Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-09-2008, 11:14   #1
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Default Aftenposten: "Her går du rett i taxfree-fella" (OSL)

Er det virkelig så mange svake sjeler der ute som ikke makter å gå til venstre etter man har kommet inn på utenriks-piren?

Quote:
Utenlandsreisende på Gardermoen føres nærmest inn i landets største utvalg av taxfree brennevin, tobakk og kosmetikk før de slipper ut til flyene.
http://www.aftenposten.no/reise/article2637154.ece
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2008, 11:24   #2
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Default Re: Aftenposten: "Her går du rett i taxfree-fella" (OSL)

Etter at Oslo Lufthavn har satt opp et gjerde og plassert rader med handlevogner som stenger så å si hele passasjen, er veien som fører utenom butikken i praksis stengt. Det vil si, bare et lite «hull i gjerdet», knapt en meter bredt, er passasjen de må lete seg frem til om de vil gå utenom butikken og rett til flyavgang.

LØGN!!! DET ER GOD PLASS I PASSASJEN TIL VENSTRE FOR BUTIKKEN
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2008, 11:30   #3
Shadow
OSL Slave

Shadow's Avatar

Og nå har jo disse vognene blitt plassert der i laaaaang tid også da, er vel siden rett etter at glassveggen kom opp hvis jeg husker rett

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2008, 11:30   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

De gjør jo alt de kan for at man ikke skal gå til venstre, da. En kort periode stod det til og med skilt om at det var forbudt. Nå ser jeg de har fått opp et gjerde.

Svake sjeler eller ikke, ser ofte folk som har det travelt og som ikke vet om snarveien (omveien) rundt, og må bane seg vei gjennom butikken for å rekke flyet. Her er det ikke den resiende som står i fokus hvertfall! Helt greit at Aftenposten belyser slike ting. Hadde man tvunget alle som parkerte i P-huset på Oslo City til å gå gjennom Vinmonopolet før de kom ut på gata tenker jeg det hadde vært noen som hadde reagert.

Hvorfor irriterer det meg? Hater kjøpesentere, særlig når jeg blir tvunget inn der!

EDIT:

En irritasjon til - Kobros uttalelser:
Quote:
- I København havner man for eksempel også rett inn i taxfree-utsalgene på vei ut til flyene. Vi skal heller ikke se bort fra at 95 prosent av dem som oppsøker taxfreebutikkene er der fordi de hadde bestemt seg for å handle på forhånd, sier Kobro
Hvorfor skal det være så greit på OSL fordi de gjør det i CPH??

....95% av dem som oppsøker..... hæææææ?? Oppsøker??? Var det ikke snakk om å tvinge folk inn dit, da?

Last edited by Discus; 06-09-2008 at 11:37. Reason: Kobro-sitat
Discus is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2008, 11:41   #5
Utflyttet
Ute på tur

Jeg er enig om å bli tvunget inn i et kjøpesenter er noe drit. I tillegg som allergiker så kan jeg styre meg for mengder av parfyme i luften (jeg reagerer ikke på alt, men det er nok varianter der til at det garantert er noe som ikke er bra). I Bergen er det så langt jeg vet ikke mulig å gå rundt.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2008, 12:30   #6
DonRuud
ScanFlyer Silver

DonRuud's Avatar

Nei, dette ser jeg også på kun som et triks for å få folk inn i butikken. Like ille er den som ligger på ankomst nesten, skulle vært plassert etter bagasjeavhentingen.
DonRuud is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2008, 12:40   #7
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

I Bergen er det ingen vei rundt, nei. Da må en gjennom butikken.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2008, 13:24   #8
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Jeg la merke til det samme sist jeg reiste fra OSL. Loerdag morgen, fullt av folk og jeg saa ingen annen vei enn gjennom butikken. Jeg var ikke spesielt imponert ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2008, 13:44   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Så lenge det er mulig å gå rundt så ser jeg ikke problemet. Hadde jeg styrt OSL hadde jeg også valgt å prøve og sluse mest mulig innom sjappa jeg også. Hvis man ikke vil handle så er det ikke noe problem å bare gå rundt eller rett gjennom. Har da gjort det mange ganger selv
Old 06-09-2008, 13:44   #10
amatør
ScanFlyer Gold

