![]() |
|
![]() |
#1 |
N/A
|
![]()
Ryktebørsen sier at FR nå opererer med røde tall, at folk har blitt forespurt om å ta ut ulønnet fri, og at 600 piloter er i ferd med å få hjelp ut døra...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
At noe er i ferd med å skje hos FR er hevet over enhver tvil. Rutekutt annonseres og fly settes på bakken. Blir spennende og følge med fremover.
Som en engelskmann jeg diskuterte luftfart med sa til meg for litt siden, nobody really want's to fly with them.....
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]()
Jeg er enig at det skal bli spennende å følge med fremover.
Dog skal man ikke selge skinnet før bjørnen er skutt osv. FR er kommet for å bli. At det er store sesongsvingninger i Europa mellom sommer og vinter er intet nytt , men et faktum. Særlig UK selskaper har tradisjonelt hatt store forskjeller mellom sommer- og vinterprogrammene , både rute - og charterselskaper. Mange selskaper har en kjernegruppe av operativt personell(flygere,C/A's osv) og ansetter de samme kategoriene på 6-7måneders kontrakter for sommersesongen når de trenger mer kapasitet. Flyene leies ut til Nord-Amerikanske selskaper eller Hadj-aktivitet osv. Slik kan de overleve sesonsvingningene og slik har det vært i mange tiår. FR har nå blitt så store at disse sesongsvingningene begynner å bli merkbare selv om billettprisene har vært lave og folk har reist mye mer siste årene utenom sesongene på grunn av dette. At FR nå kommer i en situasjon der de finner det betimelig å parkere fly for vintersesongen tror jeg ikke kommer som en overraskelese på dem , det er planlagt trekk som er økonomisk fornuftig. Dog er de i en posisjon i forhold til mange andre mainline selskaper til å foreta disse justeringene hurtig noe som egentlig er selskapets styrke. Andre selskaper holder på å diskutere med foreningene sine hva som må gjøres og i mellomtiden renner pengene ut av kassen. Ikke undervurder FR. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
FR har jeg et litt ambivalent forhold til. Jeg liker at de finnes og de har gjort endel bra for å modernisere flybransjen, med enveispriser og lavere priser. Når det gjelder vilkår for ansatte og dårlig behandling av passasjerer om noe går galt, er en helt annen sak. JEg flyr FR innimellom, særlig om det er så billig at man ikke kan la være eller flyplassene flyr til passer bedre for dit jeg skal. Men Ryanair har ofte dårlige avgangstider som gjør det vanskelig å velge dem, dessuten unngår jeg dem om jeg har mye bagasje, pga høye gebyrer.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det blir spennende å se tallene for de første 3-4 månedene i 2008 når Ryanair slipper dem. Jeg synes jeg merker meg en økende aktivitet på annonseringssiden og når også 0-kronesbillettene hagler, da skjer det ting i DUB som MO'L ikke er fornøyd med (vi så det sist da FR skulle "vinne" OSL-STO med TRF-NYO). FR har en enorm kapasitetsøkning som skal selges, og selv FR (som ikke hedger fuel) kan tjene penger på samme måte. At det er krise tror jeg ikke - de har (imotsetning til mange andre) cash, men at MO'L & Co kanskje må revuderer forretningsmodellen ("fly from nowhere til nowhere for nothing") og kanskje tilogmed (HUFF) øke prisene sine.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Enig i det du sier OJB.
Man kan fort få intrykk av at det er krise fordi det omstruktureres her og der, og fordi fly settes på bakken. Men det kan også sees på som et sunnhetstegn. Kanskje det som _ikke_ gjør det, faktisk blir i en større krise nettop fordi de ikke er kjappe nok til å omstille seg og rette seg inn etter hva som skjer i markedet. Bare fremtiden vil gi oss svar på hva som skjer, både med Ryanair og mange andre. Fortsetter fuelprisen å gå opp, eller forblir på dagens nivå, er det ihvertfall helt åpenbart at alle må gjøre omfattende grep for å redde økonomien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Det blir spennende å se hvordan selskapet utvikler seg - men for meg virker det som om de har vokst altfor fort og opprettet ruter og baser ganske ukritisk. Torp er et godt eksempel: selskapet brukte i utgangspunktet flere år på å etablere London-ruten, og så nærmest plutselig åpnet de et hav av ruter som de nå enten legger ned eller reduserer kraftig. Det tar tid å etablere nye ruter og dermed nye behov. Dessuten synes jeg at gebyrmaset har gått altfor langt - som passasjer vil man ikke føle seg som et problem og en kostnad, jeg savner menneskelighet og fornuft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Uvanlige skyer | Polaris | Bilder & foto | 21 | 22-09-2010 16:09 |
Dagens islending i mørke skyer | Lennart | Bilder & foto | 15 | 17-06-2009 18:26 |
Mørke skyer over LN-SUB | mach.86 | Flyhistorisk forum | 3 | 28-12-2007 10:30 |
Mørke skyer for Air Greenland | Jan | Flyforum | 5 | 02-10-2007 15:59 |
Lysere skyer for United? | LN-MOW | Flyforum | 1 | 24-01-2006 06:28 |