![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
Siden jeg hadde et hav av tid da jeg ventet på flyet til Oslo fra Barajas, ble det mye flyspotting og flyarbeids-spotting. Og da spør jeg dere, siden det er så mange lufthavntilknyttede her - hva slags slange er det som går fra bakken ved terminalbygningen, opp og ut langs gangbrua og inn i bakenden på flyet, slik man er i ferd med å gjøre her?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Newcomer
Join Date: May 2008
Location: Stavanger
Posts: 8
|
![]()
Ser ut som en heater-slange..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Er vel en form for aircondition slange de ruller ud
Hilsen ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
Jeg tenkte også på heaterslange (har vært borti dem i forbindelse med bakkeutstyrsjobbing), men heater i 25 varmegrader? Da ville kanskje air conditioning være mer aktuelt, men det har jo flyet selv? Kanskje kabinen trengte en skikkelig utlufting? Takk for kommentarer i alle fall!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
OSL Slave
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
|
![]()
De funker som air con også
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Jeg har på andre flytyper sett de bruker luft fra eksterne ting og tang for å starte motoren når APU ikke kunne levere lufta man hadde behov for. Dette krevde nøye samarbeid mellom crewchief og cockpit. Husker ikke helt, men het det "huffer" ("Høffer") eller noe?
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2008
Location: ENGM
Posts: 569
|
![]()
Det er en heater/aircon slange som blåser varm/frisk luft inn i flyet når APU ikke går. Det som blir beskrevet over her kalles en ASU (air start unit) som brukes til å starte motorer når APU ikke fungerer skikkelig evt. andre problemer. Det er noe helt annet og annet utstyr.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Og gratulerer med første post, sgsramp
![]()
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2008
Location: ENGM
Posts: 569
|
![]()
takktakk, blir nok endel fler etter at det våknet en flyrakker i meg.
Mulig, aldri hørt det, men har lite erfaring med det annet enn det jeg har brukt det selv. Last edited by DonRuud; 05-07-2008 at 21:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
avsluttet
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
Takk for oppklarende svar, sgsramp!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
|
![]()
Det er ikke alltid man kan bruke APU for air conditioning. Noen ganger er det restriksjoner fra flyplassen sin side, andre ganger virker den ikke. Vi har også to Dash som ikke har APU installert i det hele tatt. Ved +35 grader er det da kjekt om man kan få litt kjøling. Er ikke overalt man kan få det heller. I Berlin stod vi to timer i godt over 30 grader uten APU som virket. Forespørsel om kjøleapparat hos handling ble besvart med: "Nei, det har vi ikke, men det er mange som spør om det".
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|