![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,154
|
![]()
Var en tur ute på sola i dag. Observerte da et Bell 222 utenfor den gamle braathens-hangaren... Nærmest veien. Er det noen her i distriktet/landet som opererer en Bell 222. Synes det er et av de fineste helikopterdesignene verden har sett til nå. Og ikke minst ble jo tv-kjendisen Airwolf designet med utgangspunkt i en Bell222.
Fikk ikke tatt noe bilde. Håper det evt ikke var en stor sensasjon... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
Har sett en 222 på Torp et par ganger i det siste. Vanskelig å ikke legge merke til et helikopter som lander på rullebanen og takser inn...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
|
![]() Quote:
ScanAviation på Sola. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 58
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,259
|
![]()
Nei, Airwolf-kopteret endte sine dager i Juni 1992. OY-HIG ble kun dekorert som Airwolf i forbindelse med en kampanje på slutten av 80-tallet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
Pilot utdannelse. Bell 222'en er stasjonert på Sola og brukes til treningsflygning. Takser forbi her ute hele tiden.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,568
|
![]()
Det har nå holdt til her over på Sola siden i fjor i mai måned. For de som var på flystevnet på Sola tidlig i juni vil man kanskje huske at den sto på static display.
Har ikke Lennart lagt ut bilde av den her på forumet tidligere? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Har lurt på hvorfor man ikke lander direkte der en skal med helikopter.
Sea-king og helikoptrene til oljeplatformene driver også og takser rundt omkring på flyplassene. Hvorfor gjør de egentlig det ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,259
|
![]()
Hensyn til øvrig trafikkflyt kanskje?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Mine bilder på Airliners |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
Og da det som oftest ikke går an å ha en rolling landing rett ved helikopterstandene så blir da rullebanen brukt, og helikopterene taxer inn. Men Dag Viking kan kanskje spørre piloten nesten gang han skal opp i helikopter? EDIT: For helikopter uten hjul, så pleier vel de å prøve å komme seg opp i litt høyde så fort som mulig. For å kunne få seg en mulighet til å autorotere ned igjen med fart fremover også, og gjerne i motvind også.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam Last edited by BSSW; 01-05-2008 at 21:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
|
![]() Quote:
Noen helikoptre må ha rullebane for å lande fordi de ganske enkelt ikke er sertifisert for å lande på en vanlig helipad, samme gjelder for avgang. Foreksempel en S-92. Å lande på et helidekk på en plattform/rigg er noe annet fordi disse er plassert på en slik måte at man har mulighet for å gjøre en "flyaway" dersom en av motorene kutter (elevated helideck). En Super Puma eller en Sea King kan uten problem lande på en pad eller i et confined area. Problematikken med single engine failure er der likevel, så hvorfor lande et helikopter som veier 10 tonn, med mye fuel og 19 pax ombord, på en helipad når du har en rullebane tilgjengelig? En annen side av saken er når du bryter ut på minima på en ILS. Da ønsker du å lande på rullebanen foran deg og ikke måtte gjøre en break off med et tungt helikopter for å sette deg på en pad med en ceiling på 200ft og 1000mtr sikt, gjerne med tailwind/crosswind og bekmørke... ![]() Dette var en kortversjon, les mer i foreks. JAR-OPS 3. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
|
![]() Quote:
![]() Under autorotasjon er det noen enkle momenter som gjelder; å holde Nr oppe/innenfor limits, fly koordinert, holde en optimal indikert speed (vanligvis 80-100 KIAS på tyngre helikoptre) samt å avslutte autorotasjonen (flare) inn i vinden i optimal høyde. For en helikopterflyger som har livet kjært er det å avslutte en autorotasjon i medvind utenkelig og en svært svært dårlig opsjon. ![]() Det er selvsagt ulike teknikker og parametre for de ulike helikoptertypene. En Huey er en drøm å autorotere sammenlignet med en S-92 som er nokså tricky. Selvsagt er det også ulike måter du må utføre selve autorotasjonen på, avhengig av høyde, fart, fase av flyging etc. Men grunnprinsippene er så og si de samme. Viktigste av alt er Nr kontroll/energi management. Hjul eller skids, spiller ingen rolle i auto sammenheng. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,994
|
![]() Quote:
http://i76.photobucket.com/albums/j4...P1010166-1.flv |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2008
Posts: 422
|
![]()
Det så bare ut som den skulle ned der. Ikke at den skulle bygge opp fart for å komme høyere opp.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,994
|
![]()
Den skulle ikke ned der, men opp på neste fjelltopp (jeg stod selv å ventet på helikopteret skulle komme tilbake å hente min gruppe)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
I dag skal jeg være med dette helikopteret for første gang. Kort tur, Statfjord B til Statfjord C, og så blir det Superpuma til Flesland via Troll, 734 på 01F til OSL.
Tror faktisk det blir første gang med Bell overhodet.... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian bestiller 222 fly | _volcom_ | Flyforum | 274 | 12-11-2016 12:58 |
Bell UH-1E Huey på Sola! | Seabee | Flyforum | 10 | 30-04-2012 09:04 |
SK 222 14.8 | mikro | Register- og ATC-Forum | 2 | 14-08-2008 08:46 |