Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-10-2008, 14:01   #1
Olebno
ScanFlyer Gold
 
Olebno's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
Default Haugesund-København.

08.10.2008
Legger ned Haugesund-København
Widerøe legger ned ruten mellom Haugesund og København. Situasjonen som flybransjen er i gjør det vanskelig for selskapet å få utnyttet flyet som trafikkerer denne strekningen. Widerøe har derfor siste flygning fra Haugesund i november.


Antallet passasjerer på ruten har vært tilfredsstillende, men forretningsandelen har vært alt for lav.
-Vi hadde håpet å se en mer positiv utvikling her etter sommerferien, men det har ikke skjedd, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien.

Widerøe har heller ikke funnet utnyttelse for resten av kapasiteten på flyet som trafikkerer Haugesund-København. Rutene til København fra Haugesund og Rygge delte tidligere ett fly. Da selskapet la ned ruten mellom Rygge og København, var det ikke lenger mulig å stasjonere ett fly på i Haugesund.
-Med et sterkt krav om lønnsomhet og kostnadskutt fra eierne våre, klarer vi ikke å forsvare kun 50 prosent utnyttelse av et fly i den situasjonen bransjen er i nå, sier Richard Kongsteien.

Siste flight i november
Widerøe har den siste tiden regnet på muligheten for å opprettholde trafikken til og fra Haugesund. Dessverre har regnestykkene vist at det ikke er mulig å opprettholde trafikken når markedet der ikke er stort nok til et helt fly.
-Markedet til København er ikke stort nok til at vi kan dedikere ett helt fly for å operere ruten. Vi må derfor dessverre legge ned ruten, og flyr siste avgang 30. november, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien.

Siste avgang fra Haugesund blir 30. november. Passasjerer som skal reise etter denne datoen vil bli kontaktet av stedet der de kjøpte billetter for ombooking til andre avganger, eller for å få sine billetter refundert.

Trist nyhet for de reisende.
__________________
Ole Bjørn Jensen
Olebno is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2008, 14:19   #2
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Haugesund-København.

Det var fryktelig synd!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2008, 14:28   #3
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Haugesund-København.

OSL-HAU skulle vært delt mellom SK og WF - ikke alle avganger trengs å flys med 737 - så kan man bruke WF-maskinen på CPH. 737 HAU-OSL i peak, DH4 i off-peak, og DH4 til CPH i peak.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2008, 18:41   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Haugesund-København.

Kanskje SAS' nye CRJ-maskiner kan komme inn her etter hvert?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2008, 21:46   #5
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Haugesund-København.

Widerøe skal vel gjerne ta over Bergen-Haugesund om en stund. Det bør være muligheter da.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2008, 21:50   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Haugesund-København.

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Widerøe skal vel gjerne ta over Bergen-Haugesund om en stund. Det bør være muligheter da.
Er det bestemt, eller er det bare noe som ventes komme i forbindelse med at Fokker 50 fases ut?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2008, 09:35   #7
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,612
Default Re: Haugesund-København.

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Kanskje SAS' nye CRJ-maskiner kan komme inn her etter hvert?
Det tviler jeg på , disse maskinene er for store til markedsgrunnlaget fra HAU.
CRJ-maskinene vil kreve en langt større andel C-klasse pax fra HAU noe som opplyses har vært for liten siden oppstart av ruten.
Haugalendingnene er henvist til å reise via OSL eller SVG til nød BGO.
Folk kan ikke kreve opprettelse av ruter uten bruke dem. Det er mange som roper på nye ruter fra sitt distrikt , men oftes de som ikke benytter seg av tilbudet når det kommer.
Det å drive flyselskap er ikke det samme som å drifte offentlig sektor i fedrelandet.
Mange ser ut til å ha glemt dette.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2008, 09:41   #8
ClassOne
Handelsreisende
 
ClassOne's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Haugesund
Posts: 498
Default Re: Haugesund-København.

Er liksom litt rart også, Ryanair fyller opp "store" fly fra Haugesund til Bremen, men Widerøe ikke klarer å fylle det lille røret sitt til Køben.. Kan det ha med markedsføring av rutene eller markedsføring av hvilke muligheter man har videre ut i Europa å gjøre?
Har selv flydd CPH - HAU , syns det var helt topp jeg, mye heller det enn via Oslo.
For egen del hadde jeg helst sett at der gikk direkte fly til Amsterdam...
__________________
" At 270 km/h , what you see in front of you is already history "
ClassOne is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2008, 09:42   #9
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,309
Default Re: Haugesund-København.

Kanskje en Cessna kunne ta unna behovet på denne ruta?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2008, 09:55   #10
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Haugesund-København.

Quote:
Originally Posted by ClassOne View Post
For egen del hadde jeg helst sett at der gikk direkte fly til Amsterdam...

Du skal ikke se bort fra at KLM vurderer både Haugesund, Ålesund, Rygge og en destinasjon i nord
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2008, 09:58   #11
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Haugesund-København.

Da har tre selskap prøvd seg på det samme og resultatet var nesten gitt - nedleggelse. Vi må vel bare innse at CPH ikke er den skandinaviske huben til Langtvekkistan lenger - nå er det vel AMS, FRA, MUC, LHR, HEL og CDG som gjelder - og de er vel enklest å nå via OSL. Lokaltrafikk var vel bort i mot null?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2008, 10:07   #12
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Haugesund-København.

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Vi må vel bare innse at CPH ikke er den skandinaviske huben til Langtvekkistan lenger - nå er det vel AMS, FRA, MUC, LHR, HEL og CDG som gjelder - og de er vel enklest å nå via OSL.

Nå må du vel snart be om politi beskyttelse KGL

Last edited by MartinL; 09-10-2008 at 10:09.
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2008, 10:48   #13
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Haugesund-København.

Men det er liten tvil om at København ikke lenger er den huben den engang var. Vi har nå veldig mange flere direkteruter fra Oslo og fra andre steder i landet enn det vi hadde for ti år siden, vi har mulighet til å reise via andre flyplasser som vi ikke hadde tidligere, osv. Så HAU-OSL er vel en vel så viktig feederrute som HAU-CPH.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2008, 11:06   #14
DY1908
Newcomer
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 19
Default Re: Haugesund-København.

København blir nok mindre viktig som hub i årene som kommer, ja. Samtidig har jo SK selv bidratt til at dette skjer, ved å åpne stadig flere direkteruter fra OSL og ARN. Tipper ledelsen på Kastrup er mer bekymret for situasjonen rundt SAS for tiden, enn f.eks pengekassa i Sterling.
DY1908 is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2008, 12:11   #15
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Haugesund-København.

Dette var noe overraskende men i lys av at Rygge ble nedlagt så ble det vel for lite jobb på det dedikerte flyet. Uansett så synes jeg det er rart at det er for lite forretningsreisende på ruten da norsk økonomi fortsatt går godt.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS åpner Oslo-Budapest, København-Budapest og København-Praha FlightDeck Flyforum 7 03-11-2012 18:37
Oslo–København–Vilnius–København–Oslo–København–Os lo–Bergen–Oslo–Bergen–Trondheim–Tro FlightDeck TripReports 37 16-09-2011 09:30
Oslo–København–Madrid–Barcelona–Tallinn–København– Oslo FlightDeck TripReports 15 17-08-2011 16:46
CoastAir flyr Haugesund-København EB Flyforum 26 19-12-2007 14:31
Coast Air fornøyd etter to måneders drift mellom Haugesund og København Jens W Flyforum 1 09-10-2007 09:22


All times are GMT +2. The time now is 16:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.