Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-05-2008, 01:14   #1
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,154
OBB 80 Bell 222 observert på sola

Var en tur ute på sola i dag. Observerte da et Bell 222 utenfor den gamle braathens-hangaren... Nærmest veien. Er det noen her i distriktet/landet som opererer en Bell 222. Synes det er et av de fineste helikopterdesignene verden har sett til nå. Og ikke minst ble jo tv-kjendisen Airwolf designet med utgangspunkt i en Bell222.

Fikk ikke tatt noe bilde. Håper det evt ikke var en stor sensasjon...
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2008, 01:55   #2
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Bell 222 observert på sola

Har sett en 222 på Torp et par ganger i det siste. Vanskelig å ikke legge merke til et helikopter som lander på rullebanen og takser inn...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2008, 05:32   #3
Brave
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
Default Re: Bell 222 observert på sola

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Var en tur ute på sola i dag. Observerte da et Bell 222 utenfor den gamle braathens-hangaren... Nærmest veien. Er det noen her i distriktet/landet som opererer en Bell 222. Synes det er et av de fineste helikopterdesignene verden har sett til nå. Og ikke minst ble jo tv-kjendisen Airwolf designet med utgangspunkt i en Bell222.

Fikk ikke tatt noe bilde. Håper det evt ikke var en stor sensasjon...

ScanAviation på Sola.
Brave is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2008, 09:23   #4
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Re: Bell 222 observert på sola

Det er dette dere tenker på?
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2008, 10:24   #5
krsvg
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 58
Default Re: Bell 222 observert på sola

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Var en tur ute på sola i dag. Observerte da et Bell 222 utenfor den gamle braathens-hangaren... Nærmest veien. Er det noen her i distriktet/landet som opererer en Bell 222. Synes det er et av de fineste helikopterdesignene verden har sett til nå. Og ikke minst ble jo tv-kjendisen Airwolf designet med utgangspunkt i en Bell222.

Fikk ikke tatt noe bilde. Håper det evt ikke var en stor sensasjon...
hørte fra en mek at det faktisk er dette helikoteret som er airwolf-helikopteret. noen som kan sjekke dette opp/bekrefte dette
krsvg is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2008, 10:50   #6
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,259
Default Re: Bell 222 observert på sola

Nei, Airwolf-kopteret endte sine dager i Juni 1992. OY-HIG ble kun dekorert som Airwolf i forbindelse med en kampanje på slutten av 80-tallet.
Blubird is online now   Reply With Quote
Old 01-05-2008, 13:02   #7
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Bell 222 observert på sola

Quote:
Originally Posted by sirpjalle View Post
Det er dette dere tenker på?
Bekreftes...


...og her er den ekte Airwolf i sivil tjeneste..
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2008, 13:45   #8
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,154
Default Re: Bell 222 observert på sola

Quote:
Originally Posted by sirpjalle View Post
Det er dette dere tenker på?
Ja, dette var det jeg så. Takk for hjelpen.

Quote:
Originally Posted by Brave View Post
ScanAviation på Sola.
Hva slags virksomhet bedriver disse?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2008, 13:51   #9
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Bell 222 observert på sola

Pilot utdannelse. Bell 222'en er stasjonert på Sola og brukes til treningsflygning. Takser forbi her ute hele tiden.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2008, 20:32   #10
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,568
Default Re: Bell 222 observert på sola

Det har nå holdt til her over på Sola siden i fjor i mai måned. For de som var på flystevnet på Sola tidlig i juni vil man kanskje huske at den sto på static display.
Har ikke Lennart lagt ut bilde av den her på forumet tidligere?
OJB is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2008, 21:02   #11
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Bell 222 observert på sola

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Takser forbi her ute hele tiden.
Har lurt på hvorfor man ikke lander direkte der en skal med helikopter.
Sea-king og helikoptrene til oljeplatformene driver også og takser rundt omkring på flyplassene. Hvorfor gjør de egentlig det ?
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2008, 21:17   #12
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,259
Default Re: Bell 222 observert på sola

Hensyn til øvrig trafikkflyt kanskje?
Blubird is online now   Reply With Quote
Old 01-05-2008, 21:17   #13
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Re: Bell 222 observert på sola

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Har lurt på hvorfor man ikke lander direkte der en skal med helikopter.
Sea-king og helikoptrene til oljeplatformene driver også og takser rundt omkring på flyplassene. Hvorfor gjør de egentlig det ?
For at spotterene skal få tatt bilder av det . Nei, seriøst, hakke peiling, lurer på det samme jeg og......
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2008, 21:54   #14
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Bell 222 observert på sola

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Har lurt på hvorfor man ikke lander direkte der en skal med helikopter.
Sea-king og helikoptrene til oljeplatformene driver også og takser rundt omkring på flyplassene. Hvorfor gjør de egentlig det ?
Jeg er ikke helt sikker selv, men tror følgende. Hvis helikopteret skulle få motorstans mens det holder på lande (eller ta av), så er det en stor fordel å ha et moment fremover, slik at rotorbladene ikke går i den samme luften som den tidligere presset nedover. Hvis luften som ble presset ned tidligere skulle komme i retur (via bakken) vil det kraftig påvirke løftet på bladene ved at de da kan få for høy Angle of Attack.

Og da det som oftest ikke går an å ha en rolling landing rett ved helikopterstandene så blir da rullebanen brukt, og helikopterene taxer inn.

