Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-09-2008, 17:39   #1
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Norwegian Dårlig løsning

Silverjet LN-KKZ:
Trondheim DY 747 09:30 Landet 09:27 Norwegian 57
Munchen DY 1156 10:00 Avreist 10:48 Norwegian 47 Gate closed

Jeg kom med DY747 fra Trondheim i morges. Vi landet på 19R og takset rett til utenlandsgate'n 47, fordi flyet skulle plasseres hensiktsmessig for en flyvning til Munchen.

Der fikk vi følgende beskjeder:

1. Alle må gå ut gjennom bakre utgang og ombord i busser som skal kjøre oss til innenlands
2. Beklager, det fins ingen trapp der så alle må gå ut foran og ned ei trapp til bussene
3. Beklager, det er ikke kommet noen busser, så alle må vente i flyet

Lang ventetid, nok til at de travleste rakk å ta en 6 - 7 mobilsamtaler for å forklare hvorfor man ville bli forsinket.

Alle beveger seg omsider inn og ned og overfyller første buss. Deretter kjøres andre buss fram og fylles opp med en håndfull mennesker. Mens vi står og venter på at 3-4 personer med rullestol skal hjelpes ned og ombord, ser vi at flyet tømmes for vår bagasje og at Gate Gourmet kommer "innom" med forsyninger. Og i det bussen setter seg i bevegelse, begynner de første passasjerene (med barn) så smått å gå ombord.

Vi slippes inn i terminalen i nærheten av gate 28 og trasker mot bagasjeutleveringen. Koffertene kommer etter ikke altfor lang ventetid (ca kl.1010?)

Og flyet til Munchen? Jo, det ble litt forsinket:
Munchen DY 1156 10:00 Avreist 10:48 Norwegian 47 Gate closed

Kanskje forsinkelsen hadde blitt mindre hvis man hadde ankommet en innenlandsgate, tømt flyet for pax og baggasje og så tauet det til utenlands?

Men sånn gjør altså ikke Norwegian det på OSL. Trist for oss.
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2008, 17:43   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,219
Default Re: Dårlig løsning

Quote:
Originally Posted by GF1 View Post

Kanskje forsinkelsen hadde blitt mindre hvis man hadde ankommet en innenlandsgate, tømt flyet for pax og baggasje og så tauet det til utenlands?

Men sånn gjør altså ikke Norwegian det på OSL. Trist for oss.
Det hadde nok blitt mindre forsinkelser om DY og Røros hadde gjort jobben sin i denne situasjonen og fått tømt flyet raskere
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 22-09-2008, 17:49   #3
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Dårlig løsning

Hadde kanskje hjulpet at bussene var på plass for å tømme flyet raskere?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2008, 18:03   #4
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Dårlig løsning

Høres for meg ut som hovedsaklig Nettbuss' feil. Å taue et fly tar nok mer tid, er jeg redd... Alternativ nummer to er selvsagt å få det parkert på innenlandsgate og deretter busse MUC-paxen ved boarding.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2008, 18:03   #5
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Dårlig løsning

... eller så kan vi vente på en kommentar fra ENGM_RAMP som byttet gaten fra 32 som er kombi til 47 som må busses..

Dessuten så hadde ikke den forsinkelsen squat og gjøre med at bussene kom sent og at flyet manglet trapp bak.
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2008, 18:06   #6
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Dårlig løsning

Men slot?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2008, 18:09   #7
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Dårlig løsning

Vel, til og begynne med... men heller ikke den var utslagsgivende siden den ble OUTREG'a da vi fikk ny flightplan
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2008, 18:35   #8
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Dårlig løsning

Snakker vi TD da?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2008, 19:04   #9
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,278
Default Re: Dårlig løsning

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Snakker vi TD da?
Ja, hva snakker vi egentlig om? TD? OUTREG? Norsk, anyone?
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2008, 19:14   #10
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Dårlig løsning

TD er ihvertfall Technical Delay.

Men OUTREG derimot......Flybytte???
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2008, 19:15   #11
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Dårlig løsning

OUTREG betyr at sloten har gått ut og ikke lenger gjelder.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2008, 19:19   #12
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
Default Re: Dårlig løsning

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
OUTREG betyr at sloten har gått ut og ikke lenger gjelder.
Og kan det ha vært fordi bussingen tok lang tid?? Bare lurer..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2008, 20:15   #13
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,922
Default Re: Dårlig løsning

Kan fort bli litt kluss når en pluttselig mister kombigate og det da må organiseres trapp og busser på en alternativ gate.
Er ikke sikkert at det var ledig trapp eller mulig å få på plass busstransport i løpet av 1 minutt! Thats life

Dette burde da alle flyekspertene på Scanair vite

Last edited by MountainDew; 22-09-2008 at 20:17.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2008, 20:17   #14
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Dårlig løsning

Og på OSL er det faktisk Nettbuss, på kontrakt fra Oslo Lufthavn AS, som organiserer bussing, og ikke handlingsselskapet slik det ellers er vanlig å gjøre det.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2008, 20:57   #15
Shadow
OSL Slave
 
Shadow's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
Default Re: Dårlig løsning

Hvor lang Turnaround tid har DY på Innland/utland egentlig ?
__________________

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2008, 21:06   #16
queso
ScanFlyer Blue
 
queso's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 298
Default Re: Dårlig løsning

30 min innland/utland.
queso is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2008, 21:45   #17
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,219
Default Re: Dårlig løsning

Quote:
... eller så kan vi vente på en kommentar fra ENGM_RAMP som byttet gaten fra 32 som er kombi til 47 som må busses..

For det første, ALL bussing bestilles og koordineres av flyparkering, der jeg jobber. I dette tilfellet, om jeg ikke husker veeeldig feil, så ble parkering endret fra 32 til 47 da gate 30, 32, og 34 var opptatt da flyet landet, og for å minimere problemene, så er det engang slik at det er lettest å busse en ankomst fremfor en avgang.... Flyet hadde i utgangspunktet for kort turnaroundtid til å parkere maskinen på innland og taue over til utland...

I tillegg her var det en del andre bussinger på samme tiden, som oppholdt bussene en smuule, og det ble desverre lengre venting enn opprinnelig planlagt....

Så ja, det ble en dårlig løsning, men hadde alt gått i morges som jeg hadde planlagt derimot, så skulle det gått smertefritt

Håper det var et godt nok svar, ønsker der mere info, så spør i vei
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2008, 01:18   #18
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Dårlig løsning

Litt på siden kanskje.. men er det gate'r på midten som kan brukes både som innlands og utlands? siden det henvises til gate 30 32 og 34?
LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2008, 01:24   #19
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,922
Default Re: Dårlig løsning

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Litt på siden kanskje.. men er det gate'r på midten som kan brukes både som innlands og utlands? siden det henvises til gate 30 32 og 34?
30,32 og 34 er de gatene som ligger midt mellom innland og utland og brukes til begge deler.
På skiltene ved innlandsiden heter de 29, 31 og 33.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2008, 06:03   #20
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Dårlig løsning

Men bare for å ha sagt det, det var verken Nettbuss' eller RAMP'ens skyld at kjerra ikke gikk da den skulle!
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ingen løsning for sjøflyhavn på Oksenøya Concorde Flyhistorisk forum 10 14-01-2018 13:31
Miljøvennlige fly - mulig løsning Flying-news Flyforum 3 09-08-2010 10:14
Genial løsning for flyspottere! Novair Flyforum 12 14-06-2009 13:49
Ingen løsning i sikte hos Boeing LN-MOW Flyforum 5 14-09-2008 16:38


All times are GMT +2. The time now is 19:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.