Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-05-2008, 14:30   #1
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

UK Fest på sterke flytall

Dette ligner vel mye på LH's fokus, så dette må vel må sett og vis bekrefte at fokus på "LCC" ikke alltid er det rette?

EDIT: Glemte å legge inn link

Fest på sterke flytall

Flyeuropa sliter, men engelsk flykjempe leverer meget sterkt.

Et av verdens største flyselskap, British Airways, mer enn dobler bunnlinjen i siste kvartal. Dette fører til fest på London-børsen, hvor aksjekursen var opp nesten 8 prosent i morgentimene fredag.

British Airways har valgt en strategi å ikke løpe etter billigflyselskapene. I stedet har det britiske flyselskapet fokusert på forretningskunder som vil fly mellom London og USA, altså i den andre delen av luksusskalaen enn billigselskapene.

Dette ga British Airways et nettoresultat i siste kvartal på 680 millioner pund, eller rundt 6,7 milliarder kroner. Dette er opp fra 290 millioner pund i samme periode i fjor. Omsetningen steg samtidig med 3,1 prosent til 8,75 millioner pund.

Last edited by sirpjalle; 16-05-2008 at 15:22.
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2008, 15:01   #2
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Default Re: Fest på sterke flytall

Sterke tall fra BA Kanskje SAS også skulle valgt denne strategien istedet for å legge seg i kamp med LCC'ene
Old 16-05-2008, 16:23   #3
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Ja, meget gode tall fra BA. Mer enn nok til aa betale alle boetene de har mottatt i det siste.

Det vi ser er at de gamle, store, sterke som er tro mot sitt eget produkt leverer meget gode tall.

SAS derimot har et saapass forvirrende konsept og strategi at ansatte selv ikke vet hvordan ting skal vaere.

Ting for suksess:

Gjoer Eurobonus til et konkurransedyktig markedsvaapen. Gi alle kundene minst 100% poeng og kjoer mange kampanjer for aa vinne tilbake alle kundene som sier "foer fikk jeg jo minst hver 10. reise gratis hos SAS, naa faar jeg ikke hver 40. engang. Og naar jeg kjoeper billett, aner jeg ikke hvor mange poeng jeg tjener. Da kan jeg liksaagodt fly DY".

Oek langdistanseflaaten til 20 maskiner eller selg International til LH. Markedet er der, men SAS vil aldri tjene penger med denne mikroflaaten.

Revamp websidene slik at det blir lett aa finne billige billetter. En lavpriskalender er enkelt aa lage og soerger for et mektig mersalg

Fjern 50.- bookinggebyret for webbookinger. Drit i reisebyraaene, det funker i USA. Ingen flyselskap tar bookinggebyr paa nett her, mens reisebyraaene gjoer det

Gi samme service paa alle rutene. Gaa tilbake til den gamle servicen paa langdistanse. Folk ler seg ihjel naar de hoerer at de faar to drinker gratis og maa betale etter det. Skikkelig god frokost paa alle kortdistanserutene, en liten sandwich ala LH resten av dagen. Det kalles differensiering, er markedsavdelingen paa SAS helt paa jordet?? Naar DY vinner terreng i et meget kraftig voksende marked og SAS nesten ikke har vekst, er det soleklart at slike ting maa til for aa vinne veksten. Fyller du opp 10% mer av flyene betaler det mye mer enn hva dette koster. Slutt aa lek LCC hybrid, folk blir forvirra og har ingen grunn til aa velge SAS. Gi kundene grunner for aa velge SAS!!

Gi EBG og EBS kundene bedre service og oppmerksomhet. Det koster ingenting aa gi de som flyr mest best service. Janne boer komme tilbake med SMILEKURS!!

Jobb med samholdet i butikken. SAS ansatte staar ofte frem som bitre, sure som vil gjoere alt for aa "ta" ledelsen. Man gir blaffen i kunder og om butikken gaar bra. Gjoer som Larry Kellner! Jobb sammen mot felles maal, ikke troe ting nedover hodet paa de ansatte, ha dem med!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2008, 19:57   #4
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Men AY klarer jo å tjene penger med en mindre intercont flåte så det skulle jo være mulig hos SK også! Forøvrig veldig bra innlegg Tommy777, bortsett fra det med reisebyråene. SK er helt avhengig av de store forretningsreisebyråene da de gir store volumer. SK har på ingen måte en organisasjon for å ta alt dette selv. Og det blir iallefall ikke aktuellt nå med enda flere nedskjæringer i organisasjonen.
Old 16-05-2008, 20:03   #5
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Men AY klarer jo å tjene penger med en mindre intercont flåte så det skulle jo være mulig hos SK også! Forøvrig veldig bra innlegg Tommy777, bortsett fra det med reisebyråene. SK er helt avhengig av de store forretningsreisebyråene da de gir store volumer. SK har på ingen måte en organisasjon for å ta alt dette selv. Og det blir iallefall ikke aktuellt nå med enda flere nedskjæringer i organisasjonen.
Misforstaa meg rett. Jeg vil kun bli kvitt det 50.- online bookinggebyret, ikke reisebyraaene i seg selv Dette fordi jeg vil at SAS skal ha ALT inkludert i prisen. Det er en mektig markedsdifferensierer som er viktig dersom man skal komme seg fra forsvarsposisjon til angrepsposisjon

Jeg tror det er rom for at reisebyraaene tar bookinggebyr, mens sas.no ikke tar dette. Funker ihvertfall glitrende i USA
Old 17-05-2008, 05:00   #6
Brandal
ScanFlyer Blue

Brandal's Avatar

Jeg hadde min første tur i Club World nå nylig, og det frister såpass mye til gjentagelse at min neste tur allerede er bestilt. Etter min mening slår de LH ned i støvlene.
BA har et knallbra business produkt, og enda bedre blir det når alle longhaul-ruter flytter til T5 som er en fantastisk terminal, med to meget bra Terrace Lounger.
Brandal is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2008, 07:35   #7
OMW

Quote:
Originally Posted by Brandal View Post
Etter min mening slår de LH ned i støvlene.
que??