Ikke noe problem, man handler hvis man vil, og går direkte til gate hvis man ikke vil handle. Har gjort begge deler, og det fungerer helt fint.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2008, 16:43   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Dette lukter harryland lang vei ! Det var neppe slik arkitektene så for seg at vi skulle oppleve de siste metrene av kongeriket på vei ut i verden...
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2008, 16:47   #12
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Sannheten er at OSL har utviklet seg i negativ retning, fra å være en estetisk vakker flyplass til å bli et trangt kjøpesenter...
Old 06-09-2008, 20:34   #13
hmm273
Collector

hmm273's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Sannheten er at OSL har utviklet seg i negativ retning, fra å være en estetisk vakker flyplass til å bli et trangt kjøpesenter...
Som også Kobro sier, de tjener mer på Tax-free enn andre ting, kapitalen rår!!!!!
LN-MOG - DC8
SE-DGO - F28
hmm273 is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2008, 20:37   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by hmm273 View Post
Som også Kobro sier, de tjener mer på Tax-free enn andre ting,
Kanskje å sette det litt på spissen - de tjener mer på andre ting (inkl. taxfree) enn selve flytrafikken:

- Intektene fra taxfree-salget er veldig viktige for oss. I dag har vi større inntekter fra taxfree, parkering og servering enn fra selve flytrafikken, sier informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn.

Old 07-09-2008, 00:06   #15
mo
ScanFlyer Blue

Sommervikarene i Aftenposten har ikke gitt seg ser jeg.

Dette er en gammel sak. Var oppe for en stund siden (et års tid?), så dette er bare et forsøk på å gjenta seg selv.

Problemet til Aftenposten er at dette ikke stemmer lengre! Se på bilde, bak til venstre er det butikker. De er fjernet og sperrene til venstre er heller ikke der lengre. Det er ikke lengre så vanskelig å gå rundt noe jeg nesten alltid gjør.

Sist dette var et tema hørte jeg det sto noen der og stoppet folk og ba de gå inn i Taxfree. Jeg gledet meg til å treffe på noen av de, da skulle de fått passet påskrevet. Men dessverre så jeg aldri noen der.
mo is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2008, 00:28   #16
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Ser ikke noe grunn til å ta dette så ille opp! Jeg synes det er et smart trekk fra de som driver butikken. Selv har jeg ikke noe problem med å gå rett gjennom uten å kjøpe noe!

Det er vel på samme måte i CPH?

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2008, 00:35   #17
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Ut fra denne reportasjen i Aftenposten, klikket jeg videre på nyheter http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/ og der var det en stor overskrift som sier: Vil ta betalt for for mat på langrutene. Og bildet som står ved siden av overskriften er et bilde av en smilende flyvertinne fra Singapore Airlines.

Jeg tenker da, "er det virkelig mulig at SQ vurderer dette??". Klikker så videre på saken, og finner ut av at saken gjelder United Airlines og at de hadde bestemt seg for å ikke ta betalt for mat på langruter allikevel.

Dette kaller jeg elendig journalistikk. Feil bilde til saken, og misvisende overskrift!

Tydeligvis skrevet av en journalist som ikke er medlem av flyvejournalistenes forening?!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 20:48   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by hmm273 View Post
Som også Kobro sier, de tjener mer på Tax-free enn andre ting, kapitalen rår!!!!!
So what?? Kobro skulle heller legge ting til rette for paxen, folk som vil handle tax free gjoer dette uansett. Dette er en FLYplass og jeg husker meget godt hvor forbanna jeg ble paa grunn av denne jaevla hinderloeypa paa en flyplass som er minst 5 nummer for liten til antall passasjerer som beveger seg i denne slusa.

Det er IKKE slikt i CPH, bare svada. Dette er et unikt Oslo fenomen.

Ser at noen sier at de har endret paa layouten og at det ikke er slikt lengre. Det var jaggu pa tide..
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 21:07   #19
JoeW
ScanFlyer Rusty

Kobro gav opp, og gjerdet skal visst bort. Dumt, ettersom det faktisk hadde en praktisk betydning i forhold til vognene - ikke bare der for å "sperre".

Tommy, som EBG slipper du faktisk på CPH - da du vel benytter SAS Fasttrack. De andre sikkerhetskontroll-slusene sluser deg RETT INN i butikken.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 22:32   #20
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Det festlige var når man skulle fly utland fra gate 32, så måtte man først gjennom hele butikken, og så tilbake på utsiden - ikke akkurat passasjervennlig. Forøkte meg rundt shappa og "gjennom" glassveggen ble bryskt avvist en gang.

Man kan si hva man vil om at USA er et kapitalistisk land hvor pengene bestemmer, men der borte har jeg enda tilgode å se slike løsninger (selv om jeg ikke har vært over alt der). England og BAA er jo rake motsetningen - de vil jo ikke fortelle deg hvilken gate du har før de starter boarding i håp om at du rusler i butikkene.

Posting Rules