Men Dag Viking kan kanskje spørre piloten nesten gang han skal opp i helikopter?

EDIT: For helikopter uten hjul, så pleier vel de å prøve å komme seg opp i litt høyde så fort som mulig. For å kunne få seg en mulighet til å autorotere ned igjen med fart fremover også, og gjerne i motvind også.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam

Last edited by BSSW; 01-05-2008 at 21:59.
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2008, 22:10   #15
Brave
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
Default Re: Bell 222 observert på sola

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Har lurt på hvorfor man ikke lander direkte der en skal med helikopter.
Sea-king og helikoptrene til oljeplatformene driver også og takser rundt omkring på flyplassene. Hvorfor gjør de egentlig det ?
Det er et godt spørsmål som har blitt stillt og besvart her på forumet tidligere. Det går mye på JAR OPS 3, sertifisering, performance, samt en prosjon sunn fornuft.

Noen helikoptre må ha rullebane for å lande fordi de ganske enkelt ikke er sertifisert for å lande på en vanlig helipad, samme gjelder for avgang. Foreksempel en S-92. Å lande på et helidekk på en plattform/rigg er noe annet fordi disse er plassert på en slik måte at man har mulighet for å gjøre en "flyaway" dersom en av motorene kutter (elevated helideck).

En Super Puma eller en Sea King kan uten problem lande på en pad eller i et confined area. Problematikken med single engine failure er der likevel, så hvorfor lande et helikopter som veier 10 tonn, med mye fuel og 19 pax ombord, på en helipad når du har en rullebane tilgjengelig? En annen side av saken er når du bryter ut på minima på en ILS. Da ønsker du å lande på rullebanen foran deg og ikke måtte gjøre en break off med et tungt helikopter for å sette deg på en pad med en ceiling på 200ft og 1000mtr sikt, gjerne med tailwind/crosswind og bekmørke...

Dette var en kortversjon, les mer i foreks. JAR-OPS 3.
Brave is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2008, 22:40   #16
Brave
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
Default Re: Bell 222 observert på sola

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
EDIT: For helikopter uten hjul, så pleier vel de å prøve å komme seg opp i litt høyde så fort som mulig. For å kunne få seg en mulighet til å autorotere ned igjen med fart fremover også, og gjerne i motvind også.
Det kommer helt an på hvordan "height velocity" diagrammet for helikoptertypen ser ut. Dette er en kurve som viser kombinasjonen høyde-fart man må ha for å i det hele tatt kunne gjøre en autorotasjon ved totalt bortfall av motorkraft. Uansett type er det ett "grått" område på disse diagrammene, dette blir referert til som "dead mans curve", et område de fleste av oss holder oss unna.

Under autorotasjon er det noen enkle momenter som gjelder; å holde Nr oppe/innenfor limits, fly koordinert, holde en optimal indikert speed (vanligvis 80-100 KIAS på tyngre helikoptre) samt å avslutte autorotasjonen (flare) inn i vinden i optimal høyde. For en helikopterflyger som har livet kjært er det å avslutte en autorotasjon i medvind utenkelig og en svært svært dårlig opsjon.

Det er selvsagt ulike teknikker og parametre for de ulike helikoptertypene. En Huey er en drøm å autorotere sammenlignet med en S-92 som er nokså tricky. Selvsagt er det også ulike måter du må utføre selve autorotasjonen på, avhengig av høyde, fart, fase av flyging etc. Men grunnprinsippene er så og si de samme. Viktigste av alt er Nr kontroll/energi management.
Hjul eller skids, spiller ingen rolle i auto sammenheng.
Brave is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2008, 23:21   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,994
Default Re: Bell 222 observert på sola

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
EDIT: For helikopter uten hjul, så pleier vel de å prøve å komme seg opp i litt høyde så fort som mulig. For å kunne få seg en mulighet til å autorotere ned igjen med fart fremover også, og gjerne i motvind også.
Vel nå er ikke jeg ekspert på saken, men helikopterpiloten jeg snakket med i Canada sa at f.eks Huey'en klatrer så dårlig at de først foretrekker å bygge opp litt fart som man ser her (etter at den snur)

http://i76.photobucket.com/albums/j4...P1010166-1.flv
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 02-05-2008, 00:19   #18
LN-GAB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 422
Default Re: Bell 222 observert på sola

Det så bare ut som den skulle ned der. Ikke at den skulle bygge opp fart for å komme høyere opp.
LN-GAB is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2008, 00:22   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,994
Default Re: Bell 222 observert på sola

Quote:
Originally Posted by LN-GAB View Post
Det så bare ut som den skulle ned der. Ikke at den skulle bygge opp fart for å komme høyere opp.
Den skulle ikke ned der, men opp på neste fjelltopp (jeg stod selv å ventet på helikopteret skulle komme tilbake å hente min gruppe)
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 02-05-2008, 02:19   #20
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Bell 222 observert på sola

I dag skal jeg være med dette helikopteret for første gang. Kort tur, Statfjord B til Statfjord C, og så blir det Superpuma til Flesland via Troll, 734 på 01F til OSL.
Tror faktisk det blir første gang med Bell overhodet....

__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian bestiller 222 fly _volcom_ Flyforum 274 12-11-2016 12:58
Bell UH-1E Huey på Sola! Seabee Flyforum 10 30-04-2012 09:04
SK 222 14.8 mikro Register- og ATC-Forum 2 14-08-2008 08:46


All times are GMT +2. The time now is 13:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.