Ikke økonomi også vel..

Quote:
og enda bedre blir det når alle longhaul-ruter flytter til T5 som er en fantastisk terminal
hø?
OMW is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2008, 10:04   #8
Stian
ScanFlyer Gold

Terminal 5 fungerer jo bra nå.
Blir spennende å se hvordan det går når mesteparten av langdistase-flyvningene flytter dit den 5. juni..
Regner med at de har planlagt denne fasen bedre enn forrige gang.
Når alt er kommet i gjenge kommer det til å bli en meget bra flyplass å connecte fra.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2008, 08:55   #9
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

UK BA dobler overskuddet

Quote:
British Airways more than doubles fiscal-year profit to £694 million
Despite rising fuel prices, an economic slowdown and the troubled opening of London Heathrow's Terminal 5 in the last days of its fiscal year, British Airways reported a record profit performance for the year ended March 31 with net income of £694 million ($1.35 billion), more than double the £304 million it earned in the prior year.
http://www.atwonline.com/news/story.html?storyID=12740

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2008, 09:28   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Men samtidig så ser ikke fremtiden spesielt lys ut. Analytikerene spår et nær 0 resultat for de neste årene og det er ventet at BA vil parkere fly fra høsten av. BA skal visst merke økt konkuranse til og fra USA etter at Open-Skies ble innført og det er jo dette markedet som tradisjonelt har vært BA sitt mest lønnsomme
Old 19-05-2008, 10:01   #11
imm
ScanFlyer Crusty

Enig i alt du sier Tommy 777.
Veldig bra at BA klarer å gå i rett retning, til tross for kraftig økning i fuel priser. Ingen har vel noen gang sagt at det BARE er LCC som er det rette. Men at enkelte (som SAS) ikke har noen klar profil: De fremstår verken som LCC eller fullservice selskap. Og med et svært forvirrende konsept for oss kunder. Mat inkludert på noen ruter, men ikke på andre... bare for å nevne noe.

IMM
imm is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2008, 17:16   #12
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men samtidig så ser ikke fremtiden spesielt lys ut. Analytikerene spår et nær 0 resultat for de neste årene og det er ventet at BA vil parkere fly fra høsten av. BA skal visst merke økt konkuranse til og fra USA etter at Open-Skies ble innført og det er jo dette markedet som tradisjonelt har vært BA sitt mest lønnsomme
Jeg tror at baade LH og BA fortsatt kommer til aa tjene penger rett og slett fordi de har et bedre premiumprodukt enn de amerikanske konkurrentene. Det er jo stort sett kun amerikanske flyselskaper som har satset paa LHR og utnyttet Open Skies. Du faar ikke premiumkunder til aa velge DL, NW eller CO ut av LHR dersom prisene er de samme som BA
Old 19-05-2008, 17:47   #13
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by imm View Post
De fremstår verken som LCC eller fullservice selskap. Og med et svært forvirrende konsept for oss kunder. Mat inkludert på noen ruter, men ikke på andre... bare for å nevne noe.
IMM
Med fare for å avspore debatten. Noen kreative sjeler i SAS-konsernet (kanskje et eget kreativitetskontor) som bestemmer dette? Noe samkjøring er det hvertfall på servicenivået, men også forskjeller:
- Norge + Servige frokost til 0900 innenlands, Danmark kl. 0930
- Etter frokost innenriks: Norge gratis kaffe/te ellers salg, Sverige salg, Danmark ingen ting
(kilde sas.no/se/dk)

Sist jeg fløy t/r OSL-CPH betalte jeg NOK 35 for kaffe+muffin med SAS-DK og NOK 30 med SAS-NO. Gi folk god service, et smil og en kaffekopp uansett så vet alle hva de får og folk smiler tilbake.

Men WIF tar jo kaka av kreativitet (eller er det SAS som skal krediteres for dette også?)
Quote:
Vi ønsker at du som reiser med Widerøe ikke skal sulte. Derfor tilbyr vi snacks og drikke på våre korteste reiser med fly som tar 39 seter.

På våre reiser i fly med 50-76 seter så vil du få tilbud om frokost frem til kl. 09.30.

Flyr du med Widerøe til Skandinavia serverer vi gratis frokost og kaffe/te frem til kl. 09.30. Utover dette får du kjøpt sandwich/baguetter, snacks, kald drikke, samt kaffe og te.

Reiser du til Edinburgh og Newcastle kan du bestille frokost frem til kl. 09.30. Utover dette kan du få kjøpt sandwich/baguetter, snacks, kald drikke, samt kaffe og te.

På reiser til Aberdeen er all mat og drikke gratis.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2008, 18:16   #14
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Kjempehyggelig at BA gjør det godt...Gratulerer!!!
EB is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules