp jeg, mye heller det enn via Oslo. For egen del hadde jeg helst sett at der gikk direkte fly til Amsterdam...
__________________
" At 270 km/h , what you see in front of you is already history " |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,309
|
![]()
Kanskje en Cessna kunne ta unna behovet på denne ruta?
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Da har tre selskap prøvd seg på det samme og resultatet var nesten gitt - nedleggelse. Vi må vel bare innse at CPH ikke er den skandinaviske huben til Langtvekkistan lenger - nå er det vel AMS, FRA, MUC, LHR, HEL og CDG som gjelder - og de er vel enklest å nå via OSL. Lokaltrafikk var vel bort i mot null?
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]() Quote:
Nå må du vel snart be om politi beskyttelse KGL ![]() Last edited by MartinL; 09-10-2008 at 10:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Men det er liten tvil om at København ikke lenger er den huben den engang var. Vi har nå veldig mange flere direkteruter fra Oslo og fra andre steder i landet enn det vi hadde for ti år siden, vi har mulighet til å reise via andre flyplasser som vi ikke hadde tidligere, osv. Så HAU-OSL er vel en vel så viktig feederrute som HAU-CPH.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Newcomer
Join Date: Sep 2008
Posts: 19
|
![]()
København blir nok mindre viktig som hub i årene som kommer, ja. Samtidig har jo SK selv bidratt til at dette skjer, ved å åpne stadig flere direkteruter fra OSL og ARN. Tipper ledelsen på Kastrup er mer bekymret for situasjonen rundt SAS for tiden, enn f.eks pengekassa i Sterling.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Dette var noe overraskende men i lys av at Rygge ble nedlagt så ble det vel for lite jobb på det dedikerte flyet. Uansett så synes jeg det er rart at det er for lite forretningsreisende på ruten da norsk økonomi fortsatt går godt.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS åpner Oslo-Budapest, København-Budapest og København-Praha | FlightDeck | Flyforum | 7 | 03-11-2012 18:37 |
Oslo–København–Vilnius–København–Oslo–København–Os lo–Bergen–Oslo–Bergen–Trondheim–Tro | FlightDeck | TripReports | 37 | 16-09-2011 09:30 |
Oslo–København–Madrid–Barcelona–Tallinn–København– Oslo | FlightDeck | TripReports | 15 | 17-08-2011 16:46 |
CoastAir flyr Haugesund-København | EB | Flyforum | 26 | 19-12-2007 14:31 |
Coast Air fornøyd etter to måneders drift mellom Haugesund og København | Jens W | Flyforum | 1 | 09-10-2007 09:22 |